Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: AC till tre sovrum. Golvmodeller?  (läst 895 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KenMac

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
AC till tre sovrum. Golvmodeller?
« skrivet: 24 april 2021, 15:33:01 »
Jag funderar på att installera aircondition i tre sovrum i vårt hus byggt 2002.
Sovrummen ligger på övervåningen i en privat villa. Två av sovrummen ligger bredvid varandra på västra sidan av huset och det andra sovrummet ligger på östra sidan. Alla tre sovrum är på mellan 13-14 m2. Huset har fjärrvärme och utrustningen kommer bara att användas på sommaren för nedkylning (dvs uppvärmingen kommer aldrig att användas).
Det är viktigt att utrustningen är så tyst som möjligt och det är viktigt att inte utblåset känns obehagligt när man ligger i sängen. Därför har vi funderat på att ha golv
I två av sovrummen vill vi ha govlmodeller i två av sovrummen och en väggmodell i ett av sovrummen. I de två rummen på västra sidan ska det ena rummet ha en golvenhet och det andra rummet en väggenhet.

Jag har försökt att läsa på om de olika modellerna som Daikin men där har www.daikin.se en del att jobba på för att göra det mer överskådligt över vad som skiljer olika modeller åt. Jag hittar inte heller några priser som indikerar vilka modeller som är mer avancerade. Listpriser brukar ju de flesta andra tekniska produkter ha för att man ska kunna hitta ungefär rätt i modelldjungeln.
 
Helst skulle jag vilja ha ute-eneheterna (eller enheten om det skulle räcka med en) gömda vid garaget men då blir det ca 30 meter till de två sovrummen på västra sidan och det verkar vara för långt om jag förstår det rätt. Ute-enheter gör (i mitt tycke) fasaden betydligt fulare, i alla fall på den typ av hus som vi har.

Jag är också osäker på om jag bör ha en multisplit för sovrummen som ligger bredvid varandra eller om jag bör satsa på att ha tre separata ute-enheter. Hur mycket dyrare är det att ha 2 ute-enehter jämfört med en ute-enhet med multisplit (i så fall samma ute-enhet för de två västra rummen)?

1. Vad rekommenderar ni för utrusting för mina behov och önskemål?
2. Vad får jag för extra fördelar om jag tar en lite dyrare utrustning jämfört med det ni rekommenderar i fråga 1.?
3. Vad är det för för- och nackdelar med golvenheter? Jämfört med väggenheter.
4. Är golvenheter bättre om man är känslig för kall vind på kroppen när man ligger i sängen? Det är kyleffekten vi vill åt, men utan blåseffekten.
5. Går det att ha ute-enheterna 30 meter från inneenheterna?
6. Är det värt att satsa på två enheter eller bör jag ha en multi-spilt för två av rummen?
7. Jag har hört att det kan bli vattenskada på govlet om dräneringsröret på inne-enheten blir igentäppt. Kan det verkligen stämma? Stannar inte enheterna i så fall?
Vad är det för skillnad pÃ¥ väggenheterna: Daikin FVXM25F och  FVXM25A? F verkar vara mer högljudd än A (23 dB vs. 20 dB pÃ¥ tyst läge). Men visst funkar även FVXM25A med mulitsplit?

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: AC till tre sovrum. Golvmodeller?
« Svar #1 skrivet: 01 maj 2021, 18:14:27 »
Ursäkta sent svar.
Generellt bör du ställa prisfrågor till din tilltänkta installatör vad gäller dina frågetecken om prisskillnader mellan singel och multimaskiner.
Jag försöker dock svara generellt på dina frågor:

1. Vill du ha en tyst och dragfri anläggning så är det modellerna Stylish 20/25 (Coandaeffekt) samt Origo/Origo II 25/35

2.En dyrare inomhusenhet innebär oftast mer funktioner och bättre materialval som leder till tystare drift.

3. Golvenheterna har mycket tysta fläktar p.g.a. designen Väggmodellerna skapar ljudet högre upp. Ligger du i sängen och sover KAN golvmodellerna upplevas som mer högljudda beroende på placering gentemot huvudet. En Stylish med Coanda ser till att luftströmmen följer taket och faller ner utan att det drar i ansiktet.

4. Golv eller Stylish ger er en dragfri upplevelse om de placeras rätt.

5. Nej. Inte om det blir 2 ggr 30 m. Totsllängd i systemet på våra 3-ports maskiner är 50 meter.

6. 1st. singelmaskin för det ena rummet samt en 2-ports multi för de rummen som ligger nära varandra.

7. Om installatören monterar en flottör/kondenspump på maskinen och ett styrkort så kommer maskinen att stanna om vattennivån höjs.

FVXM-F är en modell som kom 2007 under namnet FVXS-F. FVXM-A är årets senaste maskin. F-modellen kallar vi för Origo, A-modellen kallar vi för Origo II.
Origo II har fläsh streamer luftrening samt 4:e generationens inbyggda wifi med röststyrning. Bättre effektivitet på den också. Bry dig inte om ljudet då dessa 2 maskiner har samma fläkt men A-modellen har något högre flöde vid minfart. Du kommer köra båda maskinerna i en högre fart än så för att kyla era rum.

Mvh
D

Utloggad KenMac

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: AC till tre sovrum. Golvmodeller?
« Svar #2 skrivet: 04 maj 2021, 10:47:11 »
Tusen tack för svar!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!