Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Greenline HT plus (?) med Rego607 - fattar ingenting  (läst 1193 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad longpost

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT Greenline HT plus (?) med Rego607 - fattar ingenting
« skrivet: 20 september 2022, 20:00:24 »
Hej!

Till att börja med så fattar jag ingenting av hur min värmepump fungerar. Jag har varmt vatten i duschen iallafall, så långt är allt väl.
Nu när september kom och temperaturen sjönk några grader så drog min elförbrukning iväg och alla element är fortfarande kalla. Dumt, eller hur?

Jag tittade lite i min panncentral och lade märke till att den röda tankens manometer står på 0!
När jag bodde i ett hus med en frånluftvärmepump av samma fabrikat så hette det att den inte alls skulle stå på 0, man fick snällt vrida på en ratt tills den nålen la sig över markeringen. Tänkte göra samma sak här, men det enda som hände var att det började rinna vatten ur ett dräneringsrör.

Jag testade att lufta av ett element för att se - tänk om den röda tanken inte fylls på eftersom det är luftstopp i rören? Nej, det började rinna vatten ur elementet direkt.

Jag undrar därför, som en första fråga, vad är den röda tanken till för och hur gör jag för att nålen på manometern ska komma upp till markeringen?

Utloggad longpost

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Greenline HT plus (?) med Rego607 - fattar ingenting
« Svar #1 skrivet: 20 september 2022, 20:25:12 »
Hittade en ventil på baksidan av manometern! Jag vred på den och det började pysa, och efter en stund började det klucka i den röda tanken. Det måste ju vara positivt? Det hände ingenting men manometern men det kanske kommer när det blir varmt?

Jag vred på vredet bredvid manometern också, den som dumpade ut massa vatten ur ett dräneringsrör. Det sa klick, sen rann det en stund och slutade. Det gick inte att vrida tillbaka den, men jag kunde vrida till ett till klick. Det kom inte lika mycket vatten den gången.


Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3577
  • Karma +2/-0
SV: IVT Greenline HT plus (?) med Rego607 - fattar ingenting
« Svar #2 skrivet: 20 september 2022, 21:13:56 »
Den lilla skruven du hittat är en överflödig avluftare. Du kan lufta på säkerhetsventilen istället så det rinner ut genom det oisolerade kopparöret.

Det röda är ett expansionskärl. Din fjäder i värmesystemet som sväljer volymskillnaden på vattnet med förändrad temperatur.

Det är vatten ungefär i halva och luft i andra halvan, gummiblåsa emellan. Den blåsan går sönder förr eller senare. Då kan man få problem som du fått.

Du ska ha en systempåfyllningskran någon annanstans än synligt på dina bilder. Ofta en liten kran som sitter nära avgrenad från inkommande kallvatten. Förmodligen enda kranen som idag är i stängt läge. (Tvärs över rörets riktning). Om det inte är rattmodell förstås.

Fyll till 1 bar och se vad som händer timmar och dagar framöver. Du behöver avluta dina radiatorer också när du fått upp trycket. Just nu sugs luft in om du öppnar en avluftare.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad longpost

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Greenline HT plus (?) med Rego607 - fattar ingenting
« Svar #3 skrivet: 20 september 2022, 21:49:09 »
Den lilla skruven du hittat är en överflödig avluftare. Du kan lufta på säkerhetsventilen istället så det rinner ut genom det oisolerade kopparöret.

Det röda är ett expansionskärl. Din fjäder i värmesystemet som sväljer volymskillnaden på vattnet med förändrad temperatur.

Det är vatten ungefär i halva och luft i andra halvan, gummiblåsa emellan. Den blåsan går sönder förr eller senare. Då kan man få problem som du fått.

Du ska ha en systempåfyllningskran någon annanstans än synligt på dina bilder. Ofta en liten kran som sitter nära avgrenad från inkommande kallvatten. Förmodligen enda kranen som idag är i stängt läge. (Tvärs över rörets riktning). Om det inte är rattmodell förstås.

Fyll till 1 bar och se vad som händer timmar och dagar framöver. Du behöver avluta dina radiatorer också när du fått upp trycket. Just nu sugs luft in om du öppnar en avluftare.

Vilken grej, jag ska genast leta efter en annan ventil! Tyckte jag hade letat men jag får alltid höra att jag letar dåligt så den kan ju ha missats.
Fan, det låter dyrt (antar att en rörmokare måste komma med ny blåsa och då blir det ju alltid dyrt).
Tack för snabbt svar!

Utloggad AzP

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Greenline HT plus (?) med Rego607 - fattar ingenting
« Svar #4 skrivet: 09 januari 2023, 09:22:10 »
Vilken grej, jag ska genast leta efter en annan ventil! Tyckte jag hade letat men jag får alltid höra att jag letar dåligt så den kan ju ha missats.
Fan, det låter dyrt (antar att en rörmokare måste komma med ny blåsa och då blir det ju alltid dyrt).
Tack för snabbt svar!

Hur gick det i den här frågan? Jag har upptäckt snarlik status hos oss, mätaren står på 2 bar och den röda visaren är ställd på 16-17. Vi har ett vertikalt expansionskärl, men det bör väl inte påverka vad nålen ska stå på?

Vi flyttade in i huset för 1,5 år sedan och jag har inte satt mig in i värmepumpens funktioner och justeringar ännu, men har påbörjat det arbetet under hösten.

De åtgärder jag blivit informerad om som har gjorts är:
2008 bergvärme installerad.
2011 växelventil utbytt.
2019 reparation värmepanna, elpatron samt expansionskärl.

Jag tror även att de precis innan vår inflyttning sommaren 2021 bytte ett annat expansionskärl som läckte, den ser ut som en vit plastflaska som sitter bredvid det röda expansionskärlet.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3577
  • Karma +2/-0
SV: IVT Greenline HT plus (?) med Rego607 - fattar ingenting
« Svar #5 skrivet: 11 januari 2023, 00:44:08 »
Hur gick det i den här frågan? Jag har upptäckt snarlik status hos oss, mätaren står på 2 bar och den röda visaren är ställd på 16-17. Vi har ett vertikalt expansionskärl, men det bör väl inte påverka vad nålen ska stå på?

Vi flyttade in i huset för 1,5 år sedan och jag har inte satt mig in i värmepumpens funktioner och justeringar ännu, men har påbörjat det arbetet under hösten.

De åtgärder jag blivit informerad om som har gjorts är:
2008 bergvärme installerad.
2011 växelventil utbytt.
2019 reparation värmepanna, elpatron samt expansionskärl.

Jag tror även att de precis innan vår inflyttning sommaren 2021 bytte ett annat expansionskärl som läckte, den ser ut som en vit plastflaska som sitter bredvid det röda expansionskärlet.
Röda visaren är en lös givare som sitter i skyddslocket på mätaren. Det ställs av en människa på valfritt ställe.

Alla normala hus funkar bra med 1 bar. Testa sänk med säkerhetsventilen.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad AzP

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Greenline HT plus (?) med Rego607 - fattar ingenting
« Svar #6 skrivet: 25 januari 2024, 11:09:32 »
Röda visaren är en lös givare som sitter i skyddslocket på mätaren. Det ställs av en människa på valfritt ställe.

Alla normala hus funkar bra med 1 bar. Testa sänk med säkerhetsventilen.

Tack för svar, jag återkom till detta inlägg i förra veckan då jag försökte lufta en radiator på övervåningen som kluckade och lät, men inget vatten kom ut. Jag gick ned och kollade trycket på mätaren och det låg på 0.
När jag nu läste mitt inlägg ovan så inser jag att jag råkade skriva fel med en faktor 10, mätaren pekade på 0,2 Bar och den röda är ställd på 1,6-1,7 bar.

Jag fyllde på upp till strax över 1 bar, och radiatorn gick sedan att lufta framgångsrikt. Mitt problem nu är att trycket sakta sjunker i expansionskärlet/systemet, jag har fotat det ungefär varannan dag och det sjunker med ungefär 0,1 bar per dygn. Efter en vecka så har trycket gått från 1,1 bar till 0,7 bar.

Jag har letat efter om det är blött någonstans, men kan inte hitta något. Är det bara att ringa hit en rörmockare för att kolla?

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3577
  • Karma +2/-0
SV: IVT Greenline HT plus (?) med Rego607 - fattar ingenting
« Svar #7 skrivet: 25 januari 2024, 23:26:40 »
Tack för svar, jag återkom till detta inlägg i förra veckan då jag försökte lufta en radiator på övervåningen som kluckade och lät, men inget vatten kom ut. Jag gick ned och kollade trycket på mätaren och det låg på 0.
När jag nu läste mitt inlägg ovan så inser jag att jag råkade skriva fel med en faktor 10, mätaren pekade på 0,2 Bar och den röda är ställd på 1,6-1,7 bar.

Jag fyllde på upp till strax över 1 bar, och radiatorn gick sedan att lufta framgångsrikt. Mitt problem nu är att trycket sakta sjunker i expansionskärlet/systemet, jag har fotat det ungefär varannan dag och det sjunker med ungefär 0,1 bar per dygn. Efter en vecka så har trycket gått från 1,1 bar till 0,7 bar.

Jag har letat efter om det är blött någonstans, men kan inte hitta något. Är det bara att ringa hit en rörmockare för att kolla?
Följ 15 mm nakna kopparröret, antagligen sölar det ut via den. Rätt så vanligt att säkerhetsventiler läcker. Ibland hjälper det att vrida tills det klickar samtidigt man har tryck och den blir tät igen av denna "motion". Testa det först före du kallar på hjälp.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!