Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bakslag pÃ¥ bilprovningen  (läst 9779 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mrfrenzy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 165
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bakslag på bilprovningen
« Svar #15 skrivet: 15 oktober 2006, 23:37:12 »
När lambdavärdet blir fel så är det till 99% fel på lambdasensorn eller avgasläckage.
Om lambda inte är 1 så strävar datorn efter att justera blandningen tills detta uppnås, lyckas inte detta tänds genast varningslampan.
Om lampan inte är tänd, och lambda != 1, så tror datorn att lambda är rätt, alltså är sensorn trasig - blev invecklat där ;)

CO kan ofta vara dåliga tempsensorer för kylvatten eller map/maf/vaf-sensorn'
HC är ofta dålig tändning eller gammal olja.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Bakslag på bilprovningen
« Svar #16 skrivet: 16 oktober 2006, 21:51:51 »
det är sällan fel på lamdasonderna!!!
men har du köpt en sån döe sond som biltema har däer man skarvar kablarna, så har du garanterat bytggt inett fel.
bara att köpa en ny orginal somd!
sen så hade det nog varit billigare att ta reda på vad som var fel, än att köpa grejor på måfå & hälla i diverse saker i tankan!!!

du har säkert bara en lite läcka å avgas systemet nånstans före lamdasonden.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Bakslag på bilprovningen
« Svar #17 skrivet: 16 oktober 2006, 22:21:13 »
Ursäkta, har glömt meddela. Bilen besiktigades förra veckan, alla värden perfekta, visserligen med en flaska k-sprit i tanken, men inget annat. Lambdasonden delade jag sÃ¥ klart, (sÃ¥n är jag, mÃ¥ste fÃ¥ veta) porslinet inne i var delvis i smulor.  Thumbsup
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad mrfrenzy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 165
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bakslag på bilprovningen
« Svar #18 skrivet: 17 oktober 2006, 20:36:12 »
det är sällan fel på lamdasonderna!!!
men har du köpt en sån döe sond som biltema har däer man skarvar kablarna, så har du garanterat bytggt inett fel.
bara att köpa en ny orginal somd!
sen så hade det nog varit billigare att ta reda på vad som var fel, än att köpa grejor på måfå & hälla i diverse saker i tankan!!!

du har säkert bara en lite läcka å avgas systemet nånstans före lamdasonden.
En lambdasond har en livslängd på 5-15 år beroende på kvalitet, dom förlorar gradvis i precision tills dom rätt vad det är stendör. byter man en halvkass sond får man ofta lägre bränsleförbrukning.

universalsonder tillverkas i samma fabrik som orginal det är bara kontakten (och priset som skiljer). Dom fungerar följdaktligen lika bra Om man skarvar ordentligt!

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Bakslag på bilprovningen
« Svar #19 skrivet: 16 december 2006, 14:56:56 »
det är sällan fel på lamdasonderna!!!
men har du köpt en sån döe sond som biltema har däer man skarvar kablarna, så har du garanterat bytggt inett fel.
bara att köpa en ny orginal somd!
sen så hade det nog varit billigare att ta reda på vad som var fel, än att köpa grejor på måfå & hälla i diverse saker i tankan!!!

du har säkert bara en lite läcka å avgas systemet nånstans före lamdasonden.
En lambdasond har en livslängd på 5-15 år beroende på kvalitet, dom förlorar gradvis i precision tills dom rätt vad det är stendör. byter man en halvkass sond får man ofta lägre bränsleförbrukning.

universalsonder tillverkas i samma fabrik som orginal det är bara kontakten (och priset som skiljer). Dom fungerar följdaktligen lika bra Om man skarvar ordentligt!
Oj vad lite du kunde om ämnet! vilka fabriker olika sonder tilverkas i har jag ingen aning om. men dom är extremt olika till form & kvalite, så bara för att dom kanske skulle koma från samma fabrik så är det garanterat inte sama ditalj man köper.

jag skule kuna skriva en spalt meter i ämnet & såga det du skev totalt. men jag orkar inte
hoppas dom intreserade kan hita min info i annat forum, då jag förklarat detta ett flertal gånger.

-----------------
jag tycker inte det är schyst att lura folk på det där viset! vad vinner du på att lura folk att köpa sonder med dålig kvalite eller sonder med kontakstycken som göra tt dom slutar att fungera efter ett tag.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad mrfrenzy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 165
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bakslag på bilprovningen
« Svar #20 skrivet: 16 december 2006, 15:03:46 »
Universalsonderna har inga kontaktstycken, bara lösa sladdar. dessa kan skarvas på två sätt, antingen med skarvhylsor och en presstång (av bra kvalitet) eller med lödning. Oavsett vilken av ovanstående metoder så kapslar man in skarven med krympslang.

Om man använder delningsbara skarvhylsor som man tex monterade bilstereo med förr, och en billig tång, då blir det garanterat dålig kontakt. Det var därför jag påpekade vikten av att skarva ordentligt.

Att sonderna skulle vara dÃ¥liga tror jag inte för ett ögonblick. Hur kan isÃ¥fall bilen fÃ¥ lambda 1.00? Är bilen kanske synsk och gissar blandningen sÃ¥ att det därför blir exakt rätt  >:D


hplp: Kul att det hjälpte att byta ut den defekta lambdasonden, även om det sällan är fel på dom :P
« Senast ändrad: 16 december 2006, 15:06:50 av mrfrenzy »

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Bakslag på bilprovningen
« Svar #21 skrivet: 16 december 2006, 21:54:22 »
Universalsonderna har inga kontaktstycken, bara lösa sladdar. dessa kan skarvas på två sätt, antingen med skarvhylsor och en presstång (av bra kvalitet) eller med lödning. Oavsett vilken av ovanstående metoder så kapslar man in skarven med krympslang.

Om man använder delningsbara skarvhylsor som man tex monterade bilstereo med förr, och en billig tång, då blir det garanterat dålig kontakt. Det var därför jag påpekade vikten av att skarva ordentligt.

Att sonderna skulle vara dÃ¥liga tror jag inte för ett ögonblick. Hur kan isÃ¥fall bilen fÃ¥ lambda 1.00? Är bilen kanske synsk och gissar blandningen sÃ¥ att det därför blir exakt rätt  >:D


hplp: Kul att det hjälpte att byta ut den defekta lambdasonden, även om det sällan är fel på dom :P

du får felaktigt referens syre till sonden om du skarvar, eller fettar in kontaktstycket.
lamda 1 kan man få (till att börja med) sen finns det många varienter på hur du får lamda 1 vid en mätning längst bak i avgasröret. men du har ändå fel förbränning....
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad mrfrenzy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 165
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bakslag på bilprovningen
« Svar #22 skrivet: 16 december 2006, 22:54:20 »
"felaktigt referens syre" du skojar med mig, eller så har du gått på originaldelsförsäljarnas marknadsföringssnack.

En väl utförd skarvning, pressad eller lödd, har samma eller lägre resistans än det kontaktstycke som sitter där original. Om du har in fett i kontaktdonen, alltså mellan stiften, då får du förhöjd resistans, men det gör inget om det är fett i plasten runtomkring som håller borta fukten.

En lambdasond är inte magisk på något sätt, den lämnar en spänning från 0.2-0.8 volt

Om spänningen är 0.2V betyder det att bränsleblandningen är för snål
Om spänningen är 0.45V är blandningen perfekt
Om spänningen är 0.8V är blandningen för fet

Givaren kan givetvis även anta värden mellan dessa gränser, tex 0,6V betyder att blandningen är lite för fet, exakt hur mycket kan man dock inte veta med en smalbandlambda som används i dom allra flesta bilar. Insprutningsdatorn justerar därför blandningen konstant tills den uppmätta spänningen är 0.45V

Om du har dålig kontakt i ditt kontaktstycke - eller i en amatörmässigt gjord skarv, så kommer ECU'n att se en lägre spänning än vad som egentligen finns, den tror då att blandningen är för snål, och fetar upp den tills den ser sin önskade spänning på 0.45V

*Detta leder obönhörligen till att uppmätt lambdavärde i avgasröret blir lägre än 1!*


Om du inte tror på ovanstående kan du själv testa väldigt enkelt:

Skaffa följande:
ett 1.5V batteri
en batterihållare
en lödkolv
lite lödtenn
en bit sladd
en multimeter

mät spänningen på batteriet, den kommer vara ca 1.5-1.6V, skriv upp exakt värde

löd fast sladden på batterihållaren
sätt i batteriet
mät spänningen genom sladden till batterihållaren

kollar hur mycket det skiljer från ditt föregående värde.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Bakslag på bilprovningen
« Svar #23 skrivet: 18 december 2006, 21:32:09 »
jag jobbar dagligen med detta o kan systemena som finns mycket bra. du liger nu bara o vidrör toppen på ett isberg.

Dock missar du dom viktiga sakerna jag på peka.
sonden ska ha syre på insidan av "porslinet" som referens när den "mäter" hur mycke syre som finns på utsidan.

Syret tas igenom signal kabeln, hur tokigt det än låter. därför får man inte fetta in kontaktstycket, eller skarva kablarna. görs deta (som man gör på många piratsonder) så komer sonden betesig så som du säger att sonden gör när den slits (skalan blir förskjuten = sonden blir kass)

"porslinet" är ett matriel som alstarar spänning, spänningen blir högre ju större diferans man har mellan ena o andra sidan av matrialet.

löder du en skarv & drar krympslang , eller om du fettar in kontaktstycket, så kommer du förr eller senare få fel referens syre på insidan av sonden
o klämer du med en öppen skarv eller dyrligt kommer du få motstånd /dålig kontakt med tiden & på så sätt ge fel värde.

det finns inga genvägar här heller !!!
« Senast ändrad: 18 december 2006, 21:33:58 av CarMan »
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad mrfrenzy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 165
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bakslag på bilprovningen
« Svar #24 skrivet: 19 december 2006, 00:26:44 »


Den streckade blåa linjen alldeles i mitten är "signalkabeln"

Det blåa fältet utanför det gula i mitten är utrymmet där referensluften/atmosfärsyret passerar.

Öppningen för detta är *utanför* kablarna direkt på sonden. Om man skarvar kablarna så gör man det flera decimeter ifrån sonden, det finns ingen möjlighet att täppa till syretillförsen för sonden även om man så doppar skarven i flytande gummimassa och låter det stelna

  sond                          skarv
  _____                          __
<_____-------------------__-------

         ^luftinsläpp här

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!