Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Körning med 2 st Luft/luft-värmepumpar…….  (läst 6053 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kjulakalle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
Har funderat på att inköpa ytterligare 1 st LLV-pump, har idag 1st Sanyo-123EHN
Men innan jag köper skulle jag vilja fråga er som har 2 pumpar hur ni använder dessa för att köra så ekonomiskt som möjligt när värme behövs.
Kör ni 1 pump vid lite värmebehov eller kör ni alltid båda pumparna?
Om inte vid vilken temp kommer pump 2 igång?
Skall man ha 2 likvärdiga pumpar eller 1 liten + 1 stor ( i kwh räknat) för att få bästa besparingen.
Finns det något annat att tänka på?
//kjulakalle

LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad BJK

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Körning med 2 st Luft/luft-värmepumpar…….
« Svar #1 skrivet: 03 december 2007, 21:08:47 »
Vadå, ska du ha dom sittandes bredvid varandra eller?!?
Har själv två pumpar och kör båda samtidigt, ställer helt enkelt in den temp på dom som gör att vi får ett skönt och varm hem (oftast runt 22-23 grader) denna årstid.
Östergötland och direktelhus från 1972 på ca 130 kvadratmeter (1,5 plan).
2 x Värmepump
ME FD25-VABH på bv och äldre Panasonic på övervåningen.
Beräknad total årsförbrukning: 11300kWh (inkl hushållsel så klart!).

Utloggad kjulakalle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
SV: Körning med 2 st Luft/luft-värmepumpar…….
« Svar #2 skrivet: 03 december 2007, 21:25:14 »
Vadå, ska du ha dom sittandes bredvid varandra eller?!?
Har själv två pumpar och kör båda samtidigt, ställer helt enkelt in den temp på dom som gör att vi får ett skönt och varm hem (oftast runt 22-23 grader) denna årstid.

Hej BJK!
Min tanke var väl att idag klarar 1 pump i stort sett båda våningarna.
vi har ju inte haft kallare än -10 i höst, fungerat bra.
Tänkte ha en på varje våning.
Du kör alltså båda oavsett utetemp.
trodde att 1 pump drar mindre än att driva 2
//kjulakalle ;)
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad DF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 370
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar Saab Turbo, och har tvÃ¥ värmepumpar!
SV: Körning med 2 st Luft/luft-värmepumpar…….
« Svar #3 skrivet: 03 december 2007, 21:39:24 »
Hej, jag har en 5 kw och en 3,2 kw. Den lilla är huvudsakligen till för att värma ett vardagsrum som ligger i vinkel och har tre ytterväggar och ett stort glasparti. Men naturligtvis hjälper den till för resten av huset också, och tempen sjunker inte lika mycket när den större måste avfrosta.

Även jag jag har dem inställda så att vi har det varmt och skönt. Den större sitter i takhöjd och är ställd på 24 grader, den mindre sitter i golvnivå och är ställd på 20 grader. När det blir minusgrader kör högsta fart på fläkten annars nivå två, men när pumparna arbetar hårt gäller det att ha fläkten på högsta så att pumpen får göra sig av med värmen.

Skickar med bild på hur mina sitter, sammanlagd yta är 130 kvm.

Värmer 220 kvm med en IVT bergtvärmepump HT C7 7kW, Coolix luft/luft 3,5kW on/off för kyla i sovrum, samt två kakelugnar. Dubbelgaraget värms med en Aermec luft/luft på 4 kW.

Utloggad kjulakalle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
SV: Körning med 2 st Luft/luft-värmepumpar…….
« Svar #4 skrivet: 03 december 2007, 21:49:49 »
är det nåon skillnad om det är inverterpumpar eller on/off när det gäller fläktinstallningen
själv kör jag fläkten på auto (alltid)
//kjulakalle
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad DF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 370
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar Saab Turbo, och har tvÃ¥ värmepumpar!
SV: Körning med 2 st Luft/luft-värmepumpar…….
« Svar #5 skrivet: 03 december 2007, 21:55:03 »
Hej, jag tycker jag får dålig spridning från min 5 kw inverter när jag kör på auto, jag får inte ut värmen tillräckligt långt då.

Mvh Daniel
Värmer 220 kvm med en IVT bergtvärmepump HT C7 7kW, Coolix luft/luft 3,5kW on/off för kyla i sovrum, samt två kakelugnar. Dubbelgaraget värms med en Aermec luft/luft på 4 kW.

Utloggad kjulakalle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
SV: Körning med 2 st Luft/luft-värmepumpar…….
« Svar #6 skrivet: 03 december 2007, 22:02:10 »
mycket intressant, men hur blir det med ljudet blir det inte mer störande.
samt förändras inte tanken med inverter då eftersom den då inte kan reglera farten efter behovet
tänker jag fel eller
//kjulakalle ;)
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad DF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 370
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar Saab Turbo, och har tvÃ¥ värmepumpar!
SV: Körning med 2 st Luft/luft-värmepumpar…….
« Svar #7 skrivet: 03 december 2007, 23:08:23 »
Det är inte fläkten i innedelen som är inverter utan kompressorn i utedelen. Det är kompressorn som kan jobba på olika varvtal beroende på värmebehovet, den drar mindre watt vid lägre varv. På en on/off pump jobbar kompressorn bara på ett konsatnt varvtal, vilket gör att den måste stänga av oftare än en inverter som bara sänker varvtalet.

Hur man upplever ljudnivån beror nog på hur känslig man är, jag tycker det är skönt att höra det susande ljudet när man vet att det är go värme som fyller huset.

Mvh Daniel

Värmer 220 kvm med en IVT bergtvärmepump HT C7 7kW, Coolix luft/luft 3,5kW on/off för kyla i sovrum, samt två kakelugnar. Dubbelgaraget värms med en Aermec luft/luft på 4 kW.

Utloggad kjulakalle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
SV: Körning med 2 st Luft/luft-värmepumpar…….
« Svar #8 skrivet: 04 december 2007, 00:04:29 »
Man lär sig  nÃ¥got nytt varje dag!!!!!
//kjulakalle ;)
« Senast ändrad: 04 december 2007, 00:07:07 av kjulakalle »
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Körning med 2 st Luft/luft-värmepumpar…….
« Svar #9 skrivet: 04 december 2007, 11:09:41 »
Hej.

Här lär du få många olika svar, det hänger på planlösningen. Jag har två maskiner, den ena placerad lågt på botten plan och den andra i trappan upp till andra våningen. Alla sovrum ligger på andra våningen.

Jag upplever att maskinerna går on-off när värmebehovet är väldigt litet, därför kör jag ibland enbart maskinen på bottenvåningen när temperaturen ligger över +2 grader. När det blir kallt så åker båda maskinerna på. Ibland stänger jag av maskinen i trappan under natten, man vill ju ha lite svalare på natten.

Men ibland är jag lat, båda maskinerna får gå. Jag tror att maskinerna går lite oekonomiskt när de går på ultralåg last och on-off. Å andra sidan så blir värmekomforten såpass mycket bättre med 2 maskiner att man inte alltid ids krångla med att stänga av / sätta på maskinerna.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad kjulakalle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
SV: Körning med 2 st Luft/luft-värmepumpar…….
« Svar #10 skrivet: 04 december 2007, 11:17:03 »
Hej.

Här lär du få många olika svar, det hänger på planlösningen. Jag har två maskiner, den ena placerad lågt på botten plan och den andra i trappan upp till andra våningen. Alla sovrum ligger på andra våningen.

Jag upplever att maskinerna går on-off när värmebehovet är väldigt litet, därför kör jag ibland enbart maskinen på bottenvåningen när temperaturen ligger över +2 grader. När det blir kallt så åker båda maskinerna på. Ibland stänger jag av maskinen i trappan under natten, man vill ju ha lite svalare på natten.

Men ibland är jag lat, båda maskinerna får gå. Jag tror att maskinerna går lite oekonomiskt när de går på ultralåg last och on-off. Å andra sidan så blir värmekomforten såpass mycket bättre med 2 maskiner att man inte alltid ids krångla med att stänga av / sätta på maskinerna.

MVH/Gano
Hej Gano!
har du inverterpumpar???
Nu börjar det hända lite på tråden, min tanke var att många skulle vara intresserade att veta hur andra gör
man lär sig ju alltid något nytt
//kjulakalle ;)
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Körning med 2 st Luft/luft-värmepumpar…….
« Svar #11 skrivet: 04 december 2007, 13:25:03 »
Hej.

Jag har inverterpumpar, ja. Men en inverter varvar inte ner hur lågt som helst, det går till en gräns, sedan börjar maskinen gå av-på. Det verkar skilja en del mellan olika maskiner. Min Hitachi kan ligga och surra på 150 W medan Mitsubishin stänger av sig lite högre upp.

Jag har ingen uppfattning vad som är bäst (hög eller låg effekttröskel), verkningsgraden i kompressorns drivmotor går nämligen ner med varvtalet och det interna läckaget i kompressorrummet borde också öka ju lägre varvtal man har. Å andra hand vid on-off kräver en värmepump en del startenergi innan processen går igång, vilket också påverkar COP negativt. Det debatteras f ö flitigt på berg/markvärmepumpar (de är on-off maskiner).

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Sparare

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: Körning med 2 st Luft/luft-värmepumpar…….
« Svar #12 skrivet: 04 december 2007, 22:09:42 »

Jag har ingen uppfattning vad som är bäst (hög eller låg effekttröskel), verkningsgraden i kompressorns drivmotor går nämligen ner med varvtalet och det interna läckaget i kompressorrummet borde också öka ju lägre varvtal man har. Å andra hand vid on-off kräver en värmepump en del startenergi innan processen går igång, vilket också påverkar COP negativt. Det debatteras f ö flitigt på berg/markvärmepumpar (de är on-off maskiner).

MVH/Gano

Startenergin får man (väl) tillbaka efter att pumpen går i OFF-läget dvs pumpen ger värme en stund varefter trycket faller med avstängd kompressor. Det är nog kaffepengar det handlar om i skillnad.

Att ha högre mineffekt (effekttröskel) med bättre COP och låta pumpen gå ON-OFF tror jag är bättre än en pump med lägre mineffekt som går kontinuerligt med sämre COP. Det är min teori i alla fall.
/Sparare

Utloggad kjulakalle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
SV: Körning med 2 st Luft/luft-värmepumpar…….
« Svar #13 skrivet: 04 december 2007, 22:18:57 »

Jag har ingen uppfattning vad som är bäst (hög eller låg effekttröskel), verkningsgraden i kompressorns drivmotor går nämligen ner med varvtalet och det interna läckaget i kompressorrummet borde också öka ju lägre varvtal man har. Å andra hand vid on-off kräver en värmepump en del startenergi innan processen går igång, vilket också påverkar COP negativt. Det debatteras f ö flitigt på berg/markvärmepumpar (de är on-off maskiner).

MVH/Gano

Startenergin får man (väl) tillbaka efter att pumpen går i OFF-läget dvs pumpen ger värme en stund varefter trycket faller med avstängd kompressor. Det är nog kaffepengar det handlar om i skillnad.

Att ha högre mineffekt (effekttröskel) med bättre COP och låta pumpen gå ON-OFF tror jag är bättre än en pump med lägre mineffekt som går kontinuerligt med sämre COP. Det är min teori i alla fall.
/Sparare
hej!
menar du att det bättre att inte köra autofläktläge, utan på 1,2 eller 3
//kjulakalle ;)
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Körning med 2 st Luft/luft-värmepumpar…….
« Svar #14 skrivet: 05 december 2007, 11:54:24 »
Hej.

 Sc:,h

Nja...jag menar ju inte fläktens varvtal utan kompressorns varvtal. Fläktens varvtal i innerdelen bör alltid vara så högt som möjligt eftersom det ger ett högre COP-värde och dessutom en bättre spridning av värmen. Det är därför bättre att köra fläkten i ett fast läge (så högt som möjligt).
 
Autoläge på fläkten i innerdelen bör nog undvikas, det leder ofta till att fläkten går ner i varvtal eftersom maskinen "tror" att den uppnått rätt tempvärde (givaren sitter i innerdelen). Följden blir att värmespridningen försämras och att radiatorerna går igång.

Fläktarnas energiförbrukning är mycket små i förhållande till kompressorns energiförbrukning. När maskinen går hårt drar kompressorn över 1000 W medan fläkten drar ca 25 W i högsta läget och 10 W i lägsta läget.

Sedan tror jag inte att man får tillbaka energin vid start/stopp. Man har en massa media som "åker tillbaka i cykeln" i ytterdelen när trycket sjunker och där man behöver tillföra tryckuppbyggnadsenergi för att få processen att starta igen. Men det är klart att det kan vara lönsamt att välja en högre "lägstagräns" med högre COP än att ha en lägre "lägstagräns" med sämre COP. Allt är väl en fråga om matematik antar jag.

MVH/Gano







2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!