Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: H11 och en bränd säkring pÃ¥ kortet pÃ¥ utedel. CU-NE9LKE  (läst 3950 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mats S4

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
Hej.

Min Panapump slutade plötsligt att fungera vid en uppstart och timerlampan lyste. Fick då fram felkod H11 och bara den. Har nu plockat ut kretskortet i utedelen och hittar där en 3,15 A säkring som gått sönder. Har efter detta kopplat in kortet på bänken och med samma resultat att säkringen går. På bänken finns inga externa delar inkopplade som sensorer o motorer. Och jag kan inte så några fysiska fel på komponenterna o inget luktar bränt. Nån som kan hjälpa eller tipsa? Jag har lött bort en ICkrets med samma reslutat att säkringen gick igen, dock med en liten skillnad att nu gick inte säkringen i huset med.

Mats

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
kondensatorerna eller halvledarna på kylflänsen
är troliga

Utloggad jantijanti

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Real janti
Disconnect bottom heater and check it's resistance. Is the outdoor fan turning freely?
« Senast ändrad: 24 december 2017, 16:13:01 av jantijanti »

Utloggad Mats S4

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
Kondingarna kan jag enkelt byta ut eller kontrollmäta så de fungerar. Kan jag på nåt enkelt sätt kontrollmäta halvledarna med?

Utloggad Mats S4

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
The PCB is already on the workbench and the same problem with the broken fuse is here as when the pcb was installed  in the machine, but I will check all the sensorns too and also the fan to be sure. I just think that if the fuse blows on the workbench with only power connected it should be some internal problem on the PCB.

Utloggad jantijanti

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Real janti
I just think that if the fuse blows on the workbench with only power connected it should be some internal problem on the PCB.

You are right. Easiest is to replace whole PCB. http://www.lmg.nu/fileadmin/support/servicemanualer/s_ne9_12lke.pdf

Which fuse is now broken 101 (kompressor) or 104 (fan) (both 3,15 A)? Fuse 103 is OK (20 A)?

I think it's fuse nro 104 (fan) that is now blown.
« Senast ändrad: 25 december 2017, 10:09:04 av jantijanti »

Utloggad Mats S4

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
It is just the 104 that is broken, 3,15 A

Utloggad jantijanti

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Real janti
Is ZD5 OK? How about other side of PCB?

Utloggad Mats S4

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
I have measured all the ZD and they all have 0,7 on the multimeter in only one direction apart from ZD/ that have 0,45.

MagnusP

  • Gäst
MagnusP
SV: H11 och en bränd säkring på kortet på utedel. CU-NE9LKE
« Svar #9 skrivet: 13 januari 2018, 20:41:03 »
Hej, jag har precis plockat ner och bytt ut min pump av samma modell som du har. Orsaken är att fyrvägsventilen krånglat fram och tillbaka. Du kan för en billig penning få överta min pump och plocka reserdelat eller byta ut någon enhet. Hör av dig i så fall. 0706-298996 // Magnus

Utloggad Mats S4

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
NU har pumpen gått igång igen och klarat sitt första dygn. Det blev ett kretskort från en begagnad pump för jag kunde inte hitta felet själv på det gamla kretskortet. tummenupp :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!