Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kall källare med enrörssystem  (läst 19419 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kall källare med enrörssystem
« skrivet: 25 november 2009, 16:15:48 »
Hej

Jag har en källare med enrörssystem 8 element i en slinga. Måste ha väldigt hög FL temp från min VP. Dom första elementen blir varma men i slutet av slingan så är det inte mycket värme kvar. Så hur jag än ställer in VP så får jag aldrig över 17-18C i du sista rummen i källaren.
Kan en cirkulationspump på den slingan lösa en del av problemet eller kan det vara andra saker än cirkulationen som ställer till det?

Vill få ner FL temp i källaren, speciellt när jag har golvvärme på stora delar av övervåningen som kräver betydligt lägre FL temp. Ska jag lägga till något element i källaren eller kan det ställa till det i och med att slingan är så pass lång och trög som den är? Eller ska jag satsa på en fläktkonvektor? och ska den då helst vara kopplad på en separat slinga från tanken eller kan man koppla den direkt på befintlig slinga i källaren?
Finns det andra lösningar som kanske är ännu bättre?

Tacksam för svar
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Kall källare med enrörssystem
« Svar #1 skrivet: 26 november 2009, 10:09:19 »
Detta kommer inte att lösa den höga framledningstempen men har du provat att strypa de första elementen i slingan något för att då kanske behålla värmen länger i slingan och kunna få ut mer värme av elementen sist i slingan?

För att få ned framledningstempen måste du nog byta till effektivare radiatorer, eller som du själv nämner, fläktkonvektor. Fläktkonvektorn ger lite mer effekt från en mindre storlek men det är ju klart behagligare att slippa susandet och så från en fläktkonvektor..

Byter du ut radiatorerna mot större och effektivare behöver du nog inte en till slinga. Men om det är svårt att klämma in de nya radiatorerna där de gamla är placerade idag kanske det kan vara värt att lägga till en extra slinga.
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kall källare med enrörssystem
« Svar #2 skrivet: 26 november 2009, 13:08:09 »
Har aldrig testat att strypa de första elementen då de är i gillestugan och de viktigaste i källaren men kan vara intressant att testa för att se vad som händer.
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kall källare med enrörssystem
« Svar #3 skrivet: 26 november 2009, 13:41:09 »
Kör du den nuvarande cirkpumpen på max?
Har du provat strypa grundflödet på radiatorerna uppe?
Det är de två tipsen som är enklast att börja med.

I övrigt borde ju en extra cirkpump för källaren kunna hjälpa.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kall källare med enrörssystem
« Svar #4 skrivet: 26 november 2009, 15:16:11 »
Körde VP cirkulationspump på max till en början men har fått ställa ner den ett steg pga att jag fick missljud i min minischunt till golvvärmen pga för högt tryck. Om jag ställde ner cirkulationspumpen till den lägsta nivån sa VP ifrån på för låg returtemp. Hur som helst så var det samma problem i slutet på slingan även om jag hade cirkulationspumpen på max.

Ska testa att strypa flödet till övervåningen och se om det blir någon skillnad. Hat två slingor upp till övervåningen så jag kan testa att strypa båda.

Tack för tipset.
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kall källare med enrörssystem
« Svar #5 skrivet: 27 november 2009, 09:01:25 »
Testade igår att strypa flödet till övriga slingor men det hälpte inte. Om jag ökade cirkulationspumpen så hände det heller inte mycket på de sista elementen. När jag stängde av de 2 första elementen så steg värmen på de sista elementen någon grad men dom elementen vill jag ju inte ha avstängda.

Det är också ett problem att värmen inte hålls jämn i radiatorerna. Dom svalnar av väldigt fort. Det har väl som jag förstår med att göra att det är för lite vatten VP värmer och starterna blir väldigt många.
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Kall källare med enrörssystem
« Svar #6 skrivet: 27 november 2009, 10:18:46 »
Jo.. en större radiatorvolym och ett par större radiatorer sist i slingan gissar jag på skulle förbättra situationen iaf. Andra kan nog ge bättre tips..?
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kall källare med enrörssystem
« Svar #7 skrivet: 27 november 2009, 10:39:48 »
Min golvvärme styrs ju idag med termostat. Om man skulle kunna ha golvvärmen med fullt flöde hela tiden skulle väl automatiskt vattenvolymen förstoras? Vet dock inte om det finns en lösning på det.

Bifogar en pdf över hur värmen på elementen i källaren såg ut igår.
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kall källare med enrörssystem
« Svar #8 skrivet: 29 november 2009, 11:52:35 »
Om ni tiitar på min fil medskickad i förra inlägget så ser man ju ganska tydligt att elementen inte fylls upp helt med värme utan bara förasta och övre delen av elementet bli varmt. Om en cirkulationspump kan göra att hela elementen fylls upp så börde man ju även få mer värme nere i källaren kan jag ju tycka.
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kall källare med enrörssystem
« Svar #9 skrivet: 29 november 2009, 21:54:14 »
Är du säker på att flödet går åt rätt håll i radiatorn?
Det är inte ovanligt att in/ut är omkastade - och att värmen då kommer in i botten och går direkt upp till toppen av radiatorn...
På din bild ser det nästan ut som att det skulle kunna vara fallet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kall källare med enrörssystem
« Svar #10 skrivet: 30 november 2009, 08:08:30 »
Är inte säker på detta. Har aldrig slagit mig att det kan vara så. Hur kollar man det på bästa sätt och om det är så hur åtgärdar man det?
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kall källare med enrörssystem
« Svar #11 skrivet: 30 november 2009, 08:10:32 »
Med närmare eftertanke så byter man väl bara tutg mot returen i pannrummet.
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kall källare med enrörssystem
« Svar #12 skrivet: 30 november 2009, 14:37:05 »
Har kollat lite närmare på tidigare bifogat dockument. Väldigt svårt att avgöra vilket rör som är varmast. Hittar dock några element där returen visar mer värme. Kan det vara så dumt att dom kopplat en del element fel och en del rätt? I så fall blir det väl lite merjobb att få det riktigt.
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad Jarlen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 403
  • Karma +0/-0
SV: Kall källare med enrörssystem
« Svar #13 skrivet: 30 november 2009, 15:14:33 »
Har du kollat så ni inte förväxlade framledning och retur vid installationen. Vad har du för sorts 1-rörssystem? Är det från -73 och består av stam i 32 mm stålrör? I så fall är det ett kontinentalsystem. Då är det ytterst viktigt att du har rätt kopplat eftersom alla språng då är utformade för att leda vattnet i en viss riktning. Då måste du också ha ett högt flöde på vattnet.
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvÃ¥ning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första Ã¥rets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad vÃ¥ren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeÃ¥tergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kall källare med enrörssystem
« Svar #14 skrivet: 30 november 2009, 15:49:43 »
Det har antagligen (men inte säkert) gjorts rätt vid den ursprungliga installationen, men när ni kopplade inte värmepumpen kan det ha blivit fel, märks nog mindre på golvvärmen än i radiatorkretsen...

Om du drar ned flödet och sedan mäter fram och returledningarna borde du kunna se en skillnad.
Eller ännu bättre, ta värmekameran med dig till en granne med liknande system (om det finns) och kolla på hans, förmodligen är värmespridningen jämnare om hans radiatorer är rätt kopplade.

Du borde inte kunna få samma temp på framledning och retur (som det ser ut att vara på din bild) om radiatorn är rätt kopplad - och i så fall bara om radiatorn är full med skit så att du har väldigt dåligt flöde i den. Men det har jag aldrig hört talas om.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!