Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp! Pumpen bara gÃ¥r och gÃ¥r!  (läst 2152 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Resfeber

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
Hjälp! Pumpen bara går och går!
« skrivet: 20 maj 2009, 20:24:58 »
Snälla hjälp en värmepumpsnybörjare som inte fattar någonting och har lite panik!

Vi installerade en Bosch luft/vatten i december. De första elräkningarna var astronomiska 5.000kr i månaden, så vi sänkte värmen på pumpens meny, så att den önskade innetemperaturen bara var ca 14ºC i förhoppningen att pumpen skulle fortsätta ge oss varmvatten, men inte slösa energi på värme, då det varit ganska varmt ändå. Vi bor i södra Sverige och har kamin som vi kan elda i om det blir kallt. Hur som helst så bara fortsätter pumpen att ge värme i elementen. Idag visade displayen till exempel att det var 20 ºC ute, 14 ºC inne och 26 ºC i elementen.

Det är mycket möjligt att jag missat nÃ¥got, ställt in den fel eller läser av displayen fel, men elementen är definitivt pÃ¥ - det känns - och jag fattar inte varför när det är 20 ºC ute. Hjälp! Har inte rÃ¥d med fler jätteräkningar!  huvuddunk

Den var förresten inställd på fabriksinställningar (av installatören) innan jag sänkte temperaturen genom att gå in på menyn, välja "--" några gånger och spara.

Utloggad Resfeber

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp! Pumpen bara går och går!
« Svar #1 skrivet: 21 maj 2009, 08:03:25 »
Hej!

Huset är 135kvm och tidigare uppvärmt med olja. Pumpen är på 8kw.

Gissar att den är alldeles för smart för oss. Skulle helst vilja ställa in den sÃ¥ att den inte gÃ¥r igÃ¥ng alls just nu, även om det är kallt pÃ¥ nätterna fortfarande. Och varför elementen är varma mitt pÃ¥ dagen dÃ¥ det är jättevarmt ute, det förstÃ¥r jag bara inte.  Sc:,h

Alla råd tas tacksamt emot! (Har sneglat lite på instruktionsboken, men det verkar så himla komplicerat att jag inte riktigt vet vart jag ska börja, förstår inte ens hälften av termerna)

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Hjälp! Pumpen bara går och går!
« Svar #2 skrivet: 21 maj 2009, 08:10:59 »
Kan du se om den gör värme åt elementen eller till varmvatten närden går??
Kan du ge oss alla temperaturer under meny 3
alltså gt1, gt2, gt3 o.s.v
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Resfeber

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp! Pumpen bara går och går!
« Svar #3 skrivet: 21 maj 2009, 10:46:39 »
Kan du se om den gör värme åt elementen eller till varmvatten närden går??

De gånger jag tittat efter och den är igång ser det ut som om det bara är kompressorn, fläkten och varmvatten som går - men elementen är ändå varma när man tar på dem.

Kan du ge oss alla temperaturer under meny 3
alltså gt1, gt2, gt3 o.s.v

Hm... är detta det som kallas framledningsvärme i instruktionsboken? I så fall var det för en stund sedan:
T1 (framledningsgivare): 28 ºC
T2 (utegivare): 16 ºC
T3 (varmvattengivare): 51 ºC

I rutans övre vänstra hörn, där angiven inne- och vattentemperatur står: 14.9 ºC/55.2 ºC


Utloggad thalle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp! Pumpen bara går och går!
« Svar #4 skrivet: 21 maj 2009, 15:35:29 »
Möjligt problem är en shunt som inte stänger helt eller en växelventil som läcker.
Motionera enheterna och se om det blir någon skillnad. Shunten trycker du in och vrider på, växelventilerna har du en spak på.
Shunten ska vara helt stängd så länge inte eltillskottet går och växelventilerna ska stå i AUTO.
WPF13M + FTX ventilation + 11kvm solpanel
Lättbetonghus från -54, 1½ plan, 114kvm plus källare.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Hjälp! Pumpen bara går och går!
« Svar #5 skrivet: 21 maj 2009, 16:47:48 »
Kommer med ett helt annat råd!

Betala för att en duktig värmepumpsservicefirma tittar över anläggningen.

Om det är som du säger så kommer ju deras arbetskostnad ha betalat sig på mindre än en månad!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!