Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Golvvärme utan termostat?  (läst 16437 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad surfarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Golvvärme utan termostat?
« skrivet: 27 oktober 2008, 20:24:07 »

Jag letar efter ett golvvärme system att installera i mitt badrum och hittade ett system som heter Kelvin. Det som jag förstår det så har inte systemet någon termostat. Men det skall ändå gå att reglera temperaturen även om själva boxen inte sitter i samma rum?

Kommer det att fungera? :-\

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Golvvärme utan termostat?
« Svar #1 skrivet: 28 oktober 2008, 09:04:42 »
Vad jag förstår är det el-golvvärme, då räcker det med att det sitter en tempgivare i golvet eller inne i badrummet, beroende på hur du vill reglera temperaturen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad surfarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Golvvärme utan termostat?
« Svar #2 skrivet: 28 oktober 2008, 12:07:56 »
Ja det är elvärme men det finns inga givare eller något som jag fattar det.
titta själv på deras govvärme på www.floorheating.se

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Golvvärme utan termostat?
« Svar #3 skrivet: 29 oktober 2008, 09:53:44 »
Jo nu såg jag det, problemet med såna lösningar är att den fixar att hålla en viss temperaur på golvet, men ska du värma rummet med golvvärmen så är det ju lufttemperaturen du vill styra.

Är det däremot bara "komfortvärme" som kompletterar något annat uppvärmningssätt så funkar det säkert helt OK.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad surfarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Golvvärme utan termostat?
« Svar #4 skrivet: 29 oktober 2008, 13:51:02 »
OK, Du menar en lufttemperatur sensor av något slag då? Det har du nog rätt i... men får man sätta sånna i badrum och får man installera sånna själv? Jag vill ju helst inte behöva ha en elektriker där som kostar 100 kr i timmen...

Men åter till min egentliga fråga tror du jag får kontroll på värmen med sådan? jag ska bara ha typ komfortvärme som det kallas, renoverar badrummet i lägenheten och värmen är det inget fel på men kakel golv blir ju så jäkla kallt annars. Vill ju heller inte att den öser på för mycke så det blir 40 grader på golvet värmen ingår ju i hyran men inte elen!!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Golvvärme utan termostat?
« Svar #5 skrivet: 30 oktober 2008, 09:59:06 »
Som komfortvärme kommer det säkert att funka.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Golvvärme utan termostat?
« Svar #6 skrivet: 30 oktober 2008, 12:40:06 »
Hej

Jag har golvvärme i mitt badrum och jag satte mätproben på väggen, det var inget bra tycker jag.
Så länge rumstemperaturen är över termostatens värde så är golvet kallt och om jag då vrider ner termostaten så blir golvet varmt och det är på nästan hela tiden.

Så vad jag skulle vilja ha är en dimmerfunktion ungefär, när det är varmt nog i badruummet så kan golvvärmen vara på genom dimmern så att golvet blir ljummet och om det blir för kallt så skulle golvet matas direkt så det blir varmare i badrummet.

Bara i mina tankar alltså men kanske en dag att jag gör nått sånt.

MVH
Messer

Utloggad surfarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Golvvärme utan termostat?
« Svar #7 skrivet: 30 oktober 2008, 17:20:32 »
Hej

Jag har golvvärme i mitt badrum och jag satte mätproben på väggen, det var inget bra tycker jag.
Så länge rumstemperaturen är över termostatens värde så är golvet kallt och om jag då vrider ner termostaten så blir golvet varmt och det är på nästan hela tiden.

Så vad jag skulle vilja ha är en dimmerfunktion ungefär, när det är varmt nog i badruummet så kan golvvärmen vara på genom dimmern så att golvet blir ljummet och om det blir för kallt så skulle golvet matas direkt så det blir varmare i badrummet.

Bara i mina tankar alltså men kanske en dag att jag gör nått sånt.

MVH
Messer


JA!!! Men det är EXAKT så jag vill ha det!
En kompis som tipsade mig om Kelvin som tydligen skall fugera typ så... Men jag undrade om nogon typ viste att det skulle fungera. Man är ju inte så sugen på att lägga ut 2500 på ett värme golv och så blir det ingen värme bara för att rummet är varmt. Det jag inte förstår är hur man kan se hur varmt golvet är utan någon typ av sensor. Men Carl säger att det nog funkar och Kelvin (litar mer på Carl dock... känns som Kelvin är lite partiska i denna frågan), så jag beställde ett system idag så får jag se vad som händer.

Utloggad Redneb

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Golvvärme utan termostat?
« Svar #8 skrivet: 11 november 2008, 23:43:23 »
Tjenixen Surfarn

Jag jobbar på en elgrossist och har sålt mycket golvärme. Kanske kan ge några bra tips.

Först bör du ha ca 80-100w per kvadrat för att få en fullgod uppvärmning.

Jag läste om kabeln. Faen vilket superkvalificeratskitsnack!!! Det finns ingen intelligens eller någon mjukvara i den kabeln. Eftersom den är serie resestiv så reglerar den värmen själv beroende av omgivningens temperatur. Dvs den ökar temperaturen när det blir kallare och tvärtom.Ska du ha en temperatur styrning så måste du också ha en termostat.

Om du köper ett 230v golv ifrån tex nexan, devi, thorin & thorin eller Ebeco. Så medföljer det nästan alltid en elektronisk temostat där du kan köra både på golvgivare eller rumsvärme.
Om du då sätter termostaten på tex 22 grader, så kommer termostaten att känna av värdet ett par ggr per minut. Så värmen ligger då konstant på 22 grader och golven är också varma hela tiden. Vill du ha komfortvärme på sommaren, fungerar det likadant Förutom att den drar betydligt mindre effekt såklart.

Skulle nog dock tänka till en extra gång innan jag satsade på ett 48V system med tunn kabel. Oftast så håller inte transformatorn mer än 5 år. Och en ny är inte gratis. Kollar du sedan på kabeln, så avgörs livslängden av materialet i kabeln. En generell regel är, tjockare kabel=längre livslängd. Samma regler för 12-24-48-230 och 400V kabel. Tänk även på att du får 10 års garanti om du köper kabel av ovanstående firmor. Dom står för rubbet vid ett fel om kabeln är rätt förlagd och meggad av en elektriker. Köper du kabeln hos nåt byggvaruhus så gäller dock inte dom garantierna.

Ja, jag vet. Det kommer att bli dyrare vid inköp, men jag kan garantera att det kommer att hålla minst 10 år längre och komforten mycket bättre.

Lycka till/Markus

« Senast ändrad: 12 november 2008, 00:05:20 av Redneb »

Utloggad surfarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Golvvärme utan termostat?
« Svar #9 skrivet: 17 november 2008, 19:23:02 »
Hej Markus,

Tackar för ditt utförliga svar. Det kom dock lite sent då jag redan hade beställt och fått levererat en 200w anläggning. Men då jag har bytesrätt så skrev jag ju såklart ett mail och frågade kelvin om det som du skrev var skitsnack.

Fick följade svar:
Citera
Nej Kelvins golvvärmesystem är inte ett "serie resestivt" system.

Kelvins system bygger på en steglös elektronisk temperaturkontroll vilken mäter resistansen i golvslingan och på det viset kan beräkna temperaturen. Effekten pulsas (PWM) sedan ut på slingan så du får just den temperaturen du vill ha.

När det gäller hållbarheten på själva golvslingan så har vi aldrig under alla år varit med om att slingan i golvet spontant gått sönder och vi har genom åren levererat över 10.000 system i Sverige, Norge, Danmark och Nederländerna och de första systemen levererades redan under tidigt nittiotal.


Just nu lutar jag åt att lägga det, jag tror faktiskt att dom talar sanning och jag vill få detta gjort nu. Har snart gjort allt förarbete och sedan verkar ju själva läggningen vara enkel.
Har returrätt fram till fredag så om någon har bevis på att det inte funkar så meddela mig tack!

Utloggad Redneb

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Golvvärme utan termostat?
« Svar #10 skrivet: 19 november 2008, 21:53:29 »
Hallåj igen

Ok, då ställer ju saken sig i ett lite annat perspektiv.
Pulsstyrning är jäkligt bra. Vi säljer liknande systen till motorvärmarcentraler, värmeanläggningar för kyrkor m.m. Och det funkar faktiskt ganska bra. Brukar bara vara lite marigt att trimma in bara.

Pulsering sparar också på slitaget i materialet.

Det enda som gör mig lite fundersam är hur du ska göra när temeraturen svänger. Ska du springa och justera värmen efter hur varmt eller kallt det är. (Om du ska använda det som enda värmekälla dvs).

Men ska du bara ha det som komfortvärme så spelar det ju naturligtvis inte någon roll.

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: Golvvärme utan termostat?
« Svar #11 skrivet: 19 november 2008, 23:35:58 »
Surfaren!

OM du lägger värmeslingan... återkoppla gärna här så vi får veta hur det går... Jag ska göra exakt samma sak som dig när jag renoverar lilla toan på övervåningen... vill bara ha komfortgolv ;)

vänligen
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad surfarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Golvvärme utan termostat?
« Svar #12 skrivet: 21 november 2008, 10:52:13 »
Hej danielsson,

Jag kommer lägga golvet i helgen, stÃ¥r dock att man mÃ¥ste vänta en hel mÃ¥nad innan man kan starta det för att fogarna i kaklet inte ska torka för snabbt...  b00k

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: Golvvärme utan termostat?
« Svar #13 skrivet: 23 november 2008, 16:53:33 »
Ja just det.. har läst det oxå... bara o vänta då.. :) Jag ska nog inte lägga förens om 1-2 månader iaf ;D
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad surfarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Golvvärme utan termostat?
« Svar #14 skrivet: 24 november 2008, 10:00:24 »
Hej DENNISSON!

Jag vet inte men måste haft blackout när jag svarade sist... Danielsson var fick jag det ifrån???

I vilket fall sÃ¥ har jag lagt mitt golv nu. Det gick bra va ju kanske inte super enkelt men inga större problem.  jag slarvade lite första försöket och la slingan för glest och fick göra om lite för att det skulle passa. Jag hör av mig när jag satt igÃ¥ng anläggningen. tomte::


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!