Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Anslutning av utegivare till gammalt system (Carrier Stinger Plus)  (läst 1446 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad drbacon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Carrier Stinger Plus
Bifogar även bild från ngenic mm.

Bilden från ngenic visar att pumpen inte klarar av att nå måltempen på 20.5 vid denna utetemp, trots att den försöker maximera tillförsel av varmvatten i systemet.
« Senast ändrad: 29 november 2023, 15:43:21 av drbacon »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Att bygga in utedelen på ett sådant är att skapa sig problem. DEn får inte den luftmängd som den behöver och verkningsgraden kan avta dramatisk. Nu kanske det kommer i retur något, om att det har fungerat bra och inga problem. TJA då är det väl bara bygga vidare på det då. Men det går inte att förbigå naturlagarna.

Utloggad drbacon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Carrier Stinger Plus
Att bygga in utedelen på ett sådant är att skapa sig problem. DEn får inte den luftmängd som den behöver och verkningsgraden kan avta dramatisk. Nu kanske det kommer i retur något, om att det har fungerat bra och inga problem. TJA då är det väl bara bygga vidare på det då. Men det går inte att förbigå naturlagarna.

Tack för din input! Det var förra ägaren som byggde skyddet till utedelen (vi har bara bott här sedan september). Anser du att jag bör plocka bort hela skyddet, eller tror du att det är OK så som jag gjort tillfälligt, att plocka bort varannan regel?

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
Att du har plockat bort varannan regel gör ju bara att fläkten kan blåsa ut luft lättare ur skyddet. Du måste också se till att det är fritt tillträde för luft från baksidan och vänster sida till förångaren och ingen risk att det så att säga pumpas runt samma luft som blir kallare och kallare i skyddet.
Jag föreslår att du tar bort det helt och hållet, behåller eventuellt taket och bärande reglar om det behövs för att skydda utedelen från takras. Om det är problem med kraftig sidvind som lurar avfrostningsautomatiken, sätt upp en skärmvägg på vänster sida av utedelen men en bra bit ifrån, minst en halvmeter.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad drbacon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Carrier Stinger Plus
Att du har plockat bort varannan regel gör ju bara att fläkten kan blåsa ut luft lättare ur skyddet. Du måste också se till att det är fritt tillträde för luft från baksidan och vänster sida till förångaren och ingen risk att det så att säga pumpas runt samma luft som blir kallare och kallare i skyddet.
Jag föreslår att du tar bort det helt och hållet, behåller eventuellt taket och bärande reglar om det behövs för att skydda utedelen från takras. Om det är problem med kraftig sidvind som lurar avfrostningsautomatiken, sätt upp en skärmvägg på vänster sida av utedelen men en bra bit ifrån, minst en halvmeter.

Sagt och gjort! Tog bort allt utom taket igår kväll, märkte då att det droppat ner stora mängder vatten runt fläkten och skapat ett berg av is. Insåg att hela bottentråget & röret för avrinning hade isat igen. Antar att detta inte är något som skall ske så jag stängde av maskinen och använde en ångmaskin för att få bort all is. Allt vatten droppade ur röret och maskinen var fin.

Nu på morgonen ser jag att den isat igen helt ännu en gång. Var ute och kikade precis när den skulle avfrosta(?) och kunde ta lite bilder på hur det rinner..

Vi har 20 grader inne, men känns som att värmepumpen behöver jobba på maxkapacitet dygnet runt för att upprätthålla det. Har fyllt på systemet och luftat anläggningen.

Funderar på om trycket i ack. tanken kan vara för lågt? Teknikern som var här och bytte cirkulationspump sa att det inte krävs för att huset är på 1 plan, och att cirkulationspumpen skall lösa jobbet. Men man undrar ju

Känns som att nästa steg kanske är att kalla hit en tekniker för att titta till utedelen.

EDIT: Efter att ha läst på ordentligt verkar detta inte vara särskilt ovanligt. Ser att det finns en frostskyddskabel som tillval till tråget, troligtvis har den inte installerats. Känns som ett för stort projekt för mig att försöka beställa till denna gamla maskinen. Så jag kommer troligtvis bara köpa en frostskyddskabel och dra den genom ett isolerat rör från tråget till dagvattnet 1.5 m bort så slipper jag detta problem.

Kommer ändock att ta hit en tekniker som ger utedelen lite kärlek.

Känns som att jag numera använder denna tråd som dagbok för att lätta på hjärtat. Tack för all hjälp, helt ovärdeligt.
« Senast ändrad: 30 november 2023, 15:27:13 av drbacon »

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
Ta bort plastpipen på första bilden, så fryser inte dräneringen igen så lätt. Den där pipen har man bara nytta av i varma tättbefolkade länder där det dels aldrig blir minusgrader och dels myndigheter kräver att kondensvattnet ska ledas bort till t ex stuprör istället för att droppa ner på grannens balkong när värmepumparna sitter på flervåningshus.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad drbacon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Carrier Stinger Plus
Ta bort plastpipen på första bilden, så fryser inte dräneringen igen så lätt. Den där pipen har man bara nytta av i varma tättbefolkade länder där det dels aldrig blir minusgrader och dels myndigheter kräver att kondensvattnet ska ledas bort till t ex stuprör istället för att droppa ner på grannens balkong när värmepumparna sitter på flervåningshus.

Jag gjorde en lösning som leder bort vattnet (hoppas jag)
Om detta funkar så kommer vattnet att ledas ner i dagvattnet och jag slipper stora pölen under pumpen.

Köpte ett billigt frostskydd som leds genom en isolerad vattenslang ner i dagvattnet. Hade en jordfelsbrytare som den är kopplad i också. Fixar en snyggare lösning i sommar

Om det inte fungerar tar jag bort pipen!

Edit: lägger till bilder från isen inuti
« Senast ändrad: 30 november 2023, 20:53:59 av drbacon »

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
Det skulle definitivt behövas en trågvärmekabel där. När det är tjock kärnis i botten av tråget, finns det risk att isen klämmer ihop den nedersta rörslingan i förgångaren så att röret spricker någonstans och kylmediet läcker ut.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad drbacon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Carrier Stinger Plus
Det skulle definitivt behövas en trågvärmekabel där. När det är tjock kärnis i botten av tråget, finns det risk att isen klämmer ihop den nedersta rörslingan i förgångaren så att röret spricker någonstans och kylmediet läcker ut.

Tycker du att värmekabeln bör gå i hela bottentråget? Just nu har jag bara en som slingrar sig kring utloppet för kondensvattnet för att det inte ska bli stopp.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
Den bör framför allt ligga under förångaren längs hela dess längd. Och värma mellan förångaren och dräneringshålet så det inte blir en isvall däremellan.

Om man vill undvika onödigt energislöseri pga värmekabeln sÃ¥ kan man mata den via en termokontakt som slÃ¥r till t ex när utetemperaturen sjunker under +2.  Vill man spara ännu mer kanske man kan ordna ett tidrelä som styrs av signalen till värmepumpens fyrvägsventil, sÃ¥ att värmekabeln bara är aktiv under avfrostning och t ex en halv eller en timme efter avfrostning.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad drbacon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Carrier Stinger Plus
Den bör framför allt ligga under förångaren längs hela dess längd. Och värma mellan förångaren och dräneringshålet så det inte blir en isvall däremellan.

Om man vill undvika onödigt energislöseri pga värmekabeln sÃ¥ kan man mata den via en termokontakt som slÃ¥r till t ex när utetemperaturen sjunker under +2.  Vill man spara ännu mer kanske man kan ordna ett tidrelä som styrs av signalen till värmepumpens fyrvägsventil, sÃ¥ att värmekabeln bara är aktiv under avfrostning och t ex en halv eller en timme efter avfrostning.
Torbjörn, du är en pärla! Stort tack för all hjälp. Efter de senaste åtgärderna verkar pumpen jobba mycket effektivare och jag uppnår nu både måltemperatur och energibesparningarna jag har varit ute efter!

Utloggad Ecoheater

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fick du ordning på det?

Vad är det för FTX du har?

Utloggad drbacon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Carrier Stinger Plus
Fick du ordning på det?

Vad är det för FTX du har?

Värmepumpen verkar läsa av temperaturen helt korrekt med den lösningen jag fixade nu, pumpen verkar kunna hålla 20 grader utan några problem ner till ca -5 grader, sedan behöver den jobba lite mer.

Räcker då att jag stödeldar i kaminen 2-3h så får jag en behaglig temp på 22 grader hela dagen med hjälp av värmeåtervinningen.

Jag har verkligen ingen aning vad det är för FTX, kan inte hitta någonstans vad det kan vara, bifogar lite bilder

Något intressant verkar vara att vattnet från golvvärmen verkar gå genom här, kranen jag fyller på systemet via har en slang ner från taket som låter överflödigt vatten rinna ur systemet. Jag antar att det är samma slang som syns på en av bilderna här. FTX är i vinden precis ovanför pannrummet

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har en lika pÃ¥ vinden, vanlig korsväxlare, enkel typ  och i den den sitter en elpatron som ska förvärma inkommande luft sÃ¥ inte utgÃ¥nde luft med fukt i fryser i växlarpaketet. Den är termostatstyrd, blev nästan hysterisk när elmätaren visade 15 kW per dygn  mer när det blev kallt. Har för mig att patron startade i november och slog av i slutet pÃ¥ mars.  Patron är nu bortkopplad och kör med bara utsug.

Slangen är för kondensvattnet i FTX ska rinna bort.
« Senast ändrad: 26 december 2023, 12:13:07 av 25fOCUS »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!