Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: felaktig funktion pÃ¥ 4-vägsventil (optima 1100/290 A/W)  (läst 11119 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tombe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
fick nattsömnen förstörd av att envist larm från pumpen, felaktig. funktion på 4-vägsventil. Sedan dess har det tjutit relativt tätt. Det lilla jag lyckas läsa mig till verkar eventuellt kunna ha något med avfrostningen att göra? Hittade ett inlägg från en bosch med samma problem och det är väl i princip samma programvara?

Till saken hör att det snöat ganska rejält i natt och när vår pump monterades ställdes den direkt i anslutning till en husvägg utan något som helst skydd för väder och vind så vid ett par gånger har den varit så snö och istäckt att avfrostningen lagt av. Tittade dock ut nyss och den såg ändå ganska normal ut. Vet inte om jag inbillat mig men den har eventuellt låtit något annorlunda ibland när man gått förbi utanför.

I manualen står det kontakta tekniker, eftersom det är lördag är frågan hur bråttom det är. När jag gick upp hade vi 14 grader inomhus så frågan är om detta fel också hindrar pumpen från att göra någon nytta? Tacksam för alla råd om felet, hur man eventuellt tillfälligt kan komma runt det och en förklaring vad effekten just nu blir, ger inte systemet någon värme alls?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: felaktig funktion på 4-vägsventil (optima 1100/290 A/W)
« Svar #1 skrivet: 09 februari 2013, 07:43:56 »
När VP'n stannar skall elpatronen gå in och värma huset istället (om du inte har blockerat den) så det borde inte bli kallt inne...
Testa att göra en manuell avfrostning via Regon och se om den värmer förångaren.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad tombe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: felaktig funktion på 4-vägsventil (optima 1100/290 A/W)
« Svar #2 skrivet: 09 februari 2013, 08:10:39 »
När VP'n stannar skall elpatronen gå in och värma huset istället (om du inte har blockerat den) så det borde inte bli kallt inne...
Testa att göra en manuell avfrostning via Regon och se om den värmer förångaren.

Är manuell samma som tvångsavfrostning? Testade att sätta denna till ja men kunde inte märka att det hände något. (kan erkänna att jag inte är expert men nyfiken)

Borde elpatronen hoppa in även när pumpen står och larmar, det är inte så att larmet på något sätt blokerar övrig funktionalitet innan man kvitterat? Nu har den larmat säkert 10 gånger på knappt 2 timmar...

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: felaktig funktion på 4-vägsventil (optima 1100/290 A/W)
« Svar #3 skrivet: 09 februari 2013, 08:18:43 »
När du väljer tvångsavfrostning så skall fyrvägsventilen ställas om och kompressorn startas efter att tryckutjämningstiden har uppnåtts. Sen skall den gå tills förångaren är 20 grader då fyrvägsventilen ställs tillbaks och kompressorn stannar.

Elpatronen skall gå in om inte VP'n värmer. Vad har du för inställningar under 'Tillskott inställningar' -> 'Tillskottsval' och under 'Anslutningseffekt' i uppstartsmenyn?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad tombe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: felaktig funktion på 4-vägsventil (optima 1100/290 A/W)
« Svar #4 skrivet: 09 februari 2013, 08:23:44 »
När du väljer tvångsavfrostning så skall fyrvägsventilen ställas om och kompressorn startas efter att tryckutjämningstiden har uppnåtts. Sen skall den gå tills förångaren är 20 grader då fyrvägsventilen ställs tillbaks och kompressorn stannar.

Elpatronen skall gå in om inte VP'n värmer. Vad har du för inställningar under 'Tillskott inställningar' -> 'Tillskottsval' och under 'Anslutningseffekt' i uppstartsmenyn?

anslutningseffekt 9 kw enbart tillskott nej blockera nej


Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: felaktig funktion på 4-vägsventil (optima 1100/290 A/W)
« Svar #5 skrivet: 09 februari 2013, 08:24:59 »
Eftersom du har så kallt i huset så är radiator vattnet också ganska kallt. Det kan göra att en tvångs avfrostning tar väldigt lång tid om inte el patronen går in. Du måste få igång el patronerna dels för att få upp värmen och framförallt för att hjälpa till med avfrostningen.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad tombe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: felaktig funktion på 4-vägsventil (optima 1100/290 A/W)
« Svar #6 skrivet: 09 februari 2013, 08:29:12 »
Eftersom du har så kallt i huset så är radiator vattnet också ganska kallt. Det kan göra att en tvångs avfrostning tar väldigt lång tid om inte el patronen går in. Du måste få igång el patronerna dels för att få upp värmen och framförallt för att hjälpa till med avfrostningen.

är det läge att ändra till endast tillskott under några timmar?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: felaktig funktion på 4-vägsventil (optima 1100/290 A/W)
« Svar #7 skrivet: 09 februari 2013, 08:39:19 »
Startar avfrostningen när du väljer tvångsavfrostning? Blir förångaren varm?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad tombe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: felaktig funktion på 4-vägsventil (optima 1100/290 A/W)
« Svar #8 skrivet: 09 februari 2013, 08:43:25 »
Startar avfrostningen när du väljer tvångsavfrostning? Blir förångaren varm?

var precis ute och tittade lite närmare på pumpen, vet inte riktigt var jag ska känna om det är varmt, men inte en isbit på förångaren och det luktade ungefär som när de sista dropparna i en vattenkastrull ångat bort.

Utloggad tombe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: felaktig funktion på 4-vägsventil (optima 1100/290 A/W)
« Svar #9 skrivet: 09 februari 2013, 08:48:56 »
när jag var ute snurrade fläkten först några minuter, sen stannade den och när jag gick in några sekunder senare hade det börjat larma igen. Så fort jag kvitterat så börjar den snurra igen.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: felaktig funktion på 4-vägsventil (optima 1100/290 A/W)
« Svar #10 skrivet: 09 februari 2013, 08:54:53 »
Fläkten skall inte snurra när den avfrostar. Förångaren skall värmas till 20 grader under avfrostningen, så det är ganska lätt att känna om den blir varm.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad tombe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: felaktig funktion på 4-vägsventil (optima 1100/290 A/W)
« Svar #11 skrivet: 09 februari 2013, 08:58:39 »
Fläkten skall inte snurra när den avfrostar. Förångaren skall värmas till 20 grader under avfrostningen, så det är ganska lätt att känna om den blir varm.

den kan ju precis slutat innan jag kom ut, men det sitter galler för både uppe och bakom så jag inte kommer åt att känna utan att skruva bort något.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: felaktig funktion på 4-vägsventil (optima 1100/290 A/W)
« Svar #12 skrivet: 09 februari 2013, 09:17:10 »
Om fläkten går och den sen larmar för fel på fyrvägsventilen så verkar det som att den har fastnat i avfrostningsläge. När den försöker värma huset så kyler den i stället och efter en stund larmar den... Det känns som att du borde ta dit en tekniker som får kolla på prylarna.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad tombe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: felaktig funktion på 4-vägsventil (optima 1100/290 A/W)
« Svar #13 skrivet: 09 februari 2013, 09:23:15 »
Vi ska åka bort i eftermiddag och hinner inte få hit nån reparatör innan dess så frågan är vad jag gör fram till dess. Att det verkar ha med avfrostningen att göra känns väl allafall ganska troligt.

kollade precis loggen nu, mellan de första gångerna i morse var det en dryg timme men sedan har det i princip varit 15 minuter mellan varje larm senaste 3 timmarna. Såg även att det är en fördröjning på 60 minuter på eltillskottet, innebär det att varje gång jag kvitterar larmet så får man vänta till nästa larm plus 60 minuter innan elpatronen hoppar igång? Ska jag testa att stänga av larmljudet och vid nästa larm låta det vara och se om elpatronen hoppar igång efter en timme eller ska jag tvinga igång den direkt? Just nu är elementen iskalla.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: felaktig funktion på 4-vägsventil (optima 1100/290 A/W)
« Svar #14 skrivet: 09 februari 2013, 09:41:44 »
Ställ den på enbart tillskott. Kolla att VB-cirkpumpen fortfarande går, men det skall den göra.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!