Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: mrfrenzy
« skrivet: 19 december 2006, 00:26:44 »



Den streckade blåa linjen alldeles i mitten är "signalkabeln"

Det blåa fältet utanför det gula i mitten är utrymmet där referensluften/atmosfärsyret passerar.

Öppningen för detta är *utanför* kablarna direkt på sonden. Om man skarvar kablarna så gör man det flera decimeter ifrån sonden, det finns ingen möjlighet att täppa till syretillförsen för sonden även om man så doppar skarven i flytande gummimassa och låter det stelna

  sond                          skarv
  _____                          __
<_____-------------------__-------

         ^luftinsläpp här
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 18 december 2006, 21:32:09 »

jag jobbar dagligen med detta o kan systemena som finns mycket bra. du liger nu bara o vidrör toppen på ett isberg.

Dock missar du dom viktiga sakerna jag på peka.
sonden ska ha syre på insidan av "porslinet" som referens när den "mäter" hur mycke syre som finns på utsidan.

Syret tas igenom signal kabeln, hur tokigt det än låter. därför får man inte fetta in kontaktstycket, eller skarva kablarna. görs deta (som man gör på många piratsonder) så komer sonden betesig så som du säger att sonden gör när den slits (skalan blir förskjuten = sonden blir kass)

"porslinet" är ett matriel som alstarar spänning, spänningen blir högre ju större diferans man har mellan ena o andra sidan av matrialet.

löder du en skarv & drar krympslang , eller om du fettar in kontaktstycket, så kommer du förr eller senare få fel referens syre på insidan av sonden
o klämer du med en öppen skarv eller dyrligt kommer du få motstånd /dålig kontakt med tiden & på så sätt ge fel värde.

det finns inga genvägar här heller !!!
Skrivet av: mrfrenzy
« skrivet: 16 december 2006, 22:54:20 »

"felaktigt referens syre" du skojar med mig, eller så har du gått på originaldelsförsäljarnas marknadsföringssnack.

En väl utförd skarvning, pressad eller lödd, har samma eller lägre resistans än det kontaktstycke som sitter där original. Om du har in fett i kontaktdonen, alltså mellan stiften, då får du förhöjd resistans, men det gör inget om det är fett i plasten runtomkring som håller borta fukten.

En lambdasond är inte magisk på något sätt, den lämnar en spänning från 0.2-0.8 volt

Om spänningen är 0.2V betyder det att bränsleblandningen är för snål
Om spänningen är 0.45V är blandningen perfekt
Om spänningen är 0.8V är blandningen för fet

Givaren kan givetvis även anta värden mellan dessa gränser, tex 0,6V betyder att blandningen är lite för fet, exakt hur mycket kan man dock inte veta med en smalbandlambda som används i dom allra flesta bilar. Insprutningsdatorn justerar därför blandningen konstant tills den uppmätta spänningen är 0.45V

Om du har dålig kontakt i ditt kontaktstycke - eller i en amatörmässigt gjord skarv, så kommer ECU'n att se en lägre spänning än vad som egentligen finns, den tror då att blandningen är för snål, och fetar upp den tills den ser sin önskade spänning på 0.45V

*Detta leder obönhörligen till att uppmätt lambdavärde i avgasröret blir lägre än 1!*


Om du inte tror på ovanstående kan du själv testa väldigt enkelt:

Skaffa följande:
ett 1.5V batteri
en batterihållare
en lödkolv
lite lödtenn
en bit sladd
en multimeter

mät spänningen på batteriet, den kommer vara ca 1.5-1.6V, skriv upp exakt värde

löd fast sladden på batterihållaren
sätt i batteriet
mät spänningen genom sladden till batterihållaren

kollar hur mycket det skiljer från ditt föregående värde.
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 16 december 2006, 21:54:22 »

Universalsonderna har inga kontaktstycken, bara lösa sladdar. dessa kan skarvas på två sätt, antingen med skarvhylsor och en presstång (av bra kvalitet) eller med lödning. Oavsett vilken av ovanstående metoder så kapslar man in skarven med krympslang.

Om man använder delningsbara skarvhylsor som man tex monterade bilstereo med förr, och en billig tång, då blir det garanterat dålig kontakt. Det var därför jag påpekade vikten av att skarva ordentligt.

Att sonderna skulle vara dåliga tror jag inte för ett ögonblick. Hur kan isåfall bilen få lambda 1.00? Är bilen kanske synsk och gissar blandningen så att det därför blir exakt rätt  >:D


hplp: Kul att det hjälpte att byta ut den defekta lambdasonden, även om det sällan är fel på dom :P

du får felaktigt referens syre till sonden om du skarvar, eller fettar in kontaktstycket.
lamda 1 kan man få (till att börja med) sen finns det många varienter på hur du får lamda 1 vid en mätning längst bak i avgasröret. men du har ändå fel förbränning....
Skrivet av: mrfrenzy
« skrivet: 16 december 2006, 15:03:46 »

Universalsonderna har inga kontaktstycken, bara lösa sladdar. dessa kan skarvas på två sätt, antingen med skarvhylsor och en presstång (av bra kvalitet) eller med lödning. Oavsett vilken av ovanstående metoder så kapslar man in skarven med krympslang.

Om man använder delningsbara skarvhylsor som man tex monterade bilstereo med förr, och en billig tång, då blir det garanterat dålig kontakt. Det var därför jag påpekade vikten av att skarva ordentligt.

Att sonderna skulle vara dåliga tror jag inte för ett ögonblick. Hur kan isåfall bilen få lambda 1.00? Är bilen kanske synsk och gissar blandningen så att det därför blir exakt rätt  >:D


hplp: Kul att det hjälpte att byta ut den defekta lambdasonden, även om det sällan är fel på dom :P
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 16 december 2006, 14:56:56 »

det är sällan fel på lamdasonderna!!!
men har du köpt en sån döe sond som biltema har däer man skarvar kablarna, så har du garanterat bytggt inett fel.
bara att köpa en ny orginal somd!
sen så hade det nog varit billigare att ta reda på vad som var fel, än att köpa grejor på måfå & hälla i diverse saker i tankan!!!

du har säkert bara en lite läcka å avgas systemet nånstans före lamdasonden.
En lambdasond har en livslängd på 5-15 år beroende på kvalitet, dom förlorar gradvis i precision tills dom rätt vad det är stendör. byter man en halvkass sond får man ofta lägre bränsleförbrukning.

universalsonder tillverkas i samma fabrik som orginal det är bara kontakten (och priset som skiljer). Dom fungerar följdaktligen lika bra Om man skarvar ordentligt!
Oj vad lite du kunde om ämnet! vilka fabriker olika sonder tilverkas i har jag ingen aning om. men dom är extremt olika till form & kvalite, så bara för att dom kanske skulle koma från samma fabrik så är det garanterat inte sama ditalj man köper.

jag skule kuna skriva en spalt meter i ämnet & såga det du skev totalt. men jag orkar inte
hoppas dom intreserade kan hita min info i annat forum, då jag förklarat detta ett flertal gånger.

-----------------
jag tycker inte det är schyst att lura folk på det där viset! vad vinner du på att lura folk att köpa sonder med dålig kvalite eller sonder med kontakstycken som göra tt dom slutar att fungera efter ett tag.
Skrivet av: mrfrenzy
« skrivet: 17 oktober 2006, 20:36:12 »

det är sällan fel på lamdasonderna!!!
men har du köpt en sån döe sond som biltema har däer man skarvar kablarna, så har du garanterat bytggt inett fel.
bara att köpa en ny orginal somd!
sen så hade det nog varit billigare att ta reda på vad som var fel, än att köpa grejor på måfå & hälla i diverse saker i tankan!!!

du har säkert bara en lite läcka å avgas systemet nånstans före lamdasonden.
En lambdasond har en livslängd på 5-15 år beroende på kvalitet, dom förlorar gradvis i precision tills dom rätt vad det är stendör. byter man en halvkass sond får man ofta lägre bränsleförbrukning.

universalsonder tillverkas i samma fabrik som orginal det är bara kontakten (och priset som skiljer). Dom fungerar följdaktligen lika bra Om man skarvar ordentligt!
Skrivet av: hplp
« skrivet: 16 oktober 2006, 22:21:13 »

Ursäkta, har glömt meddela. Bilen besiktigades förra veckan, alla värden perfekta, visserligen med en flaska k-sprit i tanken, men inget annat. Lambdasonden delade jag så klart, (sån är jag, måste få veta) porslinet inne i var delvis i smulor.  Thumbsup
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 16 oktober 2006, 21:51:51 »

det är sällan fel på lamdasonderna!!!
men har du köpt en sån döe sond som biltema har däer man skarvar kablarna, så har du garanterat bytggt inett fel.
bara att köpa en ny orginal somd!
sen så hade det nog varit billigare att ta reda på vad som var fel, än att köpa grejor på måfå & hälla i diverse saker i tankan!!!

du har säkert bara en lite läcka å avgas systemet nånstans före lamdasonden.
Skrivet av: mrfrenzy
« skrivet: 15 oktober 2006, 23:37:12 »

När lambdavärdet blir fel så är det till 99% fel på lambdasensorn eller avgasläckage.
Om lambda inte är 1 så strävar datorn efter att justera blandningen tills detta uppnås, lyckas inte detta tänds genast varningslampan.
Om lampan inte är tänd, och lambda != 1, så tror datorn att lambda är rätt, alltså är sensorn trasig - blev invecklat där ;)

CO kan ofta vara dåliga tempsensorer för kylvatten eller map/maf/vaf-sensorn'
HC är ofta dålig tändning eller gammal olja.
Skrivet av: hplp
« skrivet: 15 oktober 2006, 18:42:48 »

bosse bildoktor hade nog rekomenderat att börja med att byta olja..


Oljan var nyligen bytt, kunde därför utesluta den. :)
Skrivet av: ktm525
« skrivet: 15 oktober 2006, 10:28:55 »

bosse bildoktor hade nog rekomenderat att börja med att byta olja..
Skrivet av: hplp
« skrivet: 08 oktober 2006, 21:47:16 »

Många bra tips blev det, Tack. Har nu bytt luftfilter, tändstift och lambdasond samt spetsat soppan med k-sprit (vi har ingen E85-handlare på orten). Lite bättre för varje åtgärd men när jag bytt lambdan så åkte CO-mätaren i botten. Köpte en sond på Biltema, 4 trådars, strax under 400kr. Vid mätning av den gamla verkade det som det var avbrott i jorden (-). 8) Nu är det bara att hoppas, är det nåt annat verkar det vara mycket mer invecklat och då känner jag mig otillräcklig och det gillar jag inte. ???
Skrivet av: Mike
« skrivet: 08 oktober 2006, 19:24:06 »

LITE E85 gör ingen skada.
Min Corsa -95 däremot vart rejält spritskadad när jag körde 50% E85.
Kraken har inte återhämtat sig än, svårstartad, tomgången rusar, ja jag vet inte riktigt vad jag ska börja leta någonstans.
Ska besikta snart så jag tänkte byta bränslefilter, tändstift och luftfilter.
Hjälper inte det får jag väl lägga in stackarn på avgiftning.

(varför experimentera för 1kr/mil)  :'(

Nä numera är det inte ekonomiskt försvarbart, men det är bara en tidsfråga innan det ändrar sig igen... Låter som bränsle problem, pga av nåt som satt igen sig, kan mycket väl vara etanolen som ligger bakom det. Men problemet beror ju inte på etanolen i sig, utan skiten den löst upp. Därför bör man alltid byta filter i gamla bilar, nyare som enbart gått på BF95 ska knappast råka ut för sånt där. Då är ju bilen redan körd med 5% etanol-inblandning, så ev skit har redan fastnat nånstans, eller åkt ut genom avgasröret...

mvh humlan.

Hm , ja det är ju alltid helt ofarligt att köra på etanol och om ngt händer med bilen så är det ju i vart fall inte etanolens fel... :D

För övrigt så skall du inte ens köra en svårstartad Corsa för det som händer är att oförbränt bränsle kan hamna i katalysatorn och totalförstöra den (jag har haft ett sådant haveri på en hackande Ford), knackar man på den så är det kaksmulor kvar.
Det är en MYCKET dyrare reparation på sisådär 6000-8000:-
Skrivet av: maha6305
« skrivet: 08 oktober 2006, 11:17:38 »

Tanka 10 liter E85 på en full tank så blir det fin-fina värden...  Thumbsup

Rinner det inte utanför då?  Sc:,h


Kunde inte låta bli ;)
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 08 oktober 2006, 10:38:57 »

varför kringå felet?
ta reda på vad som är fel o laga bilen, sen är problemet ur värden & bilen drar desutom mindre soppa.
Skrivet av: humlan57
« skrivet: 07 oktober 2006, 23:27:29 »

LITE E85 gör ingen skada.
Min Corsa -95 däremot vart rejält spritskadad när jag körde 50% E85.
Kraken har inte återhämtat sig än, svårstartad, tomgången rusar, ja jag vet inte riktigt vad jag ska börja leta någonstans.
Ska besikta snart så jag tänkte byta bränslefilter, tändstift och luftfilter.
Hjälper inte det får jag väl lägga in stackarn på avgiftning.

(varför experimentera för 1kr/mil)  :'(

Nä numera är det inte ekonomiskt försvarbart, men det är bara en tidsfråga innan det ändrar sig igen... Låter som bränsle problem, pga av nåt som satt igen sig, kan mycket väl vara etanolen som ligger bakom det. Men problemet beror ju inte på etanolen i sig, utan skiten den löst upp. Därför bör man alltid byta filter i gamla bilar, nyare som enbart gått på BF95 ska knappast råka ut för sånt där. Då är ju bilen redan körd med 5% etanol-inblandning, så ev skit har redan fastnat nånstans, eller åkt ut genom avgasröret...

mvh humlan.
Skrivet av: nic2
« skrivet: 07 oktober 2006, 23:00:46 »

LITE E85 gör ingen skada.
Min Corsa -95 däremot vart rejält spritskadad när jag körde 50% E85.
Kraken har inte återhämtat sig än, svårstartad, tomgången rusar, ja jag vet inte riktigt vad jag ska börja leta någonstans.
Ska besikta snart så jag tänkte byta bränslefilter, tändstift och luftfilter.
Hjälper inte det får jag väl lägga in stackarn på avgiftning.

(varför experimentera för 1kr/mil)  :'(
Skrivet av: humlan57
« skrivet: 07 oktober 2006, 15:24:39 »

Tanka 10 liter E85 på en full tank så blir det fin-fina värden...  Thumbsup

Kan man göra så utan risk för motorras? förmodar att det är en tempoär förbättring, men mätarna ljuger ju inte (eller), betyder det då att om man alltid hade denna blandning skulle man kunna skrota bort en hel del krafs i bilarna ?

Helt riskfritt, så Du kan lugnt göra det. Enda problemet är om Du väljer att fortsätta blanda i E85, kan bli igensatt bränslefilter å havererad bränslepump. Saker som beror på att det finns smuts som etanolen löser upp, å sätter igen filter å kan förstöra/sätta igen bp:en. Så byt bränslefilter efter ett antal mil, så kan Du med köra med 25% av E85 inblanding för jämnan utan problem. Vill Du veta mer, kan Du läsa hos: http://etanol.nu/forum/index.php

mvh humlan.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 07 oktober 2006, 15:12:24 »

Nån deciliter t-röd skall visst funka bra också.
Skrivet av: hplp
« skrivet: 07 oktober 2006, 15:01:18 »

Tanka 10 liter E85 på en full tank så blir det fin-fina värden...  Thumbsup

Kan man göra så utan risk för motorras? förmodar att det är en tempoär förbättring, men mätarna ljuger ju inte (eller), betyder det då att om man alltid hade denna blandning skulle man kunna skrota bort en hel del krafs i bilarna ?
Skrivet av: Harri ( Gotland )
« skrivet: 07 oktober 2006, 11:44:15 »

Tanka 10 liter E85 på en full tank så blir det fin-fina värden...  Thumbsup
Skrivet av: hplp
« skrivet: 07 oktober 2006, 09:39:19 »

lambda för låg = för mycket oförbränt bränsle.

Byt tändstift olja och luftfilter så skall det nog ordna sig.

Tack, jag provar med det. Sånt skall ju bytas i alla fall. Så det kan va så enkelt?
Skrivet av: nsiak
« skrivet: 07 oktober 2006, 09:19:33 »

lambda för låg = för mycket oförbränt bränsle.

Byt tändstift olja och luftfilter så skall det nog ordna sig.
Skrivet av: hplp
« skrivet: 06 oktober 2006, 20:51:54 »

Trodde den var perfekt, den lille Polon. Men ack, lambda för låg och allt annat för högt. :'(
Är det någon som vet vad det kan bero på?
Är luftfiltret igensatt eller lambdan kass eller vad kan det vara?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!