Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Elförbrukning ni som har XRH40?  (läst 1629 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad paulsamuelsson79

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Elförbrukning ni som har XRH40?
« skrivet: 01 januari 2022, 20:52:05 »
Ni som har XRH40, hur ser er förbrukning ut?

Vore intressant att höra era siffror för jag tycker det är svårt att veta vad som är rimligt.
Vad drar era maskiner som mest per timme och vad har ni för medelförbrukning vid olika temperaturer? Jag vet att det egentligen är omöjligt att jämföra sånt här på ett bra sätt eftersom det handlar om energibehov etc etc. Men det vore ändå intressant att få några siffror. Jag är intresserad av att veta vad dom här maskinerna brukar ligga inom för spann och vad dom drar om dom går på max hela tiden. Jag har hört en siffra på 2000 watt vid uppstart, men gäller det även vid drift när dom går på max?

Min maskin har på sista tiden när det varit runt -5 till -8 dragit ganska konstant mellan 22-26 kwh per dygn. Värmer hus på 90 kvm med 16 graders börvärde, full fläkt. Luften flyttas runt på ett bra sätt. Nu när det blev kallare typ -10 till -13 så har den legat på mellan 1100-1750 watt per timme. Runt 30-32 kwh per dygn.
Är det vad dom drar eller?

/Paul
« Senast ändrad: 02 januari 2022, 13:53:21 av paulsamuelsson79 »

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 562
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Elförbrukning ni som har XRH40?
« Svar #1 skrivet: 01 januari 2022, 22:24:27 »
Dotterns XRH40. 1,5 plan 170 kvm i Östergötland
Kompletterad i maj med en Origo II XRH 25 på övervåningen.
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad paulsamuelsson79

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elförbrukning ni som har XRH40?
« Svar #2 skrivet: 01 januari 2022, 23:25:31 »
Dotterns XRH40. 1,5 plan 170 kvm i Östergötland
Kompletterad i maj med en Origo II XRH 25 på övervåningen.

Ja det är ju ordentligt stor skillnad mot den förbrukning jag har. Dock ligger mitt hus i Västerbotten med ett betydligt kallare klimat. Huset är ett ordentligt timmerhus men med tvåglasfönster, vet inte hur mycket skillnad det gör i förbrukning.
« Senast ändrad: 01 januari 2022, 23:56:19 av paulsamuelsson79 »

Utloggad Thompa71

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Elförbrukning ni som har XRH40?
« Svar #3 skrivet: 03 januari 2022, 15:58:14 »
Ensam luft /luft på 90kvadrat och -8 grader ute så går det nog åt att maskinen går hårt huset borde ju ha ett effekt behov på 4-6kw för att hålla värmen så 1kw/timme är ju rimlig förbrukning, däromkring är fullt rimligt. Kanske borde ligga något lägre då du endast håller 16grader inne men rimligt värde för total värme.

Utloggad paulsamuelsson79

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elförbrukning ni som har XRH40?
« Svar #4 skrivet: 03 januari 2022, 21:50:51 »
Ensam luft /luft på 90kvadrat och -8 grader ute så går det nog åt att maskinen går hårt huset borde ju ha ett effekt behov på 4-6kw för att hålla värmen så 1kw/timme är ju rimlig förbrukning, däromkring är fullt rimligt. Kanske borde ligga något lägre då du endast håller 16grader inne men rimligt värde för total värme.

Nu sista dagarna så har det varit varmare typ mellan -2 till 0 gradigt. Den drar ändå ca 1kw/h. Men det kanske är rimligt oavsett om det är -8 eller 0? När det var -10 drog den utslaget på hela dygnet ca 1,3 kW/h. Det tyckte jag var saftigt men det kanske är fullt rimligt utifrån hus och att det är enda värmekällan?!

Utloggad Thompa71

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Elförbrukning ni som har XRH40?
« Svar #5 skrivet: 03 januari 2022, 22:25:52 »
Nu sista dagarna så har det varit varmare typ mellan -2 till 0 gradigt. Den drar ändå ca 1kw/h. Men det kanske är rimligt oavsett om det är -8 eller 0? När det var -10 drog den utslaget på hela dygnet ca 1,3 kW/h. Det tyckte jag var saftigt men det kanske är fullt rimligt utifrån hus och att det är enda värmekällan?!

Nu kan jag inte effektstegen men borde det finnas typ 850 / 1000 / 1250 /1500 / 1750  och om den gÃ¥r blandat 850-1000 nu och 1250-1500 sÃ¥ är det 30% mindre förbrukning nu än -8 till -10 sÃ¥ verkar rimligt. Är troligen sÃ¥ att den avfrostar lite mer nu och det tar ju lite pÃ¥ totalen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!