Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT490 som larmar om Tillskott ur GT3:3 samtidigt som elementen är iskalla!  (läst 6459 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad IsabelleZ

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!
Jag har en IVT490 hemma i radhuset. Vi är rätt nyinflyttade och har dålig koll på den.
När det plötsligt blev kallt började lampan för eltillskott att lysa. Så långt var allt fint. Morgonen efter blinkade larmlampan. I displayen stod Tillskott ur (GT3:3). I manualen läser jag att det troligen inte innebär något fel och att jag kunde avvakta. Jag tryckte på högerpilen och pumpen mullrade igång. Eftersom vi hade 17 grader hemma trodde jag att den kanske slagit av eller så.

I morse stod den återigen och blinkade med samma text, Tillskott ur. Nu hade vi dessutom 15 grader hemma. Värmegolven funkar liksom varmvattnet. Alla element är dock iskalla.

Jag läste av olika temperaturer och jämförde med siffror jag hittade på forumet och de verkade normala. Framledningsvärmen var dock rätt mycket lägre än siffran i parantes, 21,8 mot 38 grader ungefär.

Vad ska jag göra? Är det så att pump och element bara måste luftas eller har det nåt med larmet om Tillskott ur att göra? Hur ställer jag in den så att det blir varmare igen? 15 grader är verkligen i kallaste laget! I manualen går också att läsa att larmet kan bero på att värmepumpen arbetat på sitt maximum (troligt om larmet uppstår vid låga temperaturer) och att man då ska sänka framledningskurvan. Men hur gör man det?

Det här är första gången jag har med en pump att göra så jag vet varken till eller från i frågan!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Nu blir jag fundersam, värmegolven funkar? Är det elvärmegolv, annars borde de också vara kalla?

Men anledningen till att radiatorerna är kallar beror troligen på att shunten inte funkar eller att cirkpumpen inte funkar.
Kolla på shunten, ratten skall vara i utdraget läge, ser den ut att stå på min?
Lyssna på cirkpumpen, om den fastnat kan man hjälpa den igång genom att lossa centrumskruven (det kommer några droppar vatten då) och dra igång den med en skruvmejsel.

Du pratar om luftning, det är klart att systemet måste ha ett visst tryck (ca 1 bar bar räcka) och vara luftat, men man brukar få viss cirkulation ändå.

Anledningen till att den värmer upp med elpatron tills den slår av vet jag inte, det kan vara så att kontaktorerna till elpatron fastnar. Men prova en gång att återställa överhettningsskyddet, se manualen för hur man gör detta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 629
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!