Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: acctanksutformning  (läst 19041 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad heatmannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
acctanksutformning
« skrivet: 16 oktober 2007, 12:30:01 »
Hej, går numera i solfångartankar och håller på att läsa in mig på ämnet... det finns ju en del att lära innan man drar igång...

Har en stilla undran som någon kanske redan funderat på:

Vad är egentligen en optimal utformning av acctanken med avseende på skiktning i tanken? Säg att tanken skall vara på 1500 liter. Är det då optimalt att göra den ca 700 mm i diameter eller är det bara en konsekvens av att den skall in genom dörren på en villa med takhöjd på 2200 mm?
Alltså om formen är fri, vad är mest optimalt?

Varför frågar jag, jo för att jag (och säkert många andra) skulle kunna ha plats med en tank inbyggs i källare och övervåning, dvs en totalhöjd åp runt 5 meter. Men jag vet ju inte vad som är mest optimalt?


Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: acctanksutformning
« Svar #1 skrivet: 16 oktober 2007, 12:42:46 »
Hög å smal bör vara bäst... Du ska ju ladda långt ner med solvärme-slinga, å vv förvärmas från botten, å gå i en vv-slinga till toppen... Ska Du bygga den själv så gör en lång vv slinga i centrum på tanken från botten till toppen, utanpå den trär Du sen solslingan från mitten å neråt. Helt egen idé, men jag tror det skull fungera bra. Uttag å ev plåtar inuti kan Du sen anpassa efter vad Du tänker anluta till tanken.

mvh humlan.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: acctanksutformning
« Svar #2 skrivet: 16 oktober 2007, 13:10:30 »
Bäst skiktning får du med en tappvatten automat.

Med dagens priser på koppar så skulle jag inte tveka på att sätta in en sådan i tanken.
Kolla på baxis automat.
www.baxi.se

http://sfinxsolar.e-butik.se/ säljer oxå sådana.
Där finns oxå några rapporter om tappvatten automater som bör läsas
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: acctanksutformning
« Svar #3 skrivet: 16 oktober 2007, 14:15:13 »
hej
håller som vanligt inte med alla på forumet ... ;D

jag skulle koppla 2 st vanliga 500 liters tankar i serie Ã¥ TOPPLADDA  in i den första tanken
varm vattnet skulle beredas med tappvatten automat....hämtar vatten i första å returnerar det i den andra tanken.....för att få en optimal skicktning i tankarnna

billigt å fruktat effektift .+ snabbt

host host fÃ¥ se hur mÃ¥nga man retat i dag  LOL


till fördelarna hör snabbare varmvatten produktion iomed att du toppladdar tank ett
du kan vid dåligt väder bara ladda hela första tanken,är det bra väder laddas bägge tankarna

du fÃ¥r returen frÃ¥n varmvatten tillverkningen i botten pÃ¥ tanken längst bort Ã¥ bör pÃ¥ det sättet alldrig störa skicktningen i tank nr ett  resultatet bör bli en helt fenomenal skicktning i tankarna

jag gissar på att du kommer att ha ca 15-20 graders retur på vattnet som bereder varmvattnet
finns inget i dag som slår den verknings graden
har du 1000 liter 60-70 gradigt vatten bör du få ut ca 1000 liter 40gradigt vatten ut tankarna
motsvarande siffra för en sling tank är ca 5-600 liter  om jag inte minns fel

har sen en egen ide om att serie koppla 2 st plattvärme växlare å på det viset minska returvattnets temp kommer man ner mot ca 10 grader på returen så bör det ge några liter varmt vatten till i kranen.....men det e lite överkurs
fast det kostar inte många kr att göra plattvärme växlarna är inte speciellt dyra i dag

« Senast ändrad: 16 oktober 2007, 14:31:22 av Dr Chun-Lan »

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: acctanksutformning
« Svar #4 skrivet: 16 oktober 2007, 14:43:18 »
Vad Ni krÃ¥nglar till det  ;D Istället för flera tankar, krÃ¥ngliga styrningar Ã¥ annat "skit", sÃ¥ sätt upp flera solfÃ¥ngare. Garanterat 1000 ggr bättre än allt annat tillsammans  Thumbsup

mvh humlan.
« Senast ändrad: 17 oktober 2007, 17:58:46 av humlan57 »

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: acctanksutformning
« Svar #5 skrivet: 16 oktober 2007, 15:30:22 »
Vad är egentligen en optimal utformning av acctanken med avseende på skiktning i tanken?
Hög tank ger lättare skicktning.
Bra isolering hjälper också till.
VV slinga som går från botten till topp med mittuttag och dubbla blandare ...
...eller TVA.
Alla anslutningar på tanksidan utom möjligtvis säkerhetsventilens.
Skicktplåt - är också bra för skiktningen ;)
Låga flöde, grova rör och diffusionsrör eller plåt
...
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: acctanksutformning
« Svar #6 skrivet: 16 oktober 2007, 15:32:18 »
Säg att tanken skall vara på 1500 liter.
Behöver du verkligen så stor? 750-1000 är rätt mycket det också.
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: acctanksutformning
« Svar #7 skrivet: 16 oktober 2007, 16:06:38 »
hej
vitsen med 2 x500 liter e att dom e lätt placerade å lätta att flytta + att det ger en hyfsad volym att jobba mot
iomed dom e serie kopplade så kommer dom att bete sig som en stor hög 1000 liters tank


å att köra med platisar både för inladdning å tillverkning/beredning av varmvatten är inte att krångla till det det funkar bra å e lätt att jobba med

jag skulle inte sata pÃ¥ en 1500 lites tank satsa i stället pÃ¥ en eller tvÃ¥ 750 liters  som du försöker fÃ¥ upp en trevlig temp pÃ¥ i stället
problem med övertemp går att lösa genom dump ventiler eller skaffa en pool =)


har du 2 x750 kan du ju alltid stänga av den enna om det skulle behövas,perssonligen har jag hälldre 1x750 på 60-70 grader än 2x750 lit på 40-45 grader
fast det är vi häler inte riktigt eniga om här pÃ¥ forumet  >:D
« Senast ändrad: 16 oktober 2007, 21:10:58 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: acctanksutformning
« Svar #8 skrivet: 17 oktober 2007, 06:44:33 »
2 tankar krånglar bara till det.

Dyrare inkoppling.högre förluster.

Satsa på en stor tank. Många rör. TVA.
Kör sol fångarna mot låg temp.

Vad du än gör satsa inte på en sådan där färdigisolerad 500L tank.

Den läcker ut lika mycket som du får in från solfångarna
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad heatmannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
SV: acctanksutformning
« Svar #9 skrivet: 17 oktober 2007, 17:08:09 »
Hej, kul med så många svar! Tackar ödmjukast för det!

Jo, alltsÃ¥, grundfrÃ¥gan verkar ha kommit bort i sammanhanget men det gör inget egentligen. Fast jag skulle vilja nyansera lite, trÃ¥dägare som jag är  a:gl

Jag är med på era resonemang, tappvattenautomat är bra, grova rör och låga flöden. Ide'n med två serietankar låter intressant, fler solrör, visst, men det verkar vara svårt att få ekonomi i fler solrör endast, vinstkurvan planar ut ju fler man kopplar på har jag läst. Fast i och för sig, halva antalet rör på varje 500 liters tank... en ny ide...

Jag har dessutom läst mig till att liten omrörning ger en stor effektivitetsförhöjning, liksom god isolering. Därför vill jag gå tillbaka till huvudfrågan. Är en lång och smal bättre än en kort och tjock??!! ^-^ Några belägg för endera tankalternativet??

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: acctanksutformning
« Svar #10 skrivet: 17 oktober 2007, 17:53:15 »
hej
skicktningen blir större bättre  i en hög tank dvs du fÃ¥r störrre avstÃ¥nd mellan det kalla Ã¥ det varma rimligtvis
som jag ser det sÃ¥ är det vettigast/billigast  med tex en 750liters tank Ã¥ rejälisolering  pur gärna 90mm om det finns
då bör du fixa det mästa

det du bör lägga krut på är placeringen det är där du tjänar mest effekt
att få fångarna i en bra vinkel å se till att du får så lång soltid som möjligt
pratade med sinifix killen om det med bakinstrÃ¥lning,Ã¥ han höll med mig att sommmar tid sÃ¥ bör det ge ganska rejäl effekt ökning.han hadde visst nÃ¥n kund som körde sÃ¥ Ã¥ det funkade bra med en hyfsad effekt ökning 

tilllägg:

det som ochsÃ¥ e hyfsat viktigt e hur slingorna sitter i tanken  om du ska köra slingor
dom ska va stående i tanken å inte liggande men det har dom flesta nu mer
sen att det sitter skickt plÃ¥tar mm i tanken gör väl inte ont  om det främjar skicktningen

tror det finns ganska klara riktlinjer för hur tanken ska se ut för dom ska funka
det är ju trots allt väldigt få tankar som är kvadratiska,dom flesta eller i princip alla är ju betydligt högre än vad dom e breda

det vi tvistar om e ju ofta utrustningen för att ladda in å bereda varmvatten,det är där den stora skillnaden ligger,det jag vet tvärsäkert är då att en normal föråds beredare inte hör hemma i en solfångar anläggning ,,,funtionen är fruktat dålig

« Senast ändrad: 17 oktober 2007, 20:33:07 av Dr Chun-Lan »

Utloggad roli

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Särö / Kungsbacka
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: acctanksutformning
« Svar #11 skrivet: 18 oktober 2007, 15:09:57 »
det som ochsÃ¥ e hyfsat viktigt e hur slingorna sitter i tanken  om du ska köra slingor
dom ska va stående i tanken å inte liggande men det har dom flesta nu mer
 

Förklara gärna vad du menar med liggande resp. stående slingor.........
Bioline20 14 kW -10 tidigare: (EcoTec A3-97 15 kW), TMV Alpha Keram UB, luftmatning, 11,3 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ acktank med 4 slingor, 4-vägs shunt med CBJ.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: acctanksutformning
« Svar #12 skrivet: 18 oktober 2007, 17:25:15 »
det som ochsÃ¥ e hyfsat viktigt e hur slingorna sitter i tanken  om du ska köra slingor
dom ska va stående i tanken å inte liggande men det har dom flesta nu mer
 

Förklara gärna vad du menar med liggande resp. stående slingor.........

Liggande = Hoprullade som en lakritsrulle. StÃ¥ende = Som spiralfjädrarna i en bilfjädring  ;D Hoppas Du förstÃ¥r min tekniskt mÃ¥lande beskrivning...

mvh humlan.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: acctanksutformning
« Svar #13 skrivet: 18 oktober 2007, 19:29:01 »



Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad perkele

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Umä
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
SV: acctanksutformning
« Svar #14 skrivet: 18 oktober 2007, 19:39:21 »
Skulle en sån här tank fungera?

1 solslinga, utdragen från topp till botten. vätskan strömmar uppifrån och ned.
1 slinga (frÃ¥n en rensad innedel frÃ¥n en LL-pump  ;)) eller annan värmekälla. Utdragen frÃ¥n topp till botten. Vätskan strömmar uppifrÃ¥n och ned.
1 slinga till golvvärmen, eller elementen. Utdragen från topp till botten. Vätskan strömmar nerifrån och upp.
1 slinga till tappvaten.  Utdragen frÃ¥n topp till botten. Vätskan strömmar nerifrÃ¥n och upp.

Alltså, de som laddar tanken laddar från toppen och de som tömmer tanken börjar att ta från botten.
Inga flöden av vatten inne i tanken. Bara varmt där uppe och kallt nertill.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!