Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ojämn värme under vintern  (läst 14285 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad offa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Ojämn värme under vintern
« skrivet: 05 oktober 2010, 16:38:23 »
Glömmer inte förra vintern.Ibland 16-17 grader i huset och bergvärmaren visar "vilar".Elementen i vissa rum blir bara varma 10 centimeter ner.Ner i källaren blåser fläktkonvektorn "fisljummen" luft och radiatorn bredvid är nästan kall.
Vårt hus är på 200 kvm. 2 vån. och källare med tvättstuga.Det är byggt 1943 i trä och tidigare energiåtgång i olja var c:a 4-5 kubik.Vårt EVIHEAT system är definitivt inte intrimmat eller räcker inte till?????Ett problem vid installationen var dimensionen på vattenrören i huset .Det gjorde att installatören monterat mängdkranar för att styra upp flödet lite olika på olka ställen......?Kan vi bli hjälpta att få en trivsammare vinter i år ?MVH Offa

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ojämn värme under vintern
« Svar #1 skrivet: 05 oktober 2010, 18:58:25 »
Oj, det där låter inte kul.
Men din beskrivning är lite för bristfällig för att jag ska kunna gissa vad som är snett.
Vilken modell av EviHeat är det du har (och hur stor är kompressorn)?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad offa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Ojämn värme under vintern
« Svar #2 skrivet: 10 oktober 2010, 13:39:12 »
Hej Carl N.  Evi Heat Sun Split 7 kw. med soltank 460 l. SolfÃ¥ngararea 8kvm. Elpatron som vid jämförelse med liknande anläggning och husstorlek har Ã¥tskillligt fler driftstimmar.    Tack för visat intresse att hjälpa oss.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ojämn värme under vintern
« Svar #3 skrivet: 10 oktober 2010, 13:50:48 »
Det kan finnas lite olika förklaringar till att det funkar dåligt.
Om jag räknar på 4,5 kbm olja med 80% verkningsgrad så blir energibehovet 36000 kWh och då är en 7 kW VP helt klart underdimensionerad.
Du skulle behövt en 10-11 kW VP.

Men detta förklarar inte allt, VP:n bör ju stötta med elpatron då kompressorn inte orkar själv, och den ska givetvis inte vila när det finns värmebehov.
Hur har du trimmat in värmekurvan?
Du har väl provat att öka på denna?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad offa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Ojämn värme under vintern
« Svar #4 skrivet: 17 oktober 2010, 01:07:40 »
Jo då jag har provat lite olika inställningar på värmekurvan (upp till 43 ) men det fungerade inget vidare hur jag än gjorde Får nog kontakta säljaren nu innan riktiga kylan kommer .Tack för dina tankar.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ojämn värme under vintern
« Svar #5 skrivet: 17 oktober 2010, 08:46:36 »
Måste börja med att erkänna att jag kan väldigt lite om styrningen i EVI:s värmepumpar, de brukar dock vara rätt lika, och framför allt så fungerar kompressorstyrningen som regel på samma sätt när det gäller temp/tryck.

När denna typ av problem uppstår beror det som regel på att radiatorsystemet är för klent för att kunna avge den energi som behövs med en temperatur som är så låg att kompressorn tillåts gå.

Det som händer är:

Kompressorn går för att värma huset.
Den effekt som kompressorn ger är inte tillräckligt hög för att värma huset.
Eltillskottet går in.
När eltillskottet går in så blir framledningstempen så hög att kompressorn stoppar på "hög temp", driftspressostat eller högtrycksvakt.
Ofta är elpatroneffekten på max 6 kW, och när kompressorn stannar så fortsätter elpatronen att gå för att få huset varmt.
Problemet är att elpatronens effekt är lägre än värmepumpens, så istället för att det blir varmare i huset blir det kallare.

Kompressorn startar då och då (när tempen i systemet sjunkit så mycket att reglerdatorn tillåter den starta) men stoppar rätt snart igen p.g.a. övertemp/övertryck, vilket gör att du helt enkelt inte kan få tillräckligt varmt.

Det absolut viktigaste för dig är att säkerställa att du har alla radiatorer igång och med ett lämpligt stort flöde.
Inga termostater skall tillåtas strypa bort "uteffekt" eller flöde.
Inga radiatorer skall vara "kortslutna", d.v.s. du måste se till att du har ett begränsat flöde över radiatorn, går det för högt flöde så kommer returtempen från radiatorn att bli hög, och kompressorn stoppar tidigare än den borde på hög temp/högt tryck.

Om det inte hjälper att strypa in flödena/öppna termostater o.s.v. så behöver du komplettera med fler/större radiatorer.
Eller istället för att låta elpatronen gå in istället komplettera med kupevärmare/elradiatorer de dagar det är så kallt ute att eltillskott behövs.
(Spärra elpatronen så att den inte tillåts gå in och värma)

Man kan även ställa upp max uteffekt på elpatronen, men då får man räkna med att värmepumpen blir en ren elpanna vid låga utetemperaturer, det är mycket bättre att bygga ut radiatorsystemet eller tillföra elvärme via radiatorer/kupevärmare.

Viktigt!
Dina problem kan också bero på något så enkelt att du har en för låg kurva inställd, detta innebär att reglerdatorn inte tror att det behövs mer värme vid den aktuella utetemperaturen, och därför stannar, och du ser "vilar" i displayen.
Är du intsatt i hur du trimmar in reglerparametrarna på din värmepump?
Har installatören varit på plats när ni haft för kallt i huset?
Vad har han gjort?
« Senast ändrad: 17 oktober 2010, 08:50:40 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gojjen

  • Gojjen
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ojämn värme under vintern
« Svar #6 skrivet: 11 november 2010, 10:51:34 »
Hej!

Har installatören monterat in ett fläktelement i serie med det övriga systemet?
om man monterar ett sådant element skall man då också veta att differensen över elementet blir ca 20-25 grader med rätt flöde vilket medför väldigt låg retur temp efter detta.
Annars låter det som mycket av problemet ligger i flödet.

Utloggad offa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Ojämn värme under vintern
« Svar #7 skrivet: 23 november 2010, 19:38:18 »
 :,v( Hej och tack för alla inlägg och försök att förklara vÃ¥r anläggnings brister.VÃ¥r installatör var här i vÃ¥ras och pratade lite löst om att sätta in  fler radiatorer (nÃ¥got som nÃ¥gon pÃ¥ forumet nämnde),men dem vi har blir ju alla inte ens varma trots att alla flöden är öppna.Lite i ovankant blir ljummet men inte mer.Orkar cirkulationspumpen inte med kanske? Orkar den med fler radiatorer?Jo jag förstÃ¥r mig nog pÃ¥ att ändra i kurvorna men det blir ju inget bättre.Nu har jag vänt mig till vÃ¥r huvudman i vÃ¥rt bergvärmeprojekt och bett dem kontakta oss.  Hej och än en gÃ¥ng tack frÃ¥n en som bävar inför kommande  elräkningar om patron bara gÃ¥r och gÃ¥r............

Utloggad BengtG

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ojämn värme under vintern
« Svar #8 skrivet: 24 november 2010, 15:21:24 »
Hej !

Skriv ned nuvarande inställningar och sedan prova att maxa inställningarna enl följanade i menyn  :,v(:

1: Börvärde ändring till +5 gr
2: Max returtemp +58 gr
3: Min returtemp +25gr
4: Max utetemp +25gr
5: Min utetemp -5gr

Öppna ALLA kranar. LUFTA elementen. Kontrollera vilka element som blir varma och därefter eventuellt justera med mängdkranar.
Prova även i detta med att strypa fläktkonvektorn.
 Sc:,h




Det man skall tänka på är även att Eviheat prioriterar varmvatten,
Evi Heat 9kw sun & 10m2 vaccumsolfångare

Utloggad offa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Ojämn värme under vintern
« Svar #9 skrivet: 08 december 2010, 23:38:51 »
hej igen och tack för allt deltagande med att hjälpa mig.Vår installatör vill nu byta ut tre av våra gamla element (väl fungerande med stor värmeyta) mot fläktradiatorer samt ett nytt och också en ackumulatortank. Vi har för närvarande ett varmt hus fast det är kallt men elpatronen går ju dygnet runt förstås!!!!!!!Kan installatörens insats verkligen ändra på detta?El patronen har gått hela november ,även vid plusgrader som vi hade nån dag.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ojämn värme under vintern
« Svar #10 skrivet: 09 december 2010, 00:50:54 »
Vill inte låta negativ, men du borde försöka ta dit någon som förstår sig på radiatorsystem, flöden och värmepumpar.
Tror inte att det hjälper att byta ut rejäla radiatorer mot andra rejäla...

Finns det ingen härifrån forumet som bor i närheten?

Var bor du?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ojämn värme under vintern
« Svar #11 skrivet: 09 december 2010, 07:31:22 »
:,v( Hej och tack för alla inlägg och försök att förklara vÃ¥r anläggnings brister.VÃ¥r installatör var här i vÃ¥ras och pratade lite löst om att sätta in  fler radiatorer (nÃ¥got som nÃ¥gon pÃ¥ forumet nämnde),men dem vi har blir ju alla inte ens varma trots att alla flöden är öppna.Lite i ovankant blir ljummet men inte mer.Orkar cirkulationspumpen inte med kanske? Orkar den med fler radiatorer?Jo jag förstÃ¥r mig nog pÃ¥ att ändra i kurvorna men det blir ju inget bättre.Nu har jag vänt mig till vÃ¥r huvudman i vÃ¥rt bergvärmeprojekt och bett dem kontakta oss.  Hej och än en gÃ¥ng tack frÃ¥n en som bävar inför kommande  elräkningar om patron bara gÃ¥r och gÃ¥r............

Det låter som flödesproblem, någonstans måste du ha nått element som är genomvarmt och kortsluter flödet. Här måste du strypa flödet så att värmen kan fördelas till övriga element.
Vatten tar alltid lättaste vägen så om du har olika rördimensioner så hittar du säkert kortslutningen någonstans på din grövsta rörledning.
Alla element ska ha en viss tempdiff (på minst 5 ºC) för att värmen ska fördela sig ordentligt.
Ett sätt att mäta upp detta är att köpa en billig IR.termometer på classe och en rulle svart tejp.
Sätt dit en bit tejp på mätställena.

Sen måste du också ha koll på tempdiff framledning/retur, den ska vara ca 7-8 ºC, är den högre så är antingen smutsfiltret fullt eller så behöver du höja farten på cirkpumpen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad offa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Ojämn värme under vintern
« Svar #12 skrivet: 09 december 2010, 20:17:26 »
hej Rikard.Jag bor i vallentuna utanför Stockholm Du har säkert rätt i att ta hit en expert som får gå igenom anläggningen.Jag har vänt mig till EviHeat och förväntar mig att de är intresserade av att deras köpare är nöjda med produkten.Under tiden arbetar elpatron hela tiden,tickar 100-lappar men varmt i huset har vi .....är inte det en liten hänvisning att våra radiatorer är Ok och att felet ligger i bergvärmarens drift?tomte::

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ojämn värme under vintern
« Svar #13 skrivet: 10 december 2010, 10:40:41 »
Under tiden arbetar elpatron hela tiden,tickar 100-lappar men varmt i huset har vi .....är inte det en liten hänvisning att våra radiatorer är Ok och att felet ligger i bergvärmarens drift?tomte::

Det är inte säkert, du kanske har en onödigt hög värmekurva pÃ¥ grund av att radiatorerna inte avger värmen effektivt?  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad offa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Ojämn värme under vintern
« Svar #14 skrivet: 15 december 2010, 16:01:47 »
Hej igen      Jag famlar febrilt i min ensamhet efter svar varför elpatronen hela tiden arbetar.Har idag pratat med vÃ¥r installatör som inte kan förklara det hela....?? Var inne igÃ¥r i och letade värden pÃ¥ värmaren; fram 52 retur 43     in plus 3 grader   ut -2 grader   Kan  dessa värden kommenteras av nÃ¥gon av er? Mina försök att fÃ¥ kontakt med EVI HEAT har misslyckats dÃ¥ de inte svarar pÃ¥ mina anrop och under tiden snurrar elpatronen oförtrutet pÃ¥ och pengar försvinner.Börjar bli alltmer desperat och jag fundera pÃ¥ att vända mig till KO för att fÃ¥ hjälp.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!