Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värma garage, men hur beräknar man värmebehovet?  (läst 10094 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jagarjag

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej

Funderar på om man kan värma garaget med en luft/luft-pump men vet inte hur man beräknar hur mycket det kostar att köpa utrustning och vad det kostar per månaden att värma upp det?
Byggnad från 50-talet, betong invändigt och tegel utvändigt (kan vara tegler rakt igenom och sen putsat på insidan) väggen är ca 2-3dm tjock.
Ingen isolering i golv såklart, men det finns källare.
Innertaket upp till "vinden" är inte isolerat men det går ju att rulla ut ett par rullar där så man får lite isolering, kanske 100 eller 195mm tjockt, eller blåsa dit pappersisolering (ska ändå göra det i bostadshuset)

Tänker mig att det räcker mod et är runt 10-12 grader i garaget, mest för att bilen inte ska vara en frysbox när man sätter sig där, och att det ska gå att skruva med den utan att frysa fingrarna av sig.

Takhöjd, ca 2,2, bredd ca samma mått, längd 12 meter.
Det finns tre tvåglasfönster.


Som alternativ funderar jag på att istället isolera garaget bredvid, det har en vägg mot ovan beskrivna garage så det är samma väggmaterial där. Tak och övriga väggar är bara en enkel takplåt så det behöver såklart läggas dit både kondensskydd, isolering och skivor + reglar.
Fördelen med det utrymmet är att det är högre i tak så man får in traktorn om den behöver tinas upp eller om man behöver skruva med den.
Nacktdelen är att det är kortare, traktorn går in men det är inte mycket marginal på längden då.
Gissar på 4 meter takhöjd, 5 meter långt och 3,5m brett.
Kommer inte att lägga massa pengar på isolering så räkna med att det kanske blir 195 i väggarna och lika mycket i taket om man väljer detta utrymme.

Hur beräknar man värmeåtgången för ett sånt utrymme som är lite sämre isolerat?
Hur beräknar man vad det kostar att värma med luf/luft-pump?


Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
Jag skulle föreslå att du riggar upp någon enkel anordning för att logga inne- och utetemperatur (i enklaste fall bara en inne/ute-termometer som du läser av ett par gånger per dygn och antecknar värdena).
Börja med att mäta en vecka utan värme i garaget, koppla sedan in en känd värmekälla där (t ex en kupévärmare utan termostat eller PTC-element, ställd pÃ¥ ganska lÃ¥g effekt, 500-800 W) och fortsätt mäta en vecka till.  Därefter bör du kunna fÃ¥ fram en siffra pÃ¥ hur stor temperaturhöjning denna effekt ger, och kan räkna ut (enkla linjära förhÃ¥llanden) hur hög effekt du behöver för att kunna hÃ¥lla önskad temperatur där.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Värma garage, men hur beräknar man värmebehovet?
« Svar #2 skrivet: 30 november 2014, 08:53:46 »
Lite beroende på hur frusen du är så behöver man faktiskt inte ha speciellt varmt i ett garage för att skruva i bilen etc.
Mitt garage/maskinhall/verkstad är på 110+40kvm (3.8m i takhöjd) och där har jag 8-10ºC i lilla delen samt 3-5ºC i stora delen (pga brist på uppvärmning). Med "arbetskläder" på tycker jag att det är väldigt lagom med knappt 10ºC och det fungerar även rätt ok vid 5-6ºC även om det blir väldigt rå och tråkig luft då..

Min plan är dock att hålla ca 10ºC även i stora delen, men det får bli till nästa vinter då jag inte hann få grävt för kollektorslangen i höst.

Tror inte det behöver bli så speciellt dyrt att hålla det varmt om man ser till att hålla ner temperaturen lite :)
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Värma garage, men hur beräknar man värmebehovet?
« Svar #3 skrivet: 30 november 2014, 13:15:35 »
Ett garage som är sämre isolerat kan dra mycket energi att värma upp. Bor man där Ã¥rsmedeltemperaturen är t.ex. +6°C och vill ha 7-8°C i garaget krävs det inte sÃ¥ mycket värmeenergi men om man vill hÃ¥lla 14-15°C ökar energibehovet drastiskt. Om man vill räkna pÃ¥ energiförbrukningen finns bl.a. www.energiberakning.se. Krävs dÃ¥ att man känner till mÃ¥tten och byggnadens konstruktion.   
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Bölemannen

  • Kan lite om mycket och fortsätter att införskaffa mig nya kunskaper
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Böle i Norrbotten
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värma garage, men hur beräknar man värmebehovet?
« Svar #4 skrivet: 01 december 2014, 08:24:15 »
HÃ¥ller 10-12 grader i mitt garage, 50 m2, med llvp och har 145 isolering i vägg och ca 250  i tak. Se nedan min logg över hur energiförbrukningen ser ut vid olika temperaturer. När det är ca -5 grader drar pumpen runt 400 watt/h.
OBS. Att förbrukningen går ner vid vissa tider fastän utetempen är lägre beror på att en varmkörd bil ställts in. Motorn är en bra värmekälla tummenupp
« Senast ändrad: 01 december 2014, 08:33:53 av Bölemannen »
Nibe fighter 1215/7 kW. Värmer upp ca 200 m2 i ett plan med ytterligare 75 m2 övervåning och högt i tak resterande 125m2. Huset från -41, ligger i Böle 1 mil från Piteå, totalrenoverat under 2000-talet med golvvärme, 3-glas fönster och ca 400 m nedgrävd k-slang. Bränner ca 5 m3 ved i braskamin. 2013-09-1 nybyggt garage 50m2 värms av en Fujitsu 12lec-n LLVP. Installerat en Fujitsu 12-ltcn hösten 2014 i stugan.
2017-06-01 installerat solcellsanläggning, 10,5 kWp, 60 m2 paneler på taket som utökades 2017-09-22 till 16,5 kWp och totalt 100 m2, lutning 43 grader i sydvästlig riktning.
Huset:
http://e-logger.se/pub?Liljeholm&p=1
Garaget:
http://www.e-logger.se/pub?Liljeholm1
Solcellsanläggningen:
https://monitoringpublic.solaredge.com/solaredge-web/p/site/public?name=Lillmorav.%203&locale=sv_SE#/dashboard

Utloggad jagarjag

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värma garage, men hur beräknar man värmebehovet?
« Svar #5 skrivet: 01 december 2014, 08:54:52 »
HÃ¥ller 10-12 grader i mitt garage, 50 m2, med llvp och har 145 isolering i vägg och ca 250  i tak. Se nedan min logg över hur energiförbrukningen ser ut vid olika temperaturer. När det är ca -5 grader drar pumpen runt 400 watt/h.
OBS. Att förbrukningen går ner vid vissa tider fastän utetempen är lägre beror på att en varmkörd bil ställts in. Motorn är en bra värmekälla tummenupp

Tack så mycket, intressant att se.
Vet inte om jag tolkaderapporterna rätt men går det åt ca 1650kw el per år att värma ditt garage?
Hur kraftig är luftluftpumpen? Kw?
Verkar den ha kapacitet över eller går den på max i januari och februari?

Utloggad Bölemannen

  • Kan lite om mycket och fortsätter att införskaffa mig nya kunskaper
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Böle i Norrbotten
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värma garage, men hur beräknar man värmebehovet?
« Svar #6 skrivet: 01 december 2014, 11:02:51 »
Hej.
Ja det stämmer inklusive lite maskiner, belysning m.m. Några dagar i januari låg dygnsmedeltemperaturen på -27 och då sjönk tempen till +8 grader inne i garaget. Pumpen är en Fujitsu 12 lec-n. Avfrostningarna fungerar perfekt och aldrig haft några igenisningsproblem.
Nibe fighter 1215/7 kW. Värmer upp ca 200 m2 i ett plan med ytterligare 75 m2 övervåning och högt i tak resterande 125m2. Huset från -41, ligger i Böle 1 mil från Piteå, totalrenoverat under 2000-talet med golvvärme, 3-glas fönster och ca 400 m nedgrävd k-slang. Bränner ca 5 m3 ved i braskamin. 2013-09-1 nybyggt garage 50m2 värms av en Fujitsu 12lec-n LLVP. Installerat en Fujitsu 12-ltcn hösten 2014 i stugan.
2017-06-01 installerat solcellsanläggning, 10,5 kWp, 60 m2 paneler på taket som utökades 2017-09-22 till 16,5 kWp och totalt 100 m2, lutning 43 grader i sydvästlig riktning.
Huset:
http://e-logger.se/pub?Liljeholm&p=1
Garaget:
http://www.e-logger.se/pub?Liljeholm1
Solcellsanläggningen:
https://monitoringpublic.solaredge.com/solaredge-web/p/site/public?name=Lillmorav.%203&locale=sv_SE#/dashboard

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Värma garage, men hur beräknar man värmebehovet?
« Svar #7 skrivet: 01 december 2014, 11:06:24 »
Nytt fint och välisolerat garage. Hur mycket isolering ligger det i betongplattan?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Bölemannen

  • Kan lite om mycket och fortsätter att införskaffa mig nya kunskaper
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Böle i Norrbotten
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värma garage, men hur beräknar man värmebehovet?
« Svar #8 skrivet: 01 december 2014, 11:14:22 »
Nytt fint och välisolerat garage. Hur mycket isolering ligger det i betongplattan?

20 cm + 10 cm i kantbalkarna.
Nibe fighter 1215/7 kW. Värmer upp ca 200 m2 i ett plan med ytterligare 75 m2 övervåning och högt i tak resterande 125m2. Huset från -41, ligger i Böle 1 mil från Piteå, totalrenoverat under 2000-talet med golvvärme, 3-glas fönster och ca 400 m nedgrävd k-slang. Bränner ca 5 m3 ved i braskamin. 2013-09-1 nybyggt garage 50m2 värms av en Fujitsu 12lec-n LLVP. Installerat en Fujitsu 12-ltcn hösten 2014 i stugan.
2017-06-01 installerat solcellsanläggning, 10,5 kWp, 60 m2 paneler på taket som utökades 2017-09-22 till 16,5 kWp och totalt 100 m2, lutning 43 grader i sydvästlig riktning.
Huset:
http://e-logger.se/pub?Liljeholm&p=1
Garaget:
http://www.e-logger.se/pub?Liljeholm1
Solcellsanläggningen:
https://monitoringpublic.solaredge.com/solaredge-web/p/site/public?name=Lillmorav.%203&locale=sv_SE#/dashboard

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Värma garage, men hur beräknar man värmebehovet?
« Svar #9 skrivet: 01 december 2014, 12:30:33 »
Den isoleringen neråt gör stor skillnad i värmeförbrukning jämfört med en oisolerad betongplatta och garagetemperatur som är märkbart högre än marktemperaturen under golvet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!