Letade och hittade korten som försvunnit i första inlägget, kunnde inte få in bilderna av någon anledning så det blev länkar istället, hoppas dom fungerar?
Så här ser motorn ut.
https://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/526/kortmarildatidning2043.jpgHär är den isärtagen,krävde en del våld,och någon form av "Heat Sink" som stelnat till betong höll imot en del.
jag ristade en linje på motorn utvändigt för att kunna montera tillbaks locket exakt som det var.
https://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/156/kortmarildatidning2035.jpgSjälva kretskortet satt fastlött på 3 punkter,lödde lös och använde en tennsug för att få bort tennet,undersidan på kortet har en del Ytkomponenter som är kännsliga,så inte smart att bryta och pilla för mycket.
https://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/88/kortmarildatidning2031.jpgHär ser man Heat Sinken som var som betong och används för att få kylning för komponenten på bilden.
https://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/253/kortmarildatidning2033.jpgHär är kretskortet lös och man ser dom 3 lödörona till spolen sticka upp.
https://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/530/kortmarildatidning2036.jpgPå första bilden så var det meningen att man skulle se segesäkringen som ser till att lagret hamnar på rätt plats,dom tog jag lös för att få fäste bakom lagret ordentligt när jag drog av lagret.
https://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/704/kortmarildatidning2037.jpgHär ser man rotorn med lagren,rotorn är gjord av magnet och en axel är klämpressad fast på 2 plåtbrickor i mitten,väldigt klent och minsta lilla stöt lär skada rotorn,så den får man inte bryta i,och behandla som ett barn.
https://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/706/kortmarildatidning2038.jpgHär ser man nu rotorn på plats med nya lager,när man demonterar lagren så bör man ha en avdragare annars är det stor risk att skada rotorn,om man nu vill montera ceramiska lager så ska man veta att dom tål inte stötar,försöker man knacka tillbaks dom så går dom troligtvis sönder,utan stoppa rotorn i frysen 30 minuter och lagren i ugnen på 80-100 grader,då krymper axeln och lagrets hål diameter ökar,då är det i stort sett bara att släppa ner lagret,det krävs att man planerat med verktyg färdigt,axeln och lagret kommer snabbt till samma temperatur och då nyper det fast.
Ett rör som passar på axeln och inte har en för stor ytterdiameter är att föredra så att man inte skadar Z tätningen.
segesäkringarna är skålade och vänder man dom fel väg så tar segesäkringen i z-tätningen,det måste man åxå ha koll på.
Här är nu kretskortet lött tillbaka och man måste åxå ha en klick med ny Heat Sink(Den lilla tuben på bilden)
https://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/251/kortmarildatidning2042.jpgoch här är motorn ihop plockad igen med nya lager..=)
https://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/692/kortmarildatidning2029.jpgDoger