Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Daikin Solo XRH35 missljud  (läst 2606 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Pierre Aspanius

  • Gäst
Pierre Aspanius
Daikin Solo XRH35 missljud
« skrivet: 22 mars 2020, 14:13:26 »
Vi skaffade en Daikin Solo XRH35 värmepump för ett år sedan.
Vi har under den tiden haft tekniker på plats 2ggr för vi tycker att den låter onormalt mycket.
De har tömt och återfyllt systemet en gång, men det lät fortfarande efter det.
Ljudet som vi stör oss på är ett metalliskt gurglande ljud. Liknande att det är luft i ett slutet system....
Sista gången teknikern var här så erkände han att han kunde höra ljudet.
Han ringde en kollega och de diskuterade en stund och kollegan sade att det inte var helt ovanligt att Daikinpumparna kunde låta.
"Vi har flera bekanta som har andra fabrikat och de är knäpptysta förutom att radial/fläkthjulet hörs"
En vecka senare kommer det en faktura från dom på dryga 2000kr där de då skriver att de inte hittat ngt fel.
Till saken hör att vi har varit i kontakt med en säljare på Daikin men de hänvisar ärendet vidare till företaget vi köpt pumpen av.
De i sin tur hänvisar i rådande stund till Daikin, som inte svarar.......
Hur skall vi göra? Just nu är vi väldigt nära att anmäla företaget till ARN.

Utloggad Thomas S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin Solo XRH35 missljud
« Svar #1 skrivet: 24 mars 2020, 12:49:30 »
Hej!

En fråga, sitter er utedel monterad över/högre än innerdelen?
Har nämligen ocksÃ¥ ett "ljud" som uppkommer vid kallare väderlek ner mot "nollan", främst vid avfrostning  men ibland även mellan avfrostningarna?
__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 (övre plan) & Mitsubishi KJ25 (källarplan)

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Daikin Solo XRH35 missljud
« Svar #2 skrivet: 10 maj 2020, 20:48:14 »
Jag har haft det metalliska gurglande ljudet du nämner på min tidigare Panasonic pump och nu även på ena av mina nya 2 st Daikin pumpar XRH40. Det är den utedel som har inne delen något lägre ner än utedelen som har detta ljud och det är framförallt när den går på låg effekt tex när det är varmare ute (vår/sommar). För min del är det inte störande och det är svagt och jag hör det bara när jag "tänker på det". Jag har hört detta ljud även på andra maskiner och som sagt vad när pumparna går på låg effekt och låga fläktvarvtal på både inne- och utedel.

Utloggad Thomas S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin Solo XRH35 missljud
« Svar #3 skrivet: 10 maj 2020, 21:02:31 »
Jag har haft det metalliska gurglande ljudet du nämner på min tidigare Panasonic pump och nu även på ena av mina nya 2 st Daikin pumpar XRH40. Det är den utedel som har inne delen något lägre ner än utedelen som har detta ljud och det är framförallt när den går på låg effekt tex när det är varmare ute (vår/sommar). För min del är det inte störande och det är svagt och jag hör det bara när jag "tänker på det". Jag har hört detta ljud även på andra maskiner och som sagt vad när pumparna går på låg effekt och låga fläktvarvtal på både inne- och utedel.

Tackar, dÃ¥ vet jag det!  tummenupp :)
__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 (övre plan) & Mitsubishi KJ25 (källarplan)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!