Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: För varma element  (läst 2909 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fagervik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Bromma
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
För varma element
« skrivet: 03 maj 2020, 09:35:19 »
Hej,

Jag har problem med att varmvattnet till elementen är för varmt. Just nu pumpar det ut 38 gradigt elementvatten trots att det är +10 grader ute. Det motsvarar närmare behovet vid -5 på min värmekurva. Jag har bara utegivare och den anger rätt temperatur, (nu på morgonen +11 grader). Eftersom börvärdet verkar stämma överens med utetemperaturen undrar jag vad det är som orsakar den höga framledningstemperaturen? Någon nämner växelventilen - Jag har tagit bort den och försökt massera innerdelen men den har bara ett svagt fjädrande vilket verkar ok. Är det något mer jag kan fixa med den eller bör jag kalla på service från rörpularen? Kan det vara andra enklare fel?

En annat test jag tänkte pröva är att ställa ned värmekurvan till 0. Hur gör jag i displayen för att ställa ner kurvan till det? Just nu hittar jag inte hur jag ändrar kurvan linjärt i sin helhet. Jag tänkte testa och se vad som händer om den ligger på 0 och om den då inte producerar elementvatten.

Tusen tack för all hjälp!

Så här står det på displayen
Krets 1
Värmekurva 22,0/66,0
T1 Framledning 38,4 grader
T1 Framledning börvärde 28,7 grader
Rum 19,5 grader
« Senast ändrad: 03 maj 2020, 10:18:48 av Fagervik »
Bergvärme 200 m borrhål
IVT Greenline HE E11, installerad 2010
Värmekurva 22/60
Trävilla byggd 1932, boyta 146 kvm och biyta 43 kvm

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: För varma element
« Svar #1 skrivet: 03 maj 2020, 09:39:23 »
Är elementen så varma i praktiken? Går cirkulationspumpen? Har du hög retur?
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: För varma element
« Svar #2 skrivet: 03 maj 2020, 09:44:43 »
Förmodligen är det växlingsventilen som kärvar d.v.s. den står halvöppen mot beredaren.

Ring din installatör och för att få den blir ersatt.

Utloggad Fagervik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Bromma
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: För varma element
« Svar #3 skrivet: 03 maj 2020, 10:55:47 »
Är elementen så varma i praktiken? Går cirkulationspumpen? Har du hög retur?

Ja temperaturen är så hög även på elementen, yttre cirkulationspumpen fungerar, (byttes i vintras), och returen känns också för hög.
« Senast ändrad: 03 maj 2020, 10:59:31 av Fagervik »
Bergvärme 200 m borrhål
IVT Greenline HE E11, installerad 2010
Värmekurva 22/60
Trävilla byggd 1932, boyta 146 kvm och biyta 43 kvm

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För varma element
« Svar #4 skrivet: 03 maj 2020, 12:01:50 »
Prova med att vrida shunten för hand och känn på rören hur varma dom blir. det med hög retur beror troligtvis på att rturen från elementen är hög när dom får mycket värme. Märk på något vis hur axeln står nu, vet inte om just den ventilen går att snurra runt 360 grader, en del gör det och det kan bli helt fel annars

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: För varma element
« Svar #5 skrivet: 03 maj 2020, 15:55:24 »
Det där är väl en vridande växelventil, de brukar inte krångla på detta sätt.
Min gissning är att kontaktorn/mjukstarten till värmepumpen krånglar, den stänger helt enkelt inte av kompressorn när den får signal att släppa.
« Senast ändrad: 03 maj 2020, 15:58:36 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 537
  • Karma +0/-0
SV: För varma element
« Svar #6 skrivet: 03 maj 2020, 16:33:57 »
Som Carl nämner, just den vridande växelventilen brukar aldrig bli nÃ¥t mekaniskt fel pÃ¥.  Har dock läst om nÃ¥gon som fÃ¥tt byta ställmotorn till just denna.

Skulle dÃ¥ kunna vara ställmotorn som pajat och fastnat i grundläget och vid kommando att vrida vid varmvattenproduktion sÃ¥ ligger den kvar i värmeproduktion=neutralläget,  sÃ¥ kämpar värmepumpen pÃ¥ tills det temperaturkrav som gäller för varmvatten uppnÃ¥s innan kompressorn stängs av. 

Som tidigare nämnt, vrid pÃ¥ växelventilens axel tills du bara fÃ¥r varmvatten in mot beredaren.  Kan ta en stund innan värmebäraren ut mot radiatorer svalnar.

Går väl att prova tvångsköra ställmotorn via någon meny? Kan inte denna vp menysystem.
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad Fagervik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Bromma
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: För varma element
« Svar #7 skrivet: 08 maj 2020, 09:31:02 »
Som Carl nämner, just den vridande växelventilen brukar aldrig bli nÃ¥t mekaniskt fel pÃ¥.  Har dock läst om nÃ¥gon som fÃ¥tt byta ställmotorn till just denna.

Skulle dÃ¥ kunna vara ställmotorn som pajat och fastnat i grundläget och vid kommando att vrida vid varmvattenproduktion sÃ¥ ligger den kvar i värmeproduktion=neutralläget,  sÃ¥ kämpar värmepumpen pÃ¥ tills det temperaturkrav som gäller för varmvatten uppnÃ¥s innan kompressorn stängs av. 

Som tidigare nämnt, vrid pÃ¥ växelventilens axel tills du bara fÃ¥r varmvatten in mot beredaren.  Kan ta en stund innan värmebäraren ut mot radiatorer svalnar.

Går väl att prova tvångsköra ställmotorn via någon meny? Kan inte denna vp menysystem.

Hej, Jag är inte helt bekväm med allt det tekniska men är tacksam för alla tips och tror att jag förstÃ¥r en del av din input. Jag har stängt av pumpen och tagit bort växelventilen och sett till att den fjädrar. Jag antar att ställmotorn är den grÃ¥a boxen som sitter utanpÃ¥ växelventilen? Reglaget, (den röda mittpunkten), i den verkar röra sig fritt sÃ¥ jag antar att den funkar i och med det? När jag bevakar varmvatten respektive radiatorvattenproduktion kan jag inte se nÃ¥gra "läckage" mellan de olika lägena i växelventilen. Men jag vet inte heller vad som är normalt. Jag har lite svÃ¥rt att veta hur lÃ¥nga drifttider pÃ¥ pumpen jag kan förvänta mig nu när det är 10 grader ute? Det känns som att kompressorn gÃ¥r lite väl mycket och fortsätter att gÃ¥ efter det att börvärde för bÃ¥de varmvatten och radiatorvatten är uppnÃ¥dda. Vad kan detta bero pÃ¥?   


Som ett bevis på min okunnighet så glömde jag att vrida på vattnet i pumpen igen efter det att jag lossat och kontrollerat växelventilen. Jag fick då ganska raskt ett larm på pumpen som avhjälptes med att starta om pumpen på on-knappen. Efter det är det min uppfattning att kompressorn återgår till normala driftstider och att radiatorslingan också återgår till ett läge närmare sitt börvärde. Kan detta ge mig/er/dig någon hint om vad det är som strular.



 


Bergvärme 200 m borrhål
IVT Greenline HE E11, installerad 2010
Värmekurva 22/60
Trävilla byggd 1932, boyta 146 kvm och biyta 43 kvm

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 537
  • Karma +0/-0
SV: För varma element
« Svar #8 skrivet: 08 maj 2020, 16:57:16 »
Det verkar pÃ¥ det som du skriver att det är normalt nu ? Kanske nÃ¥n bugg som fixades om du bröt strömmen till vp ? 

Om det är normalt behöver du inte läsa nedan.

Jag förstÃ¥r inte vad du menar med att växelventilen fjädrar, inget skall fjädra i denna växelventil. I centrum av ventilen när du tagit bort den grÃ¥ ställmotorn är axeln i mässing. Denna vrides medsols/motsols mha ställmotorn, precis som en vanlig vattenkran.  Se till att axelns fasning och uttaget plasten i ställmotorns centrum möter varandra korrekt , om inte gÃ¥r inte ställmotorn att skjuta in fullt. Stämmer inte passningen fÃ¥r du vrida ventilen tills det passar.

Antagligen kommer det uppvärmda vattnet underifrÃ¥n (kan inte funktionen pÃ¥ din vp) sen gÃ¥r det antingen Ã¥t höger, eller vänster . Ena hÃ¥llet mot vv tank, det andra mot värmesystemet radiatorer/golvvärme etc. 

Ser du om den röda delen i ställmotorn rör sig ?  Gör den det sÃ¥ är det förmodligen inget fel pÃ¥ den, men kolla motsatt sida att urfasningen där ventilens axel skall in inte ser utsliten ut.

Vid +10 ute beror lite på hur bra isolerat hus du har , total vattenvolym i värmekretsen, så det är svårt att säga.

I mitt fall har jag en 120 liter volymtank med i värmekretsen, vid +10 grader ute gÃ¥r pumpen kanske 18-20 minuter och vilar i typ över en timme.  Varmvatten gÃ¥r inte att jämföra dÃ¥ du har extern tank och jag intern, men tar kanske 8-10 minuter att köra upp 180 l varmvatten, har du 300 liters tank, kanske 14-17 minuter ?  500 liter

När det gäller börvärden sÃ¥ finns det en regleringsprincip (antar att den i viss mÃ¥n gäller din vp ocksÃ¥?) som säger att börvärdet ligger mitt emellan start och stopp värdet.  Exempel varmvatten inställt pÃ¥ 50 grader, inställd differens 5 grader, det innebär att när varmvattnets temperatur sjunkit till 50 - (5 delat med 2) 2,5 = 47,5 sÃ¥ fÃ¥r vp begäran om att varmvatten skall värmas. Sen finns det en givare pÃ¥ returledaren frÃ¥n beredartank /värmeslinga som mäter inkommande temperatur till värmepumpen, Den heter GT9 i min vp, kanske T9 i din (värmebärare in) ?
När den omvänt har nÃ¥tt 50 + 2,5 grader = 52,5 sÃ¥ växlar den över till  värmeproduktion, eller stängs av om inte värmekretsen behöver värmas.   Värmeregleringen är annorlunda pÃ¥ din dÃ¥ din reglerar pÃ¥ T8 värmebärare ut och min reglerar pÃ¥ GT1 radiatorretur.

Du nämner att du inte har rumsgivare, kan det vara sÃ¥ att den av misstag kan ha aktiverats i nÃ¥gon meny utan att det sitter nÃ¥gon ?  DÃ¥ kan det säkert bli nÃ¥t knas med regleringen.   Klart är dock att 38 grader vb ut skall du inte ha vid +11 grader ute, kanske 20-25 grader. 

Det finns garanterat andra som kanske kan förklara detta bättre, eller har någon lösning på ditt problem.
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!