Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Behöver jag göra nÃ¥t Ã¥t kondensvattnet?  (läst 2257 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lelle28

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Behöver jag göra nåt åt kondensvattnet?
« skrivet: 07 november 2019, 05:59:16 »
Har haft luftvärmepump ett par år och den har fungerat smärtfritt hela tiden. Men i våras så fick jag en order av hon jag delar möblerna med att bygga en altan modell större och den skulle givetvis vara där jag har utedelen till luftvärmepumpen.
Min fundering är om det blir ett problem med kondensvattnet från pumpen nu på vintern? Det droppar ner på altanen och skvätter upp på mexitegelfasaden. Det är drygt 150 cm från pumpen ner till altanen så isen lär ju aldrig nå upp till själva pumpen och ingen ska gå där på vintern så det är inte heller nåt problem. Utan det är just effekten på fasaden och möjligtvis altanen som jag funderar på. Helst skulle jag bara låta det droppa på under vintern men det är ju heller inget problem att åtgärda det med nån balja eller liknande ifall det skulle vara skadligt för fasaden. Men eftersom att minnet är som det är så slipper man ju helst behöva hålla reda på det om man inte behöver.
Bifogar en bild för att förtydliga hur det ser ut.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9561
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Behöver jag göra nåt åt kondensvattnet?
« Svar #1 skrivet: 07 november 2019, 09:09:28 »
Ser ut som fasaden kan bli frostskadad tycker jag. Vatten som tränger in och sedan fryser. I längden kanske det även påverkar trallen(?) Skulle skaffat en pancake och grävt en liten stenkista på frostfritt djup under trallen och gjort ett hål för dräneringsslangen i trallen. En tillfällig lösning är att ställa en lämplig byggskiva mot fasaden. https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/tillbehor/draneringstrag-pancake-2-m
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Behöver jag göra nåt åt kondensvattnet?
« Svar #2 skrivet: 07 november 2019, 09:16:19 »
En plastbalja från granngården skulle jag satsa på, en dryg hundring - och drar ingen el.
Köp 90-litersmodellen.
https://www.granngarden.se/balja-rektangular-svart/p/1148737
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Behöver jag göra nåt åt kondensvattnet?
« Svar #3 skrivet: 07 november 2019, 11:19:27 »
90kg isklump om man glömmer tömma kan sätta sina spÃ¥r i ryggen  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Behöver jag göra nåt åt kondensvattnet?
« Svar #4 skrivet: 07 november 2019, 14:39:22 »
Blir det någonsin så mycket is på västkusten innan det smälter?
Du skulle bara se vilka konstnärslandskap det finns här i norr på gårdarna där ägarna tömmer isklumpar på gården, ser riktigt fint ut på våren när de börjar tina fram i all snö!

Baljan är stapelbar, så det borde gå få ur isen om man vänder den upponed och trycker till på mitten av undersidan.
« Senast ändrad: 07 november 2019, 14:41:27 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Behöver jag göra nåt åt kondensvattnet?
« Svar #5 skrivet: 07 november 2019, 17:31:27 »
Ingen aning om hur kallt och hur länge det dom har kallt  :)
Men nog tusan har dom väl minusgrader någon vecka eller två i sträck och med högre luftfuktighet så blir det mer vatten om nu den används mycket.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Behöver jag göra nåt åt kondensvattnet?
« Svar #6 skrivet: 09 november 2019, 21:43:45 »
Med hus har man även en skottkärra som man lätt slänger upp ett isblock pÃ¥. Man mÃ¥ste inte vänta tills den väger 90kg.  Kör pÃ¥ isskulptur varianten.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Behöver jag göra nåt åt kondensvattnet?
« Svar #7 skrivet: 09 november 2019, 22:08:06 »
Lätt att glömma bort att tömma om man inte ser pumpen så ofta eller att man åker bort.
90 pannor är en sak men har det runnit över kanten och frusit så är dessa 90 pannor inte så roliga längre.
Skottkärran kan väl parkeras under pumpen direkt , men glömmer man bort den sÃ¥ kan det nog se lite lustigt ut  ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!