Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: KöprÃ¥d luft/vatten värmepump  (läst 2100 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad magdan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Köpråd luft/vatten värmepump
« skrivet: 29 april 2021, 12:36:52 »
Hej,
Skall köpa ny värmepump och tagit in offerter och har nu landat i en Mitsubishi inverterstyrd Ecodan PUD-SWM100YAA + tank EHST 2030D-YM9D.
- Är det nÃ¥gon som har nÃ¥gra erfarenheter eller information som gör att man inte skall köpa detta paket eller märke.  Är det nÃ¥gon som vet om Mitsubishi har krÃ¥nglat mycket nu eller historiskt?
MVH/Magnus

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9563
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Köpråd luft/vatten värmepump
« Svar #1 skrivet: 29 april 2021, 12:57:46 »
Har du kollat upp alla temperaturer och effekter om det räcker med standard-modellen eller om Zubadan-versionerna behövs? Beror på var man bor och hur kallt det kan bli där om vintrarna. Beror bl.a. vidare på vilken framledningstemperatur som krävs i värmesystemet när det är som kallast på vintern vid DUT/DVUT.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad G.F

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 203
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpråd luft/vatten värmepump
« Svar #2 skrivet: 29 april 2021, 14:47:23 »
Hej,
Skall köpa ny värmepump och tagit in offerter och har nu landat i en Mitsubishi inverterstyrd Ecodan PUD-SWM100YAA + tank EHST 2030D-YM9D.
- Är det nÃ¥gon som har nÃ¥gra erfarenheter eller information som gör att man inte skall köpa detta paket eller märke.  Är det nÃ¥gon som vet om Mitsubishi har krÃ¥nglat mycket nu eller historiskt?
MVH/Magnus

Ja, jag ser det krÃ¥nglig och irriterar ljud Mitsubishi. Kolla annan märke Daikin är bättre. Smaken som baken  ;)
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10.

Nubbe

  • Gäst
Nubbe
SV: Köpråd luft/vatten värmepump
« Svar #3 skrivet: 21 juni 2021, 00:18:46 »
Hej

Jag har en lägenhet pÃ¥ tvÃ¥ vÃ¥ningar. 3 sovrum pÃ¥ övervÃ¥ningen och 1 sovrum med vardagsrum nedre vÃ¥ningen. Jag ska renovera lägenheten som är totalt pÃ¥ 150 kvm. Jag kommer lägga vattenburen golvvärme överallt. Jag vill att varje rum ska kunna bestämma/reglera  sin egna temperatur bÃ¥de pÃ¥ golvet och luften (aircondition). Vilka apparater behöver jag och hur mÃ¥nga?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3527
  • Karma +2/-0
SV: Köpråd luft/vatten värmepump
« Svar #4 skrivet: 21 juni 2021, 01:06:04 »
Hej

Jag har en lägenhet pÃ¥ tvÃ¥ vÃ¥ningar. 3 sovrum pÃ¥ övervÃ¥ningen och 1 sovrum med vardagsrum nedre vÃ¥ningen. Jag ska renovera lägenheten som är totalt pÃ¥ 150 kvm. Jag kommer lägga vattenburen golvvärme överallt. Jag vill att varje rum ska kunna bestämma/reglera  sin egna temperatur bÃ¥de pÃ¥ golvet och luften (aircondition). Vilka apparater behöver jag och hur mÃ¥nga?
Det är ett stort projekt, förmodligen bättre att du skapar en egen tråd med samma fråga. Komplettera med vad du är villig att göra själv respektive leja bort. Budget kanske är bra.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!