Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sätta in golvvärme till en 410p vad behövs?  (läst 811 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ljunki

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Sätta in golvvärme till en 410p vad behövs?
« skrivet: 21 april 2021, 22:12:10 »
Hej

Är i gång och håller på att renovera undervåningen som ej har någon golvvärme.

Jag har en fighter 410p som jag tänkt koppla allt till. Nedre våningen är ca 95 KVM med 7 rum. Lägger man en slinga rum eller oavsett eller beror det lite på?

Och vad är det jag exakt behöver för att koppla på golvvärmen mot FLVP? En vvs kille säger att jag ska ha en shunt och separat pump, en annan tycker inte det.
Vad säger ni?

Tänker att 401p borde sköta allt eller?



Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Sätta in golvvärme till en 410p vad behövs?
« Svar #1 skrivet: 21 april 2021, 22:17:07 »
Hur många slingor beror på rummens storlek, men kör du med 16 mm golvvärmeslang så kan du ha upp till 20 m2 på en slinga.
Har du radiatorer uppe så bör du ha en separat shunt/pump nere, annars kvittar det.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sätta in golvvärme till en 410p vad behövs?
« Svar #2 skrivet: 21 april 2021, 22:31:09 »
Sätt inte GV och radiatorer pÃ¥ samma matning ut frÃ¥n VP, ett rör som gÃ¥r iväg och GV kopplas pÃ¥ det , med fortsättning till radiatorerna, dÃ¥ kan du fÃ¥ problem med intrimningen.  Varje system ska ha matning via T-stycke direkt efter VP. GV egen pump vid fördelarna och radiatorer kan ha den som är i VP

Utloggad Ljunki

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sätta in golvvärme till en 410p vad behövs?
« Svar #3 skrivet: 22 april 2021, 08:45:25 »
Hej har inga element idag heller, har bara tilluften från FLVP och en luft/luft värmepump.

Så men andra ord så borde fördelaren kunna kopplas direkt på FLVP:en. Hur fungerar styrningen då? Då styr jag allt via FLVP och inte jag har ingen separat styrning "wireless" grej som är kopplat till golvvärmen?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9627
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Sätta in golvvärme till en 410p vad behövs?
« Svar #4 skrivet: 22 april 2021, 10:14:06 »
Vad är det för bjälklag i bottenvåningen där golvvärmen ska läggas? Tilluftsbatteriet är kopplat parallellt med värmekretsen i 410P. Vad är värmekurvan och förskjutningen inställda på nu?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Ljunki

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sätta in golvvärme till en 410p vad behövs?
« Svar #5 skrivet: 22 april 2021, 10:37:10 »
Kommer regla upp från golvet med Granab system tror jag och slang läggs i spårad spånskiva.

Bor i sthlm så den är nog inställd på 10 -2 kan det stämma?

"Tilluftsbatteriet är kopplat parallellt med värmekretsen i 410P" gissar att det är dåligt? =)


Kan tilläga att tanken är att ventilera under golvet med hjälp av frånluften från FLVP är det en dum idé istället för att köra en separat fläkt för det ändamålet?
« Senast ändrad: 22 april 2021, 10:39:12 av Ljunki »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9627
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Sätta in golvvärme till en 410p vad behövs?
« Svar #6 skrivet: 22 april 2021, 10:43:16 »
Känner inte till Granab tyvärr men utgår ifrån att det inte finns någon betongplatta under huset som ska värmas av golvslingorna. Då är föreslagen inställning för golvvärme i träbjälklag kurva 8 med förskjutning -1. Om detta räcker för tilluften så kan man alltså mata golvvärmen direkt men föreslår att du kollar ett extra varv på nuvarande inställningar med enbart tilluft och frånluft.
« Senast ändrad: 22 april 2021, 10:45:49 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Ljunki

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sätta in golvvärme till en 410p vad behövs?
« Svar #7 skrivet: 22 april 2021, 11:41:40 »
Uppreglade stålreglar på plastfötter typ, så inget kommer ligga mot markplattan. Ska trycka in så mycket cellplast som får plats mellan golv och regel utan att nudda plattan och för att få okej flöde för luften

Pumpen är inställd på 10 -2, brukar skruva ned förskjutningen till -10 på sommaren, blir ju typ 30 grader inne i alla fall när solen ligger på. Rätt eller fel?
Men det är väl inte värre än att man får installera en pump om den inte skulle klara av det senare tänker jag.

Vad säger ni om att ventilera golvet med pumpen? Någon som har erfarenhet av det?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9627
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Sätta in golvvärme till en 410p vad behövs?
« Svar #8 skrivet: 22 april 2021, 12:33:31 »
Ja det är ju en helt normal inställning av värmekurvan. Inget problem att ändra till 8 och -1 och köra golvvärmen direkt på 410P. Var orolig för att den var väldigt högt inställd för att ge extra varm tilluft när den körs som bara tilluft/frånluft.

På sommaren kan man gärna stänga av cirkulationspumpen med driftlägesknappen om man klarar varmvattnet med enbart kompressorn. Lite grann mindre värme i huset upplever jag det men det är nog knappt mätbart.

Om man bygger med det s.k. Nivell-golvet har väl de alla delar som behövs inkl. fläkt(?) Däremot är det ju bra att ha god ventilation i huset för att vädra ut fuktig inneluft.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Sätta in golvvärme till en 410p vad behövs?
« Svar #9 skrivet: 22 april 2021, 12:48:26 »
Som sagt behövs ingen extra shuntgrupp, shunten är inbyggd i 410P.
Jag tror inte heller tilluftsbatteriet blr nått problem trots att det sitter på samma framledning som till golvvärmen.
Vilken kurva som blir aktuell är inte så enket att sia om, men troligen kommer du behöva sänka kurvan, det kommer sänka tillufttemp lite men det blir ingen nackdel.
Kollade lite på Granabgolv, ser ut som en kopia av Nivellgolv, samma princip.
Funkar säkert lika bra, isolera ordentligt under golvvärmen bara så du inte värmer avluften istället för bostaden.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Ljunki

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sätta in golvvärme till en 410p vad behövs?
« Svar #10 skrivet: 23 april 2021, 10:41:08 »
Hej

Någon som kan svara på vad maximalt luftflöde är i frånluften?

Alltså räcker kapaciteten för att både ventlilera det vanliga i huset samt under väggar och golv. Letar efter någon siffra, men hittar inte.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Sätta in golvvärme till en 410p vad behövs?
« Svar #11 skrivet: 23 april 2021, 11:01:25 »
Man brukar använda siffran 0,35 l/s och m2 bostadsyta => 33 l/s för 95 m2.
Det blir ju inget extra om frånluften går via Granab-golvet, det blir samma luftflöde.
I denna bilden byter du bara ut fläkten till höger mot frånluftsvärmepumpen.

« Senast ändrad: 23 april 2021, 11:07:04 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9627
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Sätta in golvvärme till en 410p vad behövs?
« Svar #12 skrivet: 23 april 2021, 11:09:00 »
Någon som kan svara på vad maximalt luftflöde är i frånluften?

Alltså räcker kapaciteten för att både ventlilera det vanliga i huset samt under väggar och golv. Letar efter någon siffra, men hittar inte.

Tänkte du koppla spirorören för frÃ¥nluften till golven direkt? Sc:,h  Maximala luftflödet i 410P beror pÃ¥ Ã¥rsmodellen dÃ¥ det fanns del 130 W fläkt och dels 170 W fläkt. I ett vanligt hus kanske max 85 lit/sek gissar jag pÃ¥. Räcker väl till för att även ventilera bort luften frÃ¥n golven i det stora hela frÃ¥nluftflödet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!