Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Läckande shuntventil?  (läst 1447 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad evil_henkepenk

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Läckande shuntventil?
« skrivet: 27 april 2021, 11:48:03 »
Jag har en Nibe F750 med radiatorer på ÖV (S1) och golvvärme på NV (egen shuntgrupp:S2). Alla termostater fullt öppna. Hus från 2015 på västkusten.

Jag tolkar grafen som att pumpen vill ha lägre framledning på S2, och högre på S1, men att den inte lyckas. Drog slutsatsen att shuntventilen läcker in varmvatten från S1 till S2.

Provade att plocka av ställmotorn och manövrera för hand, men lyckas inte stänga ventilen mer än vad motorn själv klarar.
Provade dessutom att byta hela shuntventilen, men det blev ingen skillnad.

Jag kanske ska vara nöjd så här? Lite nojjig över trägolvet på golvvärmen men framförallt vill jag optimera pumpdriften.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Läckande shuntventil?
« Svar #1 skrivet: 27 april 2021, 15:53:11 »

Provade dessutom att byta hela shuntventilen, men det blev ingen skillnad.


Jo det ser ut att läcka över rejält, vad är det för grejer?
Nibes egna?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad evil_henkepenk

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Läckande shuntventil?
« Svar #2 skrivet: 27 april 2021, 16:07:12 »
Det är Nibes egna tillbehör; ECS40 eller 41, minns inte. Innehåller en ESBE VRG131 och ARA561.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Läckande shuntventil?
« Svar #3 skrivet: 27 april 2021, 16:57:00 »
Knepigt, det ser ut som att shunten inte reglerar alls utan står på ett fast värde, och dessutom nästan helt öppen?
Och det är ett alternativ, att bara shunta ner värmen på golvet med en fast inställning på shunten, fast betydligt mer stängd än nu.
Man kan ju se på börvärdeskurvorna att ju högre börvärden ju större skillnad mellan kurvorna vilket borde gå att få till med en fast shuntning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3527
  • Karma +2/-0
SV: Läckande shuntventil?
« Svar #4 skrivet: 28 april 2021, 22:09:23 »
Ser ibland ut som att framledingsgivarna är ihopväxlade, har du kontrollerat detta?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad evil_henkepenk

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Läckande shuntventil?
« Svar #5 skrivet: 30 april 2021, 18:25:45 »
Jag tror jag är något på spåren. Bifogar min installation, hoppas det går att se utifrån bilden, radiatorerna uppåt och golvvärmen ner i golvet.
Visst är den ena temperaturgivaren (troligtvis returen) kopplad på fel rör?

Bifogar Nibe's principschema och jämför den med min, då tycker jag alltså att jag har givaren installerad på (B)
Tack för tipset om att dubbelkolla givarna, ska göra det.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3527
  • Karma +2/-0
SV: Läckande shuntventil?
« Svar #6 skrivet: 30 april 2021, 21:06:24 »
A är helt ok att den sitter där den gör. B kan sitta på ett mer intressant ställe om de svarta rören ur golvet med röd ring är tur och returen från samma klimatsystem.

Det finns en annan sak som är värd att dubbelkolla, hur shunten och shuntmotorn har blivit synkade och att det faktiskt matchar installationen. Sen behöver rotationsriktning på ställdonet även matcha. Dra ut den silvriga knoppen ett hack så den blir manuell, sen vrid max åt ett håll som du antecknar. Sedan ta en bild på shuntaxeln.

Med tanke på att cirkulationspumpsmotorn inte roterats för att få sladden åt godkänt håll, så kan ju annat dolt vara fel finnas i installationen.

Tappar du trycket, stänger kranarna över och under pumpen så kan du sedan lossa de fyra insexskruvarna för att sedan vrida rätt pumpmotorn om du vill.

Kontrollera även pumpens riktning för pumphuset. Pumpen suger i kanalen som leder till mitt på baksidan. Det kan man se om man tittar på gjutningen utanpå.

---

Glöm inte att du kan shunta manuellt när det krånglar, ställdonet kan inte ta över om den silvriga är utdragen.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Läckande shuntventil?
« Svar #7 skrivet: 30 april 2021, 21:33:18 »
Dessa shuntar brukar gÃ¥ att snurra 360 grader, pÃ¥ axeln sÃ¥ är det en fasning och den markerar den del i  ventilen  som är stängd, vid montage sÃ¥ fÃ¥r man vrida axeln rätt och sätta motorn därefter. Ävensom att själva ventilen kan vridas runt för att ansluta mot rören.

Utloggad evil_henkepenk

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Läckande shuntventil?
« Svar #8 skrivet: 04 maj 2021, 09:31:23 »
Ja, svarta i golvet med röd ring är tur/retur för GV. Har kollat flödet på pumphuset, och att givarna inte är växlade. Flyttade givaren för returen till punkt B.
Men ingen skillnad.

Så jag gjorde en skiss för att försöka förstå hur det är kopplat, bifogat.

Det... är ju felkopplat. Eller hur?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3527
  • Karma +2/-0
SV: Läckande shuntventil?
« Svar #9 skrivet: 04 maj 2021, 10:09:45 »
Så som du har ritat ska det fungera utan bekymmer om jag inte missar något.
Naturligt hade returerna varit omkastade för lite bättre shuntsstabilitet, men inget problem. Alltså att värmepumpsreturen borde legat mellan radiatorretur och golvvärmeshuntretur.

Hur själva shunten sitter är konfigurerbart och jätteviktigt att förståelsekunskapen finns i hela installationen. Det går att utreda i efterhand. Du har väl ungefär 10-tal olika sätt att sätta ihop det inkl ställdonsrotationsriktning. Det för att man ska kunna lösa en praktiskt och estetisk rördragning och sedan anpassa inställningen till monteringen.

Sätt pilen på axeln (otydlig pil) mellan stigare(VP) och retur (Kl 10). Sedan sätt dit ställdonet när det står i mitten och aktivera autoläge.

Ställdonet har tre kablar. Neutral, gå vänster och gå höger. Är kablarna omkastade så gör den precis tvärt om mot vad den ska. Tycker det går se lite såna indikationer i din graf. Enkelt ingrepp att ändra om det inte går i mjukvaran.

För att lossa ställdonet behövs en spårmejsel av god passform 5-6 mm spets i alla fall. Ställ ställdonet i mitten före du hänger av det. Sen kan du kontrollera axelns position.

---

För att krångla till det lite, så finns det två olika fungerande sätt att sätta ihop shunten. Ett är som bilden ovanför. Det andra är så returen alltid är öppen, bara att stigaren blockeras olika mycket som reglering. Tillverkaren anser att den är för golvvärme. Risken är att max temperatur inte nås, men står ställdonet aldrig i max så är det inget problem. Om du vill testa denna inkopplingen så ställer du axeln kl 2 (enligt ditt papper) och ställdonet i mitten och sätter ihop. Kablarna måste växlas.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad evil_henkepenk

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Läckande shuntventil?
« Svar #10 skrivet: 04 maj 2021, 11:16:04 »
Innan jag provar ditt förslag (tack!):

Jag kan inte riktigt förstå hur min installation skulle kunna fungera optimalt.
Jag antar att styret just nu vill sänka framledningstemperaturen i golvvärmen. Därför har den vridit shunten max, klacken på adapterhylsan pekar uppåt (jag demonterade ställdonet och kollade), vilket blockerar röret uppåt, mot stigaren. Det känns logiskt.

Men, i det läget pumpar shuntcirkpumpen returvattnet från radiatorerna ut i golvet, vilket betyder att jag aldrig kan få kallare framledning på golvvärmen än returen på radiatorerna. Det skulle förklara vad jag mätt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3527
  • Karma +2/-0
SV: Läckande shuntventil?
« Svar #11 skrivet: 04 maj 2021, 12:25:07 »
Du har rätt, egentligen blir det bara som att golvvärmen är seriekopplad med radiatorerna när shunten vill sänka mer än det går. Detta borde å andra sidan kanske betyda att du har lite lågt delta över radiatorerna om golvvärmen känns överhettad. Men fördelen med separerade klimatsystem är att den typen av problem försvinner. (Om det hade varit rätt kopplat).

Lite som jag nosade på tidigare, att det var fel, det är nog så fel att du kanske skulle lyfta luren och be om att få din retur flyttad upp en nivå.

"Allt vatten som cirkulationspumpen för golvvärmen skickar ut kommer tillbaka mot shunten, men där är ju returen för värmepumpen. Ovanför kommer även radiatorernas flöde ner och summan blir inte rätt vid GV-shunten."
Var osäker på om jag skulle radera det stycket eller inte, det får stå kvar och vara redundans..
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Läckande shuntventil?
« Svar #12 skrivet: 04 maj 2021, 13:20:42 »
Ja, svarta i golvet med röd ring är tur/retur för GV. Har kollat flödet på pumphuset, och att givarna inte är växlade. Flyttade givaren för returen till punkt B.
Men ingen skillnad.

Så jag gjorde en skiss för att försöka förstå hur det är kopplat, bifogat.

Det... är ju felkopplat. Eller hur?

Jepp, nu förstår jag varför det ser ut som det gör.
Som det är kopplat blir lägsta temp på tilloppet till golvvärmen, radiatorretur, vilket nog kan bli för hög temp i vissa fall.
Golvvärme fram tar från antingen VP-ut eller radiator retur vilket är knas.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!