Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Daikin c35-r eller Daikin cx25-r  (läst 5740 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dabj

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Daikin c35-r eller Daikin cx25-r
« skrivet: 02 december 2020, 21:08:00 »
Hej alla kloka värmepumpsmänniskor!
Ska installera en värmepump om ca 2 veckor och har beställt en c35-r frÃ¥n polarpumpen nu när de hade den nedsatt under black week. Har nu börjat fundera pÃ¥ om det är ett bättre val att byta til en sx25-r istället (35an var slut). Jag bor i Nybro SmÃ¥land, sÃ¥ inte vargavintrar varje Ã¥r. Kan nÃ¥gon som förstÃ¥r alla siffror eller har erfarenhet av de pumparna komma med lite kloka rÃ¥d sÃ¥ jag kan släppa detta 😬😅.

Utloggad menbj0

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin c35-r eller Daikin cx25-r
« Svar #1 skrivet: 02 december 2020, 23:10:33 »
Om du framförallt ska värma huset så hade jag bytt. "x" står för pump utvecklad för kalla klimat. Den utan "x" är framförallt utvecklad för varmare klimat där inte samma krav på att kunna värma finns men där kylning är viktigare.
Hus Göteborg: Daikin Caldo XR30, 2018
Hus Lysekil: IVT Greenline HE C7, 2022

Utloggad Dabj

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin c35-r eller Daikin cx25-r
« Svar #2 skrivet: 03 december 2020, 10:42:16 »
Tack för svar. Fick mail från polarpumpen att sx35an kommer in om ett par veckor och att jag kan få samma pris som under kampanjen. Är det värt att vänta på denna maskin? Installationsfirman som blev tilldelad från polarpumpen säger att c35an är en populär pump men kunde inte råda mig om sx pumparna var ett bättre val. Därför jag är här och söker råd.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin c35-r eller Daikin cx25-r
« Svar #3 skrivet: 03 december 2020, 12:22:41 »
Tack för svar. Fick mail från polarpumpen att sx35an kommer in om ett par veckor och att jag kan få samma pris som under kampanjen. Är det värt att vänta på denna maskin? Installationsfirman som blev tilldelad från polarpumpen säger att c35an är en populär pump men kunde inte råda mig om sx pumparna var ett bättre val. Därför jag är här och söker råd.
Hugget som stucket.
C35R har mer finesser men SX25/35R har mer effekt vid kall väderlek.
Är det inga vargavintrar där du bör (läs kallare än -10C) så skulle jag välja C35R, annars SX-R

D

Utloggad Dabj

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin c35-r eller Daikin cx25-r
« Svar #4 skrivet: 06 december 2020, 12:05:58 »
Hmm ok. Men sx35an är inte en bättre pump om man ska se det i ett längre perspektiv eller är de lika stabila? Det känns som jag vill bli övertygad om att sx35an är det bättre valet 😅. Men är c35r pumpen lika bra eller bättre i lite mildare klimat sÃ¥ vill jag gärna höra en övertygande röst för detta  help.

Utloggad 242GT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin c35-r eller Daikin cx25-r
« Svar #5 skrivet: 07 december 2020, 19:54:48 »
Om du är känslig för ljud kan det vara läge att titta på ett annat fabrikat än Daikin. Har själv en XRH30 i fritidshuset och utedelen låter väldigt illa. Nu har återförsäljaren varit på plats tre ggr och försökt åtgärda oljuden men det blir inget bättre. Verkar som att fler har samma typ av ljud på sina Daikin och reparatören som var till oss senast menade att Daikinpumparna ofta låter som vår medan Mitsubishipumparna är väldigt tysta.

Jag är jättenöjd med prestandan på pumpen med ljudet är inte ok. Hade aldrig stått ut om det var i ett permanentboende.

Utloggad G.F

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 204
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin c35-r eller Daikin cx25-r
« Svar #6 skrivet: 07 december 2020, 20:18:15 »
Bättre att veta tester än att hålla på byta annan märken som inte vet om allt än bara enstaka om ljud, driftsäkerhet, energisnål och bra val finns från Folksam att läsa lite mer på olika detaljer. Daikin som personlig kund ser ler ut och nöjda efter sett på google och youtube olika sajten. tummenupp

https://www.folksam.se/tester-och-goda-rad/vara-tester/test-av-varmepumpar

och

https://www.folksam.se/media/Detaljerad_sammanstallning_varmepumpar_2020_tcm5-50248.pdf
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10.

Utloggad wofflan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
SV: Daikin c35-r eller Daikin cx25-r
« Svar #7 skrivet: 07 december 2020, 20:41:17 »
Om du är känslig för ljud kan det vara läge att titta på ett annat fabrikat än Daikin. Har själv en XRH30 i fritidshuset och utedelen låter väldigt illa. Nu har återförsäljaren varit på plats tre ggr och försökt åtgärda oljuden men det blir inget bättre. Verkar som att fler har samma typ av ljud på sina Daikin och reparatören som var till oss senast menade att Daikinpumparna ofta låter som vår medan Mitsubishipumparna är väldigt tysta.

Jag är jättenöjd med prestandan på pumpen med ljudet är inte ok. Hade aldrig stått ut om det var i ett permanentboende.
Jag fick en daikin xrh30 installerad förra veckan, utedelen är i princip helt ljudlös, är helnöjd. 👍

Utloggad 242GT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin c35-r eller Daikin cx25-r
« Svar #8 skrivet: 07 december 2020, 21:38:09 »
Jag fick en daikin xrh30 installerad förra veckan, utedelen är i princip helt ljudlös, är helnöjd. 👍

Även när den går på låg belastning? Vår går tyst och fint på högbelastning men gnisslar och vibrerar på låg belastning.

Utloggad wofflan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
SV: Daikin c35-r eller Daikin cx25-r
« Svar #9 skrivet: 07 december 2020, 22:51:07 »
Även när den går på låg belastning? Vår går tyst och fint på högbelastning men gnisslar och vibrerar på låg belastning.
Hej. Ja även när den gÃ¥r pÃ¥ lÃ¥g belastning 👍

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin c35-r eller Daikin cx25-r
« Svar #10 skrivet: 07 december 2020, 23:19:55 »
Om du är känslig för ljud kan det vara läge att titta på ett annat fabrikat än Daikin. Har själv en XRH30 i fritidshuset och utedelen låter väldigt illa. Nu har återförsäljaren varit på plats tre ggr och försökt åtgärda oljuden men det blir inget bättre. Verkar som att fler har samma typ av ljud på sina Daikin och reparatören som var till oss senast menade att Daikinpumparna ofta låter som vår medan Mitsubishipumparna är väldigt tysta.

Jag är jättenöjd med prestandan på pumpen med ljudet är inte ok. Hade aldrig stått ut om det var i ett permanentboende.
Det har gått ut ett servicemeddelande om hur de maskinerna skall åtgärdas. Är du ej nöjd med åtgärden så kontakta oss så skickar vi ut en servicepartner.

Mvh
D

Utloggad 242GT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin c35-r eller Daikin cx25-r
« Svar #11 skrivet: 08 december 2020, 07:58:38 »
Det har gått ut ett servicemeddelande om hur de maskinerna skall åtgärdas. Är du ej nöjd med åtgärden så kontakta oss så skickar vi ut en servicepartner.

Mvh
D

Hej och tack för svar. Jag har haft tekniker på plats i två omgångar. Ena tillfället monterades några brickor som skulle åtgärda vibrationerna, men märker ingen skillnad. Andra tillfället försökte han åtgärda det gnisslande ljudet men ingen skillnad där heller. I det senare fallet vet jag inte vad åtgärden var. Återförsäljaren är stor på orten och en seriös firma, jag har egentligen stort förtroende för dem men här verkar de inte kunna lösa problemet. Jag har frågat förr utan att få svar, men kan problemet med det gnisslande ljudet bero på för korta rör mellan utedel och innerdel? Teknikern menar att ljudet beror på att köldmediet kokar.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Daikin c35-r eller Daikin cx25-r
« Svar #12 skrivet: 08 december 2020, 08:38:19 »
Om det gnisslar i utedelen är det nog ofta aluminiumlammellerna på förångaren olika lager som gnuggar mot varandra.
Är det flödesljud från köldmediet är det nog knepigare.
Är det vibrationsljud är det viktigt att ha pumpen på stålfjäderdämpare och se till att rören första metern närmast utedelen inte ligger an mot väggen, eller har dragits fast med buntband invändigt i plastkanalen (Många som gör det).
Det hjälper ju liksom inte att avvibrera utedelen från konsolerna med bra dämpare om man spänt fast rören i väggen...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 242GT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin c35-r eller Daikin cx25-r
« Svar #13 skrivet: 08 december 2020, 10:49:03 »
Om det gnisslar i utedelen är det nog ofta aluminiumlammellerna på förångaren olika lager som gnuggar mot varandra.
Är det flödesljud från köldmediet är det nog knepigare.
Är det vibrationsljud är det viktigt att ha pumpen på stålfjäderdämpare och se till att rören första metern närmast utedelen inte ligger an mot väggen, eller har dragits fast med buntband invändigt i plastkanalen (Många som gör det).
Det hjälper ju liksom inte att avvibrera utedelen från konsolerna med bra dämpare om man spänt fast rören i väggen...

Att det är lite vibrationer och fläktljud från en utedel förstår jag men den ska inte vibrera så vår gör. Men det mest störande är det gnisslande ljudet som man tydlig hör inifrån. Bifogar en fil. @Daikin vet kanske direkt vad det beror på?

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin c35-r eller Daikin cx25-r
« Svar #14 skrivet: 08 december 2020, 11:20:07 »
Att det är lite vibrationer och fläktljud från en utedel förstår jag men den ska inte vibrera så vår gör. Men det mest störande är det gnisslande ljudet som man tydlig hör inifrån. Bifogar en fil. @Daikin vet kanske direkt vad det beror på?
Köldmedieljud.
Kort rördragning ?

D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!