Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Folksam om VP haverier...  (läst 30317 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

admin

  • Gäst
admin
Folksam om VP haverier...
« skrivet: 03 februari 2004, 13:51:01 »
Länk till felstatistik (PDF-dokument) http://www.folksam.se/resurser/pdf/varmepumpar.pdf
Citera
Fortsatt många skador på värmepumpar. Stora kostnader för villaägarna. Hög andel skador
på nyare pumpar.
Folksams statistik för skador på värmepumpar år 2002 visar att det totala antalet skador minskar något jämfört med perioden 1999-2001. Antalet skador på luft/luft- och luft/vatten-pumpar sjunker, men kostnaden per skada för denna pumptyp stiger med 30 procent. Skadorna på frånluftspumpar ökar drastiskt. Detta beror med största säkerhet på att köldmediet (propan) orsakar mängder med kompressorhaverier.

Begreppsförklaring

Procentandelen skador som drabbar nyare pumpar (2-5 år) ökar också, från 50,6 till 63,1 procent.

- En ökad försäljning medför givetvis att det finns flera pumpar som kan haverera, säger Folksams miljöchef Jan Snaar. Men om procentandelen pumpar som skadas när de är 2-5 år gamla ökar, kan man knappast tala om en kvalitetsförbättring jämfört med tidigare år.

Att kostnaderna per skada för luft/luft och luft/vattenpumpar ökar med 30 procent beror på att reparatören i mycket högre utsträckning än tidigare byter ut pumparna i stället för att reparera.

- Procentandelen utbyten för luft/luftpumpar som är 2-5 år gamla har ökat från 24,1 procent till 39,7 procent, säger Jan Snaar. Man har helt enkelt haft svårt att ersätta det nu förbjudna köldmediet R 22 med något som fungerar bra. Därför byter man ut pumparna i stället. Det blir ekonomiskt kännbart för de villaägare som investerat 25 –35 000 kronor i en sådan värmepump.

Antalet skador på frånluftsvärmepumpar ökar med 20 procent. Den i särklass mest skadedrabbade modellen är AutoTerm 480 följd av Nibe Fighter 310P. AutoTerm 480 är i princip samma produkt som Elektro Standards Aquaes 480. Motsvarande gäller modellerna AutoTerm 380 respektive Elektro Standards Aquaes 380.

- Sedan tillverkarna börjat använda R 290 propan som köldmedium har antalet skador ökat lavinartat, säger Folksams byggtekniske chef Karl-Eric Larsson. Kompressorhaverierna är nu så många att man kan tala om ett seriefel. Pumparna har med all säkerhet lanserats på marknaden i sådan hast att man inte hann se att propan inte var en bra lösning. Det får nu kunderna betala i stället.

Antalet skador på berg-, mark- och sjövärmepumpar har också ökat, med cirka 20 procent. Även här ligger de flesta skadorna i gruppen 2-5 år, men utgörs mest av reparationer.

- Här kan vi se en markant förändring beträffande hur många som byts ut. Tidigare byttes 25,3 procent av pumparna i denna åldersgrupp ut mot en ny. Nu är denna procentsats nere i 3,6 procent, säger Jan Snaar. Seriefelet på IVT Greenline 4 Puls belastar fortfarande produkten i statistiken, om än i mindre grad än tidigare.

- En berg- eller markvärmeanläggning är den i särklass dyraste pumpinstallationen, eftersom den ersätter ett annat värmesystem fullt ut. Det är en stor investering för den enskilde villaägaren och därför är det extra viktigt att produkterna håller god kvalitet, understryker Jan Snaar

- Även denna gång redovisas Folksams statistik utan hänsyn till antalet sålda produkter. Eftersom branschen inte vill offentliggöra sina försäljningssiffror har en sådan viktning inte varit möjlig att göra. Men ett alarmerande faktum för tillverkarna är att procentandelen skador som drabbar nyare pumpar (2-5 år) ökar från 50,6 till 63,1 procent. Den utvecklingen borde leda till eftertanke hos tillverkarna, avslutar Jan Snaar.
« Senast ändrad: 03 februari 2004, 13:53:59 av admin »

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re: Folksam om VP haverier...
« Svar #1 skrivet: 03 februari 2004, 15:56:42 »
Seriefelet på IVT Greenline 4 Puls belastar fortfarande produkten i statistiken, om än i mindre grad än tidigare.

Hur faan kan det va möjligt...... tänk om biltillverkare skulle överlåta till försäkringbolagen att åtgärda serifel.... jag spyr snart..... premierna far ju rakt upp i taket......

Fuskarna kan behålla sina storvinster på sekunda produkter,
och konsumenten fÃ¥r betala serifelen pÃ¥ sin försäkring.          >:( >:( >:( >:( >:(          

Vi portar IVT som bär sig Ã¥t pÃ¥ detta viset   (lätt för oss som redan köpt vp)      8) 8)    iofs                                        

« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
admin
Re: Folksam om VP haverier...
« Svar #2 skrivet: 03 februari 2004, 16:32:01 »
Hmmm

Jag har ett antal bekanta med IVT av nyare modell, med inbyggd beredare -7kW.

Och dom är nöjda, dock skall erkännas att jag inte satt mig in i hur bra de fungerar (antalet start/stopp t.ex.) men värmen räcker till och det svänger inte allt för mycket i inomhustempen heller...

En jobbarkompis hade dock en IVT greenline 4 puls, som han fick byta kompressor på nu i höst. Ålder ca 4 år.

En annan jobbarkompis som köpte en likadan året efter förbereder sig dock på haveri, det kan inte vara kul. Håller med om att IVT borde stå för självrisken i alla fall.
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re: Folksam om VP haverier...
« Svar #3 skrivet: 05 februari 2004, 00:44:55 »
Ett sereiefel där ALLA kompressorer havererar skall tillverkaren åtgärda, varför ska försäkringskollektivet åtgärda när 100% !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! måste bytas ut. (100% enligt säker källa)
Borde vara självklart även om "garantin" inte gäller.
Med en sån kundpolicy borde dom inte heller få sälja en enda VP.
Min vp (Thermia)  hade ett seriefel.... det fixades utan kostnad efter 3 1/2 Ã¥r.....

« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad KarlXII

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
Re: Folksam om VP haverier...
« Svar #4 skrivet: 06 februari 2004, 16:36:32 »
Min Greenline Puls4 har gått som en klocka sen -97.

Man lever på hoppet... :o :)
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

Utloggad R717

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
Re:Folksam om VP haverier...
« Svar #5 skrivet: 08 augusti 2004, 18:19:44 »
Med tanke på komentaren ur
http://www.folksam.se/resurser/pdf/varmepumpar.pdf

"Pumparna har med all säkerhet lanserats på marknaden i sådan hast att man inte hann se att propan inte var en bra lösning"

Har den retat upp mig förtillfället >:(

Tycker jag det säger mer om brist på kompetens

Då propan använd dvs R290 (jag talar relativt R22) så är det klart att rekomendera att man går upp 1 eller två viskocitet klasser på olja när vi pratar mineralolja. Detta för att propan mycket lättare löser sig i mineralojan än vad R22 gör för att det är mera lika till uppbyggnaden.

Vidare skulle klart rekomenderas att vevhusvärmare används för att det löser så så mycket köldmedium i oljan under stillestånd. Hur mycket köldmedium som löser sig i olja är även beroende på trycket, destu högre tryck destu mer löser sig.

Om vi tar frånluftvärmepumpar så när ingen värme efterfrågas stannar kompressorn men från luft fläkten fortsätter och detta gör att trycket på lågtrycks sidan ökas, utan vevhusvärmer kommer det att lösas en avseevärdmängd köldmedium i oljan.

DÃ¥ kommpresorn startar är det mycket köldmedium i oljan minskar viskociteten vilket ökar risken för att lagerna kommer att gÃ¥ mot varandra, delvs av den lÃ¥ga viskociteten men ocksÃ¥ för att eftersom trycket minskar vid start sÃ¥ början oljan att "koka" vilket kan leda till vätskeslag eller brist pÃ¥ olja efter ett tag  beroende pÃ¥ storleken och tid för oljan att komma tillbaka.

Eftrer som det specifika värmevärdet för propan är väsentligt större än R22 och bättre specifikt värmeövergångstal ger detta väsentligt bättre kyla av kompressorn samt lägrehetgastemperatur.

Att propan skall ta skullden för att folk saknar kompetens tycker jag är väldigt tråkigt för jag anser att detta är ett förstäfligt köldmedie.

Jag har en abets kamrat som varit i denna karusell, och av e-mailen att bedömma mellan honom och IVT så är IVT fullt medvetande att detta är ett konstruktionsfel men att erkänna detta skulle kosta alldeles för mycket pengar... :'(

Så varför kallar jag mig R717 och inte R290 är det någon som kan lista ut detta?
 ;D

admin

  • Gäst
admin
Re:Folksam om VP haverier...
« Svar #6 skrivet: 08 augusti 2004, 21:49:24 »
Citera
Så varför kallar jag mig R717 och inte R290 är det någon som kan lista ut detta?
 

Kan det vara så att du forskar om miljövänliga kölmedier?

Om du inte gör/har gjort det så arbetar du på en arbetsplats som använder sig av R717 (ammoniak) som köldmedium eller skall konvertera sin kylanläggning till det.

Förslagsvis en relativt stor arbetsplats som behöver mycket kyla, du har tillgång till datorer - så varför inte en IT-avdelning...

Utloggad R717

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
Re:Folksam om VP haverier...
« Svar #7 skrivet: 09 augusti 2004, 16:08:08 »
Hej Rickard
Nära men ändå en bit ifrån ;D

Forskar lite inom området, har i 15 åren haft ett mycket stort intresse för värmepumpar/kylmaskiner och då inte bara VP av kompressionstyp, det finns många andra spännande typer...

Tittar man på värmeöverföringsegenskaperna samt tryck fall på amoniak, så är de grymt imponerade... Tyvärr så går ju inte koppar och amoniak ihop... Men det går ju att bygga en absorptionsanläggning som drivs av ex vedpannan...

Alltid lika kul när man nämner till andra att man planerar för en värmepump som drivs av vedpannan 8) bliken blir så :o ::)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Folksam om VP haverier...
« Svar #8 skrivet: 10 augusti 2004, 23:37:31 »
i Östersund läckte 60-80 kg ammoniak nyligen ut från mejeriets kyanläggningar.
Många tårade ögon och hostande barn enligt lokaltidningen, men inga svårare skador.
Tätt ska det va om man använder sig av R717
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad R717

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
Re:Folksam om VP haverier...
« Svar #9 skrivet: 11 augusti 2004, 10:34:30 »
Ammoniak är tämligen giftigt för människor, men det är lätt lösligt ivatten.

Hur var utsläppet, allt på en gång eller något som läkt ut under en längre tid?

Men det är inte giftigt för naturen.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Folksam om VP haverier...
« Svar #10 skrivet: 11 augusti 2004, 12:34:17 »
Det läckte ut på några timmar, via säkerhetsventiler. Förklaringen var krystad tyckte jag (pga överbelastning)
Men ingen på området blev skadad ( dom hade masker) runt anläggningen kände ett stort antal av gasen.
Men som jag förstod så behövde ingen uppsöka lassarettet.
SÃ¥ det slutade lyckligt den här gÃ¥ngen  ;D ;D
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
Re:Folksam om VP haverier...
« Svar #11 skrivet: 20 augusti 2004, 17:30:37 »
R717!
Menar Du att propan är ett bättre köldmedium än t.ex. R407?
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Folksam om VP haverier...
« Svar #12 skrivet: 24 augusti 2004, 11:55:17 »
Alvatek (Skene) hävdar att propan är utmärkt, förutsatt att mängden i maskinen är liten i förhållande till pannrummets yta
(Villa VP bör stå i 9 m2 pannrum om pannrummet är i källaren och elektroniken sitter i den övre delen av VP:n). Detta med tanke på brandfaran

Fördelar med propan enligt samma källa:
Lägre slitage eftersom koldmedlet:
  Är bättre kompatibel med smörjmedel än R407
  Möjliggör lägre arbetstryck
Möjliggör högre temp Vb ut
Miljövänlig - inte värmedrivande
Nackdelar :
Större kompressorvolym for samma effekt
Brandrisken enligt ovan (Men: finns gott om husvagnar - exploderar bara om de är illa skötta)

Alvatek hävdar att propan använts i kylmaskiner innan de numera förbjudna fluoriderna kom in och att de sÃ¥lt sina propan VP sedan 1993  och att de inte haft  skador pÃ¥ kompressorer

Intressant att noterar att de spetsvärmer varmvattnet i VVB och att de avstår från växelventiler som sägs ofta krångla. Vattnet till VVB förvärms med enligt Alvateks utsagor med bra COP av radiatorkretsen via värmeväxlare.
Intressant och troligen med högt pris men troligen lång livslängd.
------------
Rörelsen 'Framtiden i våra händer' (60-6alet) hade som motto bland annat :
 Satsa pÃ¥ kvalitet.  Undvik Slit och Släng som ju förstör resurser
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
Re:Folksam om VP haverier...
« Svar #13 skrivet: 24 augusti 2004, 12:16:31 »
Tack Sarastro!
Har Du blivit klokare efter hand? Ibland har jag bestämt mig för ett visst alternativ. Dagen efter löser jag upp dessa band. Osv, osv, os ...
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Folksam om VP haverier...
« Svar #14 skrivet: 24 augusti 2004, 20:30:55 »
Spetsvärmer dom varmvattnet med elpatron?
Isäfall tycker inte jag det är så lysande det är ju 3 ggr så dyrt! Konstigt isåfall eftersom propan skall möjliggöra högre temp på värmebäraren.

 Det om växelventilerna tycker jag är bland det sämsta en säljare kan ta till, i bristen pÃ¥ argument kring sin egen produkts kvaliteér förtalar man konkurenternas lösningar.
DÃ¥ har dom för mig tappat allt förtroende  >:( >:(
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!