Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kompressorhaveri :(. Är det värt att rusta?? eller byte?? Fighter 1110 8,5kw  (läst 39070 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
"Starkström är, enligt svenska elsäkerhetsbestämmelser, sådan ström, spänning eller frekvens som kan vara farlig för person eller egendom.
...
En ström av 10 mA (tio milliampere, en hundradels ampere) som går genom hjärtat kan döda en människa."


CTC, t ex, kör ju med ganska lÃ¥gohmiga utegivare och en del innegivare har ju en lysdiod... Där borde det gÃ¥ mer än 10mA, sÃ¥ med andra ord behövs det en elinstallatör eller överinseende av en elinstallatör för att serva dom  ::)
Iofs är det inte så hög spänning att det kommer att kunna gå 10mA genom kroppen, men ändå...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Saxat ur ELSÄK-FS 2007:2

"Elinstallationsarbete som får utföras utan krav på behörighet
3 § Följande elinstallationsarbeten på starkströmsanläggningar är undan-tagna från krav på behörighet. Undantaget gäller inte för elinstallations-arbete som utförs i miljöer som är explosiva.
1. Byte av elkopplare och anslutningsdon för högst 16A, 400 V vilka ingår i en fast installerad anläggning.
2 .Fast anslutning och byte av ljusarmatur i torra icke brandfarliga utrymmen i bostäder.
3. Utförande, ändring eller reparation av anläggning som ingår i skyddsklenspänningskrets med nominell spänning högst 50 V, effekt högst 200 VA och ström begränsad av säkring högst 10 A eller annat överströmsskydd med motsvarande skyddsverkan."


Det innebär ju inte att det är ofarligt att pillra med skyddsklenspänning, man ska ha respekt för el, men det är tillåtet att greja med utan behörighetskrav.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
Som jag förstått det så sker så gott som alla professionella reparationer av TV-apparater, damsugare och andra elapparater för 230 eller 400 V av reparatörer som saknar elbehörighet men som istället har specialutbildning på de utrustningar som de jobbar med. Om man bara får sin VP bortkopplad av en behörig installatör så kan man sedan lagligt göra vad man vill med den och därefter få den inkopplad igen. Man kan också ha den inkopplad med en trefaskontakt som man kan dra ur.
Men... man bör definitivt förstå vad man håller på med för att inte riskera att göra något dumt och jag har erfarenheter av att en normal elektrikerutbildning inte alltid räcker till för att förstå de litet klurigare felmoderna som man kan få på en värmepump och hur dessa ska repareras. Så de som inte vet hur en multimeter fungerar eller kan Ohms lag och vet skillnaden mellan ström, spänning och effekt eller har svårt att i detalj förstå de elscheman som finns i handboken samt saknar tidigare erfarenheter av att felsöka på komplicerad elektrisk utrustning bör nog avhålla sig från att göra några större ingrepp i värmepumpens elsystem.
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Äntligen lite stöd för min Ã¥sikt...  :)
Jag är inte intresserad av men... och bör... jag vill veta vad som gäller. Måste man koppla ur värmepumpen innan man börjar jobba, räcker det inte med att bryta säkerhetsbrytaren??

Koppla in och koppla ur får man ju inte göra utan behörighet.

Jag hittade detta:

http://www.byggahus.se/forum/el/67727-far-en-egenforetagare-atgarda-sina-egna-skarvkablar-och-elmaskiner-3.html

Satt och läste igeom lite frågor och svar från elsäkerhetsverket och då dök denna fråga upp, vet inte om denna klargör lite.

Fråga
Vilken "kompetens" behöver man för att få utföra ändring eller reperation av maskin, apparat, bruksföremål eller annan anordning såsom industrimaskin, maskinsystem, lyft- och tansportanordning?

Svar
Elsäkerhetsverkets föreskrifter om behörighet m.m. för elinstallationsarbete gäller ej vid arbete på maskin, apparat, bruksföremål etc. Lämplig kompetens är erfoderligt yrkeskunnande och kunskap om hur arbetet skall utföras på produkten ifråga
Den som utför eller ansvarar för arbetet ansvara även för att det blir riktigt utfört och tar ansvar för att produketen även efter åtgärden uppfyller god elsäkerhetsteknisk paxis.


Det står inget om att maskinen måste kopplas ur...
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
Men jag har för mig att det står något om arbete i fast installation som kräver behörighet. Då innefattas nog en fast installerad värmepump och för att inte vara fast installerad så får man väl koppla bort den (vilket kanske också kräver behörighet) endera i kopplingsdosan eller genom att dra ur en trefaskontakt.
Men bortsett från juridiken så bör man ha ganska bra kunskaper om avancerade elektriska installationer och apparater för att kunna göra ett bra och säkert arbete. Om man måste fråga om råd på detta forum så har man förmodligen inte sådana kunskaper och bör avstå från att pilla med elsystemet under värmepumpens plåtar.
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Begränsade behörigheter gäller ofta servicefirmor av olika slag som jobbar med installation av spisar, tvättmaskiner eller fastighetsskötsel.
 
– Behörigheten söks hos Elsäkerhetsverket. Ansökningsblanketten kan man ladda hem från internet. Man fyller i personuppgifter, vilken behörighet man söker och skickar med kopior på betyg och arbetsintyg. Uppfyller man de krav som är fastställda för respektive behörighet fås ett så kallat behörighetsbevis som sedan hämtas ut på posten för 2000 kronor.
Kraven är som regel nödig kännedom verifierad genom att man gått en kurs i ellära för gällande behörighet enligt nedan:

Begränsad behörighet, BB1, gäller för vissa elinstallationsarbeten på anläggning med systemspänning på högst 1000 V. Behörigheten omfattar uppsättning och flyttning i befintlig gruppledning av enstaka ljusarmatur, installationsströmställare och uttag med tillhörande kablar samt fast anslutning och losskoppling av maskin, apparat, bruksföremål eller annan anordning med tillhörande styr-, regler-, säkerhets- och indikeringsdon samt förläggning och anslutning av kablar tillhörande donen.
 
Begränsad behörighet, BB2, gäller för vissa elinstallationsarbeten på anläggning med systemspänning på högst 1000 V. Behörigheten omfattar fast anslutning och losskoppling av maskin, apparat, bruksföremål eller annan anordning med tillhörande styr-, regler-, säkerhets och indikeringsdon samt förläggning och anslutning av kablar tillhörande donen.
 
Begränsad behörighet, BB3, gäller för visst slag av arbete efter bedömning av Elsäkerhetsverket i varje särskilt fall.

BB3# skulle kunna vara applicerbart på t.ex. en VVS-montör som vill kunna ansluta/koppla loss en värmepump eller byta ut ingående delar i värmepumpen.
Denna behörighet kräver teoretisk utbildning och praktiska prov som godkänns av en kursledare från elsäkerhetsverket.
Hissreparatörer har ofta denna typ av behörighet, vilket ger dem bemyndigande att arbeta med det elektriska bara just för de hissar de fått utbildning på.

Om man inte har någon behörighet får man i princip bara byta vägguttag och och stickproppar, dock gäller även i dessa fall att man måste ha nödig kännedom.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Är vi överens om att ingen elbehörighet behövs för en TV-reparatör?

Det behövs ingen behörighet för att tillverka en VP, hur kan det då behövas för att reparera?

Om en VP är byggd i Kina och man skulle (hypotetiskt) kunna skicka pumpen för reparation på fabriken. Där finns nog ingen med svensk behörighet...

Jag är intresserad av var gränsen går, men det verkar inte vara helt lätt att reda ut. jag har ställt frågan till Elsäkerhetsverket, väntar på svar.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
Elbehörighet för elinstallatör gäller/krävs vid elinstallation.
Det finns inga krav på elinstallationsbehörighet för att felsöka ,serva och
reparera en elmaskin.
Naturligtvis skall dom som servar maskiner ha tillräcklig teoretisk och
praktisk kunskap för att utföra arbetet på ett säkert sätt men det är
annat än (installation)elbehörighet.

Exempel pÃ¥ BB3 behörighet är att en som säljer elspisar ocksÃ¥ har behörighet att installera dessa.AlltsÃ¥ enstaka specifika  elinstallations arbeten.

Mvh Teltur

Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Är vi överens om att ingen elbehörighet behövs för en TV-reparatör?

Det behövs ingen behörighet för att tillverka en VP, hur kan det då behövas för att reparera?

Om en VP är byggd i Kina och man skulle (hypotetiskt) kunna skicka pumpen för reparation på fabriken. Där finns nog ingen med svensk behörighet...

Jag är intresserad av var gränsen går, men det verkar inte vara helt lätt att reda ut. jag har ställt frågan till Elsäkerhetsverket, väntar på svar.

Om man reparerar nått på en TV efter nätaggregatet så handlar det om klenspänning, samma om man pillrar med styren i en VP (ej då 230V kontaktorer).

Alla elektriska apparater som säljs i sverige avsedda att kopplas mot elnätet är CE-märkta.

Jag är tämligen säker på att det krävs nån form av behörighet för att byta 230 V kontaktorer i en VP.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
Om man reparerar nått på en TV efter nätaggregatet så handlar det om klenspänning, samma om man pillrar med styren i en VP (ej då 230V kontaktorer).

Alla elektriska apparater som säljs i sverige avsedda att kopplas mot elnätet är CE-märkta.

Jag är tämligen säker på att det krävs nån form av behörighet för att byta 230 V kontaktorer i en VP.
Tror jag inte...  Fast installation torde väl syfta pÃ¥ fast installerade elkablar och dyligt och inte syfta pÃ¥ fast installerade maskiner, som inte är nÃ¥gon del av eldistributionssystemet.

Det är ju absolut inte klenspänning i en tjock-TV och inte heller i många plattTV med bakgrundsbelysning som drivs av invertrar.

Ser inte vad CE-märkning har med detta att göra.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Tack Teltur!  :)

Har du nÃ¥gon källa till detta? SÃ¥ fÃ¥r vi slut pÃ¥ spekulationer en gÃ¥ng för alla... Om du själv har behörighet kan du ange dig själv som källa  ;)
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Tror jag inte...  Fast installation torde väl syfta pÃ¥ fast installerade elkablar och dyligt och inte syfta pÃ¥ fast installerade maskiner, som inte är nÃ¥gon del av eldistributionssystemet.

Precis sÃ¥ har jag fattat det.  :)
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hmmm...  Sc:,h

TV-apparater är inte fast installerade, skulle tro att en VP som är ansluten via 3-fashandske inte heller räknas som fast.
Så där hade jag nog fel.

CE-märkningen nämnde jag för att Olle tog upp exemplet med kinatillverkade grejer, de får inte säljas utan CE-märkning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
Tack Teltur!  :)

Har du nÃ¥gon källa till detta? SÃ¥ fÃ¥r vi slut pÃ¥ spekulationer en gÃ¥ng för alla... Om du själv har behörighet kan du ange dig själv som källa  ;)

Hittade detta snabbt http://www.elkul.se/grundlaggande_elteknik.pdf

Mvh Teltur (AB)
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag får nog dra tillbaka mitt påstående om att en VP tillhör husets fasta installation, när jag grävde lite noggrannare i ELSÄK-FS 2008:1 så hittade jag följande:

"Föreskrifterna gäller inte för starkströmsanläggningar
- på luftfartyg,
- på fordon för elektrisk järnvägs-, spårvägs-, tunnelbane- och
trådbussdrift,
- på övriga fordon, inklusive släpfordon,
- på fartyg, inklusive fritidsbåtar,
- på övriga anordningar.
Allmänna råd
Med övriga fordon, inklusive släpfordon, avses t.ex. husbilar
och husvagnar.
Med övriga anordningar avses t.ex. maskiner, hissar och kranar."


Troligen klassas en VP som "övrig anordning", ber om ursäkt för all förvirring jag orsakat.  :-[
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!