Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VVB rätt kopplat?  (läst 9276 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kalaspuffen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
VVB rätt kopplat?
« skrivet: 01 maj 2012, 19:40:39 »
Hojt..har en Nibe 1210-7 kopplat till en vvb..även den Nibe..har en stilla undran om dom förra ägarna har verkligen dragit vattnet rätt till vvb.
Inkommande Kv är dragen rätt från bergvärme pumpen 49c utan någon slags kallvatten anslutning eller likn.
utkommande från vvb är dragen rätt till kran.
Allt funkar ju som det ska men är det verkligen det mest ekonomiska?

inkommande rör (mitten) går allså direkt från bergvärmepumpen utan avstick eller på koppling
vänsteröret är ju utkommande ..antar attt det håller då 65c då termostaten står på det på vvb....men vad har blandningsreglaget för funktion? längst till vänster på bilden.är det inte termostaten som styr tempen(&även blandningen)?
förklara för en novis tack:)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: VVB rätt kopplat?
« Svar #1 skrivet: 01 maj 2012, 20:03:44 »
Man bör hålla en hög temp i beredaren runt 60 grader för att undvika legionella men man vill oftast ha lite kallare vatten i kranen pga skållnings risken och därför har man en blandnings ventil som spär ner tempen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: VVB rätt kopplat?
« Svar #2 skrivet: 01 maj 2012, 20:10:24 »
Rent ekonomiskt är detta bästa kopplingen men det finns en viss skållningsrisk då VP:n kör sin legionellahöjning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kalaspuffen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VVB rätt kopplat?
« Svar #3 skrivet: 01 maj 2012, 20:36:15 »
OK ..men tvingar man dÃ¥ inte bvp att dutta onödigt mycket?  eller kvittar man det mot att vvb inte behöver gÃ¥ sÃ¥ mycket pga att man fÃ¥r en hög framledningstemp ppÃ¥ inkommande?
Någon röris sa till mig att man alltid ska ha kallvatten fram till blandnings ventilen pga det.han påstod att vvb i denna koppling bara är en termos som duttar upp 10c..ock att bvp beredare tvingas köra hela tiden pga det.

tänker han fel?  eller ska jag dra kallvatten fram till blandarventilen?

tack för snabbt svar btw.
mvh
//Kala

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: VVB rätt kopplat?
« Svar #4 skrivet: 01 maj 2012, 21:15:44 »
Bergvärmepumpen gör varmvattnet till ca 1/3 av kostnaden jämfört med el-VVB.
Man ska alltså försöka få BVP att göra så mycket av varmvattnet som möjligt.
Det enda man har el-VVB:n till är att toppa varmvattentemp och att skjuta till varmvatten då VP:ns VVB inte räcker till.
Och så är det kopplat nu, det enda felet är skållningsrisken.

Så här rekommenderar Nibe att man gör, det är ekonomiskt liiite sämre men eliminerar skållningsrisken.
http://www.nibeonline.com/pdf/M10608-3.pdf

Men vad jag kan se så går det inte att dela din ventilkombination.
I ditt fall är det kanske då bättre att bara skaffa en blandningsventil som sätts på utgående varmvatten efter befintlig ventilkombination.
Till denna ansluter du dessutom kallvatten (+ backventil).
« Senast ändrad: 01 maj 2012, 21:20:57 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

kalaspuffen1

  • Gäst
kalaspuffen1
SV: VVB rätt kopplat?
« Svar #5 skrivet: 01 maj 2012, 23:36:10 »
Ok tack Carl då fattar jag.....ska man öka lite då på (temp på vredet) samt köra förbi första blandningsventilen utan att blanda i vatten från bvp.& sedan blanda i kallvatten vid nästa blandarventil(ej monterad än).samt en backventil då förstås?
eller förlorar man på det?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: VVB rätt kopplat?
« Svar #6 skrivet: 02 maj 2012, 21:28:59 »
Ok tack Carl då fattar jag.....ska man öka lite då på (temp på vredet) samt köra förbi första blandningsventilen utan att blanda i vatten från bvp.& sedan blanda i kallvatten vid nästa blandarventil(ej monterad än).samt en backventil då förstås?
eller förlorar man på det?

Jag anser väl att det är dumt att vrida upp blandningsventilen på själva el-VVB:n för att sen blanda ut det elvärmda vattnet med kallvatten. Bättre att ställa in befintlig blandningsventil så att du får rätt temperatur ut direkt. Jag skulle nog även försöka ställa så att legionellahöjningen inträffar sent på kvällen, vattnet brukar hinna svalna på ett par timmar så ingen skållas på morgonen (så du slipper bygga om).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kalaspuffen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VVB rätt kopplat?
« Svar #7 skrivet: 03 maj 2012, 17:42:41 »
Ok tack Calle.

Utloggad Erik-m-j

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gillar Hemautomasjon och Billiga strulpumpar
SV: VVB rätt kopplat?
« Svar #8 skrivet: 08 maj 2012, 09:45:34 »
Tjena!
Jag e ny på denna sajt, men har plockat igjenom 188 sidor på EC/Foma/pioneer/Jula..6200 pumpen.
Hadde smått plan at ta hem en jula 6200 pump med elkasset. 6200+3000 heter den (21999 kronor har dom den til just nu)

SÃ¥ var det frÃ¥gorna.  Sc:,h
Kan jag koppla pumpen med et T in på kald og varm vattens røren til min VVB (rs300) ?
måste ha en bakkventil på KV då ?
skruva ner termostaten på tanken til typ 35 °C.?
Kopla Elkassetten på VV ut en bit efter pumpen, typ så den plockar vattnet upp dom sista 20-10 graderna. ?

 .,;-
Ser at jag nog borde hitta en "akk" tank utan tryck som jula jobba mot och en 15-20 meter kopparrør som kaldvattnet til VVB går igjenom (Legionella safe och lågtryck på jula kretsen..) MEN så tillåter inte finansen just nu.
Villa på två plan a 100kvm. bygd i 1980. Två Hyundai L/L pumpar som håller El-kabel'n i bottenvåningens golv utkopplad. HERU 130 EC - FTX

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: VVB rätt kopplat?
« Svar #9 skrivet: 08 maj 2012, 09:59:55 »
Tjena!
Jag e ny på denna sajt, men har plockat igjenom 188 sidor på EC/Foma/pioneer/Jula..6200 pumpen.
Hadde smått plan at ta hem en jula 6200 pump med elkasset. 6200+3000 heter den (21999 kronor har dom den til just nu)

SÃ¥ var det frÃ¥gorna.  Sc:,h
Kan jag koppla pumpen med et T in på kald og varm vattens røren til min VVB (rs300) ?
måste ha en bakkventil på KV då ?
skruva ner termostaten på tanken til typ 35 °C.?
Kopla Elkassetten på VV ut en bit efter pumpen, typ så den plockar vattnet upp dom sista 20-10 graderna. ?

Men ska du bara använda den för att göra tappvarmvatten?  ???
I så fall finns bättre lösningar än Jula/Foma.
Jag skulla kolla på Nordenberedaren om du vill ha en hyfsat billig grej som gör tappvarmvatten.

Om du ska värma tappvarmvatten med en Jula/Foma behöver du en dubbelmantlad VVB eller acktank med VV-slingor.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Erik-m-j

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gillar Hemautomasjon och Billiga strulpumpar
SV: VVB rätt kopplat?
« Svar #10 skrivet: 08 maj 2012, 10:15:16 »
Tjena Carl N

Nejdå - tanken var at gå et steg åt gången...

ska kolla den norden saken den har jeg inte tittat på.... TAKK !
EDIT - ser kul ut men sÃ¥g at den har 407 gas och inte 410a. :(   och sÃ¥ Prisas den til 30 000 eller mer ?

Som du ser jagar jag villaventilasjon ochså - och då var tanken at ha en "akku" som plockar in varmt vatten på dagtid och kan ge en liten pys på luften på aftonen. Kanskje en begagnad 300Liter eller nåt - vi får se vad tomten hittar...

men tål jula pumpen at ha fult vattentryck ?
« Senast ändrad: 08 maj 2012, 13:41:41 av Erik-m-j »
Villa på två plan a 100kvm. bygd i 1980. Två Hyundai L/L pumpar som håller El-kabel'n i bottenvåningens golv utkopplad. HERU 130 EC - FTX

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: VVB rätt kopplat?
« Svar #11 skrivet: 09 maj 2012, 16:34:33 »
men tål jula pumpen at ha fult vattentryck ?

Det vet jag inte men jag tror inte man bör köra tappvarmvattnet direkt genom värmepumpens kondensor.
Vämepumpen fixar inte att värma upp tappvarmvattnet i samma takt som det förbrukas, det krävs en buffert där.
Och gör du det så kan du inte värma huset med samma värmepump (man kör inte tappvarmvattnet i värmesystemet).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Erik-m-j

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gillar Hemautomasjon och Billiga strulpumpar
SV: VVB rätt kopplat?
« Svar #12 skrivet: 10 maj 2012, 12:32:03 »
Hei
Gjorde en liten skiss på hur jag funderade..
På toppen av beredaren går kadvattnet in i senter och ner til botten inne i tanken. VV går ut omkring detta.

gjorde en shunt krets som kommer ligge på 35-45 grader tils VVberedaren har upnått 45 grader i botten...
 (se bifogad fil)
Villa på två plan a 100kvm. bygd i 1980. Två Hyundai L/L pumpar som håller El-kabel'n i bottenvåningens golv utkopplad. HERU 130 EC - FTX

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: VVB rätt kopplat?
« Svar #13 skrivet: 10 maj 2012, 22:08:26 »
Nja, om det ska funka så måste tanken ingå i shuntkretsen (om du inte har en elpatron i tanken, med då tappar man väl hela idén med en värmepump?).
Sen bör du inte kyla utgående VV med KV.
Men jag kommer inte på nått smart sätt att koppla ihop det på detta sättet.
Bäst är nog att skilja mellan värmevatten och tappvarmvatten.  :-\
Annars kommer du inte kunna använda VP:n till att värma huset med.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Erik-m-j

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gillar Hemautomasjon och Billiga strulpumpar
SV: VVB rätt kopplat?
« Svar #14 skrivet: 11 maj 2012, 15:56:46 »
Tack Carl N

Det var planen at bara kjøra til tappvarmvatten,. och sen komplementera med en tank til som blir akku till att värma huset med.

Ville kopla nått "enkelt" i tidligt skede så at man fikk lite data på den jula pumpen..

Den shunt kretsen var gjord så - før at ge pumpen temp 35 - 45 at jobba i. Då det av nån orsak funkar best efter vad jag læst mej upp på. i energicentrapump tråden (de er ju samma pump)

Tacksam før dinna synspunkter..

EDIT:

SÃ¥ om man "skrotar"  min 300 Liters beredare frÃ¥n 2000. och stoppar i den en 15-20 meter kopparrør. som man trycksetter med hushÃ¥llsvatten .. Beredaren blir dÃ¥ inte tryck klassad (dÃ¥ jag ju kapar hÃ¥l i den sÃ¥ at jag kan stoppa i en kopparspiral..) nÃ¥tt den inte behøver vara heller. dÃ¥ den bara ingÃ¥r i sirkulasjonskretsen mot L/V pumpens innedel. SE bifogad ritning...

Erik
« Senast ändrad: 12 maj 2012, 20:10:11 av Erik-m-j »
Villa på två plan a 100kvm. bygd i 1980. Två Hyundai L/L pumpar som håller El-kabel'n i bottenvåningens golv utkopplad. HERU 130 EC - FTX

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!