0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
det är sällan fel på lamdasonderna!!!men har du köpt en sån döe sond som biltema har däer man skarvar kablarna, så har du garanterat bytggt inett fel.bara att köpa en ny orginal somd!sen så hade det nog varit billigare att ta reda på vad som var fel, än att köpa grejor på måfå & hälla i diverse saker i tankan!!!du har säkert bara en lite läcka å avgas systemet nånstans före lamdasonden.
Citat från: CarMan skrivet 16 oktober 2006, 21:51:51det är sällan fel på lamdasonderna!!!men har du köpt en sån döe sond som biltema har däer man skarvar kablarna, så har du garanterat bytggt inett fel.bara att köpa en ny orginal somd!sen så hade det nog varit billigare att ta reda på vad som var fel, än att köpa grejor på måfå & hälla i diverse saker i tankan!!!du har säkert bara en lite läcka å avgas systemet nånstans före lamdasonden.En lambdasond har en livslängd på 5-15 år beroende på kvalitet, dom förlorar gradvis i precision tills dom rätt vad det är stendör. byter man en halvkass sond får man ofta lägre bränsleförbrukning.universalsonder tillverkas i samma fabrik som orginal det är bara kontakten (och priset som skiljer). Dom fungerar följdaktligen lika bra Om man skarvar ordentligt!
Universalsonderna har inga kontaktstycken, bara lösa sladdar. dessa kan skarvas på två sätt, antingen med skarvhylsor och en presstång (av bra kvalitet) eller med lödning. Oavsett vilken av ovanstående metoder så kapslar man in skarven med krympslang.Om man använder delningsbara skarvhylsor som man tex monterade bilstereo med förr, och en billig tång, då blir det garanterat dålig kontakt. Det var därför jag påpekade vikten av att skarva ordentligt.Att sonderna skulle vara dåliga tror jag inte för ett ögonblick. Hur kan isåfall bilen få lambda 1.00? Är bilen kanske synsk och gissar blandningen så att det därför blir exakt rätt hplp: Kul att det hjälpte att byta ut den defekta lambdasonden, även om det sällan är fel på dom