Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bakslag pÃ¥ bilprovningen  (läst 9771 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Bakslag på bilprovningen
« skrivet: 06 oktober 2006, 20:51:54 »
Trodde den var perfekt, den lille Polon. Men ack, lambda för låg och allt annat för högt. :'(
Är det någon som vet vad det kan bero på?
Är luftfiltret igensatt eller lambdan kass eller vad kan det vara?
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Bakslag på bilprovningen
« Svar #1 skrivet: 07 oktober 2006, 09:19:33 »
lambda för låg = för mycket oförbränt bränsle.

Byt tändstift olja och luftfilter så skall det nog ordna sig.
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Bakslag på bilprovningen
« Svar #2 skrivet: 07 oktober 2006, 09:39:19 »
lambda för låg = för mycket oförbränt bränsle.

Byt tändstift olja och luftfilter så skall det nog ordna sig.

Tack, jag provar med det. Sånt skall ju bytas i alla fall. Så det kan va så enkelt?
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Harri ( Gotland )

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag hatar vinter!
SV: Bakslag på bilprovningen
« Svar #3 skrivet: 07 oktober 2006, 11:44:15 »
Tanka 10 liter E85 pÃ¥ en full tank sÃ¥ blir det fin-fina värden...  Thumbsup
Stenhus byggt 1955, 160 kvm fördelat på 2 våningar. Mitsubishi Ecodan luft/vatten. Bor på Gotland.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Bakslag på bilprovningen
« Svar #4 skrivet: 07 oktober 2006, 15:01:18 »
Tanka 10 liter E85 pÃ¥ en full tank sÃ¥ blir det fin-fina värden...  Thumbsup

Kan man göra så utan risk för motorras? förmodar att det är en tempoär förbättring, men mätarna ljuger ju inte (eller), betyder det då att om man alltid hade denna blandning skulle man kunna skrota bort en hel del krafs i bilarna ?
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bakslag på bilprovningen
« Svar #5 skrivet: 07 oktober 2006, 15:12:24 »
Nån deciliter t-röd skall visst funka bra också.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Bakslag på bilprovningen
« Svar #6 skrivet: 07 oktober 2006, 15:24:39 »
Tanka 10 liter E85 pÃ¥ en full tank sÃ¥ blir det fin-fina värden...  Thumbsup

Kan man göra så utan risk för motorras? förmodar att det är en tempoär förbättring, men mätarna ljuger ju inte (eller), betyder det då att om man alltid hade denna blandning skulle man kunna skrota bort en hel del krafs i bilarna ?

Helt riskfritt, så Du kan lugnt göra det. Enda problemet är om Du väljer att fortsätta blanda i E85, kan bli igensatt bränslefilter å havererad bränslepump. Saker som beror på att det finns smuts som etanolen löser upp, å sätter igen filter å kan förstöra/sätta igen bp:en. Så byt bränslefilter efter ett antal mil, så kan Du med köra med 25% av E85 inblanding för jämnan utan problem. Vill Du veta mer, kan Du läsa hos: http://etanol.nu/forum/index.php

mvh humlan.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Bakslag på bilprovningen
« Svar #7 skrivet: 07 oktober 2006, 23:00:46 »
LITE E85 gör ingen skada.
Min Corsa -95 däremot vart rejält spritskadad när jag körde 50% E85.
Kraken har inte återhämtat sig än, svårstartad, tomgången rusar, ja jag vet inte riktigt vad jag ska börja leta någonstans.
Ska besikta snart så jag tänkte byta bränslefilter, tändstift och luftfilter.
Hjälper inte det får jag väl lägga in stackarn på avgiftning.

(varför experimentera för 1kr/mil)  :'(
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Bakslag på bilprovningen
« Svar #8 skrivet: 07 oktober 2006, 23:27:29 »
LITE E85 gör ingen skada.
Min Corsa -95 däremot vart rejält spritskadad när jag körde 50% E85.
Kraken har inte återhämtat sig än, svårstartad, tomgången rusar, ja jag vet inte riktigt vad jag ska börja leta någonstans.
Ska besikta snart så jag tänkte byta bränslefilter, tändstift och luftfilter.
Hjälper inte det får jag väl lägga in stackarn på avgiftning.

(varför experimentera för 1kr/mil)  :'(

Nä numera är det inte ekonomiskt försvarbart, men det är bara en tidsfråga innan det ändrar sig igen... Låter som bränsle problem, pga av nåt som satt igen sig, kan mycket väl vara etanolen som ligger bakom det. Men problemet beror ju inte på etanolen i sig, utan skiten den löst upp. Därför bör man alltid byta filter i gamla bilar, nyare som enbart gått på BF95 ska knappast råka ut för sånt där. Då är ju bilen redan körd med 5% etanol-inblandning, så ev skit har redan fastnat nånstans, eller åkt ut genom avgasröret...

mvh humlan.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Bakslag på bilprovningen
« Svar #9 skrivet: 08 oktober 2006, 10:38:57 »
varför kringå felet?
ta reda på vad som är fel o laga bilen, sen är problemet ur värden & bilen drar desutom mindre soppa.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Bakslag på bilprovningen
« Svar #10 skrivet: 08 oktober 2006, 11:17:38 »
Tanka 10 liter E85 pÃ¥ en full tank sÃ¥ blir det fin-fina värden...  Thumbsup

Rinner det inte utanför dÃ¥?  Sc:,h


Kunde inte låta bli ;)

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Bakslag på bilprovningen
« Svar #11 skrivet: 08 oktober 2006, 19:24:06 »
LITE E85 gör ingen skada.
Min Corsa -95 däremot vart rejält spritskadad när jag körde 50% E85.
Kraken har inte återhämtat sig än, svårstartad, tomgången rusar, ja jag vet inte riktigt vad jag ska börja leta någonstans.
Ska besikta snart så jag tänkte byta bränslefilter, tändstift och luftfilter.
Hjälper inte det får jag väl lägga in stackarn på avgiftning.

(varför experimentera för 1kr/mil)  :'(

Nä numera är det inte ekonomiskt försvarbart, men det är bara en tidsfråga innan det ändrar sig igen... Låter som bränsle problem, pga av nåt som satt igen sig, kan mycket väl vara etanolen som ligger bakom det. Men problemet beror ju inte på etanolen i sig, utan skiten den löst upp. Därför bör man alltid byta filter i gamla bilar, nyare som enbart gått på BF95 ska knappast råka ut för sånt där. Då är ju bilen redan körd med 5% etanol-inblandning, så ev skit har redan fastnat nånstans, eller åkt ut genom avgasröret...

mvh humlan.

Hm , ja det är ju alltid helt ofarligt att köra på etanol och om ngt händer med bilen så är det ju i vart fall inte etanolens fel... :D

För övrigt så skall du inte ens köra en svårstartad Corsa för det som händer är att oförbränt bränsle kan hamna i katalysatorn och totalförstöra den (jag har haft ett sådant haveri på en hackande Ford), knackar man på den så är det kaksmulor kvar.
Det är en MYCKET dyrare reparation på sisådär 6000-8000:-
« Senast ändrad: 08 oktober 2006, 19:26:38 av Mike »

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Bakslag på bilprovningen
« Svar #12 skrivet: 08 oktober 2006, 21:47:16 »
Många bra tips blev det, Tack. Har nu bytt luftfilter, tändstift och lambdasond samt spetsat soppan med k-sprit (vi har ingen E85-handlare på orten). Lite bättre för varje åtgärd men när jag bytt lambdan så åkte CO-mätaren i botten. Köpte en sond på Biltema, 4 trådars, strax under 400kr. Vid mätning av den gamla verkade det som det var avbrott i jorden (-). 8) Nu är det bara att hoppas, är det nåt annat verkar det vara mycket mer invecklat och då känner jag mig otillräcklig och det gillar jag inte. ???
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad ktm525

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bakslag på bilprovningen
« Svar #13 skrivet: 15 oktober 2006, 10:28:55 »
bosse bildoktor hade nog rekomenderat att börja med att byta olja..
IVT HT PLUS C7 170m borrhål 4 m till berg. hus: 90+90 (enplans med källare) 21 grader uppe 17 grader i källaren.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Bakslag på bilprovningen
« Svar #14 skrivet: 15 oktober 2006, 18:42:48 »
bosse bildoktor hade nog rekomenderat att börja med att byta olja..


Oljan var nyligen bytt, kunde därför utesluta den. :)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!