Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: UtblÃ¥sningsluft frÃ¥n innerdelen  (läst 10535 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Snacky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utblåsningsluft från innerdelen
« Svar #30 skrivet: 06 december 2016, 17:02:05 »
Fick det tipset till mig, att tänkte att det inte skadar att prova  ;)

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utblåsningsluft från innerdelen
« Svar #31 skrivet: 06 december 2016, 17:13:59 »
Nej det har du rätt i, att prova lite olika lösningar kan aldrig skada, tvärtom så är det ett bra sätt att lära känna pumpen och dess olika inställningsmöjligheter. Jag såg väl bara kanske just den finessen som ganska onödig att man skulle begränsa pumpens kapacitet, jag såg den infon i den här länken, om du scrollar längst ned på sidan: http://www.citcop.se/samsung-comfort-12-a-wifi
På mig verkar det som kanske intressantare att du provar "Comfort-läget" istället, skulle vara skoj att höra hur detta skulle funka för dig??
Prövade du förresten "turboläget" på innerdelsfläkten??

Utloggad Snacky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utblåsningsluft från innerdelen
« Svar #32 skrivet: 06 december 2016, 17:20:05 »
såg även en på forumet här som hade problem med fläkte i läge auto den verkar inte vilja gå ner i varv. Det är egentligen den saken jag efterfrågar. då blir jag av med den svala luften som kommer efter uppnådd temp i fast fläktläge
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=57489.msg599024#msg599024

Utloggad Snacky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utblåsningsluft från innerdelen
« Svar #33 skrivet: 06 december 2016, 17:22:17 »
Karis - turboläget verkar bara ca 1 timma sedan gå den ner på max.
Comfortläget provar jag i morgon bitti, tack för tipset 👍🙂

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utblåsningsluft från innerdelen
« Svar #34 skrivet: 06 december 2016, 17:31:06 »
Märkligt, min son har ju en samsung smart comfort 9-pump i sitt garage och han kör den alltid i "turboläget" vilket innebär att fläkten går upp i fullfart när pumpen gasar på och ger ordentlig värme vid behov och sedan går både fläkten och pumpen ned på tomgång, och då kommer det bara ca +27-28 graders värme med fisfart ur fläkten. Skall kolla upp det här under veckan.

Utloggad Snacky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utblåsningsluft från innerdelen
« Svar #35 skrivet: 06 december 2016, 17:48:10 »
Märkligt, min son har ju en samsung smart comfort 9-pump i sitt garage och han kör den alltid i "turboläget" vilket innebär att fläkten går upp i fullfart när pumpen gasar på och ger ordentlig värme vid behov och sedan går både fläkten och pumpen ned på tomgång, och då kommer det bara ca +27-28 graders värme med fisfart ur fläkten. Skall kolla upp det här under veckan.
Ok tack. DÃ¥ är det säkert ingen fel pÃ¥ pumpen. Det just det det där 27-28 fisfart jag ville slippa. Jag kan tycka att det är ok i ett garage men inte sÃ¥ skönt att möta när man kommer upp pÃ¥ morgonen  :) ang turboläget kan jag inte svär pÃ¥ att inte nÃ¥gon hemma stängt av...

Utloggad Tuborg4

  • Energi snÃ¥l
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrort
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: Utblåsningsluft från innerdelen
« Svar #36 skrivet: 07 december 2016, 08:55:48 »
Ok tack. DÃ¥ är det säkert ingen fel pÃ¥ pumpen. Det just det det där 27-28 fisfart jag ville slippa. Jag kan tycka att det är ok i ett garage men inte sÃ¥ skönt att möta när man kommer upp pÃ¥ morgonen  :) ang turboläget kan jag inte svär pÃ¥ att inte nÃ¥gon hemma stängt av...

Då förstår jag inte problemet. Vill du att pumpen ska ge mer värme för att du ska möta varma vindar?
Då får du öka på rumstempen eller önska kallare väder.
Frågan är ju vad håller den för temp inne i huset? Är det redan varmt så ger inte pumpen mer värme.
Sen verkar din hålla igång fläkten utan att tillföra värme, min stänger av.
Enplansvilla från 75, 120kvm att värma plus garage. 2vuxna 3barn.
Låg på 10600kWh under 2016.
Värms av kamin och en Daikin C50 Siesta.
Nytt för vintern 2017 9,6kW Solceller på taket.
Närmar oss ett noll värde på elen.

Utloggad Snacky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utblåsningsluft från innerdelen
« Svar #37 skrivet: 08 december 2016, 11:48:12 »
Karis -
Har testat comfortläget: Man kan ställa tempen men inte fläkten, den går på auto men väldigt långsamt.
Värmen är ok i hallen där innerdelen sitter, inte lika bra i den bortre delen av huset.
Det kan vara ett alternativ och sedan gå tillbaka till standardläget 24+ läge 3 på fläkten när jag tycker det behövs lite extra värme.


Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utblåsningsluft från innerdelen
« Svar #38 skrivet: 09 december 2016, 18:44:10 »
Ok då vet jag det Snacky, jag skall till min son nu på lördag em och då tänkte jag kolla lite med honom och samtidigt mäta upp utblåstemperaturen på hans pump.
Vad jag menade med fisfart var lägsta fläkthastighet på innerdelen samtidigt som pumpen ger ifrån sig lägsta värme, för då kan man fullt normalt tycka att det blåser svalt eller rent av kallt. Sen är det så också att innerdelsfläkten stannar ju aldrig helt nångång egentligen inte ens när pumpen har gått ned helt i off-läge eftersom innerdelen då alltid vispar runt fläkten i ett lågt varvtal där den då bara skall kunna känna av innetempen i bostadsutrymmet. Detta kan också kännas väldigt svalt eller kallt om man befinner sig i närheten av innerdelen men det kommer man aldrig ifrån med mindre än att man isf stänger av pumpen helt. Det är väl inte den här biten som du upplever bara hoppas jag när du tycker att det blåser kallt?? Men du har ju haft toshiba tidigare så då vet du säkert att de pumparna också kan upplevas att de blåser kallt eftersom de går ned väldigt lågt i värmeavgivning innan de går ned i off-läge trots att de då bara blåser runt inomhusluften i huset.

Inloggad Daniel.

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 199
  • Karma +0/-0
SV: Utblåsningsluft från innerdelen
« Svar #39 skrivet: 13 december 2016, 21:19:53 »
Hur har det gått?
1,5 plans hus byggt 1978, 174kvm boyta + vidbyggt garage/förråd 33kvm.
Tidigare uppvärmning m.h.a. elpanna.
Sedan november 2010 är en Nibe 1245-6 170m borrhål, 160m aktivt, installerad.

Utloggad Snacky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utblåsningsluft från innerdelen
« Svar #40 skrivet: 15 december 2016, 09:48:54 »
Har nu haft flera minusgrader i några dagar nu, då verkar det inte komma någon "sval" luft som det kommer när det är 7-10 grader plus. Det kan vara som Karis säger att det är pumpen som ger sin lägsta värme då. Jag ställer den i comfortläge, då sjunker innerfläkthastigheten och får sedan öka fläkten manuellt när jag behöver lite mer värme.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utblåsningsluft från innerdelen
« Svar #41 skrivet: 15 december 2016, 12:50:59 »
Ja så har jag då varit hos min son i lördags för att bl.a mäta utblåstemperaturen på hans pump samsung smart comfort 9, vi var egentligen där på lite födelsedagskalas så man hade inte all tid i världen att vara i garaget men det blev ändå ca 45 minuter som vi tillbringade där.
Grundförutsättningar: utetempen var +6,9 grader, pumpen va inställd på +9 graders börvärde och högsta fläkthastighet, innetempen i garaget låg mellan ca +10-11 grader när vi startade mätningen, pumpen är ansluten till jordat stickproppsuttag precis intill innerdelen via en jordad stickproppsmätare av fabrikat voltkraft så man hade fördelen av att samtidigt kunna se pumpens energiförbrukning genom hela mätningen.
När vi startade mätningen gick pumpen på lägsta "fisfart" som jag kallar det, utedelen var igång och innerdelen gick på lägsta fläkthastighet, pumpen drog då totalt lite varierande mellan ca 115-118 watt och utblåstempen låg då mellan ca +24-25 grader. Vi höjde sedan börvärdet till högsta +30 grader och pumpen började stega upp sakta och och fint med väldigt små steg och tog ganska lång tid på sig samtidigt som innerdelsfläkten ökade hastigheten i takt med att utblåstempen steg, tog väl ca 20-25 minuter innan den var uppe i mellan ca 1250-1260 watt i förbrukning och då hade utblåstempen ökat upp till som högst +55 grader. Där låg den kvar under en kort stund och sedan sjönk den tillbaka till mellan ca +50-51 grader, och trots att energiförbrukningen på pumpen väldigt sakta ökade till som allra mest 1315-1320 watt så låg utblåstemperaturen kvar mellan ca +50-51 grader, och högre än så gick det inte att få upp pumpen i energiförbrukning under dessa förutsättningar.
Skall tillägga också att under den här stunden på ca 40-45 minuter så hade pumpen ökat innetempen i garaget från ca +10-11 grader till mellan ca +16-17 grader när vi avslutade mätningen.
Varför det inte gick att fÃ¥ upp pumpen högre i energiförbrukning  än till ca 1315-1320 watt trots att specen säger att den skall kunna gÃ¥ upp till max 1850 watt det vet jag inte, men möjligtvis kan det finnas nÃ¥gon slags begränsning pÃ¥ pumpens som är styrd via rÃ¥dande utetemp. Om jag minns rätt sÃ¥ finns det nÃ¥gon liknande styrning pÃ¥ bl.a fujitsu Nocria-pumpen som gör att den inte gasar pÃ¥ för fullt om inte utetempen är lägre än +5 grader, har läst det nÃ¥gonstans här pÃ¥ forumet.

Utloggad Perpååsen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SöderÃ¥sen, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd som av vissa anses skadad ;)
SV: Utblåsningsluft från innerdelen
« Svar #42 skrivet: 26 december 2016, 15:06:36 »

Varför det inte gick att fÃ¥ upp pumpen högre i energiförbrukning  än till ca 1315-1320 watt trots att specen säger att den skall kunna gÃ¥ upp till max 1850 watt det vet jag inte, men möjligtvis kan det finnas nÃ¥gon slags begränsning pÃ¥ pumpens som är styrd via rÃ¥dande utetemp. Om jag minns rätt sÃ¥ finns det nÃ¥gon liknande styrning pÃ¥ bl.a fujitsu Nocria-pumpen som gör att den inte gasar pÃ¥ för fullt om inte utetempen är lägre än +5 grader, har läst det nÃ¥gonstans här pÃ¥ forumet.

Förklaringen ligger i att den inte går över max avgiven värmeeffekt. Med ett givet COP-värde matar den helt enkelt inte mer effekt i kompressorn för att hålla sig på max avgiven effekt. När det blir kallare ute bör du kunna se att kompressoreffekten ökas. Man kan ibland även se att inmatade effekten går upp kortvarigt till max för att sedan minska för att hålla avgiven effekt på angiven maxspec.

Mvh
2 st Mitsubishi FH35 (en pÃ¥ varje vÃ¥ning) 4,3 kW x 2 = 8,6 kW vid -15 grader räcker fint för 169 kvm.  För att inte tala om komforten med AC pÃ¥ bägge vÃ¥ningarna pÃ¥ sommaren. Gamla NIBE 310P med 2 ggr havererad kompressor fÃ¥r vara i reserv med sina elpatroner.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!