Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fasföljd, frÃ¥ga till elkunnig!  (läst 31791 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad evo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försöka Duger!
Fasföljd, fråga till elkunnig!
« skrivet: 17 oktober 2006, 16:02:12 »
Enligt vad jag vet skall fasföljden se ut som följer, rätta mig om jag har fel!

L1 svart
L2 brun
L3 svart/vit
Nolla

Genom att mäta mellan nolla och fas vid värmepumpen har jag testat matningen. Genom att växelvis skruva ur 2 av huvudsäkringarna elcentralen och använt en säkring i taget har jag mätt upp följande: (en diod lyser för resp fas L1, L2 och  L3 när säkringen finns iskruvad)

L1 svart
L2 svart/vit
L3 brun

Bör jag lita på att kopplingen av elbolaget är korrekt och att det är resultat av felaktig kabeldragning......eller….. :-\

Eftersom jag skall koppla in en värmepump med trefas scrollkompressor vet jag att den går åt fel håll om fasföljden är fel.

Tips någon??

MVH Evo


Bollnäs. Anebyhus -80, enplanare utan källare 144 kvm + dubbelgarage 60 kvm. VP ytjordvärme ca 500 m slang. Fast kondensering via vv-beredare och shuntsystem, elpatron i tub. Ca 40 -- 45 000 kWh/Ã¥r pga  nu varande COP = 1 dvs lika med eluppvärmning vias elpatronen. Nu skall VP igÃ¥ng igen!

Utloggad Sven G

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Fasföljd, fråga till elkunnig!
« Svar #1 skrivet: 17 oktober 2006, 17:04:15 »
Du kan ALDRIG vara säker på fasföljden på lågspänning, 400V. Om motorn eller kompressorn går åt fel håll är det enkelt att skifta 2 faser.
Nibe 1115-13 idrifttagen 2006-03-20.
2 st borror 160 m vardera. 30 resp 36 m till berg (dyrt!). Vv-beredare VPA 300/200 samt en seriekopplad eluppv vvb på 160 l (1 kW patron) inställd ca 55C.
Värmer ett mindre hyreshus ca 300 m2 + källare o garage 100 m2.

Utloggad evo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försöka Duger!
SV: Fasföljd, fråga till elkunnig!
« Svar #2 skrivet: 17 oktober 2006, 17:35:28 »
Tack, men jo,   ::) jag menar att det är uppenbart att nÃ¥got är fel och jag vet att det är bara att skifta tvÃ¥ tÃ¥tar.

I normalfallet är det väl att föredra att kopplingsplintens märkning koppla mot vad är standard
för vedertagna färger. och dessutom m Ã¥ s t e jag reda ut om elbolaget kopplat fel   fiR: eller om felet finns i huset, kabeldragningen.

Nyfiken du vet *vinkar*
Bollnäs. Anebyhus -80, enplanare utan källare 144 kvm + dubbelgarage 60 kvm. VP ytjordvärme ca 500 m slang. Fast kondensering via vv-beredare och shuntsystem, elpatron i tub. Ca 40 -- 45 000 kWh/Ã¥r pga  nu varande COP = 1 dvs lika med eluppvärmning vias elpatronen. Nu skall VP igÃ¥ng igen!

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Fasföljd, fråga till elkunnig!
« Svar #3 skrivet: 17 oktober 2006, 18:06:17 »
Det finns ingen absolut standard när det gäller fasernas färger det varierar lite med vart i landet man är, här där jag bor är det oftast
Brun=L1
Svart=L2
Vit=L3
Det ända sättet att veta med säkerhet är att mäta fasföljden med en fasföljds mätare, dom få gånger fasföljden verkligen har betydelse mäter man för att vara säker för det händer att elleverantörerna inte har rätt fasföljd i leveranspunkten.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad evo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försöka Duger!
SV: Fasföljd, fråga till elkunnig!
« Svar #4 skrivet: 17 oktober 2006, 18:32:05 »
Skulle det innebära att jag kan lita på detta:
Genom att mäta mellan nolla och fas vid värmepumpen har jag testat matningen. Genom att växelvis skruva ur 2 av huvudsäkringarna elcentralen och använt en säkring i taget har jag mätt upp följande: (en diod lyser för resp fas L1, L2 och  L3 när säkringen finns iskruvad)

L1 svart
L2 svart/vit
L3 brun

Dvs dioden på elmätaren för L1 lyser när jag har spänning på svart osv

MVH evo
Bollnäs. Anebyhus -80, enplanare utan källare 144 kvm + dubbelgarage 60 kvm. VP ytjordvärme ca 500 m slang. Fast kondensering via vv-beredare och shuntsystem, elpatron i tub. Ca 40 -- 45 000 kWh/Ã¥r pga  nu varande COP = 1 dvs lika med eluppvärmning vias elpatronen. Nu skall VP igÃ¥ng igen!

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Fasföljd, fråga till elkunnig!
« Svar #5 skrivet: 17 oktober 2006, 18:39:27 »
Dvs dioden på elmätaren för L1 lyser när jag har spänning på svart osv
Du kan helt enkelt inte anta att fasföljden är nÃ¥gon speciell pÃ¥ L1, L2, L3 oavsett vilken färg de har och oavsett vad de kallas pÃ¥ din elmätare.  Vill du försäkra dig om en viss fasföljd sÃ¥ fÃ¥r du mäta upp den och därefter bör du kunna förlita dig pÃ¥ att den inte ändras.  Ändras den (som nÃ¥gon har rÃ¥kat ut för) sÃ¥ är det dags att tala med nätbolaget och diskutera vad de har gjort fel.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad evo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försöka Duger!
SV: Fasföljd, fråga till elkunnig!
« Svar #6 skrivet: 17 oktober 2006, 20:14:26 »
Du kan helt enkelt inte anta att fasföljden är nÃ¥gon speciell pÃ¥ L1, L2, L3 oavsett vilken färg de har och oavsett vad de kallas pÃ¥ din elmätare. 

Ridax, tack för svaret, men du kan inte mena att nätbolaget godtyckligt kopplar in kablarna för de olika faserna L1, L2 o L3?

Utgångspunkten måste väl vara att de kopplar enl ett mönster, du skriver ju själv att ändras den osv så är det nätbolagets fel!

O M vi utgår från att de kopplat rätt så frågar jag igen: Om jag endast har säkringen i för den fas som indikeras med en diod L1... motsvaras inte den fasen på mätstället också av L1, dvs den enda fas som har spänning mellan nollan och fasen, oavsett färg (Säkringarna för L2 och L3 är uttagna)
Känner mig jädrans trög och dum, men det bjuder jag på *vinkar*. Kanske har fastnat i fel tankebanor... inte första gången isåfall

Tack /evo
Bollnäs. Anebyhus -80, enplanare utan källare 144 kvm + dubbelgarage 60 kvm. VP ytjordvärme ca 500 m slang. Fast kondensering via vv-beredare och shuntsystem, elpatron i tub. Ca 40 -- 45 000 kWh/Ã¥r pga  nu varande COP = 1 dvs lika med eluppvärmning vias elpatronen. Nu skall VP igÃ¥ng igen!

Utloggad tokn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Fasföljd, fråga till elkunnig!
« Svar #7 skrivet: 17 oktober 2006, 20:18:15 »
Fasföljd?
Vad har du för VP? På min Thermia står det i displayen om det är rätt fasföljd.Om inte är det ju bara att lägga om två kablar.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Fasföljd, fråga till elkunnig!
« Svar #8 skrivet: 17 oktober 2006, 20:23:13 »
Ridax, tack för svaret, men du kan inte mena att nätbolaget godtyckligt kopplar in kablarna för de olika faserna L1, L2 o L3?
Jo, det är lika bra att du utgår ifrån att det är godtyckligt kopplat och mäter upp faserna i de fall det spelar någon roll.
Citera
Utgångspunkten måste väl vara att de kopplar enl ett mönster, du skriver ju själv att ändras den osv så är det nätbolagets fel!
Det är väl en väldig skillnad pÃ¥ att ha kopplat in faserna i en godtycklig ordning till att börja med och att ÄNDRA pÃ¥ hur faserna ligger efterÃ¥t (vid en ev. reparation)?  Om man ÄNDRAR fasordningen i efterhand sÃ¥ kommer ju utrustning som är beroende av fasföljd att gÃ¥ fel.  Däremot kan man ju kräva att sÃ¥dan utrustning kopplas in korrekt genom mätning av faserna, när man installerar.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad evo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försöka Duger!
SV: Fasföljd, fråga till elkunnig!
« Svar #9 skrivet: 17 oktober 2006, 20:29:20 »
Fasföljd?
Vad har du för VP? På min Thermia står det i displayen om det är rätt fasföljd.Om inte är det ju bara att lägga om två kablar.

tokn, Hej och tack för att du ocksÃ¥ engagerar dig  :)

Tack, men jo,   ::) jag menar att det är uppenbart att nÃ¥got är fel och jag vet att det är bara att skifta tvÃ¥ tÃ¥tar.

så jag vet...

Du vet displayer är bara för amatörer  ;) men... frÃ¥gan är mera generell, du vet, när de inte finns displayer.

MVH /evo
Bollnäs. Anebyhus -80, enplanare utan källare 144 kvm + dubbelgarage 60 kvm. VP ytjordvärme ca 500 m slang. Fast kondensering via vv-beredare och shuntsystem, elpatron i tub. Ca 40 -- 45 000 kWh/Ã¥r pga  nu varande COP = 1 dvs lika med eluppvärmning vias elpatronen. Nu skall VP igÃ¥ng igen!

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Fasföljd, fråga till elkunnig!
« Svar #10 skrivet: 17 oktober 2006, 20:39:22 »
Om man av någon anledning vill veta fasföljden så är det bara en mätning som ger ett säkert resultat, nätägarna garanterar inte en viss fasföljd. Är det viktigt brukar det vara elektrikern som (enkelt) kollar upp det.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad evo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försöka Duger!
SV: Fasföljd, fråga till elkunnig!
« Svar #11 skrivet: 17 oktober 2006, 20:48:37 »
Envis som en gris vare!!!
O M vi utgår från att de kopplat rätt så frågar jag igen: Om jag endast har säkringen i för den fas som indikeras med en diod L1... motsvaras inte den fasen på mätstället också av L1, dvs den enda fas som har spänning mellan nollan och fasen, oavsett färg (Säkringarna för L2 och L3 är uttagna)

O M skriver O M ..., vi utgår från att nätbolaget kopplat rätt så frågar jag igen: Om jag endast har säkringen i för den fas som indikeras med en diod för L1... motsvaras inte den fasen på mätstället också av L1.

Ja eller Nej  huvuddunk

Om den inte gör det förklara dÃ¥ väldigt noga för mig varför den inte gör det  knUp

Tack alla  a:gl
Bollnäs. Anebyhus -80, enplanare utan källare 144 kvm + dubbelgarage 60 kvm. VP ytjordvärme ca 500 m slang. Fast kondensering via vv-beredare och shuntsystem, elpatron i tub. Ca 40 -- 45 000 kWh/Ã¥r pga  nu varande COP = 1 dvs lika med eluppvärmning vias elpatronen. Nu skall VP igÃ¥ng igen!

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Fasföljd, fråga till elkunnig!
« Svar #12 skrivet: 17 oktober 2006, 21:11:18 »
O M skriver O M ..., vi utgår från att nätbolaget kopplat rätt så frågar jag igen: Om jag endast har säkringen i för den fas som indikeras med en diod för L1... motsvaras inte den fasen på mätstället också av L1.
VadÃ¥ kopplat rätt?  Om nätbolaget inte garanterar en viss fasföljd pÃ¥ L1/L2/L3 sÃ¥ har de väl kopplat rätt oavsett hur de har kopplat?  Vad är rätt och vad är fel i sÃ¥ fall?

Det är väl klart att om du skruvar ur huvudsäkringen för 2 faser och bara lÃ¥ter en fas vara kvar och du pÃ¥ elmätaren har indikation pÃ¥ att L1 har ström/förbrukning, dÃ¥ är den fasen som är inkopplad till elmätarens L1-ingÃ¥ng som har sin huvudsäkring kvar.  Men vad har du för glädje av att veta det, när du inte vet hur den fasen ligger i förhÃ¥llande till de andra?

Det där är ju tämligen självklart, sÃ¥ det kan inte vara det du menar...  Det är ungefär som att titta pÃ¥ kökslampan och skruva ur en säkring och se lampan slockna...  dÃ¥ vet du (ganska säkert) att du har skruvat ur säkringen till kökslampan (eller sÃ¥ gick lampan sönder precis samtidigt).
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad evo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försöka Duger!
SV: Fasföljd, fråga till elkunnig!
« Svar #13 skrivet: 17 oktober 2006, 22:59:45 »
Kollat runt lite hittade lite om fasföljd/skadeståndsansvar
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=9008.0

Du kanske skulle försöka få dem att täcka eventuella självrisker/åldersavdrag du kan behöva betala för kompressorhaveri de första 10 åren.
Det ger dem en möjlighet att slippa undan, och dig en chans att få hjälp med kostnaden den dag den eventuellt havererar.
Se bara till att uppgörelsen gäller även om förändringar i ägarförhållandet uppstår för energibolaget. Även jag håller dock med om att tillverkare av 3-fas maskiner borde se till att den inte startar om fasföljden är felaktig.
(OBS detta är lösryckt,läs hela tråden. Ämnet är näraliggande)

Är det helt klarlagt att elbolaget inte har något ansvar? Att det är upp till deras välvillighet/godtycke!?

O M skriver O M ..., vi utgår från att nätbolaget kopplat rätt så frågar jag igen: Om jag endast har säkringen i för den fas som indikeras med en diod för L1... motsvaras inte den fasen på mätstället också av L1.
VadÃ¥ kopplat rätt?  Om nätbolaget inte garanterar en viss fasföljd pÃ¥ L1/L2/L3 sÃ¥ har de väl kopplat rätt oavsett hur de har kopplat?  Vad är rätt och vad är fel i sÃ¥ fall?

Oavsett om det finns en garanti så finns det fortfarande rätt och fel, och i så fall är rätt inkoppling av rätt fasföljd enligt L1/L2/L3 rätt och är allt annat fel...i så fall ;)

...Och i så fall har jag rätt

Tack Ridax o alla /evo
Bollnäs. Anebyhus -80, enplanare utan källare 144 kvm + dubbelgarage 60 kvm. VP ytjordvärme ca 500 m slang. Fast kondensering via vv-beredare och shuntsystem, elpatron i tub. Ca 40 -- 45 000 kWh/Ã¥r pga  nu varande COP = 1 dvs lika med eluppvärmning vias elpatronen. Nu skall VP igÃ¥ng igen!

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Fasföljd, fråga till elkunnig!
« Svar #14 skrivet: 17 oktober 2006, 23:05:28 »
Det märks om du kör en scroll Ã¥t fel hÃ¥ll  lÃ¥ter som en stenkross.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!