0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Thomas,Tack för ditt mail.Det är inte mig du har talat med dessa två gånger.Jag har kikat på dina bilder och det ser tråkigt ut fram tills de gjorde om installationen. Efter det blev det lite bättre men kanske inte så som du vill ha det. Dessvärre är det svårt att avgöra om det var möjligt att få till det bättre än det blev då man inte känner till förutsättningarna för installationen. Det känns som om du inte fortfarande är nöjd, även efter ominstallationen.Jag har framfört detta till ansvarig säljare som får ta detta med din leverantör då jag anser att en viss yrkes stolthet måste man ha.Dock så har vi valt att inte agera poliser i sådana fall då vi inte har full kännedom om förutsättningarna samt att det blir svårt att agera opartiskt. Av denna anledning rek. Vi alltid att diskutera med installatören. Skulle det inte vara tillfredsställande så anser jag att du måste vända dig till ARN. för en opartisk utvärdering.MvhTomas ****
Hej Tomas!Tack för ett snabbt svar!Förstår att ni inte agerar "poliser" men om man på 4 ggr inte lyckas få till en installation som är ok då tröttnar man och är ganska färdig med den installatören? Förutsättningarna har jag beskrivit och kan väl inte vara så mycket bättre eller? 👍Bara att i princip ställa/hänga sakerna på plats förutom ett hål i källarväggen!Man kan ju undra hur det blivit om han skulle anlagt för stativet i källaren också? 🤔Hade detta skett när jag var yngre och "stubinen" kortare hade jag skruvat ner pumpen och ställt in den på deras kontor, nu är jag äldre och lugnare! 🙂I mitt sista samtal med säljaren (*******) bad jag dem komma och hämta pumpen (Nexuran) för att jag nu är rent ut sagt skittrött på det här! 💩Grämer mig som tusan att jag inte valde Svensk Villavärme AB istället trots prisskillnaden.Vi får väl se vad min installatör säger?Trevlig Helg!
Vad är det för stollar som varit hos dig?
Sorry för att svaret dröjde! Jag väntar med att ange namnet på företaget tills jag vet vad som sker. Men jag kan ju ge en ledtråd. Har fortfarande inte hört ifrån dem?Daikin Sverige verkar enbart intresserade av att höra hur installationer utförts när det går bra!?Tvivlar på att dom kontaktat min installatör?Till dagens datum har jag inte hört något och kommer inom kort att återigen göra ett personligt besök på "installationsföretaget".
Har det bytts kretskort för att bli av med tjutet?Om så är fallet, men problemet kvarstår så borde det väl vara i Daikins intresse att undersöka det närmare då det gäller själva maskinen.Att man inte certifierar alla installatörer själv är begripligt, tyvärr verkar det vara rätt vanligt med installatörer som inte håller måttet, även om de är certifierade.OM jag skulle få en värmepump monterad skulle jag vara hemma, kontrollera certifikatet, och läsa på innan installation, för att undvika t.ex. för korta rör och slarvigt genomförda vägg-genomföringar och vakuumsugning.
Då verkar ni ju ha en vettig strategi.
Daikin_Påhopp och påhopp! Jag ringer till er och blir lovad "hjälp"/"jag ska föra detta vidare" , skickar mail som ej besvaras. Var har jag skrivit att jag nekar honom tillträde? Han behöver bara ringa eller har jag förbjudit det också?Jag sa i mitt sista samtal att dom kan hämta pumpen för att jag är skittrött på de här!Jag vill inte ha en firma som ska hit 5 ggr eller mer för att slutföra en installation!
Hej Thomas,det ligger även i vårt intresse att slutkunderna har ett fungerande system.Dock så ansåg jag att du uttryckte dig som att vi inte är intresserade av att hjäpla till utan bara vill ha positiv feedback och så är verkligen inte fallet.Jag talade med vår försäljningschef som hade gett säljaren i uppdrag att prata med din installatör och återkopplingen var enligt återförsäljaren att han inte fick tillträde till dig. Jag har inte sagt att du har nämnt det utan jag ställde en fråga till dig här på forumet.MvhDaikin
Som jag ser det hela så har ÅTERFÖRSÄLJAREN hela ansvaret i detta och inte DAIKIN. Felet Daikin har gjort är att dom inte direkt hänvisat tillbaka till den som sålt dom som bär hela ansvaret i detta. Sen har man som kund ett ansvar att hålla sig uppdaterad vad som gäller ang konsumenttjänst/köplag och garantier. Av egen erfarenhet så vet jag att så korta rör ofta skapar ljud i innerdelen och oftast är det ljud från expventilen som fortplantar sig in alt att rören blivit strypta någonstans vilket också bilderna påvisar. Jag själv tycker att det blir väldigt konstigt när forumet används i syfte att få som man vill i en affär och att den enda som förlorar på detta är Daikin som inte gjort något fel. Jag själv anser att Daikin Sverige är en av dom mest seriösa distributörer som finns som jobbar både långsiktigt med höga kvalitetskrav. Hade detta varit mitt system så hade jag skickat ett mail till den som sålt det hela till mig och sagt att inom två veckor skall hela installationen vara fackmannamässigt utförd annars anlitar jag någon annan som plockar ner grejorna och fakturerar er.
Länge sedan man skrev, är mest inne och läser. Andra gången jag anlitar en firma för installation, första gången (Klimatteknik) var man ju nybliven villaägare med noll koll. Jag har tur när jag väljer att anlita "proffs" för att installera värmepumpar för nu är det dags igen, annan firma såklart ! ...
Hej! Ska jag tolka ditt inlägg som du är missnöjd med Klimatteknik i Kungälv? Funderar själv på att anlita dem. Behöver jag fundera ett varv till?
Snyggt, så där gör tydligen min son också om det blir för korta rör annars.Kul att det uppskattas av någon att det finns de som lägger manken till.Enda potentiellt svaga punkten skulle väl vara om säkerhetsbrytaren inte är tillräckligt vattentät för att sitta så pass långt ned på fasaden. (Jag har ingen aning vilken IP-klassning den har)Har varit med om ett par installationer dit jag blivit utkallad som felsökare med brunnen säkerhetsbrytare som felorsak, men kan väl anta att fukten trängt in.
IP X4Kapslingen exponeras för strilande vatten under 10 minuter, med hjälp av strilbåge där varje dysa ger 0,07 l/minut vattenflöde. Alternativt används standardiserat spridarmunstycke med 10 l/minut vattenflöde. Om spridarmunstycke används är exponeringstiden 1 minut/m2, dock minst 5 minuter. Vattenstrilningen utförs från alla riktningar på kapslingens ytor.Acceptansvillkoren för IPX4 uppfylls om inget vatten trängt in i sådan mängd eller på sådant ställe att materielens tillfredsställande drift påverkas eller säkerheten äventyras.
Hmmmm, jag tycker det ser ut som rören går nedåt in i kanalen. Om det regnar kommer ju kanalen i så fall att vattenfyllas och fryser det sedan på kommer det inte att bli bra...
29/5-2018,Fortfarande inget svar från Daikin. Förstår egentligen inte problemet, installatören har gjort allt för att avhjälpa men ljudet kvarstår och om det nu är två pumpar det är fel på så ska det väl inte behöva dra ut så på tiden för att avhjälpa två reklamationer?Är det fel på produkten, byt ut/ta tillbaka/återköp, eller?
Ring in direkt till kontoret på 0107222400 och be att få prata med supporten. Se om det är ett öppet fall gentemot fabriken eller inte. Mvh Daikin
Anmäl till ARN
Det tar lång tid men erfarenheten är att ett företag inte vill hamna där utan lösa problemet istället. Dvs redan när de fått reda på att ARN fått in en anmälan så kan de höra av sig.Det finns dock en kategori företag som gör tvärt om och väntar på utslaget innan de gör någonting överhuvudtaget.
Vad mer ska jag göra då?Min leverantör har pratat med er! Jag har försökt ringa Daikin men ni kan inte hjälpa mig.Det gick bra att hjälpa mig och komma i kontakt med en installatör och genomföra ett "köp".Men när det nu är problem saknas den goda viljan? Hur svårt kan det vara att hjälpa till när man ringer istället för att hela tiden hänvisa till installatören? Min installatör och jag fick inte en så bra start om man säger så men han löste det och jag blev nöjd trots att jag gnällde på honom här i forumet, eloge till dem!Vad mer är det jag ska bevisa?
Hej Thomas,Jag vet inte med vem installatören har pratat. Vet ej heller vem som har rek. en installatör (jag ?) Du skall inte behöva bevisa något, endast kräva att din enhet (inomhus?) byts ut. Din installatör reklamerar till oss och vi skickar en ny till honom. Din kommer i retur till oss. Vid godkänd reklamation så krediteras den till installatören. Det är inte frågan om att den goda viljan saknas utan det är frågan om lagen och vem som har ansvaret. Då installatören är vår motpart och inte du, så kan vi inte skicka en ny enhet till dig och sedan kräva installatören på betalning om garantianspråket ej godkäns. Det skulle han bara bestrida. Skicka ett PM till mig med installatörens namn (firmanamn) så skall jag be killarna att titta på detta imorgon./Daikin
28 Juni installerades en ny enhet. Har testat den genom att köra kyla en "stund", sedan växla till värme en "stund", tillbaka till kyla sedan värme igen, inget "tjut". Även växlat till "värmepanelen" utan något "tjut" vilket kom nästan omgående med den gamla enheten.Den nya beter sig helt annorlunda gentemot den gamla vad det gäller ljud/gångljud och reaktionen vid ändring av driftslägen (snabbare), känns tystare men det kan vara inbillning? Vi får se vad som händer när kylan kommer men för nu verkar det jättebra, håller tummarna! Har bett om återkoppling för den gamla enheten, något måste ju vara galet med den?Ha en go sommar!
Har även kontaktat min installatör ska jag tillägga!
Fyyy!!! Lider med dig, min xrh har ett liknande tjutande problem runt 0an oxå, får ej ngt svar från ÅF heller.. följer din tråd.
Ja det finns en hel del gamla E9 0ch E12DKE som stånkar vidare Skitiga värmepaket och lite oljud från lager brukar vara det som för lite extra oljud från när den var ny.Men visst märker man att det har skett framsteg på dom ca 15år sedan den kom, men kanske inte den galna skillnad många tror
”Plötsligt händer det” som i Lottoreklamen (tror det är lotto!!! )
Nu har det gått två veckor sedan "Bollen" landade hos Daikin i Tjeckien och ännu inget svar om hur Daikins "tankar" går. Slipper dock det mesta av "ljudproblemet" eftersom jag allt som oftast somnar i soffan på övervåningen.
Detta kan nog inte kallas en garantireparation?Åf har redan gjort en "garantireparation" eller vad kallades utbytet av tidigare enhet?Tre försök att åtgärda och samma fel kvarstår därför inväntar vi ett svar från Daikin!
Efter tre försök att reparera varan har du rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka.
Fel....Efter TVÅ försök att åtgärda ett fel så KAN kunden ha rätt att häva köpet om SAMMA fel inträffar en 3:e gång. Vi hävning så räknar man av den nytta som kunden har haft av varan.
Blir lite konstigt med avräkning för nyttan man haft då kanske besparingen uteblivit istället för att felen som varit är anledningen till ”förlorad” besparing om man inte kunnart använda sen som tilltänkt.Så det borde i så fall gå jämt upp
Man räknar på den nytta kunden haft under den tid som varan använts. I det här fallet var det väl ett svagt missljud som uppstod ibland, så min gissning är att varan använts normalt hela tiden den varit installerad, men det är ju inget som jag behöver anstränga mig att reda ut.
Vem är "Daikin" ?Med vänlig hälsningD
haha Tomas du kanske har varit dit i sömnen
Hoppas inte, är i Phuket och laddar batterierna inför en intensiv arbetsperiod som ligger framför mig..../D
Jäklar va skoj!!
Hallå i värmen!Ber om ursäkt för sent svar om vad som händer! Men det har löst sig bra sedan långt tillbaka faktiskt och jag kommer att få "nya" Daikin Origo installerad som kommer i höst. Blir även "kompenserad" på ett generöst sätt så jag är nöjd! Så tack till framförallt min installatör och så Daikin också såklart! Ha en goo sommar nu!
Jasså, kommer det en ny Origo i höst...... Med vänlig hälsningD
Inte helt nya men vad jag förstår så kommer "origon R32" med utedel som har frihängande lamellpaket? Alltså en typ "XRHmodell" kanske?
Tårögd av lycka eller eller med smämskudde
Har läst hela tråden och kan väl lugnt säga att jag, tyvärr, känner igen mig alltför väl.Jag bor i Stenungsund och min Daikin Solo XRH 25 installerades i november förra året. Sedan dess har det varit problem med missljud. Missljudet uppstår några gånger per dag och därför kan jag förstå att det är svårlöst. Jag har därför spelat in några ljudklipp som jag skickat till installationsfirman för att det ska underlätta felsökningen.Dom har varit här två gånger (efter många påstötningar) och försökt åtgärda problemet. Senaste gången var för lite över tre veckor sen.Jag har ringt tre gånger sedan dess. Tidigare har jag ringt med alltifrån en till några veckors mellanrum.Varje gång man ringer är det nån ursäkt: "skulle precis ringa", "glömt av", "väntar på svar från Daikin" osv.Värmepumpen i sig funkar bra men ljudet känns inte normalt.Så här lät den i januari: Så här låter den efter den senaste åtgärden: Den senaste informationen är att utedelen ska bytas, dom väntar bara på leverans från Daikin. Det var för tre veckor sen...Just nu är jag så besviken och trött på både installatören och Daikin (som inte har någon support för slutkonsumenter) att jag är beredd att ge upp och låta eländet gå sönder så jag kan köpa något annat.Jag ångrar inte att jag köpte en luftvärmepump men däremot val av installatör och att det blev en Daikin.
Daikin kanske har någon annan servicefirma som kan kika hos dig Då det verkar ta lite tid ?
Tänkte mest att en annan servicetekniker känner igen eventuellt ”problem” och kanske har en lösning .Bara en vild chansning
Hejsan!Dessutom fick jag för mig att räta upp utedelen härom dagen (4/3-2020) eftersom den var "lite sned" och då lät det så här samt så här senare samma dag ?Installatören vill byta rör eftersom dom gamla återanvändes samt även skarvades vid installationen.Tråkigt och tröttsamt är det i alla fall! Men skam den som ger sig, det ska väl lösa sig!?
Vi har en XRH 30 installerad i fritidshuset. Mycket nöjd med prestandan men har exakt samma oljud på utedelen som du bifogar i klippet. Pumpen installerades i december 2019 och vi var knappt i huset under vintern men nu i höst när vi är där är det där ljudet väldigt påtagligt.
Kan bero på att pumpen går på så låg effekt nu när det inte är så kallt? Lite konstigt är det, jag har aldrig hört någon av dom pumpar jag ägt låta så?
Det har gått ut ett servicemeddelande till vår servicepartnet om åtgärd på en serie maskiner. De låter som ljudet du har.Vad gäller placering av inomhusenheten lägre än utomhusenheten så skall en oljefälla installeras,MvhD
Det har gått ut ett servicemeddelande till vår servicepartnet om åtgärd på en serie maskiner. De låter som ljudet du har.
Vad gäller placering av inomhusenheten lägre än utomhusenheten så skall en oljefälla installeras,MvhD
Är det maskinen från trådens början ? Var så många sidor så orkade inte läsa igenom allt Vad blir det nu för maskin som installeras ?
Du verkar inte haft sån tur med dina maskiner så får hoppas denna fungerar som du önskar och tänkt.KJ serien har vi nöjda kunder med så får hoppas det blir rätt denna gången
Får hoppas den fungerar som den ska så det inte har gått troll i ditt ägande av luftvärmepumpar Antar att du kör med spjällen öppna både nedåt och uppåt då det oftast har gett bäst spridning, lägsta fläkt låter som ett för lågt val men det har du troligen koll på.Får hoppas du kommer med en uppdatering om hur det fungerar hos dig när det är ”mera” vinter
Oftast blir det bättre spridning med både spjället snett nedåt och snett uppåt öppna och samma luftmängd får lite större öppning så ljudnivån blir bättre, men man får prova sig fram Billigt och snabbt är sällan en bra långsiktig lösning !!!
40cm var rackarns nära