0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
GT6 kompressortemperatur visar -14 grader när den är av och klättrar upp till +14/15 när den går på. Som jag förstår det är det inte hela världen då denna givare inte används för att beräkna något. Men klart är väl att givaren har gått åt skogen då det definitivt inte är några -14 i pannrummet.
GT8 och GT9 beter sig väldigt olika. När den gör varmvatten klättrar dessa temperaturer rätt snabbt till ca 53 resp 45 grader och faller snabbt när den slår av. Men när pumpen värmer huset istället så går dessa bara upp till omkring 37 och 27. Jag noterade också vid ett tillfälle när den gick över från varmvatten direkt till värme så föll GT9 snabbt ner till nämnda ca 27 grader.
GT1 ska följa GT9 som jag förstår det efter att ha läst här. Det gör den nästan aldrig oavsett om det är varmvatten eller värme som körs. Den håller sig på omkring 27-33 hela tiden. Följden blir att pumpen tuggar mycket för att få upp GT1 till kurvans inställda värde innan den slår av.
Växelventilen verkar vara en återkommande felkälla när jag läser i forumet så jag kikade på den. Det är en LK EMV110 motorventil på en Honeywell och den öppnar och stänger i servicemenyn med ett lite klickande ljud men den rör sig jämnt, men kan inte märka att den rör sig under normal körning. Plockade loss den för att se om det var nåt som gick att "motionera" bakom men den tycktes vara helt stum och såg inte ut som en ventil utan bara en svart knopp som passade in i motorn.
Det finns inga larm satta i systemet. Det verkar alltså koka ner i varför GT8 och GT9 inte beter sig konsekvent och varför GT1 inte ökar vid värmekörning? Eller är det nåt annat jag missar?
Om jag räknar rätt har elpatron gått ca 11 % av tiden, vilket tyder på en lite snålt dimensionerad pump, men ingen katastrof.