Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: clas/jula-mätare  (läst 11613 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad runte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BodenomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
clas/jula-mätare
« skrivet: 23 november 2005, 16:59:12 »
Hej, håller på med ett dygnstest av vv-beredaren (3-fas), har kopplat in på en säkring och har ju förståss mätt förbrukningen på de två andra, nåväl allt under kontroll ca 750w under drift på min säkring, tyckte att tillsammans med de två andra att förbrukningen borde vara större enl vv-b märkeffekt i det effektläge jag kör med

Växlade för skojs skull med knappen på clas/jula till V och A och "gångrade" enl. vedertagna begrepp och fick till min häpnad ihop ca 920w, hade innan kollat den mot div prylar men med lägre effektbehov och det blev ganska trovärdiga värden

Har kollat den jag har "fast" monterad på vp:n där skilde det inte mer än ca 10w men på vp:n ligger ju förbrukningen så lågt (ca 250w) nu i sommarvärmen (+4-5)

Någon som gjort en liknande kontroll vid högre effektuttag runt 1000w dvs. V x A = w

Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

Utloggad mulpac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: clas/jula-mätare
« Svar #1 skrivet: 23 november 2005, 17:13:09 »
Vilken märkeffekt har varmvattenberedaren? Var lasterna jämnt fördelade mellan faserna när du mätte så att det inte finns en fasförskjutning mellan ström och spänning när man mäter mellan fas och nolla (vilket jag antar att du gör med effektmätaren)?
Värmer huset med Fujitsu ASY 9LB, som ger ca 3,7 kW vid -7. Under det år som värmepumpen varit inkopplad har den förbrukat 4 MWh. Motsvarande förbrukning för elvärmen året innan var 10 MWh. Under förutsättning att det varit ungefär lika kallt de båda åren är alltså genomsnittlig COP 2,5.

Utloggad runte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BodenomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: clas/jula-mätare
« Svar #2 skrivet: 23 november 2005, 17:29:08 »
Vilken märkeffekt har varmvattenberedaren? Var lasterna jämnt fördelade mellan faserna när du mätte så att det inte finns en fasförskjutning mellan ström och spänning när man mäter mellan fas och nolla (vilket jag antar att du gör med effektmätaren)?

Jag kör i det lägre effektläget 1,5kw, vilket innebär att på en säkring var förbrukningen noll, de andra två ca 750w resp. 300w

Jag matar från en annan grupp via clas/jula
Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7662
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: clas/jula-mätare
« Svar #3 skrivet: 23 november 2005, 17:47:29 »
Vid beräkning av 3fas efekter är formeln P=UxIx1,732 x cosfi  P=efekt  U=spänning  I=ström  1,732...=roten ur tre   cosfi=verkningsgraden 
Någon fasförsjutning får man ej vid rent resistiva laster som tex elpatroner och elelement.

När man vrider på efektväljaren kopplar den in en eller fler slingor samt i vissa fall ändrar på spänningen över slingorna från 220V till 380V allt detta är olika på olika fabrikat och typ av varmvattenberedare
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad mulpac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: clas/jula-mätare
« Svar #4 skrivet: 23 november 2005, 17:54:06 »
Det var lite skumt, men i och för sig kan man inte veta hur den är kopplad internt. Annars är det vanligt att varmvattenberedare kör med D-koppling så att strömmen går direkt mellan faserna.
Då skiljer sig W och VA när man mäter på en fas och systemet inte är symmetriskt, som i ditt fall när en fas inte används.
Drar varmvattenberedaren ström när du bara har en fas ansluten är den uppenbarligen kopplad mot nollan också, men om du måste ha minst två faser inkopplade sitter värmeelementen kopplade mellan faserna.
Värmer huset med Fujitsu ASY 9LB, som ger ca 3,7 kW vid -7. Under det år som värmepumpen varit inkopplad har den förbrukat 4 MWh. Motsvarande förbrukning för elvärmen året innan var 10 MWh. Under förutsättning att det varit ungefär lika kallt de båda åren är alltså genomsnittlig COP 2,5.

Utloggad mulpac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: clas/jula-mätare
« Svar #5 skrivet: 23 november 2005, 18:04:03 »
Vid beräkning av 3fas efekter är formeln P=UxIx1,732 x cosfi  P=efekt  U=spänning  I=ström  1,732...=roten ur tre   cosfi=verkningsgraden 
Någon fasförsjutning får man ej vid rent resistiva laster som tex elpatroner och elelement.
 
Men alltså antag att värmeelementet är kopplat mellan två faser. Då blir det samma ström i båda faserna och den kan ju omöjligt vara i fas med spänningen på båda faserna!
Värmer huset med Fujitsu ASY 9LB, som ger ca 3,7 kW vid -7. Under det år som värmepumpen varit inkopplad har den förbrukat 4 MWh. Motsvarande förbrukning för elvärmen året innan var 10 MWh. Under förutsättning att det varit ungefär lika kallt de båda åren är alltså genomsnittlig COP 2,5.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7662
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: clas/jula-mätare
« Svar #6 skrivet: 23 november 2005, 18:20:28 »
spänningen mellan två faser är 380 volt dock inte över allt man håller på att höja till 400 volt
och när ena fasens spänning är över 0 volt är den andra fasens spänning under 0 volt när den ena fasen skjuterpå drar den andra
Fasförsjutning får man bara vid induktiva laster ( spolar ) och kapasitiva laster (kondensatorer)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad mulpac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: clas/jula-mätare
« Svar #7 skrivet: 23 november 2005, 18:26:23 »
spänningen mellan två faser är 380 volt dock inte över allt man håller på att höja till 400 volt
och när ena fasens spänning är över 0 volt är den andra fasens spänning under 0 volt när den ena fasen skjuterpå drar den andra

Nej, det är 120 grader mellan faserna, inte 180. Anslut en resistor som drar 10 A när den ansluts mellan två faser. Effekten blir då 400*10=4 kW.
Beräknar man ström gånger spänning för varje fas får man 230*10=2300 VA per fas, alltså totalt 4600 VA.
Värmer huset med Fujitsu ASY 9LB, som ger ca 3,7 kW vid -7. Under det år som värmepumpen varit inkopplad har den förbrukat 4 MWh. Motsvarande förbrukning för elvärmen året innan var 10 MWh. Under förutsättning att det varit ungefär lika kallt de båda åren är alltså genomsnittlig COP 2,5.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7662
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: clas/jula-mätare
« Svar #8 skrivet: 23 november 2005, 18:36:27 »
det förutsätter att elementen är kopplade i Y samt att en utjämningsnolla är ansluten till nollpunkten
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad mulpac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: clas/jula-mätare
« Svar #9 skrivet: 23 november 2005, 18:40:33 »
det förutsätter att elementen är kopplade i Y samt att en utjämningsnolla är ansluten till nollpunkten
Nej, i mitt exempel finns det bara en resistor, alltså ingen åtkomlig nolla som är ansluten någonstans.
Värmer huset med Fujitsu ASY 9LB, som ger ca 3,7 kW vid -7. Under det år som värmepumpen varit inkopplad har den förbrukat 4 MWh. Motsvarande förbrukning för elvärmen året innan var 10 MWh. Under förutsättning att det varit ungefär lika kallt de båda åren är alltså genomsnittlig COP 2,5.

Utloggad runte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BodenomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: clas/jula-mätare
« Svar #10 skrivet: 23 november 2005, 18:46:39 »
Har ju jobbat med likström o elektronik en del under arbetslivet, men har alltid tyckt att det här med växelström o spec. 400 3-fas är ett kapitel för sig

För att förtydliga mig lite (om jag kan) så har jag de två andra säkringarna på plats men matar min special mätsäkring från annan grupp

Vid all effekt inkopplad på vv så fann jag att på min inkopplade "mätfas" förändrades mätvärdet en del om jag skruvade i eller ur någon av de övriga säkringarna

Jaja jag förstår att många tänker, amatörer ska inte hålla på med sånt här men alltid lär man sig något ;)
Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7662
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: clas/jula-mätare
« Svar #11 skrivet: 23 november 2005, 18:49:36 »
När fas 1 har ett posetivt värde på 220 volt har fas 2 ett negativt värde på 160volt
du får alltså alldrig 220+220volt mellan faserna för 220 är spänningen till nollpunkten och ej mellan faserna
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad mulpac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: clas/jula-mätare
« Svar #12 skrivet: 23 november 2005, 18:57:36 »
Har ju jobbat med likström o elektronik en del under arbetslivet, men har alltid tyckt att det här med växelström o spec. 400 3-fas är ett kapitel för sig

För att förtydliga mig lite (om jag kan) så har jag de två andra säkringarna på plats men matar min special mätsäkring från annan grupp

Vid all effekt inkopplad på vv så fann jag att på min inkopplade "mätfas" förändrades mätvärdet en del om jag skruvade i eller ur någon av de övriga säkringarna

Jaja jag förstår att många tänker, amatörer ska inte hålla på med sånt här men alltid lär man sig något ;)
Jag håller med dig, törs man inte ge sig på något lär man sig inget heller. Är man allt för oförsiktig finns det förstås en risk att man inte lär sig något ändå.
Det jag försökte komma fram till ovan är att effektmätarens effektvärde borde vara säkrare än U*I eftersom det inte är säkert att P=U*I i detta fall.
Vill man testa effektmätaren är förmodligen vanliga enfas-element eller glödlampor bättre eftersom det borde stämma när man beräknar U*I då.
Värmer huset med Fujitsu ASY 9LB, som ger ca 3,7 kW vid -7. Under det år som värmepumpen varit inkopplad har den förbrukat 4 MWh. Motsvarande förbrukning för elvärmen året innan var 10 MWh. Under förutsättning att det varit ungefär lika kallt de båda åren är alltså genomsnittlig COP 2,5.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7662
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: clas/jula-mätare
« Svar #13 skrivet: 23 november 2005, 19:04:42 »
Precis
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad runte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BodenomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: clas/jula-mätare
« Svar #14 skrivet: 23 november 2005, 19:11:55 »
Tackar o bugar för era svar *vinkar* *vinkar*
Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!