Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LjudnivÃ¥...?  (läst 4158 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad anno69

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ljudnivå...?
« skrivet: 09 juli 2013, 22:37:18 »
Afton...

Har en fundering angående ljudnivån på Mitsubishis pumpar...läser man vad dom lovar så ska ljudnivån ligga mellan 20-44db (FH25)...men tittar man Energimyndighetens test så visar den på 34-56db, ganska markan skillnad tycker jag!

Vi köpte hus nu i höstas och i samband med renoveringen så demonterade jag en IVT 12 FR-N (som var inköpt -09 av dåvarande ägare) och nu vill sambon att vi istället för att installera om den gamla pumpen, a 5000-6000kr köpa en ny "tystare" pump... Hon har ganska rejäl tinitus och upplevde Inte IVT:n som possitiv!

När den bara ger 20db så är ju fläkten på lägsta nivån och ger ju således minst värme...så det känns ju inte så relevant!

Så vad säger ni som har erfarenhet av olika pumpar, ÄR det skillnad eller inte...?



//Anders
1 plans hus med öppen planlösning på 90kvm, byggt -79, beläget på Värmdö.
12cm i väggarna och 18 i golv/tak. Renoverad/skumisolerad nu i somras!

Nyinköpt en Mitsubishi FH25 Sept 2013!

Köldrekord -42,4 grader (24 februari 2010 i Arvidsjaur, hade då en Fujitsu Nocria 14)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ljudnivå...?
« Svar #1 skrivet: 10 juli 2013, 07:14:31 »
I SP:s tester kör man ofta med luftriktarna rakt ut, högsta fläkthastighet och alla filter borttagna, för att få maximalt luftflöde och maximal COP.
En av nackdelarna med detta kan nog vara att det bullrar mer än normalt.
Alla värmepumpar bullrar, men det finns säkert skillnader, jag själv har dock inte erfarenhet nog för att säga vilken/vilka som är tystast.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Crank

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ljudnivå...?
« Svar #2 skrivet: 17 juli 2013, 01:09:43 »
Köpte en Mitsubishi FH35 och tycker att den är väldigt tyst. Kör innerdelen pÃ¥ näst högsta fläkt hastighet och den stör inte trotts att den sitter i vardagsrummet. Installerade den i början pÃ¥ April mÃ¥nad sÃ¥ jag vet inte om utedelen lÃ¥ter mycket mer när det är -20, men vid nÃ¥gra fÃ¥ plus grader sÃ¥ är utedelen extremt tyst dom gÃ¥ngerna jag gÃ¥tt ut och lyssnat pÃ¥ den när den snurrar.   

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: Ljudnivå...?
« Svar #3 skrivet: 17 juli 2013, 08:52:47 »
Oppfattelsen av lyd er forskjellig fra person til person. Vil rÃ¥de dere til Ã¥ lytte pÃ¥ varmepumper dere tror er aktuelle. Tenker særlig pÃ¥ den som er plaget med Tinitus. Det er sannsynlig at dere kan finne en pumpe med lyd som faktisk kan dempe Tinitusplagen. Har for egen del hatt bÃ¥de Toshiba RAS 13 og Mitsubishi Electric FD35VABH . Der lydbildet var med og avgjorde valget . I mine ører er de helt Ok. ME som dere lurer pÃ¥ er trolig fordelaktig om Tinitus "liker" lyden . Tenker da pÃ¥ at den pumpa kan kjøre konstant hastighetsvalg uavhengig av varme/kuldeproduksjon  , Ã¥ den egenskapen er sjelden. Lykke til med valget  tummenupp

Raptus
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad anno69

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ljudnivå...?
« Svar #4 skrivet: 05 september 2013, 14:33:54 »
Tack för alla synpunkter....efter en hel del funderande så blir det en FH25 som ska installeras i mitten/slutet av september. Så det blir intressant att se hur den presterar både värmemässigt och ljudmässigt här framöver :)!

//A
1 plans hus med öppen planlösning på 90kvm, byggt -79, beläget på Värmdö.
12cm i väggarna och 18 i golv/tak. Renoverad/skumisolerad nu i somras!

Nyinköpt en Mitsubishi FH25 Sept 2013!

Köldrekord -42,4 grader (24 februari 2010 i Arvidsjaur, hade då en Fujitsu Nocria 14)

Utloggad shark580

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ljudnivå...?
« Svar #5 skrivet: 05 september 2013, 15:04:49 »
Tack för alla synpunkter....efter en hel del funderande så blir det en FH25 som ska installeras i mitten/slutet av september. Så det blir intressant att se hur den presterar både värmemässigt och ljudmässigt här framöver :)!

//A
Ta FH35 istället så har du lite mer effekt när det blir -15c och kallare, prisskillnaden är så pass liten.

Utloggad frav

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ljudnivå...?
« Svar #6 skrivet: 05 september 2013, 15:19:32 »
Ta FH35 istället så har du lite mer effekt när det blir -15c och kallare, prisskillnaden är så pass liten.
Helt klart. Så resonerade jag. Den extra kilovatten vid -15 är klart värt den extra 1000lappen.
// Fredrik

Hus: Nässjöhus/Norrlandshus Villa Tallsjön -79, 1,5plans, 117kvm med krypgrund.
Ort: Halmstad, 500m från havet.
Överlåtelsedatum: 2012-06-28.
Ventilation: Mekanisk frånluftventilation.
Uppvärming: Direktverkande el med 11st elradiatorer (avstängda), samt en Luft/Luft VP; Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E2 (Installerad 2021-09-27) ((Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E1 Q-Heat 665 (Installerad 2013-09-04, utbytt 2021-09-27)). Sensibo Sky
Krypgrundsavfuktare: Woods DS15.
Garageavfuktare: EchoDry II
Grill: Weber Q320 Special Edition.
Robotgräsklippare: Gardena Smart Sileno City

Utloggad anno69

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ljudnivå...?
« Svar #7 skrivet: 30 september 2013, 00:39:33 »
Sådär, nu tänkte jag svara på min egen fråga angående ljudnivån...har nu haft pumpen installerad i drygt en vecka och är väldigt nöjd, visserligen har det inte varit under nollan ännu!

Ljudmässigt sett så Är den betydligt tystare än den gamla IVT:n, kör väl oftast på nivå 2 och 3(finns 5 inklusive "ljudlös") med tempen på 19 så ligger det på 21-22grader inne!
So good so far :)!

1 plans hus med öppen planlösning på 90kvm, byggt -79, beläget på Värmdö.
12cm i väggarna och 18 i golv/tak. Renoverad/skumisolerad nu i somras!

Nyinköpt en Mitsubishi FH25 Sept 2013!

Köldrekord -42,4 grader (24 februari 2010 i Arvidsjaur, hade då en Fujitsu Nocria 14)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!