Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tørr energibrønn  (läst 1931 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan morten djupå

  • Gäst
Jan morten djupå
Tørr energibrønn
« skrivet: 23 mars 2022, 20:37:53 »
Hei

Hei jeg fikk et tilbud på boring av energibrønn, det jeg frykter er at når de borrer energibrønnen er at denne er helt tørr (150m)

Jeg spurte om de trykker eller sprenger brønnen hvis denne er tørr, fikk til svar at det gjør de ikke ved tørr energibrønn.
Da fyller man bare brønnen med vann? Vil det være tilstrekkelig å bruke det som energibrønn??

Noen som vet?

Utloggad Tony B

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tørr energibrønn
« Svar #1 skrivet: 24 mars 2022, 07:29:29 »
Ja det är tillräckligt.

MVH
Tony
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Tørr energibrønn
« Svar #2 skrivet: 24 mars 2022, 07:59:51 »
Berget runt mitt borrhÃ¥l var helt tätt sÃ¥ man var tvungen att fylla pÃ¥ vatten. BorrhÃ¥let har fungerat utmärkt i snart 20 Ã¥r. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Jarko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tørr energibrønn
« Svar #3 skrivet: 04 oktober 2022, 10:55:40 »
Borrade precis ny energibrunn, 240m och inget vatten!

Samma här, borraren fyllde med vatten och påstod att det funkar fint så får lita på det.

Om hålet är helt tätt och man fyller med vatten, borde det inte snarare vara en fördel då man får maximalt aktivt borrhål?

Glad att jag inte borrade brunn för dricksvatten, då hade det varit panik.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tørr energibrønn
« Svar #4 skrivet: 04 oktober 2022, 13:21:40 »
Det kan vara en fördel med "naturligt vatten" i borran, OM det strömmar igenom hålet på nåt sätt, då tillförs ju energi med grundvattnet.
Är vattnet stillastående så kan det mycket väl vara bättre att kunna fylla ändå upp till foderrörets topp.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad larsit

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tørr energibrønn
« Svar #5 skrivet: 11 februari 2023, 20:00:55 »
Når hull til energibrønn er tørr og en fylle vann i hullet, er det ikke fare for at dette fryser når en over en tid henter ut varme fra energibrønnen til varmepumpen, eller er ikke dette noe utfordring?
Vil en ikke ha bedre virkningsgrad på energibrønnen om en har tilførsel av grunn vann?



Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Tørr energibrønn
« Svar #6 skrivet: 11 februari 2023, 21:20:59 »
Är det ett borrhål där berget är tätt kan det bli problem med att slangen kläms ihop när borrhålet fryser igen men det är sällsynt. I ett normalt dimensionerat borrhål blir det inte under noll grader vid bergväggen överallt.

Det blir bättre verkningsgrad med strömmande grundvatten.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Tørr energibrønn
« Svar #7 skrivet: 12 februari 2023, 04:19:34 »
Mitt hål också kruttorrt vid borrning. Men fylls nog på nu, kan bevattna trädgården med ca 40l per dygn. Slang 9m ner ca.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tørr energibrønn
« Svar #8 skrivet: 12 februari 2023, 09:31:16 »
Att ett hÃ¥l blir tätt beror mÃ¥nga ggr pÃ¥ att nu för tiden sÃ¥ ska det gÃ¥ fort att komma ner. om trycker  pÃ¥ med allt vad dom i luft och maler sönder berget till atomer. Dessa smÃ¥ fragment trycks in i sprickorna som ev finns i berget. Det blir som cement och är mycket effektivt för att täta till. Hade lika och jag tog ut en spolbil och blÃ¥ste runt i hÃ¥llet frÃ¥n topp till botten. I början kom det upp en välling och efter ca 10 min sÃ¥ försvann vattnet ner och spolbilen kunde ge 300 L/min. SÃ¥ det med borrare och borrare är stor skillnad.

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 183
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tørr energibrønn
« Svar #9 skrivet: 25 april 2023, 19:47:38 »
Att ett hÃ¥l blir tätt beror mÃ¥nga ggr pÃ¥ att nu för tiden sÃ¥ ska det gÃ¥ fort att komma ner. om trycker  pÃ¥ med allt vad dom i luft och maler sönder berget till atomer. Dessa smÃ¥ fragment trycks in i sprickorna som ev finns i berget. Det blir som cement och är mycket effektivt för att täta till. Hade lika och jag tog ut en spolbil och blÃ¥ste runt i hÃ¥llet frÃ¥n topp till botten. I början kom det upp en välling och efter ca 10 min sÃ¥ försvann vattnet ner och spolbilen kunde ge 300 L/min. SÃ¥ det med borrare och borrare är stor skillnad.

Intressant! Borrade ett 270m hål förra veckan och var också helt torrt, vi fyllde hålet med vatten från tre trädgårdsslangar.

Men om det är som du säger så har vatten ändå en tendens att ta sig fram, det är knappast sannolikt att dessa fragment sitter kvar permanent och blockerar grundvatten? Snygg idé dock med att köra spolbil.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!