Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIBE F470 - lÃ¥g effektivitet och dyra elräkningar  (läst 8282 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: NIBE F470 - låg effektivitet och dyra elräkningar
« Svar #15 skrivet: 27 mars 2021, 18:52:02 »
Vid valet mellan L/V och bergvärme bör man tänka på att en L/V-pump kan behöva kraftigare huvudsäkring vilket kostar en del.

I och med att elförsörjningen i framtiden ska bli frÃ¥n förnybara energikällor fÃ¥r man nog räkna med att det blir större variation i elpriset över Ã¥ret. Kalla vintermÃ¥nader kan det bli väldigt dyr el. Det gÃ¥r alltsÃ¥ inte att jämföra Ã¥rs-COP för L/V- och bergvärmepumpar rakt av.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
SV: NIBE F470 - låg effektivitet och dyra elräkningar
« Svar #16 skrivet: 27 mars 2021, 23:06:45 »
Roland, hur tänker du nu? Tror du att man kan få tillbaka motsvarande halva kostnaden för en ny frånluftsvärmepump genom att kränga den gamla på blocket?? Då tror jag du är rätt optimistisk. Vad du investerat i den befintliga anläggningen får nog anses vara förbrukat
Han menar inte försäljningsvärde, han menar förmodligen såhär:

Att man räknar med att en frånluftsvärmepump behöver nyköpas inkl installation varje 20:e år som fast avgift. Desto närmare värmepumpspension desto mer planerade pengar har man att röra sig med som ändå skulle gå till värmepump. Så istället för lägga 60k på en ny F470 kan man köpa en bergvärmepump för 90k och på så vis fått 30k i "rabatt" när F470 pensioneras mitt i livstiden, eftersom värmepumpen inte behöver bytas förrän om 20 år efter ingreppet. Desto senare desto mer "rabatt" och vise versa.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Inloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: NIBE F470 - låg effektivitet och dyra elräkningar
« Svar #17 skrivet: 28 mars 2021, 08:24:39 »
Jag har svårt att smälta det resonemanget. För mig är det tydligare om man betraktar det som kommer synas på kontona - eller kännas i plånboken som det hette förr. Uppvärmning & VV kostar bara, ger inga intäkter (om man inte blandar in solceller o vindkraft). Den befintliga pumpen har inget nämnvärt restvärde den dag den tas ur drift men så länge den går fortsätter den att minska utgifterna för uppvärmning & VV

Men i detta fall, den ger ju inte ens den komfort som önskas. Därmed uppstår frågan, varför vänta? Genom att uppgradera till tex BV i kombination med FTX så uppnås förhoppningsvis önskad komfort. Så snart investeringen görs - susar det till på kontot - men det uppstår också en ekonomisk fördel genom ytterligare minskning av de kommande utgifterna för uppvärmning & VV

Det är ju egentligen allt det handlar om - önskad komfort till lägsta kostnad
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: NIBE F470 - låg effektivitet och dyra elräkningar
« Svar #18 skrivet: 28 mars 2021, 08:57:22 »
Jag har svårt att smälta det resonemanget. För mig är det tydligare om man betraktar det som kommer synas på kontona - eller kännas i plånboken som det hette förr.

Man mÃ¥ste ta hänsyn till när det kommer att kännas i plÃ¥nboken. Hade frÃ¥nluftvärmepumpen varit helt ny och man  först om 20 Ã¥r behöver fundera över en ny är man i en annan sits än om den sjunger pÃ¥ sista versen och smällen i plÃ¥nboken kan komma när som helst. När jag 2002 skaffade värmepump hade det varit en mycket tveksam investering om det befintliga värmesystemet hade haft lÃ¥ng Ã¥terstÃ¥ende livslängd, men jag hade dÃ¥ en oljebrännare som började krÃ¥ngla i en panna frÃ¥n 1968. Där fanns det en utgift som kunde komma när som helst. Jag tyckte dÃ¥ det var rimligt att dra bort kostnaden för ny panna frÃ¥n kostnaden för bergvärmeinstallationen och räkna lönsamheten pÃ¥ differensen.

Jag kan hÃ¥lla med om att ligger utgiften för en ny pump lÃ¥ngt fram i tiden blir det svÃ¥rare. Olika personer kan ha helt olika värdering av en utgift om 10 Ã¥r jämfört med en idag. Räknar man inte med att bo kvar om 10 Ã¥r är man i en annan sits än om man har ett längre perspektiv.   

Men så var det komforten också.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Inloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: NIBE F470 - låg effektivitet och dyra elräkningar
« Svar #19 skrivet: 28 mars 2021, 11:17:18 »
Citera
Jag tyckte då det var rimligt att dra bort kostnaden för ny panna från kostnaden för bergvärmeinstallationen och räkna lönsamheten på differensen.

Jo, jag förstår hur du tänker och kanske tänkte då. Men den stora lönsamheten, som då kanske var svårare att uppskatta, måste ändå varit själva övergången från olja och den därefter följande minskningen på utgiftssidan för uppvärmningen?

Sedan är det väl sÃ¥ för dom allra flesta att det känns i plÃ¥nboken oavsett när det händer. Väldigt fÃ¥, även om det kanske vore smart, väljer väl att investera ett belopp motsvarande besparingen i tex en indexfond vars utveckling och behÃ¥llning är reserverad för det framtida utbytet 
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad eribob

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE F470 - låg effektivitet och dyra elräkningar
« Svar #20 skrivet: 28 mars 2021, 21:29:09 »
Sammanlagt uppvärmningsbehov brutto inkl varmvatten är alltså 23646+10500= 34.146 kWh/år om man förutsätter att F470 har gått hela tiden. Är ganska högt för 200 kvm men det är som sagt ett lite äldre hus. Sätter man in en 10 kW bergvärmepump (NIBE F1245-10) så blir energibehovet netto 9.270 kWh/år. Årsvärmefaktor 3,83 och en årsbesparing på nästan 25.000 kWh. Borrdjupet bör vara minst 170 m. Total elförbrukning inkl hushålls-el blir runt 14.430 kWh per år.

Detta är ju utmärkt, tack! Låter som om bergvärme kan betala sig ganska snabbt då. Är det inte också sannolikt värdehöjande på huset med bergvärme om vi mot förmodan skulle behöva flytta inom ett par år?

Ang radonet så sattes det in radonsug i källaren efter att den mätningen som står på energideklarationen gjordes. Så nu har vi ca 130bq.

Ventilationen behöver fortfarande ses över dock. Det är för få frånluft-ställen. Men toaletten på övervåningen borde inte vara svår att ansluta till frånluften uppe på vinden (toalettens ventilation går in i skorstenen i nuläget vilket jag tycker känns lite skumt). Tvättstugan på nedervåningen borde inte heller vara svår att ansluta för där står ju pannan med fläktarna idag så det finns både till och frånluft draget dit såklart. Badrummet på nedervåningen är vägg i vägg med tvättstugan så det går nog också bra. Någon mer tilluft kanske man skulle ha på nedervåningen också (finns ingen idag) och där får jag fundera lite hur man drar rören så att det inte stör för mycket.

Vid valet mellan L/V och bergvärme bör man tänka på att en L/V-pump kan behöva kraftigare huvudsäkring vilket kostar en del.

Noted.

Om någon bor i Stockholmsområdet och har haft goda erfarenheter av någon värmepump-installatör så tar jag tacksamt emot tips!

Är NIBE F1245-10 ett av de bästa alternativen på marknaden?

Tack igen för all hjälp!

Inloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: NIBE F470 - låg effektivitet och dyra elräkningar
« Svar #21 skrivet: 29 mars 2021, 07:22:31 »
Citera
Är det inte också sannolikt värdehöjande på huset med bergvärme

Det ska man nog inte överskatta. Värdet på ditt hus bestäms i första hand av vilket område/kommun det ligger i, läget, storlek på tomt, tillgång till sjö eller åtminstone servitut för brygga och inte minst hustyp o husstorlek som ska falla i köparens smak. Marknaden i Stockholm är i vissa områden helt galen. Vi som gillar värmepumpar värdesätter det naturligvis men vi har nog en övertro vad gäller inverkan på huspriset

"Jamen jag har ju nya fälgar på Volvon, borde jag inte få bättre betalt då"
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: NIBE F470 - låg effektivitet och dyra elräkningar
« Svar #22 skrivet: 29 mars 2021, 08:11:06 »
"Jamen jag har ju nya fälgar på Volvon, borde jag inte få bättre betalt då"

Det är lite skillnad. En bergvärmepump minskar kostnaden för att bo i huset. Nya fälgar gör inte milkostnaden lägre. Finns det flera potentiella köpare av huset vid en försäljning bör priset hamna på ungefär den nivå där den som bjuder näst högst inte har råd att vara med längre, där årskostnaden når smärtgränsen. Är kostnaden för att värma huset låg kan man betala mer i ränta till banken.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: NIBE F470 - låg effektivitet och dyra elräkningar
« Svar #23 skrivet: 29 mars 2021, 10:59:14 »
Om någon bor i Stockholmsområdet och har haft goda erfarenheter av någon värmepump-installatör så tar jag tacksamt emot tips!

Är NIBE F1245-10 ett av de bästa alternativen på marknaden?

NIBE F1245 har funnits ett antal år på marknaden och är on/off-typ. Även servicetekniker har lovordat den som en bra modell. Ibland kan en on/off-modell behöva en volymtank, typ 100 lit, om värmesystemet i huset inte rymmer tillräckligt med värmevatten. NIBE har tyvärr haft problem med de varvtalsstyrda modellerna där frekvensomvandlaren havererat efter strömavbrott. En dyr komponent att byta. Man kan säga att en on/off-modell med tank fungerar minst lika bra som en varvtalsstyrd modell.

Rörande Rör i Farsta har fått bra omdömen generellt: https://roranderor.se/nibe-bergvarmepump/
Borrningen får man ta med en borrfirma. Grävning mellan borrhål och husets grundmur gör vissa själv men annars får man komma överens med någon.

Det finns givetvis andra märken som ocksÃ¥ är bra pÃ¥ bergvärme: IVT/Bosch, CTC, Thermia och numera finns ocksÃ¥ Daikin och Mitsubishi etc. 
« Senast ändrad: 29 mars 2021, 11:01:44 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: NIBE F470 - låg effektivitet och dyra elräkningar
« Svar #24 skrivet: 29 mars 2021, 12:09:00 »
Citera
Nya fälgar gör inte milkostnaden lägre
Jag raljerade naturligtvis, men vi har ibland en övertro på att vissa saker höjer värdet mer än det faktiskt gör. Det är ju jättebra med lägre boendekostnad och det påståendet gäller ju för alla värmepumpsinstallationer. Mer eller mindre. Sedan att trycka in en bergvärmeanläggning i objekten som köps i "heta" områden, bland annat där du bor, verkar inte vara något problem för köparen som ofta även väljer att slänga ut inte allt för gamla och fullt funktionsdugliga kök och badrum, garanterat till betydligt högre kostnad än en bergvärmeanläggning. Det har man ju sett massor av exempel på
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Det finns undersökningar som visar hur mycket bergvärme ökar värdet på huset vid försäljning, jag läste om det alldeles nyligen. Genomsnittsökningen var drygt 150000kr.




Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Inloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: NIBE F470 - låg effektivitet och dyra elräkningar
« Svar #26 skrivet: 30 mars 2021, 18:37:48 »
Medveten om att vi är rätt mycket OT men i alla fall, bara 150k, då kan man ju inte säga att det påverkar huspriset nämnvärt i vissa Sthlms områden i alla fall. För Hus som landar runt 15 mille så blir det en procent, för kåkar runt tio mille, 1,5 procent. Jag tror inte skillnaden i pris påverkas ett dugg i dessa områden av om du har BV eller tom en effektivare FLVP som ger en besparing i samma härad. Det r helt andra faktorer som kommer avgöra slutpriset. Sen kan vi tycka jättemycket om våra värmepumpar
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Ljunki

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE F470 - låg effektivitet och dyra elräkningar
« Svar #27 skrivet: 22 april 2021, 09:48:09 »
Långt ifrån en expert på detta, men kan bara bidra med min erfarenhet.

Köpte ett hus med modell äldre än dig (401p) men ingen värme från FLVP förutom från tilluften alltså ingen golvvärme eller radiatorer. Dock så fanns det 12 elradiatorer i huset.
Januari räkningen var superhög, minns nu inte exakt. var ca 5 år sedan.
Köpte en luft luft värmepump direkt. Sänkte typ min elförbrukning med ca 10.000kwh per år ca 24000kw till 14000kwh. kostnad 18.000:- för installation sthlm.
Visserligen var 24000kwh från året innan då jag inte bodde i huset, men ger i alla fall en fingervisning.
Jag hade också problem med att flänsarna på fläktarna var så fulla med skit att det knappt blåste något. Men det det verkar din göra i alla fall. Samt att cirkulationspumpen ej gick, fast det såg ut så. Servicekillen märkte inte ens det.

Huset är på 180 m2

Så om du vill ha en snabblösning och fundera vidare så kan jag ju rekommendera en luft luft sålänge. Har ju haft min nu i 6 år och den blåser på förfullt. Mitsubishi FH35

Tänken är nu dock att lägga golvvärme i undervåningen och i förlängningen bergvärme och FTX, men det kostar ju tyvärr en hel del gissar jag.
« Senast ändrad: 22 april 2021, 09:55:32 av Ljunki »

Utloggad eribob

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE F470 - låg effektivitet och dyra elräkningar
« Svar #28 skrivet: 29 oktober 2021, 19:27:11 »
Uppdatering: Det blev bergvärme. 200m hål och en IVT geo 512c. Blev klart i förrgår men nöjd hittills. Får se hur den klarar vinterkylan, det är ju det som är stålbadet hehe.. Fortfarande svalt på nedervåningen men tror vi har för få radiatorer eller för dåligt isolerat där (souterrängplan). Den största radiatorn där nere är kall också, oklart varför, öppnat separat tråd om det här på forumet.

Tack för alla råd!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!