Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: LG prestige plus 9 nåt att ha ?  (läst 2425 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Calmar

  • Gäst
Calmar
LG prestige plus 9 nåt att ha ?
« skrivet: 29 april 2020, 17:02:56 »
Kan köpa en LG prestige plus 9 billigt (till min sjöbod)
Är dom nåt att ha ?

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: LG prestige plus 9 nåt att ha ?
« Svar #1 skrivet: 29 april 2020, 17:53:39 »
Kan kanske finnas en anledning att fler och fler slutar sälja LG och sen får du dra din slutsats ::)

Den stora frågan är vad är ”billigt” och är det med eller utan garanti
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LG prestige plus 9 nåt att ha ?
« Svar #2 skrivet: 29 april 2020, 18:20:51 »
Kan köpa en LG prestige plus 9 billigt (till min sjöbod)
Är dom nåt att ha ?
Nä aldrig!

andmel

  • Gäst
andmel
SV: LG prestige plus 9 nåt att ha ?
« Svar #3 skrivet: 05 juni 2020, 07:02:57 »
har en i dotterns hus!
Extremt svårt att få tag i någon att prata med vid garantijobb.
köp en pump där du kan få service o råd (lokalt) mitt råd

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: LG prestige plus 9 nåt att ha ?
« Svar #4 skrivet: 05 juni 2020, 07:29:00 »
Sonen har installerat de där på uppdrag av sin före detta arbetsgivare, och vägrar i sten att sälja dem nu när han är egen.
Plastdetaljer som går sönder, och dåliga lager i fläktarna tror jag var de vanligaste problemen.
Men som med alla fabrikat så är det svårt att säga om de förbättrat sina produkter till innevarande säsong eller ej.
Saker som värmepumpar tenderar att uppdateras ganska ofta, speciellt om tillverkarna är seriösa och arbetar med "ständig förbättring" som måtto.
« Senast ändrad: 05 juni 2020, 07:30:43 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad mikaelse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: LG prestige plus 9 nåt att ha ?
« Svar #5 skrivet: 18 november 2020, 23:22:07 »
JAg kan skriva under på ganska dåliga lager i fläktarna i innerdelen. Just bytt i min LG C09LH . jag tror att den är ca 5 år. Verkar vara same same motor i de flesta LG
Det satt Kinesiska Q&U kullager i fläkten med skyddsplåtar som börjat låta illa ,susar högt. Mycket låg belastning på dessa. Gissar att dom betalade 5 SEK styck.
Troligen hoptorkat smörjmedel av tveksam kvalitet som är boven . Borde hållit 10 år minst om normal kvalitet.
Dessa lager är exakt same same size som skateboard kullager.
dvs 608 ZZ 8x7x22 mm.
En baggis köpa nya av bästa industrikvalitet för 55 kr styck som kommer i ett brev på ett par dagar. 
Ex  2 st 608 2RSL C3 Kullager SKF. (lätt gående gummiläppar och aning större än standard glapp eftersom den sitter med lite press på axeln)
Lätt att byta lager med liten avdragare och ett skruvstycke när motorn är ute. Går att knacka av med handverktyg också.
En bra regel att inte göra det på saker med magneter i dock men det funkar oftast med moderna magneter. 
Lite pilligt att mecka dessa innerenheter. stora kåpan skall ha ett litet ryck vid 2 små trianglar i plasten nertill fram.
 Tag gärna foton när du tar isär. massa sladdar som skall gå fram på rätt ställe.
Riktigt lurigt att få bort och tillbaka motorn. Stoppskruv på den långa axeln
Jag kom på efter ett bra tag att man kan bända ut bakre lagerhållaren i metall på plats med en liten skruvmejsel. Bänd ut den hyfsat rakt bakåt
och då kan man dra ut rotorn med axel rakt ut och sen är motorn lös.
samma sätt baklänges när man sätter ihop. En polygrip räcker för att klämma tillbaka lagerhållaren succesivt och rakt
Effektiv jobbtid om man vet hur man gör <1 timme. Tog mej ca 2 timmar.
En ny motor är inte vettigt. Helt kapslad borstlös evighetsmotor förutom lagren. Dvs du får två tveksamma lager till för ca 1600 SEK som en motor verkar kosta. 
Gissar att en reparatör vill ha minst 1500 SEK för att fixa detta på plats + delarna.
Glid lagret ? i andra änden av fläkten rörde jag inte . Fläkten blev tyst.

Mikael


Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LG prestige plus 9 nåt att ha ?
« Svar #6 skrivet: 19 november 2020, 09:40:02 »
Slutsatsen blir att köp en LG så får du många egentimmar på att meka.
Förutsätter att du kan och vill förstås vilket säkert gäller 1promille av LLVP ägarna

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!