Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: BättrapÃ¥ självdraget via murstocken?  (läst 5801 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bättrapå självdraget via murstocken?
« skrivet: 06 oktober 2018, 22:24:46 »
Hejsan!

Nyligen köpt ett fint hus byggt 1952.
Källare 73 kvm + våning på 73 kvm och inredd vind på ca 36 kvm.
Huset har en murstock med 8 kanaler, (två rökrör från panna och vedspis i tvättstugan resten evac från rummen)
Eftersom värmesystemet är luft/vatten numera och fönstren är bytta till täta så fungerar inte självdraget så bra.

Jag vill bättra på självdraget genom att både montera friskluftsventiler på fönstren och ett "lock" över alla kanaler på murstocken för att sedan montera dit en stor vindsnurra/kanalfläkt/Aspirator (kärt barn har många namn) så luften sugs ut jämt från alla rum.
En elektrisk fläkt är också välkommet så man kan räkna ut rätt antal liter som ska sugas ut blir jämn.
Vad rekomenderar ni?

Murstocken kommer bifogad.

MVH

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bättrapå självdraget via murstocken?
« Svar #1 skrivet: 07 oktober 2018, 08:53:16 »
Föreslår att du kontaktar en plåtslagare som kan både plåta in skorsten och sätta en huv på den så att du sen kan montera en takfläkt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bättrapå självdraget via murstocken?
« Svar #2 skrivet: 09 oktober 2018, 20:02:10 »
Ursäkta, men med den inställningen kan vi lägga ner hela forumet!
Varför fråga andra människort tankar och erferenheter när jag ändå har hantverkare att fråga?
Gäller även andra ämnen...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bättrapå självdraget via murstocken?
« Svar #3 skrivet: 10 oktober 2018, 07:16:56 »
Självklart kan man ju själv tillverka en huv om man är lite händig med plåtarbeten, fast då hade jag nog i första hand frågat i byggahus-forumet och specificerat frågan lite.
Jag tolkade din ganska öppna fråga som att du ville ha en lösning som bara är att montera dit, och det finns inte färdiga paket att montera på gamla skorstenar som kan ha vilka mått som helst.
Det som finns är olika takfläktar med cirkulär eller fyrkantig anslutning, typ Östeberg TKC/TKS, som jag tror är bra grejer för detta ändamål.
Sen är det rätt bra att plåta in hela skorsten eftersom den har en tendens att börja vittra när den inte värms med en panna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bättrapå självdraget via murstocken?
« Svar #4 skrivet: 21 november 2018, 16:42:36 »
Carl N, du borde väl veta att det gäller att man ger "rätt" svar så man inte trampar någon på tårna.
Stefan85, du kanske inte ska ställa frågor när du blir upprörd för dom svar du får. Och jag tror inte du ökar dina chanser till hjälp genom att "sura".
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Bättrapå självdraget via murstocken?
« Svar #5 skrivet: 21 november 2018, 18:40:06 »
En aspirator fungerar bara när det blåser och är olämplig i sammanhanget.. Det som ska till är en fläkt med låg tryckuppsättning till huven ifråga men men utan att ev köksfläktskanal berörs, men som du ändå har tänkt att uppdatera ventilationen genom att montera friskluftsventiler torde väl en modernisering av frånluften åxå lämpligtvis följa med? Mängden ventilationshål tyder ju på att det finns ventilationsgaller i de flesta rum vilket var praxis på den tiden och som ofta såg ut som på bild. Idag vill man hellre evakuera fukt o lukt så nära källan som möjligt och därför koncentreras husets utsug till våtutrymmen o kök ,och då med ett betydligt större luftflöde än tidigare. Övriga frånluftsgaller blir då såklart onödiga och även fläkthuv på tak.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 614
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!