Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp till huvudspÃ¥r?  (läst 3598 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Buuuhse

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hjälp till huvudspår?
« skrivet: 07 september 2010, 04:26:03 »
Hej,

ny medlem här som behöver hjälp för att välja huvudspÃ¥r för helhetslösning värme, vatten etc. Gick fort frÃ¥n köp till tillträde - kontrakt förra veckan tillträde nu pÃ¥ torsdag den 9:e september och ska igÃ¥ng med renovering/tillbyggnation den 4:e oktober. Har roat mig nu med att läsa en hel del trÃ¥dar här och inser vilken novis jag är och vilken expertkunskap mÃ¥nga här har. Har nÃ¥gra tankar och funderingar nedan (som säkert är delvis fel) men skulle vilja ha lite hjälp för hur man gÃ¥r vidare med helhetslösning, offerter etc. AlltsÃ¥ inga definitiva svar eller märken - men vad ska vi sikta pÃ¥?  ;)

Fakta:
  • Vi (2 personer i hushÃ¥llet) har köpt ett gammalt hus frÃ¥n 1935 (65 kvm boyta, torpargrund, säkert lite halvtaskig isolering i golv, tak och väggar) som värms med direktverkande elradiatorer (gamla, dÃ¥liga ska bort), vattnet värms med gammal vvb pÃ¥ vind (mer eller mindre uttjänt, ska bort).
  • Tillbyggnation 1 -> helisolerat sÃ¥ gott det gÃ¥r "vinterträdgÃ¥rd" pÃ¥ ca 60 kvm, platta pÃ¥ mark med tänkt vattengolvvärme
  • Tillbyggnation 2 -> entré med tvättstuga i vinkel ca 20 kvm, torpargrund
  • Golv i gamla huset behöver mestadels rivas upp och läggas nya
  • Fru och jag är gamla (40+ haha) och vill fÃ¥ en smidig och bekväm lösning, betalar hellre kwh för en 500-ing i mÃ¥naden extra än eldar varje dag, hoppas ni förstÃ¥r
  • Huset ligger i Östergötland, nära Norrköping
  • Behöver varmvatten tappar till badrum gamla delen, kök gamla delen + dusch i nya delen vid bastu
  • Vill ocksÃ¥ gärna ha en estetiskt snygg lösning, helst inga radiatorer eller osnygga innedelar till luftluftvärmepump
  • Ska ocksÃ¥ ha en braskamin för mys i "vinterträdgÃ¥rden"

Tänker/funderar ungefär så här(men är rådvill):
  • Tror mest pÃ¥ en luftvattenvärmepumplösning (slipper helst borra bergvärme)
  • Om vi ändÃ¥ ska riva och lägga nya golv, kan vi isf lägga vattenburen golvvärme hyggligt effektivt över torpargrund?
  • I vilket fall som hels har HSB (hon som bestämmer) beställt golvvärme i badrum och ny entré, fÃ¥r väl lösas med elgolvvärme ifall vattenburet inte är ngt bra alternativ
  • Braskaminen ska vara för mys och eventuellt till lite stödeldning luft pÃ¥ vintern (inte vattenmantlat och kopplat till ack.tank)
  • Utomhusdelen fÃ¥r gärna vara hyggligt tyst, inomhusdel/arna kommer att stÃ¥ i apparatrum i tillbyggnadsdelen

Önskar:
  • Förslag pÃ¥ huvudspÃ¥r och hur vi gÃ¥r vidare för att göra "rätt" redan frÃ¥n den 4:e oktober
  • Förslag (men inte helt nödvändigt pÃ¥ märke) storlek pÃ¥ pump/VVB/tank-lösning

Tackar på förhand för konstruktiva förslag gör,
J-Ã… + HSB
« Senast ändrad: 07 september 2010, 04:41:09 av Buuuhse »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hjälp till huvudspår?
« Svar #1 skrivet: 07 september 2010, 07:15:58 »
Om du ändå skall totalrenovera och dra in nån form av vattenburen värme så skall du givetvis satsa på golvvärme. Elgolvvärme funkar inte bättre än vattenburen (förutom möjligen lägre bygghöjd). Golvvärmen kräver hyfsad isolering i golven, men det spelar ingen roll hur man värmer golvet...

Hur stor del av arbetet har du tänkt göra själv?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp till huvudspår?
« Svar #2 skrivet: 07 september 2010, 07:28:27 »
Självklart ska du dra in vattenburen golvvärme om du ändå ska in och riva i golven.

Om jag räknar rätt så ska du ha ca 145 m2 boyta blandat gammalt/nytt?
Storleken på VP bör väl vara 7-8 kW men om jag skulle köpa en luft/vatten VP idag skulle jag nog satsa på en inverter.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Buuuhse

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp till huvudspår?
« Svar #3 skrivet: 07 september 2010, 17:22:17 »
Purjo_:

Hej, tack för svar. Vi har tyvärr inte möjlighet på grund av jobb att göra särskilt mycket själva 2010. Vi siktar på att mha hantverkare (redan kontrakterade, mest gamla vänner) som går på löpande ha det mesta renoverat, tillbyggt och isolerat innan jul. 2011 ska vi på förhoppningsvis fina och jämna ytor själva lägga golv, ca 90 kvm klinker/sten och ca 50 kvm trägolv, måla, tapetsera, sätta kök mm mm. Inflyttning slutet april - mitten maj om allt går som tänkt.

Utloggad Buuuhse

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp till huvudspår?
« Svar #4 skrivet: 07 september 2010, 17:32:17 »
Självklart ska du dra in vattenburen golvvärme om du ändå ska in och riva i golven.

Om jag räknar rätt så ska du ha ca 145 m2 boyta blandat gammalt/nytt?
Storleken på VP bör väl vara 7-8 kW men om jag skulle köpa en luft/vatten VP idag skulle jag nog satsa på en inverter.

Jo, ca 145 m2 blir det. Inverter? Bra för vad? Mycket dyrare? Ursäkta frågor från novis.

Antar att det finns en mängd märken och varianter till lösningar. Någon som kan ge något/några lämpliga förslag på märken med hygglig kostnadsbild och effektivitet? Som klarar våra ca 145 m2 och de flesta dagarna vintertid runt Norrköoing (är beredd att ta på sockor, elda i kamin och sätta in extra konvektorelement som finns lösa de dagarna det är -25 - -30 grader). Vill helst också ha en lösning med en innedel (inbyggd VVB alltså) ifall det går. Gör inte något om utedelen är hyggligt tystgående också. Massor med krav, va?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp till huvudspår?
« Svar #5 skrivet: 07 september 2010, 18:18:58 »
Jo, ca 145 m2 blir det. Inverter? Bra för vad? Mycket dyrare? Ursäkta frågor från novis.

Antar att det finns en mängd märken och varianter till lösningar. Någon som kan ge något/några lämpliga förslag på märken med hygglig kostnadsbild och effektivitet? Som klarar våra ca 145 m2 och de flesta dagarna vintertid runt Norrköoing (är beredd att ta på sockor, elda i kamin och sätta in extra konvektorelement som finns lösa de dagarna det är -25 - -30 grader). Vill helst också ha en lösning med en innedel (inbyggd VVB alltså) ifall det går. Gör inte något om utedelen är hyggligt tystgående också. Massor med krav, va?

Eftersom husets energibehov bara kan uppskattas så är det lite svårt att dimensionera exakt, men det är inte lika viktigt om man väljer en inverter, då tar man bara till lite. De är normalt inte så mycket dyrare i inköp.

Några märken:
Daikin Altherma
Mitsubishi Zubadan
Pluotemp (Maspelösa ligger i närheten av Linköping)
Nibe Split

(finns fler....)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Buuuhse

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp till huvudspår?
« Svar #6 skrivet: 07 september 2010, 21:08:18 »
Ok, tack för hjälpen. Antar att jag ska leta efter en pump på ca 8-10 kw av Invertertyp då. Antar också att de paketlösningar som finns gott och väl räcker till för vår VV-förbrukning. Finns det risk att man överdimensionerar beredardelen (vi är ju bara 2, iofs gillar ju HSB att duscha en stund)?

En liten sidotanke bara, har idag två borrhål på tomten. Ett som fram tills idag har används för vatten in, ca 80 meter djupt som ibland gav dåligt med vatten när de var 3 i hushållet. Ett på 130 meter där pumpen sitter på ca 80 och ska enligt uppgift ge bra med vatten. Det ska vi använda framöver till vattenförsörjning som tanken är nu, har inte dragits in i huset av för mig outgrundlig anledning. Bara använts för bevattning av tomt.

Frågor:
Har jag tänkt fel från början? Kan man använda befintligt 80-meters hål på något sätt till bergvärmeanläggning istället? Borra vidare? Dimension, vad ska det vara?
Trodde först att bergvärme kanske var av överdimensioneringsart för oss 2. Skiljer det mycket i pris på luftvatten och bergvärme?
80-metershålet ligger ca 15 meter från huset. Problem med avståndet?
« Senast ändrad: 07 september 2010, 22:02:19 av Buuuhse »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp till huvudspår?
« Svar #7 skrivet: 08 september 2010, 09:41:21 »
Har du en stor tomt så är annars jordvärme kostnadseffektivt.
Men vore jag du så skulle jag ta in offerter på lite olika alternativ och se vad prisbilden är just hos dig.
Generellt kostar bergvärme lite mer än luft/vatten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hjälp till huvudspår?
« Svar #8 skrivet: 08 september 2010, 09:49:55 »
Har du redan ett hål så tycker jag att du skall använda det. Även om hålet är kort så kan det kompletteras med en jordvärmeslinga så att du uppnår tillräcklig effekt utan att behöva gräva upp hela tomten.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Buuuhse

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp till huvudspår?
« Svar #9 skrivet: 08 september 2010, 21:17:33 »
Ok, tack ska ni ha. Nästa steg får bli att kontakta ett par firmor för diskussion och för att ta in offerter.

Mvh,
J-Ã…

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 717
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!