Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kompressor  (läst 810 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ike.H

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kompressor
« skrivet: 16 december 2022, 14:09:58 »
Hello. Min kompressor i en NIBE fighter 1210-7 (1999) har havererat, behöver således en ny.
Det går inte att beställa en sådan kompressor och jag har varit i kontakt med NIBE som inte kan hjälpa mig
med någonting förutom att den inte finns med i deras listor, kan ej heller få non utbytesinfo från dom.
Har beställt en helt ny men leveranstiden finns någon gång till sommaren.
Är det någon som kan det här och kan ge mig info om en utbyteskompressor?


Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9647
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Kompressor
« Svar #1 skrivet: 16 december 2022, 15:19:04 »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Ike.H

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kompressor
« Svar #2 skrivet: 22 december 2022, 13:36:38 »
Jag tackar för tipset men jag hade redan varit i kontakt med dom och den pump jag har finns inte i NIBEs listor så dom kan inte skicka en kompressor till mig.
Har även hört av mig till BRISTOL de som gör kompressorn men de behagar inte att svara så det blev en återvändgränd.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9647
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Kompressor
« Svar #3 skrivet: 22 december 2022, 13:58:47 »
Vad är det för fel på den kompressor som JS Energi säljer till 1210-7 menar du? Sc:,h
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kompressor
« Svar #4 skrivet: 22 december 2022, 21:13:19 »
Det sitter antagligen en Bristol kompressor i värmepumpen, men den går nog att byta mot en Benchmark.
Alternativet är att köpa hela kyldelen och byta.

https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-berg-och-jordvrme/fighter-1210-7kw-cu-089252/105-kyldel-7kw.html
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Kompressor
« Svar #5 skrivet: 23 december 2022, 04:54:39 »
Går att sätta dit vilken kompressor som helst, bara den har samma effekt, och tar samma köldmedia

Utloggad Ike.H

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kompressor
« Svar #6 skrivet: 23 december 2022, 07:41:30 »
Det var JS som inte ville skicka en kompressor till mig för den fanns inte med i deras listor, ingen annan heller för den delen.
Fick efter en del telefonsamtal och en bunt mail till NIBE ett svarsmail igår med BRA info, dom börjar väl tröttna på mig:)
Innan år 2000 (köpte min 1999) så använde NIBE inte serienumren på samma vis som idag det är därför dom inte får någon träff på sökningen och ingen annan heller.
NIBE säger också att dom inte rekomenderar mig att byta kompressor på en så gammal pump.
Kör nu pumpen med elpatron och som läget är nu så lär det inte bli billigt i slutänden, planen nu är att jag ska skruva fast kompressorn i golvet framför pumpen och dra ut slang och kabel för inkoppling sen får det tuffa på tills min nya pump dyker upp, när den nu gör det.
Lite info för andra i min situation, direkt från NIBE.
Förutom en del runtomdelar så är det en kompressor som benämns "8kW Benchmark res.d. med artikelnummer 089694.
Såg att en del inlägg pekade åt det här men jag ville bara vara 100% säker på att det blir rätt, tack för eran input.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Kompressor
« Svar #7 skrivet: 25 december 2022, 02:17:52 »
Jag monterar scroll i dem, finns en 7:a i lager. Hör av dig om du vill ha hjälp med byte.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!