Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Inverter kontra On Off  (läst 32133 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #225 skrivet: 24 maj 2019, 10:04:31 »
Hur menar du nu? vid full belastning behöver väl VP samma ström vid samma effekt. Och även en inverter måste säkras så att den klarar full effekt. Är det inte så att en inverter (pga vissa förluster) behöver lite mer effekt in för att få ut samma effekt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #226 skrivet: 24 maj 2019, 10:09:21 »
En inverter kan man enklare dimensionera så att den klarar husets hela behov. Då sparar man in några kW elpatron när det är som kallast. Sen anger en del VP-tillverkare löjligt höga krav på säkringarna på grund av on/off-kompressorernas höga startström.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #227 skrivet: 24 maj 2019, 10:30:16 »
Det glöms bort en ännu viktigare sak.
En inverter kyler ner borrhålet mindre än en on off så den genomsnittliga KB temperaturen är högre för en Inverter.
Endast den kallaste dagen kyler en inverter hålet lika mycket som en on/off (när de producerar samma effekt)
Alla andra dagar har invertern en högre temperatur på brine.
Mätningar i fält visar på en höjning av COP jämfört med en on/off.
För de som är intresserade så kan ni googla på nätet så hittar ni underlag från KTH om detta.

Dessvärre är testnormerna ej utformade för att testa maskiner på ett riktigt sätt.
Alla bergvärmepumpar oavsett on/off eller inverter testas mot 0 C i brine vid alla mätpunkter, även vid SCOP beräkningar.
Branschen jobbar nu för att få fram en ny teststandard där temp på KB vid dellast överensstämmer mer mot verkligheten.


Mvh
D

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #228 skrivet: 24 maj 2019, 10:43:15 »
purjo_ finns det fortfarande VP som saknar mjukstart?
Daikin, det är just det som blir lite svÃ¥rt att förstÃ¥. Det är ju energin som tas ur hÃ¥let som orsakar kylningen och den bör ju vara ungefär den samma oavsett on/off eller inverter. Men menar "dom" att Ã¥terladdningen av ett hÃ¥l när pumpen stÃ¥r stilla är lägre än när pumpen gÃ¥r pÃ¥ lÃ¥g effekt.  Sc:,h
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #229 skrivet: 24 maj 2019, 11:05:40 »
Men menar "dom" att Ã¥terladdningen av ett hÃ¥l när pumpen stÃ¥r stilla är lägre än när pumpen gÃ¥r pÃ¥ lÃ¥g effekt.  Sc:,h
Jag vet inte men jag tycker det låter rimligt, KB kyls ju hela tiden och kan då dra till sig värmen från omliggande berg konstant.
Däremot vetefan hur det stämmer i praktiken, jag har haft -2 in i vintras och nu har jag +4 efter 30min körning på min onoff så den verkar återhämta sig fort när den slutar gå dygnet runt.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #230 skrivet: 24 maj 2019, 11:42:57 »
Men på en on/off blir brinen kallare och då blir skillnaden mellan berg och brine större när pumpen arbetar. Och större skillnad ger väl större "värmeströmning"
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #231 skrivet: 24 maj 2019, 12:00:46 »
Men på en on/off blir brinen kallare och då blir skillnaden mellan berg och brine större när pumpen arbetar. Och större skillnad ger väl större "värmeströmning"

P.g.a. sin höga kyleffekt i en on/off så kyls brine av snabbare än vad berget hinner mata på i energi. Den momentana kyleffekten är högre i en on/off än i en inverter som producerar mindre effekt.

/D

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #232 skrivet: 24 maj 2019, 12:45:25 »
purjo_ finns det fortfarande VP som saknar mjukstart?

En CTC Ecopart 412 t ex har 23.5 A startström enligt databladet.

Enligt samma datablad är max drivström kompressor 8.2 A. Hur man kommer upp i det på en 3-faskompressor med strax under 4kW i max tillförd effekt (enligt nämnda datablad) vet jag dock inte...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #233 skrivet: 24 maj 2019, 12:48:03 »
Men gångtiden för en inverter är mycket längre än för en on/off, för samma energiuttag.
Men jag vet, jag är lite trög  ;)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #234 skrivet: 24 maj 2019, 12:50:39 »
Grejen är nog att den genomsnittliga brine-temperaturen under den tid kompressorn går är lägre på en on/off. Det är iallafall den förklaringen jag har lyckats förlika mig med.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #235 skrivet: 24 maj 2019, 12:57:59 »
Men på en on/off blir brinen kallare och då blir skillnaden mellan berg och brine större när pumpen arbetar. Och större skillnad ger väl större "värmeströmning"
Ja, det är väl precis det Daikin menar. Kallare brine och därmed sämre cop på onoffen.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #236 skrivet: 24 maj 2019, 13:23:51 »
Hur stor är då skillnaden på medeltemperaturen, hur mycket större blir värmeflödet vid ökad differans mellan brine och berg, eller hur mycket lägre blir det vid mindre differans. Jag tror att det är marginella skillnader kanske i nivå med dom elförluster en inverter har i förhållande till en elmotor utan inverter. Sedan har vi det faktum att en elmotor brukar vara bygd för ett visst varvtal och kör man den under eller över det varvtalet så får man även då förluster. Nu vet jag inte vilken typ av elmotorer som driver pumparna, jag har frågat men ej fått nått svar, så det är inte lätt att veta.
« Senast ändrad: 24 maj 2019, 13:30:12 av svenske kocken »
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #237 skrivet: 24 maj 2019, 13:30:23 »
Daikin, det är just det som blir lite svÃ¥rt att förstÃ¥. Det är ju energin som tas ur hÃ¥let som orsakar kylningen och den bör ju vara ungefär den samma oavsett on/off eller inverter. Men menar "dom" att Ã¥terladdningen av ett hÃ¥l när pumpen stÃ¥r stilla är lägre än när pumpen gÃ¥r pÃ¥ lÃ¥g effekt.  Sc:,h

Ok, för att försöka få till en enkel förståelse tar jag till ett extremt exempel:
Givet SAMMA borrhålsdjup (dimensionering efter toppeffektsbehov vid DUT)
Antagande:
Huset kräver 25000 kWh/år
Em maskin med 4 i COP förbrukar då 25000/4 = 6250 kWh /år.
Maskinen antas vara en 8 kW maskin med en gångtid på 3300 gångtimmar / år.
Med ett COP på 4 så har maskinen en kyleffekt på 6 kw (8-(8/4))
Om du istället för denna maskin tar en maskin på 16 kW så kommer den (med samma COP) gå i 1650 timmar och en kyleffekt på 12 kW
= Samma energi ut ur hålet / in i huset

Drar vi det till nästa nivå och tar en maskin på 32 kW så får du en kyleffekt på 24 kW och en gångtid på 825 timmar.

I alla 3 exemplen så tar vi ut samma mängd energi ut ur hålet och producerar samma väremenergi gentemot huset.

Men: ju större momentant effektuttag ur hålet, desto kallare blir brine då berget inte hinner fylla på med energi gentemot borrhålet (p.g.a. värmetröghet)

Nu var detta ett exempel uppåt i effekt men det handlar om själva relationen. Du får exakt samma beteende när du minskar effektuttaget från borrhålet med högre brinetemperatur som följd = högre COP

Jag hoppas att detta är klarare men återkom gärna om något är oklart.

Mvh
Daikin

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #238 skrivet: 24 maj 2019, 14:47:01 »
Det är ju energin som tas ur hålet som orsakar kylningen och den bör ju vara ungefär den samma oavsett on/off eller inverter.

Det är den effekt som tas från borrhålet som till allra största delen bestämmer nerkylningen. Den energimängd som tas ut betyder inte så mycket. Det går utmärkt ta ut en massa värmeenergi för att värma en pool på sommaren utan att det påverkar borrhålets temperatur vintertid nämnvärt. Temperatursänkningen = uttagen effekt x värmeöverföringsmotståndet. Värmeöverföringsmotsståndet är konstant bortsett från den lilla variation som olika strömningshastighet i slangen och konvektion runt slangen kan ge.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #239 skrivet: 24 maj 2019, 16:01:58 »
Här är en on/off som går med 8 kW effekt. Den startar med ca: +4°-+4,5° och stannar med +2° på inkommande köldbärare.
Temperatur i ostört berg 5°.

Har inkommande köldbärare vid något tillfälle (under drift) på bifogad loggbild, en högre temperatur än drift med inverterpump som producerar samma mängd energi under samma tidsperiod?

« Senast ändrad: 24 maj 2019, 16:05:16 av Lexus »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!