Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: UtblÃ¥sningsluft frÃ¥n innerdelen  (läst 10503 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Snacky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Utblåsningsluft från innerdelen
« skrivet: 02 december 2016, 16:17:47 »
Har precis köpt en Samsung smart comfort 9.
Jag upplever att den inte ger någon riktig värme, den är inställd på heat 22 grader och fläktläge låg till medium.
När man kommer upp på morgonen får man i en känsla av kyla, men den är korrekt inställd.
Mäter temperaturen ca 10 cm från utblåset och får där 28 grader.
Om jag höjer tempen till 30 grader och full fläkt får jag efter 10 minuter ca 44 grader i utblåstemp.
Har just nu en utetemp på +2 grader
Har tidigare ägt en Toshiba som gav betydlig högre temp redan vid 25 grader.
Borde jag nöja mig med dom resultaten?



Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utblåsningsluft från innerdelen
« Svar #1 skrivet: 02 december 2016, 18:54:13 »
Utblåstemperaturen på en luftvärmepump mäter man alltid genom att köra på högsta fläkthastighet och högsta börvärde inställt på fjärrkontrollen dvs +30 grader. Vänta ca 15-20 minuter från att du har gjort dessa inställningar så att pumpen hinner komma upp ordentligt i full effekt innan du mäter bara.
 

Utloggad Snacky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utblåsningsluft från innerdelen
« Svar #2 skrivet: 02 december 2016, 19:58:15 »
Har nu kört på max värme och max fläkt drygt 20 min och mäter upp 49 grader vid utblåset.
Är det ok?

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utblåsningsluft från innerdelen
« Svar #3 skrivet: 02 december 2016, 20:15:41 »
Det är ju inte helt orimligt
Även om andra fabrikat typ Mitsubishi kan få högre värden

Utloggad Snacky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utblåsningsluft från innerdelen
« Svar #4 skrivet: 02 december 2016, 20:34:04 »
Det känns lite konstigt att min gamla värmepump gav en upplevelse av värme, (över 37 grader?) vid 21 grader. Medans denna ger en känsla av kyla 22-23 grader?
Kände på det tjockare av rören som går från ute delen. Vid 30 gr inställd var det riktigt varm. Vid 22 gr var det inte ens ljummet.
Det känns som jag får kontakta installatören efter helgen.

Utloggad Daniel.

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 199
  • Karma +0/-0
SV: Utblåsningsluft från innerdelen
« Svar #5 skrivet: 02 december 2016, 22:14:59 »
Vi installerade samma modell men en 12:a för en vecka sedan. Har inte haft någon LLVP i min ägo tidigare så har inget att jämföra med men tycker nog att vi får det varmt och gott.
Läste ditt inlägg och hänger inte med på din känsla som du beskriver. Klarar den inte att hålla värmen?
1,5 plans hus byggt 1978, 174kvm boyta + vidbyggt garage/förråd 33kvm.
Tidigare uppvärmning m.h.a. elpanna.
Sedan november 2010 är en Nibe 1245-6 170m borrhål, 160m aktivt, installerad.

Utloggad Snacky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utblåsningsluft från innerdelen
« Svar #6 skrivet: 02 december 2016, 22:27:51 »
Jag får ingen värme förrän jag höjer till 27, (värmande borde väl vara kroppstemperatur eller högre) sätter jag den på typ 22 är den värmande effekten på samma sätt som när jag sätter den i läge fläkt.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utblåsningsluft från innerdelen
« Svar #7 skrivet: 02 december 2016, 23:15:00 »
Ja nu är det väl så att även vid en utblåstemperatur på +28 grader så tillför faktiskt pumpen värme till huset även om det är i en mindre mängd förstås. Du säger ingenstans här vad du har för innetemp i huset normalt sett, får man fråga vad ni ligger på ungefär i innetemp??

Utloggad Snacky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utblåsningsluft från innerdelen
« Svar #8 skrivet: 02 december 2016, 23:20:12 »
Har ca 22 grader på nedervåningen i en 1 1/2 villa och något svalare på övervåningen

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utblåsningsluft från innerdelen
« Svar #9 skrivet: 02 december 2016, 23:22:12 »
Klarar pumpen av att hålla den innetempen konstant i huset utan hjälp av andra värmekällor då eller??

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Utblåsningsluft från innerdelen
« Svar #10 skrivet: 02 december 2016, 23:24:04 »
Du kan inte köra på låg/medium fläkthastighet, kör på högsta och mät efter 20-30 minuter. Det är stor skillnad på värmespridningen om jag kör min Mitsu på näst högsta eller den högsta fläkthastigheten vid den utetemperatur som jag har nu -3 grader. Jag har fullgod värme inne drygt +22 grader och pumpen står inställd på 20 grader.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad Snacky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utblåsningsluft från innerdelen
« Svar #11 skrivet: 02 december 2016, 23:49:52 »
Pumpen klarar inte av att värma huset utan hjälp av elelement.

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Utblåsningsluft från innerdelen
« Svar #12 skrivet: 02 december 2016, 23:58:42 »
Kör du högsta fläkthastighet?
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad Snacky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utblåsningsluft från innerdelen
« Svar #13 skrivet: 03 december 2016, 00:03:03 »
Du kan inte köra på låg/medium fläkthastighet, kör på högsta och mät efter 20-30 minuter. Det är stor skillnad på värmespridningen om jag kör min Mitsu på näst högsta eller den högsta fläkthastigheten vid den utetemperatur som jag har nu -3 grader. Jag har fullgod värme inne drygt +22 grader och pumpen står inställd på 20 grader.
Jag har kört på max temp och max fläkt 20 min och fick då 49 grader vid ut blåset, men den inställningen är väl inte meningen att det skall vara dygnet runt. Min tidigare pump en toshiba hade jag på 20grader och fick som du ca22 grader på nedervåningen med fläkten på läge 2.
Stod man då utan tröja framför fläkten kände man en varm vind,men med min nya pump känns det ingen värme utan precis som om man endast kör den som fläkt.

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Utblåsningsluft från innerdelen
« Svar #14 skrivet: 03 december 2016, 00:05:07 »
Nå är det som du beskriver så lär du nog kontakta installatören för att få någon rätsida på detta.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utblåsningsluft från innerdelen
« Svar #15 skrivet: 03 december 2016, 00:05:22 »
Ja då är det antingen fel på pumpen eller också är det ett handhavandefel av dig. Nu vet vi ju heller inte hur din innerdelsplacering i huset ser ut eftersom det är också en väldigt viktig faktor för att få ett bra värmeutbyte. Men börja allra först med att ställa upp fläkthastigheten på max och höj upp börvärdet till säg +25-26 grader under något dygn så får du se vad som händer då. Fläkthastigheten har ofta en väldigt stor betydelse för både värmeavgivning och värmespridning på en luftvärmepump.
Det är väl inte så att du har för många element igång också, och för högt ställda i gradtal också ev??

Utloggad Snacky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utblåsningsluft från innerdelen
« Svar #16 skrivet: 03 december 2016, 00:24:11 »
Innerdelsplaceringen är samma som min tidigare pump, ovanför ytterdörren. Jag har inget problem med själva luftspridningen utan att jag inte får varm luft ur innerdelen förrän jag höjer till 27 grader.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utblåsningsluft från innerdelen
« Svar #17 skrivet: 03 december 2016, 00:37:07 »
Ja men luftspridningen kan väl inte bli så särskilt bra med den låga fläkthastigheten du kör på, och sen säger du att du håller ca +22 grader i huset om jag fattar det rätt med hjälp av elradiatorer samtidigt som du inte får någon värme från pumpen förrän du höjer till +26-27 grader?
Ett ganska vanligt fel som man gör är att man har elradiatorer som värmer alldeles för bra och mkt och då stegar antingen pumpen ned på lågeffekt eller alt går ned helt i off-läge. Samsungs pumpar reglerar väl dessutom ned fläkthastigheten allt efter pumpens värmeavgivning i motsats till toshibas pumpar som behåller sin inställda fläkthastighet oavsett värmeavgivning. Så när det gäller din samsungpump så får du nog ställa ned elementen på termostaten till kanske max +17-18 grader så att du får pumpen att börja jobba själv lite ordentligt med både en högre värmeavgivning och en högre inställd fläkthastighet.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2496
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Utblåsningsluft från innerdelen
« Svar #18 skrivet: 03 december 2016, 07:17:41 »
Toshiba var ju iof en grymt bra pump. Min 13-åring är still going strong.
Det låter dock som ngt är fel, kan det vara så enkelt som att inomhusgivaren sitter så den mäter fel temperatur?

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utblåsningsluft från innerdelen
« Svar #19 skrivet: 04 december 2016, 11:47:25 »
Hur har det gÃ¥tt sedan Snacky?  Provade du att dra ned termostaten pÃ¥ elelementen ordentligt pÃ¥ nedervÃ¥ningen i huset sÃ¥ att du fick lite bättre fart pÃ¥ pumpen eller?? 

Utloggad Snacky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utblåsningsluft från innerdelen
« Svar #20 skrivet: 04 december 2016, 12:26:40 »
Har stängt av alla element på nedervåningen, igår ställt värmepumpen på 22 gr fläkten på auto, den går på hög fläkthastighet dock ej så högt som den högsta (turbo).
Ut från innerdelen kommer ca 28-29 grader men den stegar aldrig ner i fläkthastighet, det är ju 20- 21 grader i hallen där innerdelen är men dåligt med värme i de andra rummen. Känner inte att jag får den där känslan av en varm bris jag upplevt hos andra eller med min tidigare Toshiba.
Har läst mycket på forumet här och sett flera som har ca 20 - 30 graders skillnad i utluften mot inställt Bör-värde.
20 grader - ca 40 grader ut
30 grader - ca 50 grader ut
Själv har jag
22 grader - ca 28 grader ut
30 grader - ca 44- maximalt 49 grader ut
Vad är era pumpar inställda på?
Hade själv hoppats på att ställa pumpen på 20-21 grader och läge 1-2 och få lika bra värme och spridning som min tidigare pump.
Inte behöva maxa pumpen både på fläkt och värme läge vid + 2 grader
Jag har ju flera sovrum på nedervåningen så jag kan ju inte köra fläkten på max för att upprätthålla godtag bar temp


Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utblåsningsluft från innerdelen
« Svar #21 skrivet: 04 december 2016, 13:16:17 »
Ja nu verkar det ju som att du är lite på spår när det gäller pumpen anser jag! Sen vet jag inte alls vad du pratar om när det gäller utblåstemperatur kontra börvärdesinställninen på fjärren? Det finns väl inget alls som säger att att utblåstemperaturen skall vara på en viss nivå ifh till olika tempinställningar på fjärren, det är ju en inverterstyrd pump du har och det innebär att pumpen reglerar automatiskt värmeavgivningen upp och ned efter det resp värmebehov som finns i huset och ifh till den tempinställning du har ställt in på pumpen/fjärren.
Behöver du mera/högre värme i huset så höjer du bara börvärdet med någon eller några grader på fjärren, tycker du att du har för dålig värmespridning i huset så höjer du bara fläkthastigheten, så enkelt är det i stort sett. Du har väl vingen högt ställd bara också hoppas jag så att du inte har den riktad ned mot golvet, för då får du en klart sämre värmespridning samt riskerar att pumpen stegar ned i värme eller går ned helt i off-läge vilket gör att det blir klart kallare innetemp längre bort från pumpen.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Utblåsningsluft från innerdelen
« Svar #22 skrivet: 04 december 2016, 13:24:28 »
Jag har inte bara stängt av alla elelement, jag har monterat bort ALLA. Vid problem monterar jag in ganska många på kort tid samt att jag har en pump till som iofs inte är i samma kaliber som FH35 och används sparsamt.

Tittade på vad min pump gav vid 2 olika förutsättningar, rummet är på ca 50m2.
Rumstemperaturen 22.5, beroende på vart man man mäter givetvis!
Pumpen inställd på 27 °C maxhastighet på fläkten "Den går aldrig på något annat fläktläge"
Utetemp -1.5.
Insug 22-23 °C, utblås 47 °C.

Givetvis har det betydelse vilken tid i cyklerna som man mäter, mätte direkt när jag kom!
Höjde till maxtemp, väntade 5 min sen gav den 54 °C i utblåst.


Har alltid vingarna rakt ut som skickar ut värmen 7 meter bort genom en stor dörröppning till mitten av huset, där det stiger upp i trapphuset och fördelar värmen hyfsat, FTXen hjälper till lite också.
Men det är inte helt lätt att jämföra pumpar med varandra, storleken på rummet och planlösningarna har betydelse. Därför bör man mäta på maxeffekt med maxfläkt.

Som Karis skriver, höj värmen om du tycker det är kallt. tummenupp 
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Snacky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utblåsningsluft från innerdelen
« Svar #23 skrivet: 04 december 2016, 13:39:41 »
Sorry, menade att insugstempen var 22 grader och ut kommer 28 grader med fullt blås från innerdelen.
Att jämföra med Tågråttans inlägg
"Pumstemperaturen 22.5, beroende på vart man man mäter givetvis!
Pumpen inställd på 27 °C maxhastighet på fläkten "Den går aldrig på något annat fläktläge"
Utetemp -1.5.
Insug 22-23 °C, utblås 47 °C.
Givetvis har det betydelse vilken tid i cyklerna som man mäter, mätte direkt när jag kom!
Höjde till maxtemp, väntade 5 min sen gav den 54 °C i utblåst."

Om min pump nått upp till rätt temp borde då inte fläkten stega ner när den är i autoläge?
Den är ju inte i automode utan heatmode. endast fläkten var i automode igår.
Provade i förrgår med max fläkt och 22 grader heat och samma resultat 28grader utblås.
Har nu gjort pumpen strömlös, vädrat nedervåningen och ska testa insugstemp kontra utblås
Full fläkt från bör-värde 19-30 ca 30 min per grad.
Jag borde ju få större skillnad än 6 grader när andra får ca 20 gr skillnad..



« Senast ändrad: 04 december 2016, 13:47:33 av Snacky »

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utblåsningsluft från innerdelen
« Svar #24 skrivet: 04 december 2016, 16:18:48 »
Tycker inte att du skall hänga upp dig alls för mkt på utblåstemperaturen kontra börvärdesinställningen på pumpen eftersom pumpen inte avger mera värme än vad den tycker sig behöva göra för att uppnå eller innehålla den inställda innetemp som du har ställt in på fjärren.
Detta känner pumpen av via en tempgivare som sitter i innerdelen och när pumpen ligger nära eller har uppnått den inställda innetempen så stegar den ned till lägsta värmeavgivning och då kan det säkert vara frågan om ca +27-28 grader i utblåstemperatur, nästa nedstegning innebär nog konkret att den går ned helt i off-läge.
Du säger att du kör på högsta fläkthastighet, innebär det att du nu kör i "turboläget" också eller?? Om inte så pröva att tryck in Turboläget på fläkten också, om jag inte missminner mig så innebär det att fläkthastigheten i turboläge då anpassar sig i varvtal ifh till pumpens värmeavgivning.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utblåsningsluft från innerdelen
« Svar #25 skrivet: 04 december 2016, 17:33:51 »
Jag skulle gissa att vid lägsta värmeavgivning från din pump så ligger utblåstemperaturen på ca +27-28 grader, lägre än så går den i off-läge, och vid högsta värmeeffekt under kortare perioder så kan den säkert komma upp till ca +54-55 grader. Min son har en likadan pump som du har i sitt garage, skall mäta upp utblåstemperaturen på den pumpen någon gång under den kommande veckan och återkomma om resultatet.

Utloggad Tuborg4

  • Energi snÃ¥l
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrort
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: Utblåsningsluft från innerdelen
« Svar #26 skrivet: 06 december 2016, 09:55:09 »
Fast vad spelar börvärden och temperaturer för roll.

Du har köpt en ny pump som sitter på precis samma ställe som den gamla och upplever en försämmring. Så vill ju ingen ha det.
Om du ställer pumpen på låt säga 23-24grader blir det bättre då? Får du värme då i huset.
För vad pumpen står på för temp är nästan obetydligt, det är tempen i huset man bryr sig om. Vår förra stod på 24-26 den nya på 20-21.
När jag bytte till en nyare upplevde jag en enorm förbättring.
 
Det är inte så att det är någon snusk inställning, typ känna av i rummet, inte sprida värmen på folk mm. Alla sådana funktioner ska stängas av.
Enplansvilla från 75, 120kvm att värma plus garage. 2vuxna 3barn.
Låg på 10600kWh under 2016.
Värms av kamin och en Daikin C50 Siesta.
Nytt för vintern 2017 9,6kW Solceller på taket.
Närmar oss ett noll värde på elen.

Utloggad Daniel.

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 199
  • Karma +0/-0
SV: Utblåsningsluft från innerdelen
« Svar #27 skrivet: 06 december 2016, 12:05:42 »
Kollade lite på våra LLVP om det kan vara till någon hjälp.....
Börvärde inställt på 22 och blåste ut ca 28 vid det tillfället jag kollade. LLVP håller då en temp på ca 22-23 i angränsande rum till entre/hall där den sitter.
Provade även att köra max börvärde dvs 30°C och med full fläkt. Den blåste då ut ca 50°C och innan jag fick fram en termometer för att mäta insugstemp hann den bli ca27°C....
Utomhustemp ca-3°C när det vetenskapliga testet utfördes ::)

Det skulle inte kunna vara så att din innerdel hamnat väldigt nära taket och att insugsluften snabbt blir hög och att temperaturgivaren då blir lurad då den tror att det är varmare i omgivningen än det faktiskt är?
1,5 plans hus byggt 1978, 174kvm boyta + vidbyggt garage/förråd 33kvm.
Tidigare uppvärmning m.h.a. elpanna.
Sedan november 2010 är en Nibe 1245-6 170m borrhål, 160m aktivt, installerad.

Utloggad Snacky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utblåsningsluft från innerdelen
« Svar #28 skrivet: 06 december 2016, 16:26:33 »
har nu höjt till 24-25 grader och visst kommer värmen. Men när den når upp i inställd temp så kommer det 27-28 grader. Har en inställning som heter "singel user" som jag fick tips om att prova, den står och går nu ska kolla i natt när jag kommer hem.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utblåsningsluft från innerdelen
« Svar #29 skrivet: 06 december 2016, 16:37:01 »
Och vad är vitsen med att använda "singel user"-läget pÃ¥ pumpen menar du?? Om jag förstÃ¥r det rätt sÃ¥ är det ett s.k besparingsläge pÃ¥ pumpen, värmepumpen begränsar dÃ¥ tydligen sin maximala kapacitet och pÃ¥ sÃ¥ vis skall det öka besparingen, en typ av helt onödig finess anser jag. 

Utloggad Snacky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utblåsningsluft från innerdelen
« Svar #30 skrivet: 06 december 2016, 17:02:05 »
Fick det tipset till mig, att tänkte att det inte skadar att prova  ;)

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utblåsningsluft från innerdelen
« Svar #31 skrivet: 06 december 2016, 17:13:59 »
Nej det har du rätt i, att prova lite olika lösningar kan aldrig skada, tvärtom så är det ett bra sätt att lära känna pumpen och dess olika inställningsmöjligheter. Jag såg väl bara kanske just den finessen som ganska onödig att man skulle begränsa pumpens kapacitet, jag såg den infon i den här länken, om du scrollar längst ned på sidan: http://www.citcop.se/samsung-comfort-12-a-wifi
På mig verkar det som kanske intressantare att du provar "Comfort-läget" istället, skulle vara skoj att höra hur detta skulle funka för dig??
Prövade du förresten "turboläget" på innerdelsfläkten??

Utloggad Snacky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utblåsningsluft från innerdelen
« Svar #32 skrivet: 06 december 2016, 17:20:05 »
såg även en på forumet här som hade problem med fläkte i läge auto den verkar inte vilja gå ner i varv. Det är egentligen den saken jag efterfrågar. då blir jag av med den svala luften som kommer efter uppnådd temp i fast fläktläge
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=57489.msg599024#msg599024

Utloggad Snacky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utblåsningsluft från innerdelen
« Svar #33 skrivet: 06 december 2016, 17:22:17 »
Karis - turboläget verkar bara ca 1 timma sedan gå den ner på max.
Comfortläget provar jag i morgon bitti, tack för tipset 👍🙂

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utblåsningsluft från innerdelen
« Svar #34 skrivet: 06 december 2016, 17:31:06 »
Märkligt, min son har ju en samsung smart comfort 9-pump i sitt garage och han kör den alltid i "turboläget" vilket innebär att fläkten går upp i fullfart när pumpen gasar på och ger ordentlig värme vid behov och sedan går både fläkten och pumpen ned på tomgång, och då kommer det bara ca +27-28 graders värme med fisfart ur fläkten. Skall kolla upp det här under veckan.

Utloggad Snacky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utblåsningsluft från innerdelen
« Svar #35 skrivet: 06 december 2016, 17:48:10 »
Märkligt, min son har ju en samsung smart comfort 9-pump i sitt garage och han kör den alltid i "turboläget" vilket innebär att fläkten går upp i fullfart när pumpen gasar på och ger ordentlig värme vid behov och sedan går både fläkten och pumpen ned på tomgång, och då kommer det bara ca +27-28 graders värme med fisfart ur fläkten. Skall kolla upp det här under veckan.
Ok tack. DÃ¥ är det säkert ingen fel pÃ¥ pumpen. Det just det det där 27-28 fisfart jag ville slippa. Jag kan tycka att det är ok i ett garage men inte sÃ¥ skönt att möta när man kommer upp pÃ¥ morgonen  :) ang turboläget kan jag inte svär pÃ¥ att inte nÃ¥gon hemma stängt av...

Utloggad Tuborg4

  • Energi snÃ¥l
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrort
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: Utblåsningsluft från innerdelen
« Svar #36 skrivet: 07 december 2016, 08:55:48 »
Ok tack. DÃ¥ är det säkert ingen fel pÃ¥ pumpen. Det just det det där 27-28 fisfart jag ville slippa. Jag kan tycka att det är ok i ett garage men inte sÃ¥ skönt att möta när man kommer upp pÃ¥ morgonen  :) ang turboläget kan jag inte svär pÃ¥ att inte nÃ¥gon hemma stängt av...

Då förstår jag inte problemet. Vill du att pumpen ska ge mer värme för att du ska möta varma vindar?
Då får du öka på rumstempen eller önska kallare väder.
Frågan är ju vad håller den för temp inne i huset? Är det redan varmt så ger inte pumpen mer värme.
Sen verkar din hålla igång fläkten utan att tillföra värme, min stänger av.
Enplansvilla från 75, 120kvm att värma plus garage. 2vuxna 3barn.
Låg på 10600kWh under 2016.
Värms av kamin och en Daikin C50 Siesta.
Nytt för vintern 2017 9,6kW Solceller på taket.
Närmar oss ett noll värde på elen.

Utloggad Snacky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utblåsningsluft från innerdelen
« Svar #37 skrivet: 08 december 2016, 11:48:12 »
Karis -
Har testat comfortläget: Man kan ställa tempen men inte fläkten, den går på auto men väldigt långsamt.
Värmen är ok i hallen där innerdelen sitter, inte lika bra i den bortre delen av huset.
Det kan vara ett alternativ och sedan gå tillbaka till standardläget 24+ läge 3 på fläkten när jag tycker det behövs lite extra värme.


Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utblåsningsluft från innerdelen
« Svar #38 skrivet: 09 december 2016, 18:44:10 »
Ok då vet jag det Snacky, jag skall till min son nu på lördag em och då tänkte jag kolla lite med honom och samtidigt mäta upp utblåstemperaturen på hans pump.
Vad jag menade med fisfart var lägsta fläkthastighet på innerdelen samtidigt som pumpen ger ifrån sig lägsta värme, för då kan man fullt normalt tycka att det blåser svalt eller rent av kallt. Sen är det så också att innerdelsfläkten stannar ju aldrig helt nångång egentligen inte ens när pumpen har gått ned helt i off-läge eftersom innerdelen då alltid vispar runt fläkten i ett lågt varvtal där den då bara skall kunna känna av innetempen i bostadsutrymmet. Detta kan också kännas väldigt svalt eller kallt om man befinner sig i närheten av innerdelen men det kommer man aldrig ifrån med mindre än att man isf stänger av pumpen helt. Det är väl inte den här biten som du upplever bara hoppas jag när du tycker att det blåser kallt?? Men du har ju haft toshiba tidigare så då vet du säkert att de pumparna också kan upplevas att de blåser kallt eftersom de går ned väldigt lågt i värmeavgivning innan de går ned i off-läge trots att de då bara blåser runt inomhusluften i huset.

Utloggad Daniel.

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 199
  • Karma +0/-0
SV: Utblåsningsluft från innerdelen
« Svar #39 skrivet: 13 december 2016, 21:19:53 »
Hur har det gått?
1,5 plans hus byggt 1978, 174kvm boyta + vidbyggt garage/förråd 33kvm.
Tidigare uppvärmning m.h.a. elpanna.
Sedan november 2010 är en Nibe 1245-6 170m borrhål, 160m aktivt, installerad.

Utloggad Snacky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utblåsningsluft från innerdelen
« Svar #40 skrivet: 15 december 2016, 09:48:54 »
Har nu haft flera minusgrader i några dagar nu, då verkar det inte komma någon "sval" luft som det kommer när det är 7-10 grader plus. Det kan vara som Karis säger att det är pumpen som ger sin lägsta värme då. Jag ställer den i comfortläge, då sjunker innerfläkthastigheten och får sedan öka fläkten manuellt när jag behöver lite mer värme.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utblåsningsluft från innerdelen
« Svar #41 skrivet: 15 december 2016, 12:50:59 »
Ja så har jag då varit hos min son i lördags för att bl.a mäta utblåstemperaturen på hans pump samsung smart comfort 9, vi var egentligen där på lite födelsedagskalas så man hade inte all tid i världen att vara i garaget men det blev ändå ca 45 minuter som vi tillbringade där.
Grundförutsättningar: utetempen var +6,9 grader, pumpen va inställd på +9 graders börvärde och högsta fläkthastighet, innetempen i garaget låg mellan ca +10-11 grader när vi startade mätningen, pumpen är ansluten till jordat stickproppsuttag precis intill innerdelen via en jordad stickproppsmätare av fabrikat voltkraft så man hade fördelen av att samtidigt kunna se pumpens energiförbrukning genom hela mätningen.
När vi startade mätningen gick pumpen på lägsta "fisfart" som jag kallar det, utedelen var igång och innerdelen gick på lägsta fläkthastighet, pumpen drog då totalt lite varierande mellan ca 115-118 watt och utblåstempen låg då mellan ca +24-25 grader. Vi höjde sedan börvärdet till högsta +30 grader och pumpen började stega upp sakta och och fint med väldigt små steg och tog ganska lång tid på sig samtidigt som innerdelsfläkten ökade hastigheten i takt med att utblåstempen steg, tog väl ca 20-25 minuter innan den var uppe i mellan ca 1250-1260 watt i förbrukning och då hade utblåstempen ökat upp till som högst +55 grader. Där låg den kvar under en kort stund och sedan sjönk den tillbaka till mellan ca +50-51 grader, och trots att energiförbrukningen på pumpen väldigt sakta ökade till som allra mest 1315-1320 watt så låg utblåstemperaturen kvar mellan ca +50-51 grader, och högre än så gick det inte att få upp pumpen i energiförbrukning under dessa förutsättningar.
Skall tillägga också att under den här stunden på ca 40-45 minuter så hade pumpen ökat innetempen i garaget från ca +10-11 grader till mellan ca +16-17 grader när vi avslutade mätningen.
Varför det inte gick att fÃ¥ upp pumpen högre i energiförbrukning  än till ca 1315-1320 watt trots att specen säger att den skall kunna gÃ¥ upp till max 1850 watt det vet jag inte, men möjligtvis kan det finnas nÃ¥gon slags begränsning pÃ¥ pumpens som är styrd via rÃ¥dande utetemp. Om jag minns rätt sÃ¥ finns det nÃ¥gon liknande styrning pÃ¥ bl.a fujitsu Nocria-pumpen som gör att den inte gasar pÃ¥ för fullt om inte utetempen är lägre än +5 grader, har läst det nÃ¥gonstans här pÃ¥ forumet.

Utloggad Perpååsen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SöderÃ¥sen, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd som av vissa anses skadad ;)
SV: Utblåsningsluft från innerdelen
« Svar #42 skrivet: 26 december 2016, 15:06:36 »

Varför det inte gick att fÃ¥ upp pumpen högre i energiförbrukning  än till ca 1315-1320 watt trots att specen säger att den skall kunna gÃ¥ upp till max 1850 watt det vet jag inte, men möjligtvis kan det finnas nÃ¥gon slags begränsning pÃ¥ pumpens som är styrd via rÃ¥dande utetemp. Om jag minns rätt sÃ¥ finns det nÃ¥gon liknande styrning pÃ¥ bl.a fujitsu Nocria-pumpen som gör att den inte gasar pÃ¥ för fullt om inte utetempen är lägre än +5 grader, har läst det nÃ¥gonstans här pÃ¥ forumet.

Förklaringen ligger i att den inte går över max avgiven värmeeffekt. Med ett givet COP-värde matar den helt enkelt inte mer effekt i kompressorn för att hålla sig på max avgiven effekt. När det blir kallare ute bör du kunna se att kompressoreffekten ökas. Man kan ibland även se att inmatade effekten går upp kortvarigt till max för att sedan minska för att hålla avgiven effekt på angiven maxspec.

Mvh
2 st Mitsubishi FH35 (en pÃ¥ varje vÃ¥ning) 4,3 kW x 2 = 8,6 kW vid -15 grader räcker fint för 169 kvm.  För att inte tala om komforten med AC pÃ¥ bägge vÃ¥ningarna pÃ¥ sommaren. Gamla NIBE 310P med 2 ggr havererad kompressor fÃ¥r vara i reserv med sina elpatroner.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!