Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: O där rasade kompressorn pÃ¥ min Nibe 360p... Söker förslag  (läst 1342 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rugge

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kompressorn försöker starta men stänger av sig hela tiden. Låter några sekunder som den ska starta sen stängs den av.
Satte den på elpanne drift nu.
Pannan, Nibe 360p är precis 14 år så det är väl ingen ide med reparation vad jag förstår.
Dock vet jag inte riktigt hur jag ska gå tillväga.

Bor i Södermanland
Förbrukningen ligger stadigt på 15000 kWh/år.
Hus 185 kvm (Värms med 360p) Byggt 2007
Fristående garage (golvvärme, värms med elpatron, 10 grader) 25 cm isolering i vägg o 30 cellplast i grund

Just nu känns det som jag lika gärna kan köra vidare med elpanna o förlora, låt säga 10000 kr/år (Vilket låter mycket)
Eftersom dessa pumpar håller för dåligt i förhållande till pris o installationskost så skulle det i bästa fall gå jämt upp med en ny, men låter mer som jag skulle förlora på en värmepump om den har, säg 10 års livslängd,
lägg där till risken att den går sönder efter ca 6 år. (Vilket jag läst att vissa varit med om här)
Tycker det e svårt att motivera denna investering med tanke på relativt kort livslängd. Har kollat på Nibes produkter.
Vad tycker ni? För mig är det långt ifrån självklart.

Men om jag köper en ny pump så skulle jag vilja att ta ett helhetsgrepp och att denna lösning driver:
Hus 185 kvm (1,5 plan) Vattenburet med golvvärme nere o radiatorer uppe. Byggt 2007
Fristående garage 75 kvm Vattenburen golvvärme. 25 cm isolering i vägg o 30 cellplast i grund
Attefall 30 kvm (Under uppförande) Vattenburen golvvärme. 25 cm isolering i vägg o 30 cellplast i grund

Avstånd till Garage o Attefall är ca 7 m vardera i två olika riktningar från pannan i huset.
Köra någon kulvertlösning?
Flytta panna till garage o kulvert åt andra hållet? (Då blir det dock 10 meter till Attefall från pannan i garaget i så fall)

Förbrukningen blir nog inte jättehög även med tillkommande Attefall.
Ska man ändÃ¥ köra bergvärme? Det blir ju rätt dyrt dock. 
Har ni några tips på bra lösningar?


Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3598
  • Karma +2/-0
Min första tanke var Comfortzone 65 frånluftsvärmepump och kulvert åt alla håll. Sen tänkte jag luft/vatten. Sen säger du bergvärme. Årskostnaden är så låg att det känns svårt.

Hur mår garaget? Fukt? Blöta bilar som körs in? Årsförbrukningen är så låg att det känns oventilerat mer eller mindre. En luft/luft på garaget skulle kunna göra att du kan slösa med värmen mer med samma elräkning. (Och kunna vädra mer om det nu är ett behov). Men skönt med bara en kompressor till alla hushåll.
Bergvärmen ska ju betala sig också.

Har du haft ont av ljud från frånluftsvärmepumpen?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9672
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Energibesparingen med 360P bör ha uppgått till ca 8500 kWh/år. Brutto alltså 23.500 kWh. Sedan har vi haft några milda år bakom oss och man behöver lägga runt +15% enligt energideklarationerna, dvs normalt 27.000 kWh/år. Därefter tillkommer ett Attefallshus på 30 kvm som uppskattningsvis kan dra 4000 kWh/år. Summa 31.000 kWh/år brutto så det finns absolut ett case för bergvärme eller luftvattenvärmepump om det passar bättre. Normalt räknar man 5000 kWh hushålls-el så värmen och varmvatten blir ca 26.000 kWh/år brutto. Kostnaden för kulverterna och antalet nödvändiga värmekretsar behöver utredas närmare.
« Senast ändrad: 03 maj 2021, 10:43:32 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad sbr2004

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Sorry for English, I'm reading forum with google translate.

I'm exactly in the same situation as you now - 15 year old F360P with dead compressor, 1.5 floor 180m2 house built in 2005, in Estonia.

I decided to replace F360P with Nibe MT-WH21-026-FS for hot water production, to use exhaust air heat.

As a main heat source I think about two options, both will charge buffer tank:

1. 6-8 KW ground heat pump (with 3x55m boreholes, deeper drilling is not allowed by local authorities)
2. Air to water heat pump (12KW Panasonic or 10KW Ecodan)

Also I will use MT-WH21 internal heat exchanger to supply additional heat to buffer tank when it is relatively warm outdoors.

Will be interesting to follow this topic and hear peoples oppinions.

Utloggad Rugge

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
OK, sommaren kom emellan med en massa andra problem.

Tackar för svar på detta. :)

Garaget är relativt nybyggt med bra ventilation. Det torkar snabbt upp därinne.

Jag förstår också att det finns ett case att spara en massa kWh.
Dock, det som har svårt att motivera mig är risken med att grejerna går sönder innan eller precis vid breakeven.
I bästa fall håller dom några år efter breakeven med x antal tusenlappar sparade. Men, är det värt risken?

Om det är som Josth säger, att besparingen uppgått till ca 8500kWh/år. Säg då att snittkostnaden per kWh under min pannans pumps driftstid varit 1,40 kr
Detta har då givit mig en besparing på 166 600 kr under hela livslängden.

Eftersom min panna funkar nu med eldrift, samma gäller garaget med patron, känns det omotiverat att köpa prylar för 200 000 som precis bara betalar sig.
Köper jag grejer för 200 000 känns det som en minsta besparing i el bör ligga på 400 000 kr under livslängden.
Och här på forumet läser man om pumpar som lägger av redan efter 8 år och helt utan garanti från tillverkare.

Kanske tänkt fel någonstans, men känns som jag testar denna vinter med bara el. (Blir även en tystare vinter i huset, utan pump :) )


 

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3598
  • Karma +2/-0
Ny bergvärmepanna ska gå att få installerad för 75000-100000, inte <200000 varje gång, utan bara första gången, den sparar även mer varje år. Dagens oroliga elmarknad känns som bergvärmepumparna kommer få ännu ljusare framtid.

"8-årsservice" gäller frånluftsvärmepumpar som pajar oftare än andra pumpar. Ett sånt kompressorbyte betalar sig efter tre år.
Men absolut tänker jag som du ibland, tyst och lugnt hemma är värt en del också.

Står en bergvärmepump på en betongplatta (inte krypgrund) och bara frånluftsventilation så blir det försumbart ljud.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
Ska du bo kvar i huset länge? DÃ¥ skulle jag satsa pÃ¥ bergvärme, och sätta en kanalfläkt för vent. eller eventiellt en frÃ¥nluftsmodul, som värmen brinet (om det nu har nÃ¥gon större inverkan egentligen)  Bergvärmen har bättre effekt, gÃ¥r tystare, lever längre, och i Nobes fall känns det som att det är lite bättre kvalitet pÃ¥ dom ocksÃ¥.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!