Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inställning Nibe F1255  (läst 8901 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henke_01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Inställning Nibe F1255
« skrivet: 29 december 2019, 22:48:57 »
Jag installerade in en ny Nibe F1255 i slutet på oktober (Vecka 44) när dom ställde in den efter installationen så tog dom värmekurva 7 och kurvförskjutning 0. Från det att pumpen installerades vecka 44 tills nu vecka 52, så har utetemperaturen legat på mellan +5 och -21 och inne har det enligt temperatursloggen på värmepumpen varit mellan 18,4 och 20,5 under den perioden, vilket jag tycker är lite för lite. Jag vill ha en inomhus temp på mellan 21-23 grader, så jag har höjt kurvan från 7 till 8, men har fortfarande förskjutningen på 0. Har nu 21 grader inne, men om jag vill höja tempen lite till, ska jag då höja kurvan ytterligare ett steg till kurva 9, eller ska jag låta kurvan vara kvar på 8 och höja kurvförskjutning nåt/några steg istället?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Inställning Nibe F1255
« Svar #1 skrivet: 30 december 2019, 04:57:04 »
höj kurvförskjutningen ett steg i taget, kan nog hända att kurva 9 blir för varm.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställning Nibe F1255
« Svar #2 skrivet: 30 december 2019, 11:18:23 »
Kurvlutningen inverkar främst på innetemp när det är riktigt kallt ute, förskjutningen påverkar innetemp lika mycket för kallt som varmare väder. Alltså kan man behöva justera lite på båda två innan man är nöjd. Sedan är det ofta behov av att knäcka kurvan lite kring 0-5 grader ute för att man upplever det som lite rått då även om man har rätt temp på termometern.
Och som DobPablo skriver, justera försiktigt.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Henke_01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inställning Nibe F1255
« Svar #3 skrivet: 30 december 2019, 13:51:25 »
höj kurvförskjutningen ett steg i taget, kan nog hända att kurva 9 blir för varm.

Jo, jag tror också att kurva 9 blir för varm. Men det kändes som att kurva 7 var för lite då innetempen verkar ha varit nere på bara 18,4 grader så då höjde jag till 8:an. Nu är det +2 ute och inne är det 20,5/21 grader.

Utloggad Henke_01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inställning Nibe F1255
« Svar #4 skrivet: 08 april 2021, 09:50:42 »
Jag har fortfarande efter snart 1,5 år inte fått till inställningen av kurvan så jag är nöjd än, man har fått växla mellan kurva 7 och kurva 8 flera gånger och det känns som att man står på ruta ett igen. Har det känts bra med kurva 7 ett tag så kan man helt plötsligt ha fått gå upp till kurva 8 då innetempen sjunkit, sen kan det ha blivit för varmt så man har fått gå ner på kurva 7 igen. När det är kallt ute så är det ju kurvan man ska ändra på och när det är varmt ute så är det kurvförskjutningen man ska ändra. Tempen har legat på runt 22-23 grader inne med kurva 7, sen för nån vecka sen så sjönk den till 21 och jag fick höja till kurva 8 igen.

Nån som vet vad det kan bero på, kan det bero på luft i systemet?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Inställning Nibe F1255
« Svar #5 skrivet: 08 april 2021, 09:56:18 »
Sol och blåst kan påverka hur varmt det blir i huset någon grad upp eller ner.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inställning Nibe F1255
« Svar #6 skrivet: 08 april 2021, 15:00:36 »
Det är alltid svårt att få till en kurva som passar för både kallt och varmt. Du säger att du pendlar mellan kurva 7 och 8. Det verkar som om kurva 8 passar dig när det är varmare ute.
Du kan enkelt använda egen kurva, där du anger värden för +20, +10, 0, -10, -20C.
Om du trivs med kurva 7 vid kallt, notera värdena genom att flytta kursern, vad du har för värde vid 0, -10, -20C.
Om du trivs med kurva 8 vid varmt ute, notera värdena genom att flytta kursern vad du har för värde vid +10, +20C.
Öppna egen kurva och stoppa in värdena i den kurvan och använd den i stället.

« Senast ändrad: 08 april 2021, 16:34:08 av Valiant »

Utloggad Henke_01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inställning Nibe F1255
« Svar #7 skrivet: 08 april 2021, 20:26:17 »
Jag har fortfarande efter snart 1,5 år inte fått till inställningen av kurvan så jag är nöjd än, man har fått växla mellan kurva 7 och kurva 8 flera gånger och det känns som att man står på ruta ett igen. Har det känts bra med kurva 7 ett tag så kan man helt plötsligt ha fått gå upp till kurva 8 då innetempen sjunkit, sen kan det ha blivit för varmt så man har fått gå ner på kurva 7 igen. När det är kallt ute så är det ju kurvan man ska ändra på och när det är varmt ute så är det kurvförskjutningen man ska ändra. Tempen har legat på runt 22-23 grader inne med kurva 7, sen för nån vecka sen så sjönk den till 21 och jag fick höja till kurva 8 igen.

Nån som vet vad det kan bero på, kan det bero på luft i systemet?
Det är alltid svårt att få till en kurva som passar för både kallt och varmt. Du säger att du pendlar mellan kurva 7 och 8. Det verkar som om kurva 8 passar dig när det är varmare ute.
Du kan enkelt använda egen kurva, där du anger värden för +20, +10, 0, -10, -20C.
Om du trivs med kurva 7 vid kallt, notera värdena genom att flytta kursern, vad du har för värde vid 0, -10, -20C.
Om du trivs med kurva 8 vid varmt ute, notera värdena genom att flytta kursern vad du har för värde vid +10, +20C.
Öppna egen kurva och stoppa in värdena i den kurvan och använd den i stället.

Nu tror jag att du har missuppfattat mig lite, hur kommer det sig att du tror att kurva 8 passar mig enbart när det är varmare ute?! Låter som att du tror att jag pendlar mellan kurva 7 och 8 hela tiden beroende på om det är varmt eller kallt ute, men så är det inte. Anledningen till att jag ibland fått höja från kurva 7 till kurva 8 är för att det helt plötsligt kan bli för kallt inne med kurva 7. Kurva 7 är den jag har haft mest under dom här 1,5 åren, men när innetemperaturen helt plötsligt sjunker 1,5-2 grader med kurva 7 så har jag ibland fått höja till kurva 8 för att få en behaglig temperatur inne. Så jag är lite osäker på om det är kurva 7 eller 8 som jag ska ha, men det är som sagt bara ibland som jag behöver höja kurvan, oftast har jag kunnat ligga på 7:an, vilket gör att jag börjar fundera på vad det kan bero på att jag ibland måste höja kurvan.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Inställning Nibe F1255
« Svar #8 skrivet: 08 april 2021, 21:05:10 »
Om du inte har nån innegivare så se till att få den installerad och aktiverad. Den följer ju med i leveransen.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Henke_01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inställning Nibe F1255
« Svar #9 skrivet: 08 april 2021, 21:44:09 »
Om du inte har nån innegivare så se till att få den installerad och aktiverad. Den följer ju med i leveransen.

Jodå, jag har innegivare. Men jag vill gärna ställa in rätt kurva och kurvförskjutning innan jag aktiverar den.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inställning Nibe F1255
« Svar #10 skrivet: 08 april 2021, 22:50:28 »
Jodå, jag har innegivare. Men jag vill gärna ställa in rätt kurva och kurvförskjutning innan jag aktiverar den.
Ursäkta att jag missförstod dig med att jag trodde du hoppade mellan kurvor. Jag tycker du har en bra uppfattning att du skall hitta rätt kurva utan innegivare. Men sol och blåst måste till för att hjälpa dig med det sista. Jag måste säga att med rätt kurva i botten gör innegivaren ett bra jobb. Då kan jag jämföra med 20 års erfarenhet från en Fighter 1210.
Jag har ett ganska högt värde på innegivaren, faktor 5 vilket i mitt fall funkar bra och är alert på kompensation när det blir några 10/delar för kallt inomhus. Jag är faktiskt imponerad, även av hur snabbt den drar ner värmebärartemperatur nu när solen tittar fram.
Har dock kommit fram till att en hög faktor kan medföra stora förändringar i GM-värdet ganska snabbt. Högt faktor kräver även bra marginal i effektkapacitet (=för huset överdimensionerad värmepump), så att värmepumpen orkar att snabbt möta en snabb förändring av beräknad värmebärartemperatur. Det är här det är intressant hur exakt den steglösa frekvensen stabilt och mjukt möter de nya kraven genom att öka frekvensen.
En mindre effektreserv med högt givarfaktor innebär att GM värdet raskt drar iväg ifall den klenare pumpen ej på kort tid kan höja värmebärarens temperatur, vilket kan leda till eltillskott.

Det har varit en hel del diskussion hur mycket innegivarfaktorn påverkar värmabärarens temperatur, och jag har studerat detta ingående efter diskussionen. Jag skulle vilja påstå att faktor 5 ger knappt 1 grads förändring.
Lycka till! 

Utloggad baljo

  • Nybörjaramatör
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Korsholm, Finland
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255-6, golvvärme
SV: Inställning Nibe F1255
« Svar #11 skrivet: 09 april 2021, 14:02:54 »
Ursäkta att jag missförstod dig med att jag trodde du hoppade mellan kurvor. Jag tycker du har en bra uppfattning att du skall hitta rätt kurva utan innegivare. Men sol och blåst måste till för att hjälpa dig med det sista. Jag måste säga att med rätt kurva i botten gör innegivaren ett bra jobb. Då kan jag jämföra med 20 års erfarenhet från en Fighter 1210.
Jag har ett ganska högt värde på innegivaren, faktor 5 vilket i mitt fall funkar bra och är alert på kompensation när det blir några 10/delar för kallt inomhus. Jag är faktiskt imponerad, även av hur snabbt den drar ner värmebärartemperatur nu när solen tittar fram.
Har dock kommit fram till att en hög faktor kan medföra stora förändringar i GM-värdet ganska snabbt. Högt faktor kräver även bra marginal i effektkapacitet (=för huset överdimensionerad värmepump), så att värmepumpen orkar att snabbt möta en snabb förändring av beräknad värmebärartemperatur. Det är här det är intressant hur exakt den steglösa frekvensen stabilt och mjukt möter de nya kraven genom att öka frekvensen.
En mindre effektreserv med högt givarfaktor innebär att GM värdet raskt drar iväg ifall den klenare pumpen ej på kort tid kan höja värmebärarens temperatur, vilket kan leda till eltillskott.

Det har varit en hel del diskussion hur mycket innegivarfaktorn påverkar värmabärarens temperatur, och jag har studerat detta ingående efter diskussionen. Jag skulle vilja påstå att faktor 5 ger knappt 1 grads förändring.
Lycka till!

Hmm, har själv försökt pilla på faktorn och haft den allt mellan 0.5 - 2, har själv golvvärme förutom ett par radiatorer i teknikrummet och garaget. Har du själv radiatorer när du behöver faktor 5?

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inställning Nibe F1255
« Svar #12 skrivet: 09 april 2021, 16:01:00 »
Hmm, har själv försökt pilla på faktorn och haft den allt mellan 0.5 - 2, har själv golvvärme förutom ett par radiatorer i teknikrummet och garaget. Har du själv radiatorer när du behöver faktor 5?
Svar Ja, jag har enbart radiatorer. Har på senare tid börjat fundera på detta med kombination radiator / golvvärme. Ofta är det sådant som skapar problem och debatt. Har värmepumpen blivit för intelligent?
Hur gjorde man förr med elpanna/ oljepanna osv, då lät man cirkulationspumpen snurra på. Hur många av de som har fjärrvärme har förmodligen problem? Men de är kanske ej lika engagerade.

Utloggad MantaTIC

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 186
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inställning Nibe F1255
« Svar #13 skrivet: 18 april 2021, 22:26:33 »
För mig fungerade det att ändra filtreringstiden från standard 24h (står standard 12h i manualen) till 3h. Mycket jämnare innetemperatur efter det.

Jag installerade in en ny Nibe F1255 i slutet på oktober (Vecka 44) när dom ställde in den efter installationen så tog dom värmekurva 7 och kurvförskjutning 0. Från det att pumpen installerades vecka 44 tills nu vecka 52, så har utetemperaturen legat på mellan +5 och -21 och inne har det enligt temperatursloggen på värmepumpen varit mellan 18,4 och 20,5 under den perioden, vilket jag tycker är lite för lite. Jag vill ha en inomhus temp på mellan 21-23 grader, så jag har höjt kurvan från 7 till 8, men har fortfarande förskjutningen på 0. Har nu 21 grader inne, men om jag vill höja tempen lite till, ska jag då höja kurvan ytterligare ett steg till kurva 9, eller ska jag låta kurvan vara kvar på 8 och höja kurvförskjutning nåt/några steg istället?
Villa i Huddinge, Stockholm. Ca 400kvm uppvärmt med vattenburen golvvärme på nedre och övre plan.
Nibe F1255-16 med 2x180m borrhål.
Pool40 och uppvärmning via bergvärme.
VVC.
Mitsubishi luft/luft för AC.

Installation av frikyla i garage pÃ¥börjad. 

FTX Komfovent domekt REGO 400EC och Systemair VR300ECV/B.

Sorptionsavfuktare Acetec PD250 i gamla delens krypgrund.

Utomhuspool 35kbm.

Utloggad Henke_01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inställning Nibe F1255
« Svar #14 skrivet: 23 december 2021, 09:23:36 »
Om vätskan i nivåkärlet ändras, (ibland stiger nivån och ibland sjunker den) visst kan det vara ett tecken på att det är luft i köldbärarsystemet och att det behöver avluftas eller kan det bero på nåt annat?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!