Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Viessmann c-pump  (läst 1687 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alexe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Viessmann c-pump
« skrivet: 28 juni 2023, 23:10:54 »
Hej gott folk!
Nu kommer jag med en viessmann fråga igen.
Har försökt hitta svaret i boken men icke, står ingenstans. Så jag får försöka med expertpanelen här inne.

Jag skulle vilja tvångsköra c-pumpen till värmen/huset (ej för varmvattnet vilket jag hittade i boken)

Är detta möjligt på något sätt? Står ingenstans i boken, men kanske att man kan köra den på något sätt?
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Viessmann c-pump
« Svar #1 skrivet: 01 juli 2023, 19:53:39 »
Exakt vilken modell av Viessmann har du?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Alexe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Viessmann c-pump
« Svar #2 skrivet: 01 juli 2023, 20:27:02 »
Ja, det var en bra fråga!
Vitocal 222-s innedel
Vitocal 221 c10 utedel den minsta med dubbla fläktar.

Har förklarat att hitta både på nätet, olika forum osv, men verkar inte finnas ett smidigt sätt att köra igång c-pumpen separat och bekymmerslöst utan att göra något eget påhitt.

Vad jag förstår så går c-pumpen både till att kunna cirkulera tappvarmvattnet men också även till hushållsvärmen!?
Några idéer??
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Viessmann c-pump
« Svar #3 skrivet: 01 juli 2023, 20:58:20 »
Var sitter pumpen inne eller ute, vad vill du med att köra pumpen konstant eller vad är din önskan. Har du ett el-schema,

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Viessmann c-pump
« Svar #4 skrivet: 01 juli 2023, 20:58:40 »
Gräver i manualerna, de är inte speciellt enkla att förstå.
Vad jag kan se (är dock inte säker) så finns 222-S i 2 olika utföranden, se bilden nedan, den du har kanske endast har en cirkpump?
Om den har 2 så är det med installerat tillbehör (shunt) och 2 värmekretsar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Alexe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Viessmann c-pump
« Svar #5 skrivet: 01 juli 2023, 21:16:26 »
Hej! Tack för engagemanget 😊
Vad jag har förstått så har jag ingen shunt, värmen går direkt ut till huset.
Har ju bara haft värmepump i typ 3 veckor

Men om jag nu kan cirkulera vattnet i varmvattenberedaren, och samma cpump som cirkulerar vattnet till huset, då måste det finnas någon form av omkopplare !? Låter riktigt jäkligt konstigt det här, men inget är omöjligt
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Viessmann c-pump
« Svar #6 skrivet: 01 juli 2023, 22:04:35 »
Enligt vad jag kommit fram till, så är pumpen frekvensstyrd och signalen kommer från datan  Eftersom det tydligen är direktvärme från VP utan shunt så varierar farten på den.  Så att få den att snurra utan signal är nog omöjligt. Bör finnas någon inställning för det du efeterfrågar.
Det finns en tråd tidigare och TS där ringde Viessmann  och fick en manual, ( på svenska då ) så prova med att kontakta dom.

https://www.viessmann.se/sv/kontakt.html

Utloggad Alexe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Viessmann c-pump
« Svar #7 skrivet: 01 juli 2023, 22:18:18 »
Har manualen på svenska, fick den när de levererade pumpen, men kan som sagt inte köra igång pumpen utan att typ kalla på värme, eller liknande.

Har precis gått ner och försökt köra igång cpumpen till varmvattnet men inte ens det gick igång.
Man kan ställa varmvattencirkulation, men inget hände.

Begriper inte detta ännu men den som ger sig 🤪

Men om jag förstår mig rätt på rörledningarna som är i innedelen så är det samma vatten som värmer tappvarmvatten som husvärmen, men sen finns det en ”omkopplare” som väljer vilket av de värmen ska till, antigen till huset eller varmvatten. Men i grund och botten så är det radiatorvatten som värmer vattnet i varmvattenberedaren

Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Viessmann c-pump
« Svar #8 skrivet: 01 juli 2023, 23:49:56 »
Växelventilen har du på elpatronkakan i svart. Den styr vart vattnet ska gå.

Provkör pumpen via servicemenyn. Håll inne ok och meny tills något annat visas. Sen finns det provkörningsfunktioner där. Minns inte vad det heter, men överskåda menyerna så hittar du. Du kan ändra växelventilen där med.

Övrigt: Har du vibrationsljud inne, se till att kylrören ligger perfekt där uppe. Nästan ingen marginal till metall mot metall.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Viessmann c-pump
« Svar #9 skrivet: 02 juli 2023, 08:34:24 »
Ser ut som att du har en split, med kondensor i innerdelen.
Principskissen ser ut så här, och det är bara en cirkpump + växelventil.
Det värmda vattnet kommer ut från kondensor och går in i den svarta klumpen som verkar vara elpatron + växelventil sammanbyggt.
Ut från växelventilen går det sen antingen till VVB eller husets värmesystem.
På returen (utanför din bild) så sitter en T-koppling där det kylda vattnet kommer tillbaka och går sen via cirkpumpen till kondensorn.

Lägger till länken till manualerna.
https://vibooks.viessmann.com/se/sv
Kryssa för den produkt du har till vänster.
« Senast ändrad: 02 juli 2023, 08:38:30 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Alexe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Viessmann c-pump
« Svar #10 skrivet: 02 juli 2023, 11:16:07 »
Hej hej!
Nej, jag har inget ljud eller vibration, iallafall inget nu när jag bara kör varmvatten, vi får väl se hur det blir till vintern. Men jag tror det blir hur bra som helst detta.

För info: så har jag min gamla ctc fortfarande inkopplad som acc tank

Men iallafall, jag har fortfarande inte fått svar på frågan om hur jag ska köra igång cpumpen på sommaren!?
Vill kunna köra denna för att jag har egentligen 3 st konvektorelement i källaren, och 2 på bottenvåningen, och tanken är att kyla ovanvåningen och värma källaren sommartid

Det kanske så att det inte går att köra som jag tänk? Kanske en separat cpump löser problemet?!
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Viessmann c-pump
« Svar #11 skrivet: 02 juli 2023, 11:23:29 »
Jag svarade på tvångsstyra, vill du köra permanent får du välja annat körschema, system "4". Då får du en ny utgång till extern cirkulationspump igång, även shuntstyrningen i CTC kan du koppla till nya pannan om du vill använda det. Men då laddar den extern tank som flytande bufferttank, är det vad du vill?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Alexe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Viessmann c-pump
« Svar #12 skrivet: 02 juli 2023, 11:55:49 »
Om man nu går in och tvångsstyr, då gör man det bara en liten stund för att se så att allt är okey med prylarna väl, för då går väl hela systemet i hand läge?
Det vill jag nog inte

Vill köra cpumpen till huset för att få igång radiatorvattnet.
Vill som sagt kyla ner huset en aning med vattnet som cirkulerar ner till källaren vilket får vattnet till att kylas ner en aning.

Dessutom så är vattnet kopplad så att kallvattnet körs ner i min gamla ctc för att förvärma vattnet innan den går vidare till viessmann.
Och kör man cirkulation i radiatorn så kyler man vattnet i radiatorn också en aning varje gång man spolar vatten.
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Viessmann c-pump
« Svar #13 skrivet: 02 juli 2023, 12:19:40 »
Det känns som du vill ha cirkulationspumpen alltid på året om, då kan du lika gärna flytta matningskabeln i Viessmann från reläkontakten till en av de färdiga matningsuttagen i närheten. Lång serie med fas efter säkring.

Du får ställa shunten manuellt på 50% för att få ut kylan. Håll koll på kondens, men förmodligen är kyleffekten så liten att det inte kommer bli kondensrisk.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Alexe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Viessmann c-pump
« Svar #14 skrivet: 02 juli 2023, 12:35:49 »
Okey, låter som en lösning om att flytta kabel, dock förstår jag inte riktigt vilken kabel som ska flytta och vart :P

Sen har man dock ett problem till väl? Och det är väl omkopplaren som kopplar mellan att köra värme till pannan och till huset? Pannan måste ändå kommunicera på den fronten
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Viessmann c-pump
« Svar #15 skrivet: 02 juli 2023, 14:42:01 »
Växelventilen behöver du inte bry dig om, pannan följer börvärde. Fyller CTC med värme vid behov. Så se till att den inte har behov.

Kontaktstycke 216 kanske, minns inte, följ kablarna.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Alexe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Viessmann c-pump
« Svar #16 skrivet: 02 juli 2023, 18:24:52 »
Har en annan idé!

Och det är att sätta dit en egen cpump.

Inkopplingsvis blir det såhär:
T koppling på returen innan viessmann, så att vattnet kan gå 2 vägar, därefter på utsticket sätta en kulventil, c pump, kulventil, backventil och sedan koppla på utloppet från viessmann, men även där sätta en backventil så att inte cpumpen trycker in vatten till viessmann.

På det här viset så har jag min cpump som kan vara igång under sommarhalvåret, men även viessmann kan jobba med sin egen cpump vid behov
Sen när huset kräver värme och viessmann ska producera värme, då stänger jag av min c pump tills nästa sommar
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Viessmann c-pump
« Svar #17 skrivet: 02 juli 2023, 18:50:54 »
Att göra så är en väg. Men lite lustigt att det inte finns möjlighet att få pumpen att snurra via menyn konstant.
Nu vet jag inte varför du vill ha det så, men intressant. Sen kan det bli litr pronlem med pumparna. kommer VP att starta upp sin pump med jämna mellanrum. Den andra är det samma sak med. En C-pump som står still i månader kan få det svårt att starta. Detta beror på att det finns alltid lite gegga i vattnet och det sedimenterar i pumpen lager och säger stopp. Gamla sortens pumpar gick att få fart med en mejsel i ändan på  Dom nya med en massa elektronik i har inte något hål för en mejsel och få fart på. Alla c-pumpa för att må bra måste snurras några minuter varje vecka för att inte fastna. Lite att tänka på.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 842
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Viessmann c-pump
« Svar #18 skrivet: 02 juli 2023, 18:51:32 »

Men iallafall, jag har fortfarande inte fått svar på frågan om hur jag ska köra igång cpumpen på sommaren!?
Vill kunna köra denna för att jag har egentligen 3 st konvektorelement i källaren, och 2 på bottenvåningen, och tanken är att kyla ovanvåningen och värma källaren sommartid

Det kanske så att det inte går att köra som jag tänk? Kanske en separat cpump löser problemet?!

I min källare sitter det en extra liten cp, 24 W (till en del golvvärme). Den brukar jag köra som du beskriver du vill ha, blir väl sådär, alla element på ovanvåningen där det brukar vara 25-28°C på sommaren håller halvägs källar temperatur och källargolvet blir inte så kallt. Så något gör det ju, dessutom är det lite som avfuktningsfunktion. Cpn styr jag med en smart timer i mobilen, jag ändrar lite beroende på årstiden.
Men kanske är det så att ett betonggolv kyler mycket mer än tre konvektorelement, det får experterna svara på 😳
« Senast ändrad: 02 juli 2023, 18:59:45 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Viessmann c-pump
« Svar #19 skrivet: 02 juli 2023, 18:57:09 »
Har en annan idé!

Och det är att sätta dit en egen cpump.

Inkopplingsvis blir det såhär:
T koppling på returen innan viessmann, så att vattnet kan gå 2 vägar, därefter på utsticket sätta en kulventil, c pump, kulventil, backventil och sedan koppla på utloppet från viessmann, men även där sätta en backventil så att inte cpumpen trycker in vatten till viessmann.

På det här viset så har jag min cpump som kan vara igång under sommarhalvåret, men även viessmann kan jobba med sin egen cpump vid behov
Sen när huset kräver värme och viessmann ska producera värme, då stänger jag av min c pump tills nästa sommar
Tycker det är märkligt att du inte haft två pumpar innan? Så illa att jag antagit det hela tiden. Du kan ladda med Viessmann i gamla VP-ladduttagen i CTC. Backventil behövs inte.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Alexe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Viessmann c-pump
« Svar #20 skrivet: 03 juli 2023, 09:03:34 »
3 konvektor element i källaren och 2 på bottenvåningen, visst, det kanske inte gör så mycket, men vad gör det när det känns bättre i kroppen att man tycker att man gjort något ”rätt”
Dessutom så kör jag in kallvatten i min gamla ctc innan vattnet går vidare till viessmann, så där får jag 2 ”vinster”
Förvärmning av inkommande vatten, och kallare temp i radiatorsystemet.
Men något gör det iallafall, vad håller inkommande temp egentligen, 5 - 7 grader? Och värmer det till 20 nästan helt gratis, det är iallafall något ;)
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!