Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Greenline HTE7, spola v-vatten ger kortvarig tryckändring i värmesidan  (läst 3185 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad XyrcesFenol

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
IVT Greenline HTE7 med tillhörande extern varmvattenberedare IVT.

När någon spolar varmvatten så sjunker trycket på elementsidan, har tex. 0.6 bar som då svajar ned till kanske 0.3 för att sedan under ett antal sekunder sakta stiga upp till ca 0.6 bar. När varmvattenkranen stängs blir det motsvarande översläng till kanske 0.9 bar som sedan sakta sjunker till 0.6 bar.p

Det finns luft i  expansionskärlet, även om förtrycket är lite osäkert. (Det skall fixas genom att tömmas och ges korrekt förtryck senare.)

Mina frågor är:
- Är det någon annan som sett detta i sin anläggning?

- Det enda ställe som jag vet att varmvatten och elementvatten "möts" är i manteln runt varmvattenberedaren. Kan varmvattenberedaren flexa i väggarna när någon börjar spola varmvatten och ändra trycket i manteln?

- Om det var en spricka/hål i manteln så skulle trycket stiga konstant upp till det som vattenverket ger, kanske 5-8 bar, och det händer inte.

Har jag fått något om bakfoten?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT Greenline HTE7 med tillhörande extern varmvattenberedare IVT.

När någon spolar varmvatten så sjunker trycket på elementsidan, har tex. 0.6 bar som då svajar ned till kanske 0.3 för att sedan under ett antal sekunder sakta stiga upp till ca 0.6 bar. När varmvattenkranen stängs blir det motsvarande översläng till kanske 0.9 bar som sedan sakta sjunker till 0.6 bar.p

Det finns luft i  expansionskärlet, även om förtrycket är lite osäkert. (Det skall fixas genom att tömmas och ges korrekt förtryck senare.)

Mina frågor är:
- Är det någon annan som sett detta i sin anläggning?

- Det enda ställe som jag vet att varmvatten och elementvatten "möts" är i manteln runt varmvattenberedaren. Kan varmvattenberedaren flexa i väggarna när någon börjar spola varmvatten och ändra trycket i manteln?

- Om det var en spricka/hål i manteln så skulle trycket stiga konstant upp till det som vattenverket ger, kanske 5-8 bar, och det händer inte.

Har jag fått något om bakfoten?
Tror att när du spolar VV så kan det sänka tempen rätt bra , och då minskar volymen på vattnet kraftigt
kolla tryckkärlet , om du fyller lite till det sticker tryckmätaren snabbt upp , troligtvis hål i blåsan , går att knacka på kärlet , det ska eka i den som en tom burk på ena halvan

Utloggad XyrcesFenol

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Tror att när du spolar VV så kan det sänka tempen rätt bra , och då minskar volymen på vattnet kraftigt
kolla tryckkärlet , om du fyller lite till det sticker tryckmätaren snabbt upp , troligtvis hål i blåsan , går att knacka på kärlet , det ska eka i den som en tom burk på ena halvan

Fast trycket dyker omgående och det är en överdimensionerad vv-beredare, så det borde inte sänka temperaturen samma sekund man börjar spola så att vattnet krymper.

(Om det är så borde fler än jag få tryckvariationer.)

En faktor kanske är att vattenledningen till huset är gammalt hoprostat 2-tumsrör som är mycket trångt och inte ger ett flöde i de nya ledningarna i huset som motsvarar trycket från vattentornet. Då blir det kanske ett tryckslag när man öppnar/stänger kranen och det fortplantar sig lite lätt obegripligt i systemet...eller inte.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fast trycket dyker omgående och det är en överdimensionerad vv-beredare, så det borde inte sänka temperaturen samma sekund man börjar spola så att vattnet krymper.

(Om det är så borde fler än jag få tryckvariationer.)

En faktor kanske är att vattenledningen till huset är gammalt hoprostat 2-tumsrör som är mycket trångt och inte ger ett flöde i de nya ledningarna i huset som motsvarar trycket från vattentornet. Då blir det kanske ett tryckslag när man öppnar/stänger kranen och det fortplantar sig lite lätt obegripligt i systemet...eller inte.
Men vad kunde utläsa så var det på raddsidan som trycket sjunker inte vattentrycket i kranarna

Utloggad XyrcesFenol

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Japp, det sjunker på rad-sidan. Det är det som gör mig lite förvånad.

Hur kommunicerar spolning av varmvatten över till rad-sidan så att det blir en tryckändring där?

Det är separerade system som jag förstått det.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Japp, det sjunker på rad-sidan. Det är det som gör mig lite förvånad.

Hur kommunicerar spolning av varmvatten över till rad-sidan så att det blir en tryckändring där?

Det är separerade system som jag förstått det.
Det finns ingen kommunication mellan VV och värme , endast att ev. din
VV-växlare är sÃ¥ fruktansvärd effektiv ( alldeles för stor för ditt system och VP ) den kyler ned systemvattnet oerhört kraftigt , temp in ex. 5C ut 45C  mycket VV , det blir en häftig
volymskillnad , men jag är nog fundersam över ditt exspantionskärl , ( vid stora uttag sÃ¥ kan detta inträffa  med tryckfall ) om det är OK , men gÃ¥r inte att säga nÃ¥got pÃ¥ avstÃ¥nd
annan koll :: stäng av anläggningen öppna säkerhetsventilen , mätaren står på noll ,
kolla trycket i kärlet ska vara Ca 0,5 bar ,  om inte knacka pÃ¥ ska eka lite , fylla luft med
cykelpump ( bilventil gÃ¥r bra ) till 0,5 bar bara kärlet  om det bubblar sÃ¥ är blÃ¥san trasig ) byte , fyll pÃ¥ med vatten till ca 0,8bar starta upp VP

Utloggad XyrcesFenol

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Kan verkligen ca 1 liter kallt vatten in i värme-växlaren (varmvattenberedaren) verkligen orsaka ett stort tryckfall? Det sjunker omgående och börjar sedan stiga mot normaltrycket sakta under 7-8 sekunder.

Som dessutom fortplantas till expansionskärlet och tryckmätaren på värmesidan?

Varför ökar i så fall trycket (det blir ett överslag) på ett antal sekunder när man slutar spola varmvatten? För att sedan sjunka tillbaka till normalläget under ca 7-8 sekunder?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kan verkligen ca 1 liter kallt vatten in i värme-växlaren (varmvattenberedaren) verkligen orsaka ett stort tryckfall? Det sjunker omgående och börjar sedan stiga mot normaltrycket sakta under 7-8 sekunder.

Som dessutom fortplantas till expansionskärlet och tryckmätaren på värmesidan?

Varför ökar i så fall trycket (det blir ett överslag) på ett antal sekunder när man slutar spola varmvatten? För att sedan sjunka tillbaka till normalläget under ca 7-8 sekunder?
Är det sant att vid en liter VV-uttag sÃ¥ gÃ¥r trycket ned  , Har tittat pÃ¥ vad VP innehÃ¥ller du har ingen VVB i VP  men värmer VV med  den , vid växling mellan VV och värme sÃ¥ kan det bli volymfall , öppna VP och  se hur den reglerar VV-ventilen vid VV-uttag , sytemvattnet  stÃ¥r i förbindelse med returen det innebär att du kyler ned VB p.g.a. EX: +6 in +50 ut  ,det är ju systemvatten som igenom växlaren ,och det kalla vattnet det krymper , tror att ditt kärl inte är riktigt bra  trycket reagerar snabbare än du tror  det behövs bara nÃ¥gon deciliter för att det ska sjunka   

Utloggad XyrcesFenol

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Från mitt första inlägg:
"IVT Greenline HTE7 med tillhörande extern varmvattenberedare IVT.

När någon spolar varmvatten så sjunker trycket på elementsidan, har tex. 0.6 bar som då svajar ned till kanske 0.3 för att sedan under ett antal sekunder sakta stiga upp till ca 0.6 bar. När varmvattenkranen stängs blir det motsvarande översläng till kanske 0.9 bar som sedan sakta sjunker till 0.6 bar."

- Nej nej, några dl kallt vatten till den externa varmvattenberedaren som är större än normalt kyler inte den stora mängden vatten där så det krymper. Inte heller kyler det så att värmepumpen direkt på sekunden växlar till varmvatten, det är helt orimligt. Att det handlar om dl och sekunder försökte jag förklara i mitt första inlägg, dvs en kort provspoling i kökskranen.

- Min fråga är om någon annan ser liknande beteende i sitt system. (dvs ändras trycket direkt på rad-sidan när man spolar v-vatten).

Jag tror att tryckändringar/tryckslag i mitt vatten in till huset gör att väggarna i den externa varmvattenberedaren flexar och trycker pÃ¥ den värmande manteln som har sitt vatten frÃ¥n värmepumpen. Är varmvattenberedaren och manteln tillverkade som en burk i en större burk (japp det är den kollat nu)  och den inre flexar sÃ¥ blir det tryckändring i den yttre, beroende pÃ¥ hur/om den flexar.
« Senast ändrad: 08 april 2017, 14:13:07 av XyrcesFenol »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det är nog en behÃ¥llare i tanken som värmes frÃ¥n VP och som överför värme till VVB  med el-patron som spets i övre delen , det som förundrar mig är hur trycket kan sjunka sÃ¥ snabbt , hur är det kopplat VV värme
var sitter mätaren i förhållande till kärlet och pumpen , före eller efter , det ska finnas ett filter på returen från värmesystemet , var är det placerat i eller utanför VP något i den här stilen ,kan vara en med kran oxå
Kolla upp och återkom

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kommer tillbaka :Om  pump och kärl sitter direkt efter pumpen och före VVX-ventilen sÃ¥ har du en statisk tryckhöjning frÃ¥n pumpen och filtret som det brukar sitta , pÃ¥  returen före pumpen sÃ¥ har du ett tryckfall genom filtret som inte blir mot VVB  därav förändring pÃ¥ trycket , ska inte säga det ( men kan nog sätta en peng pÃ¥ skit i filtret ) , rengör det och trycket kommer att minska mot systemet , statiska trycket blir större
mot ett filter som det sitter skit i det

Utloggad XyrcesFenol

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
"Om  pump och kärl sitter direkt efter pumpen..." ??
Partikelfilter i pumpen är rengjort för några veckor sedan. Inget expansionskärl mellan vvx-ventil och resten. Expansionskärl och tryckmätaren inkopplat bredvid varandra enligt instruktion på avsett uttag på skåpet med varmvattenberedaren. Dvs för vatten som värmer hus och den yttre manteln på varmvattenberedaren. Inget expansionskärl på varmvattnet man duschar i.

Varmvattenberedare IVT original är två burkar i varandra. Den större är den värmande manteln. Den inre "lilla" sitter inuti den stora och har mest värmande mantel under sig, då nytt kallt vatten fylls på i botten och utgående varmt vatten tas ut på toppen. Vilket känns behagligast när man duschar.

Nu tillbaka till grunderna.
Vi pratar två separerade vattensystem här.
- Varmt vatten till värmen i huset (radiatorer, golvvärme)
- Varmt vatten till duschen.

Ingen gång är de sammankopplade. Undantaget är när jag öppnar påfyllningskranen till värmesystemet (för radiatorer, golvvärme och expansionskärl) för att fylla på vatten.

1: Var sker trycköverföringen mellan dem när jag spolar varmvatten i köket bara några sekunder?
Det går att repetera igen efter några sekunder. Värmepumpen växlar inte mellan rad och varmvatten flera ggr i minuten. Det är inte något sådant jag ser.

2: Har någon annan liknande tryckändringar i sitt system när man spolar varmvatten några sekunder?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det är något rackartyg här . för att få grepp på det . har det kommit nu eller har det varit
Du behöver nog fota grejerna ,och lägga upp här so vi kan se hur allt sitter

Utloggad XyrcesFenol

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Kikade på pumperiet igen...och redigerat inlägget...

Påfyllning och expansionskärl/tryckmätare sitter på slingan vid varmvattenberedaren. Dvs den del som matas av värmeväxlarventilen i läge varmvatten. Men det är på retursidan det sitter, så det går ihop i en y-koppling med rad-vattnet i värmepumpen.

Fyller jag på lite vatten för att testa så stiger trycket lite för att sedan efter några sekunder sjunka tillbaka. Tryckändringen vill jämnas ut i systemet.

Så om det flexar lite i varmvattenberedaren mellan väggarna och manteln så jobbar tryckändringen primärt mot bara lilla vattnet i manteln och expansionskärlet, sen rör det vidare förbi till resten systemet med långa golvvärmeslingor och radiatorer på gamla stora rör och normaliseras. (Är det lågt tryck runt 0.6 bar och förtrycket ungefär lika stort så flexar nästan inte luftbubblan i expansionskärlet. Eller om det är för högt förtryck. Eller om blåsan tappar trycket helt, dvs noll förtryck.)

Enda förklaringen vid varmvattenspolning är att varmvattenberedaren flexar lite och expansionskärlet tar inte bort tryckändringen som blir vid varmvattenvatten snabbt på/av.

Mår saker bra av att flexa, eller går de sönder i någon skarv efter tusentals böjningar är en liten fundering? Jag kanske har dåligt expansionskärl som gör att det syns tydligare, men flexningen som orskar det finns där oavsett hur bra expansionskärlet fungerar/döljer tryckändringen.

Det vore fortfarande spännande att höra om någon har liknade tryckändring i sin IVT HTC-E, dvs extern vamvattenberedare, eller är jag kanske den ende ägaren av ett sådan anläggning?

När det är varmare ute skall jag tömma vattnet vid expansionskärlet, ev köpa ett nytt pga symtomen ovan, och ge det förtryck enligt tråden:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=67623.0
« Senast ändrad: 07 december 2020, 09:25:25 av Rickard »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!