Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: PLC-Microdator??  (läst 13131 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

240GLT

  • Gäst
240GLT
SV: PLC-Microdator??
« Svar #30 skrivet: 02 mars 2013, 23:46:51 »
Jag har inte provkört den själv, men det finns tydligen PID-regulatorer färdiga för Arduino. Bara sätt derivata-delen D till 0 så blir den inaktiverad, och kvar har du en PI-regulator.

Här är ett exempel för att driva ett relä:
http://playground.arduino.cc//Code/PIDLibraryRelayOutputExample

Utloggad rgx107

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
SV: PLC-Microdator??
« Svar #31 skrivet: 03 mars 2013, 10:04:11 »
Är det någon som har en länk till en vettig öppna/stäng pi regulator för arduino.
Skulle kanske kunna programmera en själv men skulle gärna uppskatta att titta på en.

För att göra en enkel regulator som reglerar inom 2° funderar jag såhär
Läs av temp
Läs av börvärde.
Om börvärde > temp +1, slå till relä1 1sek x P x temperaturdifferans.
Om börvärde < temp -1, slå till relä2 1sek x P x temperaturdifferans
Vänta (I) sekunder.

Tänker jag fel?
Om man ska vara petig så beskriver du en ren I-regulator, som i sig är instabil. Hysteresen kan göra den stabil. Om du vill göra en P-reglering behöver du på något sätt hålla reda på var shunten är (antar att det är shuntstyrning vi talar om) och varje cykel flytta shunten till det nya, beräknade läget, oavsett var den är. Det bästa vore att ha en vinkelgivare på shunten. Alternativt skulle man kunna köra shunten till ändläget nån gång per dygn och räkna därifrån.

Personligen tror jag inte det ger så mycket att förbättra shuntstyrningen eftersom man ju mäter framledningen och kan reglera den ganska bra med en vanlig ramp och hysteres. Det intressanta skulle i mitt fall vara lite mer intelligent reglering av framledningen.
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!