Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepumpen värmer inte sÃ¥ bra längre  (läst 2212 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad elector

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Värmepumpen värmer inte så bra längre
« skrivet: 16 januari 2021, 23:47:45 »
Jag bor i en enplansvilla av trä på cirka 140 kvadrat. Vi har golvvärme i alla rum som enda uppvärmning samt luftventiler på väggarna. Allt styrs av en frånluftsvärmepump av märke/modell ElektroStandard Autoterm 380/480. Allting är från 1997, när huset byggdes. Vi flyttade in för ganska precis 2 år sedan.

Vi har nu lite problem med värmepumpen, upplever vi. Det som händer är att det inte blir tillräckligt varmt. Vi har dragit på max på termostaterna i alla rum och satt grundkurvan så högt som 8 (den var på 5 förut). Trots det får vi inte upp värmen i något rum mer än cirka 20 grader, nu när det är mellan 3 och 8 grader minus utomhus. När vi flyttade in var det -15 och då hade vi i a f 22-23 grader.

Vad kan vara fel, tro? Idag upptäckte jag visserligen att manometern till varmvatten stod på 0,6. Jag har spolat lite så att den står på 2,5 nu. Men kan detta påverka något annat än varmvattnet (som vi inte har haft några problem med ändå)?

Börjar värmepumpen bli lite till åren och inte orka mer?

Tjänar man något på att byta till en ny pump, t ex en NIBE 370 eller 730 eller IVT 490? Är dessa pumpar mer effektiva (drar mindre el) och värmer bättre? Hur högt låter de? Har hört att de kan låta rätt rejält.

Jag kan väldigt lite om sådant här och uppskattar alla svar och tips och synpunkter!

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepumpen värmer inte så bra längre
« Svar #1 skrivet: 17 januari 2021, 00:00:04 »
2,5 bar lite för mycket ska vara ca 1,2 bar, om du tänker på ett ev. byte, kolla upp hur anslutningarna är på topp, så det stämmer mellan gammal och ny. Det brukar inte gå eller få platts vrida slangarna.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värmepumpen värmer inte så bra längre
« Svar #2 skrivet: 17 januari 2021, 05:42:07 »
Kolla att det inte är luft i radiatorerna?
En annan vanlig orsak är att växelventilen börjar ge upp, man kan motionera denna, men är det denna så bör den bytas ut.
Kolla också att alla säkringar i husets elcentral till värmepumpen är OK?
Kolla också överhettningsskyddet (sid 11 och nr 33 sid 42).

http://doc.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Manual_480_anv_inst.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmepumpen värmer inte så bra längre
« Svar #3 skrivet: 17 januari 2021, 06:07:33 »
OM jag är korrekt informerad så har du en värmepump som återvinner energin ur frånluften, den har en kompressor som förbrukar ca 500 Watt och ger ca 1500 W värme, resten av den effekt som behövs för att värma huset kommer från elpatron.
Normalt behövs eltillskott redan från någon enstaka plusgrad ute, att du inte får upp värmen trots att du ökat kurvan tyder alltså på att du har en ej fungerande elpatron.
Följ CarlN:s råd och kolla upp om det finns något som gjort att den inte längre fungerar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Värmepumpen värmer inte så bra längre
« Svar #4 skrivet: 17 januari 2021, 06:47:41 »
Jag känner igen problemet med felande elpatron i vår numera för länge sedan pensionerade elektrostandard, vi hade en 280 om jag minns rätt.

Flera kontaktorer som styr elpatronerna hade gått sönder och det troligen beroende på översvämmning av smältvatten från smältvattentråget som smart placerat satt rakt ovanför. Detta i sin tur orsakat av igensatt avloppsslang från tråget ner till spillkopp/brunn. Om det nu är så att elpatronerna inte går in, värt att kolla upp, så kan det vara kontaktorerna som pajat. Och rensa slangen regelbundet om ni väljer att reparera och behålla skåpet. Samt kolla luftfiltret att det inte är helt igensatt
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad elector

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepumpen värmer inte så bra längre
« Svar #5 skrivet: 17 januari 2021, 08:44:49 »
Men om jag får ut en massa varmvatten, trots att utomhustemperaturen är minus 5 grader, kan väl inte elpatronen vara trasig, eller? Borde inte vattnet vara kallt då?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Värmepumpen värmer inte så bra längre
« Svar #6 skrivet: 17 januari 2021, 09:16:32 »
Den där modellen har separata värmesköldar på 3×1 kW som värmer varmvattnet i tanken utöver kompressorn. Sedan har den en annan elpanna/kassett för värmen i huset på max 2,25 + 4,5 + 2,25 kW.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad elector

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepumpen värmer inte så bra längre
« Svar #7 skrivet: 17 januari 2021, 09:41:57 »
Vilken är växelventilen? Hittar flera ventiler i manualen men inte denna.
Luftfiltret spolas igenom varje månad.
Elpannan känns ljummen. Inte varm men heller inte kall. Lampan lyser också när den går igång. Den är m a o inte helt trasig. Kan den vara halvtrasig, funka lite halvt?
Säkringar ok, liksom överhettningsskydd.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Värmepumpen värmer inte så bra längre
« Svar #8 skrivet: 17 januari 2021, 10:13:10 »
3-vägsventilen sitter i mitten längst nertill ovanför avtappningen av systemet. Säkringarna kan man gärna dubbelkolla om det är porslinssäkringar då märket kan sitta kvar fast även fast den är utlöst. Kolla även huvudsäkringarna vid elmätaren.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad elector

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepumpen värmer inte så bra längre
« Svar #9 skrivet: 17 januari 2021, 15:15:39 »
Ok, hur motionerar man då denna vita tingest? F ö är just denna del bara ett år gammal, den byttes ut förra julen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värmepumpen värmer inte så bra längre
« Svar #10 skrivet: 17 januari 2021, 17:00:21 »
Men vad är detta för grejor, det är knappast original, vad jag kan se?
Är det nån specialstyrning till värmen som nån kopplat ihop?
Kolla upp detta som jag markerat på bilden?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad elector

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepumpen värmer inte så bra längre
« Svar #11 skrivet: 17 januari 2021, 17:05:13 »
Det där kan du ignorera. Det är en pryl från Ngenic inkopplad till utegivaren för att simulera en viss utomhustemperatur för att få jämnare värme. Det funkar dock inte, så jag använder den inte sedan något år tillbaka.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värmepumpen värmer inte så bra längre
« Svar #12 skrivet: 18 januari 2021, 09:08:45 »
Den borde kopplas ur rent elektriskt i så fall.
Sitter säkert ett batteri i och när det tar slut blir det knas.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad elector

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepumpen värmer inte så bra längre
« Svar #13 skrivet: 01 februari 2021, 23:17:11 »
Jag har tagit bort Ngenicgrejen nu. Idag var en servicetekniker här. Han har hållit på med Autoterm i 20 år, tydligen.

Han ändrade från rumsgivarstyrning till utegivarstyrning. Enligt honom är det mer pålitligt. Vidare ändrade han några andra värden (bl a grundkurvan som jag hade höjt till 9 eftersom jag inte tyckte att något hände med värmen och jag skruvade på allt jag kunde hitta; nu sänkte han den till 4). I morse hade vi 17 grader inomhus när vi vaknade. Framledningstemperaturen var tydligen på 33 grader, vilket också returledningstemperaturen var på. Och då menade han att värmepannan inte jobbade, att den var nöjd då. Han menade att det hade varit så länge och att det var därför inget hände med värmen.

Efter att han ändrat på några parametrar (grundkurvan främst) var f-tempen på 42 och r-tempen på 30. Han menade också att det kan ta upp till två veckor att få igång värmen igen, eftersom golvvärmen ligger i betongplattan. Å a s skulle vi märka skillnad redan imorgon och skulle ringa om så inte var fallet. Mycket oklart där ...?

Nu på kvällen är f ö båda temperaturerna runt 57 grader. Det är nu 20 grader inomhus, men utomhus är det -7 medan det var -13 i morse. Så jag vet inte riktigt om det är pannan som har fått upp tempen eller att det är varmare utomhus?

Sedan sade teknikern att bada varmt i badkar ska man inte göra på vintern. Det finns ingen panna som klarar det utan att inomhustempen rasar. Det låter ju lite trist och märkligt, särskilt som vi har små barn som tycker om att bada.

Själv kan jag ingenting om sådant här. Ni som kan, vad tror ni/tycker ni om teknikerns resonemang här?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Värmepumpen värmer inte så bra längre
« Svar #14 skrivet: 02 februari 2021, 09:44:04 »
Klart man kan bada badkar även på vintern men det är ju viktigt att det finns en el-patron/kassett som ger ett ordentligt extra tillskott när det behövs. Kostar naturligtvis en del el kWh men det blir inte så mycket jämfört med hela årsförbrukningen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!