Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F2120 startar om med 15 min intervall  (läst 1422 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gg_skane

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
F2120 startar om med 15 min intervall
« skrivet: 01 mars 2020, 10:35:09 »
Hej,

Har en F2120 12kW plus VVM320 sedan 9 månader. Har fungerat mycket bra fram tills nu.

I morse märkte jag att det var kallare inne. Gick ner i källaren och kollade till pumpen. Körde på elpatron och det stod 3 min på displayen. Efter 3 min provar den att köra igång och det stod aktuell frekvens 45 Hz och sedan gick den gradvis upp till 50 Hz. Men efter 1-2 min stoppade den igen och sedan står det 15 min på displayen. Nu kör den så kontinuerligt men pumpen går aldrig längre tider. Har inte sett pumpen verkligen köra ännu. Inga felmeddelanden? Vad kan detta vara?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: F2120 startar om med 15 min intervall
« Svar #1 skrivet: 01 mars 2020, 12:00:17 »
Låter som att du måste kontakta service, ställ den i driftläge endast tillsats i 4.2 och ring installatören.
Min gissning är att invertern är trasig eller nÃ¥tt liknande.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad gg_skane

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F2120 startar om med 15 min intervall
« Svar #2 skrivet: 01 mars 2020, 13:09:11 »
Ok! Tack för det! Jag gör så och ringer installatören imorgon.

Utloggad gg_skane

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F2120 startar om med 15 min intervall
« Svar #3 skrivet: 02 mars 2020, 10:57:26 »
Gjorde en reset av systemet under gÃ¥rdagen, men samma fel. Idag när installatören kom gjordes en reset av bÃ¥de innedel och utedel. Jag hade inte tänkt pÃ¥ att reseta utedelen. Därefter ringde vi Nibes support. Deras första kommentar när de hörde felet var att det hördes som ett inverter fel men att de ville prova att starta igen. Vi provade det och efter lite dribblande gick kompressorn igÃ¥ng och nu gÃ¥r den!  tummenupp

Skumt fel. Får hålla koll på detta! Kanske invertern fick in en störning och sen tog den sig inte ur detta utan att reseta systemet?

Utloggad gg_skane

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F2120 startar om med 15 min intervall
« Svar #4 skrivet: 02 mars 2020, 17:06:38 »
Nu kom felet tillbaka!  help
FÃ¥r ringa Nibe igen imorgon. Frustrerande!

Utloggad gg_skane

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F2120 startar om med 15 min intervall
« Svar #5 skrivet: 05 mars 2020, 20:25:27 »
Lite uppdatering:

- Nibe service var här. Uppdaterade till sista mjukvaran och körde igång. Allt funkade bra typ en timme. Sen blev det Inverter I en kort stund i status rutan för kompressorn. Därefter 15 min igen... Men inga larm loggades.
- Idag byttes Invertern ut. Körde igång och allt funkade bra. Efter ca 1 h tittade jag till den och då var felet tillbaka. Inverter I.
-Loggar nu med USB minne för att se vad som händer.

Någon som har någon idé?

Utloggad Kojak77

  • Signatur
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F2120 startar om med 15 min intervall
« Svar #6 skrivet: 05 mars 2020, 21:14:56 »
Om inte installatör eller Nibe vet vad det är för fel så att du måste fråga om felet på ett forum, då blir jag riktigt orolig över att ha köpt 2120
Nibe F2120-12, VVM320.
FTX Systemair VR400

Fristående hus(1970) 220kvm, badrum samt gästtoalett vattenburen golvvärme, övriga rum radiatorer. Tilläggsisolerad vind. Innerfönster bytta mot isolerglas(U-värde 1,4 hela fönstret).
Södertälje regionen.

Pool 38 m3, värms med separat poolpump, men påverkar givetvis totala elbehovet.
5st i familjen, inomhustemp 22C.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: F2120 startar om med 15 min intervall
« Svar #7 skrivet: 07 mars 2020, 07:46:01 »
Nibes gamla utedelar hade egen display som gjorde denna typ av felsökning lättare.
Nu fÃ¥r man gissa om det är utedelen eller innerdelen som ger upphov till larmet.  :-\

Men förutom invertern så finns ett styrkort (PCBA TCB) i utedelen, det är bara att byta och se om detta hjälper?
I WWM 320 är det troligen PCA Base kortet som hanterar larmen.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad gg_skane

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F2120 startar om med 15 min intervall
« Svar #8 skrivet: 07 mars 2020, 13:24:56 »
Ok! Tack för tipset!

Det enda jag tycker mig ha märkt är att när jag testar att köra så går kompressorn lite längre än tidigare nu men det slutar ändå med Inverter I när den stängt av. Men fortfarande inget i larmloggen dontknow

Fick inte tag på Nibe service under gårdagen så nu kör man elpatron igen...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!