Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: byta fläktmotor pÃ¥ Daikin FTXG25  (läst 1081 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Brandeu

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
byta fläktmotor på Daikin FTXG25
« skrivet: 12 november 2020, 11:04:41 »
Hej!
Första inlägget!
Jag bor sedan ett år tillbaka i ett hus med en Daikin Emura FTXG25 lvp installerad.
Märkte ganska tidigt att det tjutande och flÃ¥sande ljudet inte är normalt, och efter att ha läst pÃ¥ lite om andra med samma problem visade det sig vara fläktmotorn eller dess lager som är slitna. Jag gick därför o köpte en ny fläktmotor som jag nu ska byta ut själv  help

Finns det nån här som kan ge nåt tips innan jag sätter igång? Några definitiva do's eller do nots!
Har aldrig gett mig pÃ¥ nÃ¥t sÃ¥nt här förut  dontknow Hade hellre lÃ¥tit en tekniker göra det, men tycker 3500 kr som han ville ha är alldeles för mycket.
Som sagt alla tips är välkomna!

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: byta fläktmotor på Daikin FTXG25
« Svar #1 skrivet: 13 november 2020, 10:56:06 »
Hej!
Första inlägget!
Jag bor sedan ett år tillbaka i ett hus med en Daikin Emura FTXG25 lvp installerad.
Märkte ganska tidigt att det tjutande och flÃ¥sande ljudet inte är normalt, och efter att ha läst pÃ¥ lite om andra med samma problem visade det sig vara fläktmotorn eller dess lager som är slitna. Jag gick därför o köpte en ny fläktmotor som jag nu ska byta ut själv  help

Finns det nån här som kan ge nåt tips innan jag sätter igång? Några definitiva do's eller do nots!
Har aldrig gett mig pÃ¥ nÃ¥t sÃ¥nt här förut  dontknow Hade hellre lÃ¥tit en tekniker göra det, men tycker 3500 kr som han ville ha är alldeles för mycket.
Som sagt alla tips är välkomna!
Hej,

vad exakt heter maskinen (står på etiketten bakom frontpanelen) ? tillverkningsdatum ?

Mvh
D

Utloggad Brandeu

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: byta fläktmotor på Daikin FTXG25
« Svar #2 skrivet: 13 november 2020, 11:11:30 »
Hej D!

Det är en FTXG25JV1BS och är tillverkad 2010.
Jag har sökt i servicemanualer på nätet men hittar inga svar tyvärr.
 help

Mvh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!